Skocz do zawartości
AndyN

Wc Rev. 3.0 By Andyn (kompletne A64) (56k Warning)

Rekomendowane odpowiedzi

Moje dwie poprzednie wersje WC były prezentowane i komentowane w tych wątkach:

 

 

(AthlonXP): http://forum.purepc.pl/index.php?showtopic=57770&hl=

 

(A64) http://forum.purepc.pl/index.php?showtopic=125563&hl=

 

 

 

A oto poniżej owoc mojego tygodniowego urlopu :)

 

 

Kilka zdjęć zamontowanych bloczków (i radiatorków):

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Kilka zdjęć "na szybko" rev. 3 mojego WC:

 

Na górze obudowy (słabo) widać zamontowane uchwyty ułatwiające przenoszenie:

Dołączona grafika

 

 

BIX2 zamontowana w prowadnicach/koszyku (?) na zewnątrz obudowy:

Dołączona grafika

 

Zdecydowałem się na umieszczenie chłodnicy na zewnątrz. Rozmiary BIX2 dały taką możliwość. Chłodzą ją dwa wentylatorki qoltec 120 mm-zasysają powietrze i przepuszczają je przez chłodnicę.

 

 

Ogólne zdjęcie poszczególnych komponentów WC:

Dołączona grafika

 

Bloczki połączone szeregowo: pompka->CPU->GPU->chipset->chłodnica->rezerwuar na pompce. Zrezygnowałem z rezerwuaru z poprzednich wersji WC i łączenia równoległego bloczków. Dlatego Uriel ma zaślepiony środkowy otwór. Żeby pozbyć się tych niezbyt estetycznych kolanek i zacisków (patrz WC na AthlonXP) a jednocześnie wyeliminować to cholerne prężenie się węży (patrz WC na A64) zdecydowałem się na lutowanie rurek miedzianych (big thx for my dad :) )

 

 

WC w powiększeniu:

Dołączona grafika

 

Rurki miedziane o średnicy 10/12 mm. Na tych zdjęciach słabo to widać ale bezpośrednie połaczenie rurki miedzianej z poszczególnymi bloczkami jest robione przy zastosowaniu zacisków i gumowych węży. Zewnętrzna średnica kolanek to 12 mm tak jak i króćców choinkowych więc pasuje to idealnie. Pompka z bloczkiem i chłodnicą połączona jest gumowym wężem gdyż w tym przypadku prężenie węży nie jest duże a takie rozwiązanie daje możliwość wyjęcia pompki poza obudowę bez spuszczania wody i odłączania węży.

 

 

Zbliżenie na rezerwuar:

Dołączona grafika

 

Kupiony w x4pro.pl: http://mcs.pc.pl/produkt859.html?PHPSESSID...3a0c64facea245c

W porównaniu z moim poprzednim rezerwuarem jego zaletą (co może być też wadą) są jego niewielkie wymiary i w pewnym sensie zintegrowanie z pompką. Po odkręceniu zółtego wieczka woda nie wylewa się z rezerwuaru - nie pozwala na to ciśnienie atmosferyczne. Zastosowanie rezerwuaru w układzie daje możliwość jego samoodpowietrzania. Pompka zamontowana na silentblock'ach.

 

 

Wentylatory zasysające powietrze:

Dołączona grafika

 

Górny (papst-cichy ale niezbyt wydajny) dodatkowo chłodzi dyski z macierzy. Dużo to daje, wcześniej bez przewiewu ich temperatura dochodziła do 50 st. C (mierzone panelem) teraz oscyluje wokół 30 st. C. Dolny (arctic) daje (a właściwie będzie dawał, nie podłączony - nie wziąłem przedłużacza kabelków na te wywczasy - jutro montaż) nawiew na grafikę (szczególnie ważne przy graku wiatraczka na grafice) Na montaż (jutro) czeka trzeci wentylator (arctic), który będzie zamontowany w koszyczku poniżej drugiego - też nawiew na grafikę.

 

 

Wentylatory wyciągające powietrze z obudowy:

Dołączona grafika

 

Dwa arctiki. Wyciągają powietrze, bo raczej na wentylator w zasilaczu za bardzo liczyć nie można .... ;)

 

 

Wszystkie arctiki, tak wciągające jak i wyciągające powietrze, mają zmostkowane/dezaktywowane termistory aby móc bez problemu ich prędkość obrotową kontrolować poprzez panel zamontowany w obudowie.

