Skocz do zawartości
Przemo

LCD to PC od A do Z

Rekomendowane odpowiedzi

Ten post nadaje się do FAQ ale nie mam niestety uprawnień, może ktoś mi pomoże ?

A oto on:

Wyświetlacz LCD wPeCecie

 

 

Wstęp.

 

Najpierw podkręcanie, później chłodzenie wodne, modding obudów, kolorowe neony, świecące wentylatory coraz częściej zaczynają gościć w komputerach już nawet mniej doświadczonych użytkowników, nie wspominając o tych doświadczonych maniakach elektronicznego świata. Teraz przyszła kolej na montaż wyświetlaczy LCD w naszych kochanych maszynkach, kiedyś nie do pomyślenia nie tylko z technicznego punktu widzenia ale także z braku softu, teraz już rzecz prosta w montażu, już w miarę ławo dostępne wyświetlacze LCD i kilka programików do obsługi wyświetlaczy sprawiają, że na takie cacko może sobie pozwolić każdy kto ma ochotę i czas na zabawę z LCD.

Koszt takiej zabawki może być różny i w zależności od tego jaki wyświetlacz kupimy, czy jest on nowiutki ze sklepu, czy już z dolutowanym kablem, czy bez, jak i z ściągniętym z internetu softem lub i bez niego może wynieść nawet do 1200 zł w przypadku kupna nowego dużego wyświetlacza LCD 4x40 znaków z pięknym niebieskim podświetleniem ale to już chyba za dużo jak na polskie zarobki :), używane lub nowe ze sprzętu wycofanego z produkcji są dużo dużo tańsze.. Więc na allegro można kupić wyświetlacz 3x24 znaki (sam wyświetlacz) z obudową i folią na wyświetlaczu za 25 zł czyli bardzo tanio, musimy tylko samemu dolutować kabel i ściągnąć soft, bądź co bądź wszystko opiszę jak go podłączyć poniżej. Widziałem również oferty z dwuliniowym wyświetlaczem po 24 znaki za 80 zł z dolutowanym kablem i ściągniętym softem co dla osób nie obytych z lutownicą może być lepszym rozwiązaniem.

Sumując koszt jaki mnie wyniósł ten wyświetlacz to 35 zł (za wyświetlacz + przesyłka) 2 godziny szperania i ściągania softu, schematów i opisów z internetu i około 2 godziny lutowania i konfiguracji softu. To tylko tyle zaś efekt jest niesamowity!! Przykładowo na wyświetlaczu mogą się pojawić tytuły utworków z winampa, temperatury procesora z MBM, prędkość procesora czy chociażby data, godzina i czas od załadowania się windowsa, konfiguracji różnorakich jest co nie miara. No to zaczynamy

 

!!! PAMIĘTAJ !!!

 

Najpierw przeczytaj wszystko od początku do końca a dopiero później zabierz się za montaż i lutowanie kabli. Co ważniejsze przyjrzyj się uważnie schematowi, rozmieszczeniu poszczególnych pinów na taśmie od wyświetlacza i złączu LPT.

 

POWODZENIA

 

 

Zaczynamy montaż!

 

Na początku wydaje się trudno przylutować kabelki do taśmy w wyświetlaczu ale za chwilę przekonacie się że jest to nawet całkiem proste i szybko powinno pójść. Potrzebne nam teraz będzie:

 

wyświetlacz

kawałek kabla z wtyczką LPT (około 1m długości)

2 potencjometry o oporności 10kOhm

nóż do cięcia tapet

lutownica

cyna

klej kropelka acz niekoniecznie

taśma izolacyjna

wtyczka molex (jak od dysku twardego) do podłączenia napięcia

5V

 

To wszystko powinno starczyć, reszta wyjdzie w praniu. Poniżej przedstawiam rozmieszczenie pinów.

