Skocz do zawartości
Lanc

Riva Tuner F.a.q.

Rekomendowane odpowiedzi

Riva Tuner FAQ

Dołączona grafika


Riva Tuner jest to potężne narzędzie, które pozwala zmienić bardzo wiele opcji dotyczących karty graficznej. Zaczynając od zmiany rozdzielczości, a kończąc na podkręcaniu i odblokowywaniu dodatkowych potoków ;) Zmiany dokonane w Rivie działają zaraz po ich zatwierdzeniu. Po zmianie ustawień RT nie musi być włączona, ponieważ zmiany zapisywane są bezpośrednio do rejestru.


Główne okno programu z rozwiniętymi zakładkami
  • Riva Tuner - ogólnie, czyli co, gdzie i jak ;]

    Dołączona grafika

    Opis przycisków oraz wyświetlaych informacji:
    • Low-Level System Settings - służy do zmiany ID karty, ustawień Fast Writes & Sideband Andressing oraz odblokowywania potoków ;) Więcej info w dalszej części FAQ.
    • Low-Level Refresh Rate settings - opcja ta służy do zmiany odświeżania monitora w danej rozdzielczości
    • Low-Level Deskop Color Schemes - opcja bardzo podobna do tej znanej ze sterów NV, po prostu schematy kolorów.
    • Graphics subsystem Diagnostic report - pokazuje informacje o naszej karcie graficznej.
    • Hardware Monitoring - po prostu monitoring ;) Omówiony w dalszej części FAQ.
    • Reload Display Drivers - służy do przeładowania sterowników karty graf, przydatna kiedy karta złapie freeza, zresetuje ustawienia, a następnie nie zmienia taktowań w trybie 3D.
    • System Settings - coś dla overclockerów :mrgreen: Zmiana taktowań i ustawień coolera.
    • DirectDraw and Direct3D Settings - ustawienia LOD'a, Antyaliasingu i innych opcji związanych z wyświetlaną grafiką.
    • OpenGL Settings - to samo co wyżej, jednakże dotyczy OpenGL.
    • Deskop and overlay color schemes - schematy kolorów.
    • Custom display modes / refresh rate wizard - coś tu napisze ;]
    • Reset all the driver's settings to their default values - przywrócenie ustawień standardowych sterowników.
    • Szerokość magistrali pamięci.
    • Model procesora graficznego.
    • Rewizja rdzenia.
    • Ilość Pixel Shaderów.
    • Ilość Vertex Shaderów.
    • Ilość pamięci.
    • Typ zastosowanej pamięci.
    • Wersja sterowników.
    • Okno główne.
    • Opcje - dodanie RT do autostartu, zmiana języka (niestety dostępne są tylko Angielski i Ruski), oraz opcje zamykania / minimalizacji okna do tray'a.
    • Power User - zakładka odpowiedzialna, za zmiany skal, ograniczeń itd. Opisana w dalszej części FAQ.
    • Launcher - pozwala dodać skróty do uruchomienia poszczególnych składników RT bezpośrednio z traya. Opisana bardziej szczegółowo w dalszej części FAQ.
    Poniżej są opisane najważniejsze / najczęściej używane zakładki RT.