 

 

Temperatury (odczyt z MBM w połączeniu z ATITool)

 

Na razie idle (włączone cool&quiet), wszystko na defaultowych taktowaniach, wentylatory na maksa, temperatura otoczenia ok. 24 st. C, obudowa zamknięta:

 

CPU - 33 st. C

Case - 31 st. C

X800XL GPU - 30 st. C

X800XL MB - 38 st. C

 

Dopiero wróciłem do swojego domu od moich rodziców, nie miałem czasu na testy. Niech WC przetestuje się na defaulcie na razie ....

 

Plany na przyszłość:

* montaż trzeciego wentylka zasysającego - jutro ;)

* wymiana Uriela (-> na sprzedaż) na inny, wydajniejszy blok, najprawdopodobniej powerx.

* kupno wskaźnika przepływu cieczy - gdy w końcu Mate upora się z problemami z montażem elektroniki w swoim wskaźniku: http://mcs.pc.pl/produkt769.html?PHPSESSID...be769df13e638ea

 

 

Jeśli chcecie zdjęcia z innymi ujęciami - piszcie, zrobię i zamieszczę je

 

Pozdrawiam

Edytowane przez AndyN

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja ogolnie nie przepadam za instalacjami z rurek ale wyglada calkiem niezle. Temperatury dobre ale to deafault i cnq takze nie wiadomo jak bedzie na O/C. Mam pytanie co do wentyli na chlodnicy - ciche sa w miare i na ile V chodza? bo zakupilem takie 4 z kedzilem i mamy nadzieje ze sa ok =)

 

P.S Arctici rulez =)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widac ewolucje i co raz bardziej przemyslany i wydajny uklad...

Choc nie jestem zwolennikiem rurek (ale sam kiedys mialem z nimi epizod), to to wydanie nawet mi sie podoba...

Moze tradycyjnie do ulozenia/ukrycia kabli bym sie przyczepil (mam na tym punkcie ostatnio jobla ;-) )

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Saimek

 

Nie mam skali porównawczej, nie mam innych wentyli 120 mm. Są ciche, ale radziłbym odsłuchać je przed zakupem. Po zamontowaniu na chłodnicy trochę je słychać nawet na min. obrotów (pewnie słychać powietrze przepychane przez finy). Na jakim V biegają?-nie wiem. Panel sam to reguluje. Ich max obrotów na tym panelu to 1700 RPM. Min. ok. 1200 RPM.

 

Dimek

 

To prawda, uczę się na własnych błędach. Coraz więcej czasu poświęcałem na przemyślenie konstrukcji układu. Bazowałem też na projektach prezentowanych na tym forum.

Ułożenie kabli? Może, ale i tak jest lepiej niż w poprzednich podejściach ;) :D

Dlatego też kupiłem tego Revolteka, ma odpinane kable.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te radiatory na pamieciach grafy sadze ze na pasywne chłodzenie sie nie nadaja zeby one dobrze spełniały swoja role potrzebuja dosc znacznegu obiegu powietrza, dlatego dobrze ze planujesz nawiew na grafe, ale i tak lepiej było zastosowac jakies Alu o duzej powierzchni oddawania ciepła. A jak z temperatura mofsetów zwłaszcza sprawdz jak jak masz zamiar bardziej krecic.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wygląda tp całkiem fajnie, rurki miedziane, tez mi sie nie zabardzo podobają, ale to juz kwestia gustu.

Ale te pierwsze fotki to strasznie wielkie zrobiłes, na tyle, że otworzyłem wszystkie na raz i poszedłem na fajka bo mi sie nie chciało czekać aż sie otworzą.

 

Fajną masz zasiłke.

 

Pozdro

 

P.S:Avatara zmeiniłem chyba na jeszcze głupszego, ale na zdjeciu to nadal ja; lekko przerobiony. :D

Edytowane przez Miazga82

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Andy 1700 RPM? one maja znamionowa predkosc obrotowa 1500 przy 12v wiec ten panel daje wiecej niz 12v na max czy bledny odczyt? 1200 to nie wielki spadek obrotow... (jezeli to poprawny odczyt)]

 

P.S Miazga zmieniles avatara? czemu? :] przejales sie tym tekstem k@mcio co mial swinie w avatarze?