 

Dołączona grafika

 

Widzimy 20 - pinową tasiemkę do której musimy albo przylutować albo dokupić specjalne złącze o rozstawieniu pinów 1,24mm lecz trudno takie dostać choć wcale nie jest to drogie (ok. 5zł). Teraz przygotowujemy sobie lutownicę i kable i lutujemy według schematu zamieszczonego poniżej. Dla jasności pin K1 to numerek 1 na zdjęciu a masa (GND) to numerek 20 na zdjęciu

 

Dołączona grafika

 

Po zalutowaniu otrzymamy coś podobnego jak na zdjęciu poniżej. Lub całkowicie inaczej. Poniższe zdjęcie podwędziłem komuś z forum za co przepraszam ale to dla dobra ogółu. Ja swojego dzieła nie pokaże bo te kable tak chaotycznie mam polutowane że i tak nic by nie było widać. Na

końcu miejsce lutowania "polałem" kropelką dla wzmocnienia połączenia, robimy to wówczas kiedy mamy pewność że wszystko działa i nie ma zwarcia co jest bardzo ważne.

 

Dołączona grafika

 

Przed podłączeniem układu musimy się zająć jeszcze potencjometrami i ustawić je w "bezpiecznych" pozycjach. Napisałem bezpiecznych to dotyczy tylko podświetlenia które przypadkiem możemy przepalić. Potencjometr do kontrastu ustawiamy na najmniejszy opór czyli kręcimy pokrętłem w stronę nóżki z przylutowanym kablem. Jest to całkowicie bezpieczne dla wyświetlacza. Potencjometr od podświetlenia ustawiamy na największy opór tak że jak podłączymy wyświetlacz do prądu podświetlenie nie będzie się świecić. Najlepiej tak ustawić gdyż diody SMD wlutowane w ten układ zasilane są napięciem około 3,6V a 5V to będzie dla nich za dużo więc poświecą się chwilkę na czerwono i przepalą się :).

 

Jak już wszystko polutowaliśmy, poustawialiśmy to czas podłączyć to cudo to PeCeta. Jeśli na wszystkich wierszach zapaliły się czarne prostokąty to znaczy że wyświetlacz podłączyliśmy dobrze. Regulujemy podświetlenie tak by paliło się na ładny zielonkawy kolor i ładujemy windowsa. Jeśli nic się nie pali to mamy duży problem ....... żartowałem ......... nie za bardzo, sprawdzamy poprawności podłączenia kabli i same połączenia z taśmą LCD-ka, w tej chwili mogło się zdarzyć nawet tak że spaliliśmy wyświetlacz, gdyż mogło nastąpić zwarcie, różnie bywa ale usterkę musimy zlokalizować sami. Powiem tylko, że jeśli których z tych czarnych scalaków po drugiej stronie LCD zrobił się gorący to wyrzucamy wyświetlacz i kupujemy nowy :(.

 

Teraz należy zainstalować sterownik portu i uruchomić program LCD Smartie. W setupie ustawiamy Parallel i wpisujemy adres portu, czyli ten standardowo wpisany będzie działał czyba że posiadacie inny adres dla LPT, boot delay ustawiamy na zero. Teraz zamykamy program i uruchamiamy od nowa. Cały czas powinny się palić czarne prostokąty na wyświetlaczu. Regulujemy teraz potencjometr od kontrastu tak by uzyskać wyraźny i czytelny tekst. Jeśli teraz widać już litery na wyświetlaczu oznacza to że wszystko polutowaliśmy dobrze i możemy zabezpieczyć wszystkie luty i wiązania kabli. Na koniec można jeszcze wyciąć dziurę w zatoce 5,25 cala i możemy tam sobie umieścić nasz wyświetlacz. Można też wyciąć gdzieś dziurę w obudowie z przodu lub z boku lub w środku za szybą. Niestety w zatokę 3,5 cala to nasze cacko się nie zmieści.

 

Teraz pora na skonfigurowanie oprogramowania

 

Opiszę na początku LCD Smartie bo ten programik najłatwiej skonfigurować, posiada zadowalające efekty i możemy uzyskać prawie trzy wiersze bez 4 znaków!!. Na początek problem który wynikł z budowy wyświetlacza. Otóż drugi wiersz jest kontynuacją pierwszego i ma w rzeczywistości 48 znaków, trzeci wiersz jest zaś już normalnym 24 znakowym. Żadne oprogramowanie nie obsługuje 48 znakowego wyświetlacza, a maksymalna ich liczba to 40 (LCD Smartie, jaLCDs, LCD Center). Temat ten był już poruszany na forum Tweak.pl i MoDeD-KoMPz.net, były nawet fotki z wykorzystanym w pełni drugim wierszem lecz nikt nie wie jak to zrobić więc pozostaje to na razie tajemnicą.