  • Dołączona grafika
    W tej zakładce możemy wyłączyć lub modyfikować ograniczenia. Poniżej najczęściej zadawane pytania dot. tej zakładki :)
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Jak wyłączyć test ustawień zegarów po podkręceniu ?
    A: Power User: Linia Overclocking \ Global > Rozwinięcie > Zmiana wartości DisableClockTest na 1.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Jak zwiększyć skalę zegarów karty w górę ?
    A: Power User: Linia Overclocking \ Global > Rozwinięcie > Zmiana wartości MaxClockLimit na 100 lub więcej.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Jak zwiększyć skalę zegarów w dół ?
    A: Power User: Linia Overclocking \ Global > Rozwinięcie > Zmiana wartości MincClockLimit na 1.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Jak zwiększyć skalę LOD Bias ?
    A: Power User: Linia NVIDIA \ Global > Rozwinięcie > Zmiana wartości LODBiasRange na taką jaki max skali nas interesuje, np 10.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Jak włączyć kontrolę zegarów w Low Power 3D ?
    A: Power User: Linia NVIDIA \ Overclocking > Rozwinięcie > Zmiana wartości EnableLowPower3DCotrol na 1.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Jak powiększyć skalę obrotów wentylatora w dół ?
    A: Power User: Linia NVIDIA \ Fan > Rozwinięcie > Zmiana wartości MinFanSpeedLimite na 0 - dzięki temu zyskamy skalę od 0%.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Da się ustawić w RT tak, aby dla wszystkich trybów pracy karta miała identyczne taktowania ?
    A: Power User: Linia NVIDIA \ Overclocking > Rowinięcie > Zmiana wartości EnablePerfLevelForcing na 1. Po tej zmianie w opcjach podkręcania pojawi się dodatkowa zakładka w której wybieramy jakie zegary mają być używane. Wygląda to tak.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Co zrobić, aby RT pokazywał efektywną częstotliwość taktowania pamięci na kartach ATI ?
    A: Power User: Linia Overclocking \ ATI > Rozwinięcie > Zmiana wartości ShowEffectiveClk na 1.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Co zrobić gdy Riva Tuner nie zapisuje ustawień rdzenia/pamięci na najnowszych sterownikach ?
    A: Power User: Linia NVIDIA \ Overclocking > Rozwinięcie > Zmiana wartości ShaderClockRatio na [-1]
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Da się ustawić osobno taktowanie pamięci dla trybu 2D i 3D ?
    A: Niestety nie ma takiej opcji. Karta musi mieć takie same taktowanie w 2D i 3D. No chyba, że ustawimy sobie 2 profile z taktowaniami.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Jest jakiś sposób na to, żeby RT nie był blokowany przy każdym starcie na Win Vista ?
    A: Rozwiązanie tego problemu znajduje się tutaj.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Czy możliwe jest w RivaTuner zespolenie profilu OC z profilami wiatraka? Tak, aby po załadowaniu profilu z podkręconymi zegarami startował od razu profil wiatraka z obrotami na xx %? Aby obroty były regulowane w zależności od aktualnej temperatury ?
    A: W tym miejscu jest odpowiedź na te pytania.
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Gdzie są zapisywane ustawienia RT jak OC, Fan, monitoring itd ?
    A: Profile i ustawienia RT są zapisywane w rejestrze. Dokładniej tutaj: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Unwinder\RivaTuner]
    --------------------------------------------------------------------------
    Q: Jak włączyć możliwość osobnego kręcenia shaderów ?
    A: Power User: Linia System > Rozwijamy > Szukamy NVAPIShaderControl > Zmieniamy wartość na 1
    --------------------------------------------------------------------------
  • Dołączona grafika
    Low Level Sytem Settings - zmiana ID karty, odblokowywanie potoków itp ;)
    Tak standardowo wygląda to okienko:
    Dołączona grafika
    W 1 części okna, można właczyć / wyłaczyć sideband adressing i fast writes.
    W 2 części okna, można zmienić ID karty. Aby to zrobić z listy wybieramy custom, a następnie zmieniamy ID za pomocą strzałek ;) Przykład zmiany ID - ta opcja tylko i wyłącznie zmienia identyfikację karty w systemie, nie podnosi jej wydajności (chyba, że zmienimy kartę w Quadro, wtedy w OpenGL dostaje kopa), ani nie odblokowuje żadnych dodatkowych potoków.
    W 3 części okna, można odblokować dodatkowe potoki :) Działa to tylko i wyłączenie na kartach: GeForce 6200 (nie TC), oraz 6800 non Ultra/LE/XT/GS (na chipie NV40).
    » Naciśnij, żeby pokazać/ukryć tekst oznaczony jako spoiler... «
    Operacja ta jest wbrew pozorom możliwa. Wymaga jedynie zainstalowanych Catalystów i RT. Jeśli mamy już stery o Rivę to przechodzimy do folderu gdzie zainstalowaliśmy Rivę (defaultowo C:\Program Files\RivaTuner v2.0 Final Release) następnie wchodzimy do folderu ...\PatchScripts\ATI\SoftR9x00 i klikamy na plik, który jest przeznaczony do wersji Windowsa, którą posiadamy.