Edytowane przez Saimek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pci

Na tym zdjęciu, chyba słabo, widać że pomiędzy żeberka radiatora na mosfetach (ten "grzejniczek" przy procesorze) wetknięty jest kabelek z czujnikiem temperatury od panelu

Dołączona grafika

 

Miazga82

Zdjęcia robiłem cyfrówką żony, nie zwróciłem uwagi na ustawienia aparatu. I zrobiłem w takiej rozdzielczości, w jakiej zrobiłem. A nie mam softu (i nie wiem jak) obrobić te zdjęcia, żeby miały mniejszą wielkość ...

 

Zasiłka? Wybierałem między Taganem a Revoltekiem. Przeważyła możliwość odpinania kabli ...

 

Saimek

Ten panel nie jest zbyt dokładny jeśli chodzi o szacowanie RPM. A czemu min. 1200 RPM? AFAIK ten panel sam mierzy max obrotów i jeśli maksimum jest mniejsze niż 2000 RPM to min. można ustawić tylko o 500 RPM mniej niż max. (w zamyśle zabezpieczenie przed samoistnym zatrzymaniem wentylków) Gdy max jest większy niż 2000 RPM to min. może być o 50% niższy od oszacowanego maxa obrotów. Jest gdzieś topic na tym forum o tym panelu ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dodałem w pierwszym poście dwa nowe zdjęcia szczegółów WC. Wyjąłem pompkę by pokazać bloczek na chipsecie

 

Podłączyłem wentylatorki nawiewające na grafikę. Przy max obrotów wszystkich w obudowie, temperatury wyglądają następująco (ustawienia kompa takie same jak gdy ostatnio podawałem temperatury):

 

CPU - 31 st. C

Case - 29 st. C

X800XL GPU - 30 st. C

X800XL MB - 35 st. C

 

Zobaczę jak zmienią się temperatury gdy zmienię bloczek na PowerX

 

gaz

 

Chodzi o to, że wygląda topornie? Starły się dwie koncepcje, moja i mojego taty. Ojciec miał przewagę, gdyż to u jego znajomego mocowanie było wyginane. Za to jest to solidne mocowanie, typu: "yob tvoyoo mać" z wytrzymałej nierdzewnej stali kwasoodpornej ;) :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oto co wycisnąłem z pamięci:

Dołączona grafika

Wszystkie wiatraki na full, proc na 9x200

 

Z GPU jest problem. W okolicach 456-458 (robiłem kilka prób) Ati Tray Tools wykrywa artefakty ale nie jest w stanie zakończyć testu, monitor gaśnie, muszę twardo resetować kompa. Myślę że granica jest mniej więcej tutaj:

Dołączona grafika

 

W przypadku obu testów widać max temperatur grafiki

 

 

Testy procka - może jutro ...

 

 

kosmi

 

W obudowie nie ma okna - nie będę niklował. Chciałem je wypolerować i pomalować lakierem bezbarwnym ale zabrakło by czasu na wyschnięcie rurek. Moim priorytetem jest skuteczność a nie wygląd - oczywiście w pewnych granicach

 

------------------------------

 

EDIT:

 

Zacząłem testować proca. W biosie 1,5v + 9,9%, CPU-Z pokazuje 1,55V (nie najlepszy ten proc :? -> mowa o starym Winni, nowy Venice sprawuje się dużo lepiej)

Dołączona grafika

Edytowane przez AndyN

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A tak wyglądają z tym samym WC temperatury na Venice (test robiony w te 30 st. upały jakiś czas temu. na początku testu ok. 23.00 w pokoju było jakieś 30 st. później robiło się chłodniej):

 

Dołączona grafika

 

Planuję wymianę Uriela 2.0 na PowerX'a jak tylko wznowiona zostanie jego produkcja i zrobię na tym WC porównanie temperatur proca na jednym i drugim bloczku. So stay tuned ;) :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nieźle, mam nadzieje że nie dałeś krućcy 12mm, bo one 'zawsze' ciekną  ;], w każdym razie uważaj

Masz na myśli ten wątek: http://forum.purepc.pl/index.php?showtopic=147569

 

Daj spokój, musiał coś spaprać i dlatego mu leciało ;) :D Na bloczkach CPU i chipset są choinki właśnie 12mm, na GPU szybkozłączki kątowe. I te choinki nigdy mi spod zacisków nie leciały. A te bloczki mam ponad dwa lata, wcześniej w poprzednim WC na AXP2000+, Ati9800se@pro i A7N8X. Raz miałem minimalne sączenie spod gwintu jednej choinki -> uszczelniłem silikonem i nic nie leci. Odpukać komp działa, wody nie ubywa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Małe pytanko: ile dałes za te radiatory revolteca na ram grafiki?

