Skocz do zawartości
krzysiekx

Aktualizacja zestawu z 2009 roku - SSD, HDD i RAM

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, witam wszystkich forumowiczów.

 

Nazywam się Krzysztof, a mój obecny komputer jest zbudowany na płycie głównej MSI-G31M3-F i posiada podzespoły takie jak: Intel Pentium Dual Core E2200, Nvidia GForce 9400 GT 512, 2 GB RAM, HDD Seagate 80 GB 3,5, 7200 RPM i zasilacz Tagan 330W. Chciałem do niego dokupić dysk SSD Crucial MX110 128 GB jako dysk systemowy i dysk twardy 3.5 o pojemności 1TB/500MB na dane + RAM (bo płyta głownaobsługuje tylko 4 GB)

 

Tutaj link do koszyka w sklepie internetowym

http://www.morele.net/inventory/info/KBO4Jf/

Pamięć RAM dokładnie taka sama jaką mam obecnie
Dysk SSD Crucial - czy dysk na SATA III 6Gb/s ma sens jeśli płyta obsługuje tylko SATA II 3Gb/s? Czy to w ogóle zadziała, a jeśli tak czy nie wpłynie negatywnie na nośnik?

Dwa dyski HDD - który wybralibyście? Nie patrząc na miejsce, ale na ich specyfikacje techniczną - WD ma 'regulowaną' prędkość i maksymalna jest szybsza, ale za to Seagate ma więcej cache.
W sumie ten mój Seagate ma już 7 lat i nigdy nie było z nim problemów, może dlatego powinienem wybrać tę firmę. Czy może kupić dysk na SATA III? 

 

Czy ta aktualizacja będzie odpowiednia do 'odmulenia' mojego komputera? :) Chciałbym jak najtańszym kosztem podnieść jakość użytkowania tego sprzętu. 

Pozdrawiam, 

 

Krzysztof

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ram DDR2 kup na allegro używkę - dostaniesz ze 2x taniej np. te 2 GB DDR2 800 mhz .

 

HDD - bierz zwykłego WD Blue 1TB za ~210 zł .

 

Zresztą 7 czy więcej lat temu WD , Seagate to były kompletnie inne firmy , dziś to loteria - dysk może podziałać długo , może podziałać 2-3 lata a może mieć problemy już po pół roku lub mniej .

 

SSD - Crucial może być , ew. nieco droższy Plextor M6S , SSD nawet na SATA I będzie szybki , to nie transfery są siłą SSD , będzie bez problemu działał .

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

WD 1TB Blue czyli masz na myśli np ten model?
http://www.morele.net/dysk-western-digital-caviar-blue-3-5-1tb-sata-600-7200rpm-64mb-cache-wd10ezex-479659/

Szkoda, że ich jakość tak poszła w dół, ale takie czasy niestety.

Widzę, że te dwa SSD różnią się ceną o parę złotych, a prędkość zapisu jest podwojona, więc wybór chyba padnie na Plextora.

 

Czy te używane ramy różnią się znacząco od nowych?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rzadko gram, czasami się zdarzało, ale to sporadycznie. Z resztą przyzwyczaiłem się, że nie pójda mi najnowsze tytuły a w te starsze dało się ciupać bez problemu :)Tutaj chodzi o podniesienie jakości przeglądania internetu na wielu kartach, oglądania seriali online i offline, pracy w pakiecie office i tym podobnych rzeczy. Zawsze używałem W7 bez aero, ale z włączonym podglądem zdjęć i wszystkimi graficznymi udogodnieniami i nawet wtedy komputer potrafił się ścinać, ale teraz wszystko wyłączyłem i trochę się poprawiło. Jednak po włączeniu komputera po hibernacji jest on strasznie wolny, tak samo przy pracy na kontach użytkownika - ogólnie mój dysk 80 gb jest za mały, ciągle pełny, przez co spowalnia pracę systemu, chciałbym też to zmienić, dlatego SDD.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sam SSD zrobi mega różnice. Dołożenie 2GB również wiele wniesie. I tak jw zdecydowanie używkę, szkoda kasy na nowe do tego.

 

Może używany CPU znajdziesz za "grosze". Warto sie rozejrzeć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może używany CPU znajdziesz za "grosze". Warto sie rozejrzeć.