    --------------------------------------------------------------------------
  • Dołączona grafika
    Hardware Monitoring - czyli podstawa jeśli chcemy się bawić w OC :)
    Główne okno wygląda tak:

    Dołączona grafika

    Oczywiście to co jest wyświetlane na wykresach możemy dowolnie modyfikować. Żeby dostosować Monitoring do naszych potrzeb klikamy na Setup. Pojawi nam się takie okienko:

    Dołączona grafika

    W polu Data polling interval można ustawić jak często odczyty mają się aktualizować (wartość podajemy w ms).
    W drugiej cześci okna są opcje logowania odczytów do pliku.
    Trzecia część okna jest najciekawsza :mrgreen: Można tutaj dowolnie modyfikować to co wyświetla nam się w oknie monitoringu. Niepotrzebne wykresy możemy bez problemu wyłączyć klikając na ptaszek znajdujący się przy nich na liście.

    Każda wyświetlana wartość ma jeszcze swoje opcje. Aby do nich przejść klikamy na tą, która nas interesuje, a następnie na Setup. Okno ustawień wartości wygląda tak:

    Dołączona grafika

    Pisane na przykładzie Core Temperature
    • Data provider - opcja odpowiedzialna za czujnik, z którego Riva pobiera dane. Polecam zostawić default.
    • Grid Settings - służy do skalowania wykresów.
    • Graph Settings - opcje wykresu.
    • Tray icon settings - opcje wyświetlania danej wartości (tutaj core temperature) w tray'u.
      • Show core temperature in tray icon tooltip - pokazuje daną wartość (w tym przypadku core temp.) w dymku po najechaniu na ikonkę RT. Wygląda to tak.
      • Show core temperature in icon tray - pokazuje wartość w trayu. Wygląda to tak. Dodatkowo, możemy sobie zmienić kolor wyświetlenia :)
    • Show core temperature in on-screen Display - pokazuje wartość w lewym górnym rogu podczas używania aplikacji 3D :) Przykład działania + więcej info pod spoilerem ;]
      » Naciśnij, żeby pokazać/ukryć tekst oznaczony jako spoiler... «

      Przykład działania OSD
      Dołączona grafika
      Żeby zobaczyć to co na screenie trzeba włączyć pokazywanie taktowań core/mem, temp core oraz użycie mem :)

      Krok po kroku co zrobić, żeby włączyć wyświetlanie bajerów w 3D :)
      • Należy w opcjach pożądanej wartości zaznaczyć Show ... in on-screen display - dla niekumatych instrukcja w formie OBRAZKOWEJ ;]
      • Następnie przejść do okna głównego monitoringu i kliknąć na tą ikonkę.
      • Otworzy nam się takie okno
        Dołączona grafika
        Należy zaznaczyć OSD on, Run at Windows Startup (jesli chcemy, by uruchamiał się razem z systemem), oraz Shown own statistic in OSD (jeśli chcemy, aby RT wyświetlał liczbę FPS'ów). W polach OSD size / position oraz OSD coord space możemy ustawić miejsce i wielkość wyświetlanych danych. W OSD color ustawiamy pożądany kolorek. Teraz można włączyć grę i zobaczyć, czy wszystko działa poprawnie :)