http://mcs.pc.pl/produkt289.html

 

Kupowałem z tym rezerwuarem i chyba czymś jeszcze. Z tego co pamiętam jakiś rabat wyszarpałem ;) :D

 

Przed naklejeniem DOKŁADNIE oczyść powierzchnię kostek pamięci. Te radiatory są ciężkie. Gdy będą źle przylegały, te "wiszące" na spodniej stronie grafy, mogą odpaść. Mnie jeden radiatorek, po odklejeniu tej folii ochronnej, upadł na podłągę i tą taśmą "zebrał" kurz. W takim stanie go nakleiłem na spodnią stronę właśnie. Po pewnym czasie odpadł, na szczęście nic się nie popaliło. Musiałem wymienić taśmę na nim i przy kompletnie złożonym WC próbować go przykleić (to ten spiłowany trochę -> zawadzał o bloczek na chipsecie). Jakoś go przykleiłem i jak na razie wszystkie się trzymają. Czasem zaglądam do obudowy np. żeby odkurzaczem wyciągnąć kurz, który się zbiera. Te wetyle z przodu swoje zasysają :?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to troche drogie te radiatory, ale i tak o wiele tańsze w tym slepie internetowym niż na giełdzie elektronicznej w wawie. Tam chcą za 8 sztuk około 60 złotych. Można też kupić na sztuki ..... 9 zł za sztuke! :(

Z tego względu kupiłem jakies badziewne radiatory na allegro od firmy cooling.pl za jedyne 30zł za 16 sztuk. Są oczywiscie troche mniejsze od tych revolteców, ale na moją nie kręconą grafe jakoś tam wystarczają. Pozostałymi radiatorkami obkleiłem mosfety i inne duperele.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja polecam pokombinowac z drucikami miedzianymi w izolacji (takie jak w kablu sieciowym). W 6800 radiatory jakie zakladalym w ogole nie trzymaly na tasme, to wykozystalem dziurki w pcb i przytwierdzilem je na te druciki skrecone po drugiej stronie. W 9800 tez jest pare dziurek i mozna to wykozystac (chociaz pewnie nie tak jak w 6800).

Pamietajcie - w wc bez nadmuchu na grafe lepiej dac DUZE ALU, niz miedziane revolteki, bo miedz slabo oddaje cieplo bez nadmuchu. Radiatorki nagrzeja sie wam ogromnie i beda nieskuteczne. Ja uzylem 2 takich radiatorow, przecietych w polowie, gdzie slicznie objemuja mi 2 kostki BGA. Sa letnie i latwo je zamocowac sposobem ktory podaje bo aluminium jest leciutkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

je tesh mam te revoltecki i podpadaly mi od spodu ... :( wiedz zdjelem wszytskie i leza w pudelki ... nie mam skad wyrzasnac takiej tasmy ;(

Tak jak pisałem, trzeba bardzo dokładnie kostki pamięci najpierw oczyścić. U mnie się trzymają jak na razie

 

http://www.allegro.pl/show_item.php?item=60223071

http://www.allegro.pl/show_item.php?item=60033222

http://www.allegro.pl/show_item.php?item=60460383

 

Ja długi czas temu kupiłem taśmę 3M od kogoś z tego forum, jej zapas mam do tej pory. Nie potrafię sobie przypomnieć od kogo :oops:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

AndyN Te radiatorki są aluminiowe i bardzo skromnych rozmiarów. Ale lepsze to niz nic, zawsze troche wieksza powierzchnia oddawania ciepła. A 60zł za takie cos to nie chciałem dać. Tu masz linka do aukcji na allegro klick To aukcja cooling.pl. Ja do nich po to pojechałem osobiscie bo nie chciałem dopłacac do przesyłki, w końcu mieszkam w wawie a oni tez tu mają sklepik.

 

aerial Te radiatorki co pokaztałes to fajne, mam podobne, takie chyba 2x4cm ale juz pociete i teraz sie nie bardzo nadawały.