Najprościej jest ustawić 2x24 znaki i wówczas mamy dostęp do wszystkich znaków w pierwszym i trzecim wierszu, zaś środkowy pozostaje nieaktywny. Druga metoda opisywana na stronie dystrybutora to ustawienie 4x20 znaków gdzie mamy dostęp do pierwszego wiersza w którym możemy wykorzystać tylko 20 znaków, 4 pozostałe są nieaktywne, 16 znaków w drugim wierszu, 8 pozostałych jest nieaktywnych i 20 znaków w ostatnim wierszu, 4 ostatnie znaki są nieaktywne. Drugi sposób jest totalnie z kichany i nie polecam nikomu gdyż zbyt dużo miejsca nam się marnuje dlatego polecam na razie sposób trzeci (chyba że rozgryzę sposób czwarty który jest najlepszy acz nie do końca rozpracowany).

Więc ustawiamy sobie 2x40 znaków i teraz najlepiej zaznaczyć w pierwszej linii "don't scrool this line" i na "stałe" ustawić jakie dane ma nam pokazywać, przykładowo dla winampa pasek przewijania wpisany z parametrem 24 tak by był widoczny tylko w pierwszym wierszu wyświetlacza, raz dalej w pierwszej linii wpisujemy przykładowo długość utworu i status winampa, lecz będą one już wyświetlane w drugim wierszy wyświetlacza. Mam nadzieje że jarzycie o co chodzi. Trzeci wiersz już normalnie wpisujemy dowoli. Nadal nie mamy ostatnich ośmiu znaków w drugim wierszu ale jest to najlepsze rozwiązanie.

Jest jeszcze czwarte rozwiązanie na które wpadłem całkiem przypadkowo, otóż gdy miałem ustawiony wyświetlacz jako 2x24 przestawiłem go na 4x40 i co mnie nie zdziwiło drugi wiersz się uaktywnił i na dodatek działało już 20 znaków czyli 4 nadal pozostawały nie wykorzystane. Jeszcze różnica między tym ustawieniem a 2x40 jest taka że, jak mamy ustawione dwa wiersze to pierwszy wiersz w programie to dwa wiersze na wyświetlaczu czyli jak nam się coś przewija to leci najpierw przez pierwszy a następnie przez drugi wiersz. W ustawieniu 4x40 znaków każdy wiersz działał osobno i nie było już tego efektu, tak mi się przynajmniej wydawało. Poustawiałem wszystko, odpaliłem kompa dodając wcześniej smartie do autostartu. Jak się załadował to się wpieniłem bo niestety jakby zapomniał ustawienia i działał jakby było ustawione 2x40 czyli tytuły winampa przewijały mi się w pierwszym i drugim wierszu. Przestawiłem program na 2x24 znaki zamknąłem go, odpaliłem od nowa (samego smartie) przestawiłem znów na 4x40 i działał jak wcześniej opisałem czyli dobrze i tutaj jest ten feler, na starcie zapomina że ma mieć 4 wiersze i wyświetla tylko w dwóch (kontynuując napisy w pierwszego wiersza w drugim), chociaż w programie cały czas jest ustawione na 4x40.

To by było wszystko na temat ustawień wyświetlacza. Myślę że opisałem do dość jasno. Jeśli już sobie ustawimy wyświetlacz według naszych upodobań pozostaje nam poustawiać napisy i podziwiać a jak nam się znudzi zielony kolor podświetlenia to możemy sobie zmienić na niebieski lub czerwony przelutowując malutkie diody LED SMD.

 

Usunęłam łamanie wierszy w tekście i poprawiłam >"< na >"<. Miope (edit 14.12.03)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[...]

Poniższe zdjęcie podwędziłem komuś z forum za co 

przepraszam ale to dla dobra ogółu. 

[...]

Dołączona grafika

fotka jest moja - nie widze problemu w umieszczeniu jej tutaj.

natomiast dodam slowo komentarza - pomimo iz wyglada to calkiem niezle, to niestety nie wytrzymalo zbyt dlugo. calosc rozpadla sie po miesiacu, a konkretnie przewody odpadly od tasmy razem z miejscami lutowniczymi. po zlutowaniu polecam czyms to wzmocnic (zalac klejem z pistoletu, silikonem, lub czymkolwiek). w przeciwnym razie dlugo to nie pozyje niestety.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...