E5200 to wydatek na poziomie niecałych dwudziestu złocziszy (licząc z wysyłką). Płyta, o ile jej bios pozwala na jakąkolwiek regulację FSB, umożliwi podkręcenie procka do 3.33 GHz i będzie już całkiem przyzwoicie ;).

Sam do podobnej klasy sprzętu wrzuciłem SSDka (mobo z SATA pierwszej genracji, brak AHCI) i zasuwa całkiem żwawo @Win7.

Edytowane przez AragornPL
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomysły z tym procesorem, ale na razie chyba się wstrzymam i wezmę tylko dyski i ram.

 

Jeszcze takie małe pytanie odnośnie zakupów - teraz jest dobry czas, czy może poczekać na jakieś świąteczne promocje czy coś podobnego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W sumie to wymiana procesora nie wydaje się taka trudna :) Musiałbym dokupić jeszcze pastę - czy do tego spokojnie wystarczy jakaś najtańsza?


Kupiłem już używaną kość ram 2gb, taką samą jaką mam już w komputerze.

o ile jej bios pozwala na jakąkolwiek regulację FSB

 

Jak mogę to sprawdzić, gdzie to jest w biosie?

Edytowane przez krzysiekx

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pasta - kwestia dyskusyjna, chociaż przy kwotach, na jakich cała operacja się odbywa, wydawanie na porządną pastę ~ekwiwalentu ceny procesora (w przypadku E5200) jest z ekonomicznego punktu widzenia co najmniej średnio zasadne. Z drugiej strony jedna tubka starcza na wiele aplikacji, więc... decyzja należy do Ciebie. Najważniejsze, aby pasta jako taka w ogóle była :D.

 

Co zaś tyczy się zmiany FSB, to wg. Google płyta takową umożliwia. Szukaj czegoś pokroju 'CPU FSB Frequency / FSB Frequency / CPU Host Frequency'.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Okej, tak właśnie myślałem, że nie zrobi to różnicy.

Takie pytanie jeszcze odnośnie podłączenia dysku - z tego co widzę na płycie jest jedno gniazdo na kabel do dysku, który jest podpięty do dysku i napędu dvd jednocześnie - czy żeby podpiąć HDD i SSD musiałbym zrezygnować z napędu, czy dokupić jakiś inny kabel np. z trzema wtyczkami? 

 

No i montaż tego ssd, dostanę do niego jakiś stelaż? Teraz dysk jest podpięty właśnie w takiej ramce, do 2.5 cala potrzebowałbym większą ramkę, albo dwie, jedna do 3.5 i druga na wymiar. Czy dodają takie coś do zestawu czy we wszystko wyposażam się osobno?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To jest taśma ATA (do podłączania urządzeń starszego typu).

Nowe HDD i SSD podłączasz do portów SATA (takie 4 małe niebieskie), każdy osobnym kablem.

Do SSD są w sprzedaży różnego rodzaju stelaże, ramki, sanki do montażu w zatoce 3,5'' (w niektórych SSD dodawane do pudełka) - nie wiem jaką masz obudowę, ale miejsca na HDD 3.5'' powinny być. Ale jeśli o SSD chodzi to nawet nie musi być specjalnie przytwierdzone - może sobie po prostu leżeć gdzieś w obudowie - nic mu się nie stanie.

Edytowane przez Leon166

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki kabel? SSD (i współczesne HDD, napędy) podłącza się do złącza SATA kabelkiem jak na zdjęciu.

SSD bez różnicy, gdzie i jak jest umiejscowiony, ja przykładowo przykręciłem do zatoki 5.25" :).

Edit: @Leon166 był(eś) szybszy [;

Edytowane przez AragornPL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No własnie doczytałem i zobaczyłem na płycie :o Głupota nie boli. Czyli będę musiał jeszcze dokupić wlaściwy kabel SATA. Gdybym chciał dodatkowo jeszcze mieć ten stary 80 gb to zostawić go podpięty tak jak jest?

Edytowane przez krzysiekx

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, tylko będziesz musiał przestawić w biosie, aby bootowanie odbywało się z SSD. System zamierzasz od nowa stawiać, czy przenieść z twardziela? Kabelek to groszowe sprawy, bardzo możliwe, że masz nawet taki gdzieś na stanie :P.