Ale kurcze, jakos nie pomyslałem bo bym je kupił. On takie nie przeciete fajnie pasuja na dwie kostki ramu, a powierzchnia oddawania ciepła jest o wiele wieksza od tych co ja teraz mam (one są mikrych rozmiarów). Kurcze torche sie wkurzyłem, ze mi to wczeniej nie przyszło do głowy. Na 8 kostek ramu wystarczyły by takim sposobem 4 radiatory, co by było jeszcze taniej i wydajniej, cholera no!!!!! :mur: :mur: :mur:

Jedyny plus tego, ze obkleiłem sobie nimi mosfety na mobo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Minęło kilka miesięcy od złożenia chłodzenia. Przyszedł czas na pewne podsumowanie.

 

* Wentylatory na chłodnicy dmuchają na nią i przepuszczają przez nią powietrze. Minus tego rozwiązania jest następujący: na żeberkach chłodnicy odkłąda się kurz, który ciężko wyssać odkurzaczem bo takie zamontowanie wentylatorów utrudnia to. Wentyle przeniosę na drugą stronę chłodnicy. Będą powietrze zasysać. Powierzchnia chłodnicy łapiąca kurz będzie łatwiejsza w czyszczeniu

 

* Same wentylatory zaczęły, delikatnie ale jednak, terkotać

 

* Po ponad dwóch latach pracy Eheim zaczął grzechotać. Kupiłem nowy wirnik, ośkę i gumki podtrzymujące (łącznie z przesyłką zapłaciłem 65 zł). Rozebrałem pompkę i porównałem części stare z nowymi. Jakie było moje zdziwienie gdy okazało się, że magnes na wirniku ma właściwie taką samą grubość na obu egzemplarzach :blink: (starym i nowym) a ośki w dotyku niczym się nie różnią :blink: . Jedynie stare gumki podtrzymujące były twardsze i miały wyrobione otwory, w które wciśka się końce ośki. Zamontowałem w pompce nowe elementy. Pompka po odpowietrzeniu przestała grzechotać, w końcu mogę kompa zostawić włączonego na noc. Przeszczep się udał. A Eheim udowodnił swoją jakość

 

* Na biurku leży i czeka na zamontowanie PowerX rev 2.0. Wkrótce go zamontuję (najpóźniej przyszły weekend) i zrobię porównanie temperatur z Urielem 2.0 - so stay tuned ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale 60 zeta za takie gluteus maximus? Nie za dużo?

To zależy od punktu widzenia. W skład kompletu wchodzi wirnik, ceramiczna ośka i gumki

 

Jeśli odnosi się cenę tego zestawu do cen pompek, które całe kosztują niewiele więcej niż 60 zł ....

 

Mogę sobie pozwolić na dobrą jakość za większe pieniądze. W zamian oczekuję jakości i niezawodności oraz długiego i bezproblemowego działania

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem zmieniłem sposób zamontowania wentyli. Spodziewałem się, że po ich odkręceniu znajdę kurz ale nie spodziewałem się, że aż tyle :blink: :

Dołączona grafika

 

Wentyle wyciągają teraz powietrze:

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Zamieniłem też Uriela na PowerX'a:

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

A tak wyglądają temperatury procka na obu blokach.

W obu przypadkach proc był puszczony na 9*311 @ 1,45 Vcore (w biosie tyle ustawione-MBM głupoty pokazuje). Wszystkie wentyle na max, temp. w pokoju ok. 23-24 st.

 

Uriel 2.0:

Dołączona grafika

 

PowerX:

Dołączona grafika

 

Zyskałem ok. 2 st. Może będzie więcej gdy pasta na procku "się ułoży"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ze tak powiem slaba grzaleczke masz :P daj wiecej v/mhz :) pozatym chyba screny masz zle podpisane z tempami

Całkiem możliwe, że PowerX bardziej pokaże pazurki gdy procek dostanie max Vcore. Ale z Urielem tych ustawień nie porównam, Uriel udał się na emeryturę i leży na półce. Dla tego testu nie będę go zakładał. Nie będzie mi się chciało. A PX jest naprawdę fajny ;)

 

Hmmm, ze screenami chyba wszystk OK? :?

 

EDIT: Na screenach z temperaturami widać czujnik przepływu cieczy w WC (więcej szczegółów w swoim czasie). Po zamontowaniu PX jego wskazania są generalnie niższe. Czy jest możliwe, że PX stawia większe opory niż Uriel i stąd ta różnica?

Edytowane przez AndyN

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...