        W 3D będą wyświetlane tylko te wartości, które w opcjach mają zaznaczone Show ... in OSD ! Jeśli chcemy, żeby wyświetlało nam się kilka rzeczy, to w opcjach każdej z osobna musimy zaznaczyć, żeby była pokazywana w OSD.
    Co lepsze do monitoringu istnieją również pluginy, które poszerzają funkcjonalność tej opcji. Jak widać, nie służy ona tylko i wyłącznie do monitorowania pracy karty graficznej. Aby zobaczyć listę wbudowanych pluginów klikamy na przycisk Plugins i z listy wybieramy interesujące nas rozszerzenie. Każdy dodatek z listy jest opisany, tak że każdy sobie poradzi z obsługą (wymagana znajomość języka angielskiego). Liczba standardowych rozszerzeń monitoringu jest wystarczająca, jednak znalazłem 2 bardzo ciekawe dla użytkowników nowszych procesorów :)
    • AMD Core Temperature - rozszerzenie, dzięki któremu w odczytach monitoringu na wszystkich procesorach K8 (939, AM2) (w przypadku X2 wyświetla temp każdego rdzenia osobno) mamy podawaną temperaturę rdzenia. Działa na takiej samej zasadzie jak Core Temp - temp są identyczne.
    • Core2Duo Core Temperature - pokazuje temp. takie jak Core Temp. Widzimy osobno temperaturę każdego z rdzeni. Przykład działania tutaj.
    Po ściągnięciu dodatkowych rozszerzeń wrzucamy je do folderu C:\Program Files\RivaTuner v2.0 Final Release\PlugIns\Monitoring, a następnie uaktywniamy w Plugins w opcjach.
    --------------------------------------------------------------------------
  • Dołączona grafika
    System Settings - zakładka odpowiedzialna w głównej mierze za oc.
    Można tutaj podkręcać, bawić się obrotami wiatraczka oraz zmienić parę innych opcji.
    Okno System Settings składa się z 4 zakładek:
    • Overclocking
    » Naciśnij, żeby pokazać/ukryć tekst oznaczony jako spoiler... «

    Dołączona grafika
    • Aby zacząć podkręcanie należy zaznaczyć tą opcję, a następnie w okienku, które wyskoczy kliknąć Detect Now.
    • Wybór trybu, w jakim chcemy zmodyfikować zegary.
    • Opcja uaktywnia się po uaktywnieniu wyboru jednego wspólnego trybu w jakim ma działać (jak to zrobić pisze wyżej)
    • Ikonka służy do zapisania ustawień zegarów do profilu.
    • Ikonka do usuwania wybranego profilu.
    • Lista zapisanych profili.
    • Przywrócenie ustawień standardowych.
    • Automatyczne ustawianie zapisanych taktowań po każdym włączeniu komputera.
    • Fan
    » Naciśnij, żeby pokazać/ukryć tekst oznaczony jako spoiler... «

    Dołączona grafika
    • Automatyczne ustawianie zapisanych obrotów wentylatora po włączeniu komputera.
    • Ikonka służy do zapisania ustawień obrotów wentylatora do profilu.
    • Ikonka do usuwania wybranego profilu.
    • Lista zapisanych profili.
    • Przywrócenie ustawień fabrycznych.
    Kontrola obrotów wentylatora niestety nie działa na wszystkich kartach graficznych. Także jeśli nie słychać zmian obrotów wentylatora, to jedyny sposób na ich zmianę to zmiana ustawień w biosie karty graficznej.

    • Compatibility
    » Naciśnij, żeby pokazać/ukryć tekst oznaczony jako spoiler... «

    Dołączona grafika
    Są tutaj opcje przydatne, wtedy kiedy mamy problemy z naszą kartą. Przydatne w przypadku starszych płyt głównych. Możemy na przykład właczyć za jej pomocą AGP x4 dla niektórych płyt na chipsecie VIA.
    • Overlay
    » Naciśnij, żeby pokazać/ukryć tekst oznaczony jako spoiler... «

    Dołączona grafika
    Ustawienia nakładki video. Bardzo podobne do tych, które są w sterownikach Nvidii.
--------------------------------------------------------------------------

FAQ z czasem będzie rozbudowywane. Jeśli czegoś aktualnie nie ma to za niedługo się tutaj znajdzie.



Pisane na podstawie Riva Tuner 2.01




Proszę o nie wypowiadanie się w tym temacie. Topic do komentowania / uwag znajduje się tutaj.

Edytowane przez Lanc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Q: Da się ustawić osobno taktowanie pamięci dla trybu 2D i 3D ?

A: Niestety nie ma takiej opcji. Karta musi mieć takie same taktowanie w 2D i 3D. No chyba, że ustawimy sobie 2 profile z taktowaniami.

--------------------------------------------------------------------------

Da sie i w dodatku mozna to ustawic automatycznie:P w bardzo prosty sposob:P

 

Jestem w trakcie robienia malego poradnika i niedlugo on sie tu ukaze, cierpliwosci =)

Edytowane przez porutmen

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...