Edit: Przed stawianiem nowego systemu należałoby włączyć jeszcze AHCI, o ile nie jest włączone. Natomiast przy przenoszeniu postąpić tak:

 

Q: W biosie mam ustawiony tryb kontrolera IDE, jak mogę zmienić na AHCI bez ponownego instalowania systemu (windows 7)?

A: W edytorze rejestru odnajdujemy klucz

HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci (wersja gdy korzystamy ze standardowego sterownika systemowego)

HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesIastorV (to wersja gdy korzystamy ze sterownika Intela)

W prawym oknie na kluczu "Start" klikamy prawym przyciskiem myszy na modyfikuj i zmieniamy wartość na zero.

Uruchamiamy komputer ponownie od razu wchodząc do biosu i zmieniając tryb kontrolera na AHCI. Komputer uruchamia się już prawidłowo bez BSOD

Edit: W ogóle serdecznie polecam temat o SSD: http://forum.purepc.pl/topic/270332-wszystko-o-ssd-faq-1-strona/

Edytowane przez AragornPL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Będę stawiał system na nowo. Tak teraz myślę, że na razie wstrzymam się z zakupem HDD i wezmę tylko SSD - jakoś radziłem sobie z 80 GB a teraz będzie dwa razy tyle. Pozostaje tylko dokonać właściwych zakupów :)

 

System 32-bitowy nie obsługuje 4 GB ramu. Żeby sprawdzić, czy 'nowa' kość jest sprawna wystarczy wpiąc ją w pusty slot, a może zamienić z tą starą? Czy to w ogóle coś zmienia? Powinno tę drugą wykryć i tak i pokazać jako 3 GB z groszami dostępne, dobrze rozumiem?

Edytowane przez krzysiekx
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej. Coś zepsulem - wylaczylem komputer na zasilaczu i postanowiłem odkręcić wiatraczek. Wylaczylem komputer na zasilaczu, nacisnąłem power jak pisało w jakimś poradniku i zabrałem sie do pracy. Udało sie odkręcić, posprzątać kurze i złożyć. Niestety coś poszło nietak i teraz komputer po wlaczeniu odcina zasilanie po 2 minutach. Czemu tak sie dzieje? To przez odpiecie stacji dyskietek na włączonym kompie? Albo przez to, że wiatraczek nie jest do końca dokrecony? Nie ma tam srob tylko plastikowe zaczęły i jeden oczywiście prawie zlamalem. W każdym razie wiatrak jest na miejscu, podpiety więc teoretycznie powinno działać. Co zepsułem?

 

Ps. Ten post pisze z telefonu ;D Myślałem, że do rana przejdzie, ale nic z tego.

Edytowane przez krzysiekx

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masz na myśli wentylator na procesorze?

Jeśli tak to jeśli jakiś zaczep jest ułamany to nie ma dostatecznego docisku i radiator nie odprowadza ciepła i procesor się przegrzewa co skutkuje załączeniem zabezpieczenia przed przegrzaniem (wyłączenie komputera).

Jeśli tylko wentylator to sprawdź czy działa - sprawdź czy podłączyłeś go na płycie.

Edytowane przez Leon166
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wentylator na procesorze. Są tam cztery plasitkowe zaczepy i jeden się ugiął/prawie urwał gdy wkładałem wentylator z powrotem na miejsce- dlatego tak jak mowisz nie ma odpowiedniego docisku I się wyłącza. Wentylator normalnie pracuje, jest podłączony do odpowiedniego gniazda, tak jak był wcześniej. Gdyby były zwyczajne śruby to przykręcilbym I po kłopocie, teraz rzeczywiście wentylator nie jest odpowiednio dociśnięty - zaczepy dochodzą do płyty tylko częściowo. Móglbym spróbować wciskać to na siłę, ale boję się, że urwę kolejny zaczep albo narobie coś inngeo. Co teraz  z tym fantem zrobić?

Dzięki za polecenie Plextora, przymyślę, to, ale na razie muszę rozwiązać problem z wiatraczkiem na procesorze ;)


 

Edytowane przez krzysiekx

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do procesora 8400 nie warto dokładać, rozumiem, chyba żę znajdę gdzieś taniej niż tego E8200 za  58zł? 

 

Jeszcze takie pytanie - czy kupować procesor, który był w przeszłości podkręcany?

Edytowane przez krzysiekx

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...