
powerled
Stały użytkownik-
Postów
23 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
Profile Information
-
Skąd
Warszawa
Osiągnięcia powerled
Newbie (1/14)
0
Reputacja
-
Poxipol (dragon, Distal I Inne Gady) - Uwaga!
powerled odpowiedział(a) na vowthyn temat w Chłodzenie Wodne
Podpisuję się obiema rękami - łącznie z tym minusem :-) Może jeszcze jeden jest taki, że czasem chciałbym mieć rożno żeby poobracać tym co się klei :D On niestety tak płynie, że np. przy uszczelnianiu króćców trzeba mu trochę uwagi poświęcić. Ale za to wynagradza to trwałością - nie mam zastrzeżeń pod tym względem. -
Atman 306 Buczy Jak Wiertarka, Od 2 Dni? Co Jest
powerled odpowiedział(a) na Pudi temat w Chłodzenie Wodne
Uuuh, nie wylewa się z tego samego powodu, dla którego działa pompa ssąca - utrzymuje ją tam ciśnienie atmosferyczne - jest w stanie utrzymać słup wody do ca. 10m. Przypomnij sobie jak wyglądał pierwszy barometr... -
Z moich doświadczeń wynika, że niestety Poxipol schnie ciut za szybko żeby dokładnie wypełnić wszystkie mikropory i po wyschnięciu jest raczej twardy i kruchy. Natomiast nieraz już wklejałem króćce do pojemnika polietylenowego (a dokładniej kawałki rurki miedzianej) i używałem do tego celu Dragona (dokładna nazwa "klej epoxyDragon Transparent"). Jest faktycznie przezroczysty (z lekkim żółtawym zabarwieniem) i trochę długo schnie (w instrukcji piszą 2h ale naprawdę potrafi koło 3h i najlepiej zostawić go na 24h), ale naprawdę jest niezły. Przede wszystkim wypełnia wszelkie drobne szczelinki i nadal jest lekko elastyczny. Ze względu na ten sługi czas schnięcia, żeby klej nie spłynął, musisz położyć element tak żeby najlepiej klej spływał do miejsca klejonego - jeśli jest to powierzchnia płaska to się za bardzo nie rozleje. Czyli jak chciałem oblać klejem króciec z dwóch stron pojemnika (tj. od wewnątrz i od zewnątrz) to trzeba było kleić 2-razy - cierpliwość niestety wskazana. W moim WC zawsze tak wklejałem króćce do zbiorników wyrównawczych i było bez zarzutu :-) Powodzenia :)
-
Hmm, możecie spróbować użyć takich gumowych mocowań do filtru powietrza od Matiza (Daewoo). Wyglada to podobnie tylko nie wiem czy guma nie będzie jednak za twarda do tłumienia drgań.
-
Hmm, zastanawiałem się trochę nad problemem chłodzenia PSU (kusi mnie przeróbka zasiłki ze względu na ciszę) i widzę dwa rozwiązania: Używamy wspólnego bloku na wszystkie elementy (takiego jak w bloki.pl). Wówczas jednak musimy zaizolować wszystkie elementy (w moim PSU po stronie wtórnej jeden jest przykręcony bezpośrednio do radiatora - izolując go pogorszymy mu chłodzenie) oraz oczywiście musimy połączyć cały blok z masą na wypadek przebicia. Tu widziałbym sensownie gruby przewód (np. 2.5mm2) przylutowany/przykręcony do bloku a z drugiej strony przykręcony w tym samym miejscu, gdzie przewód od uziemienia z gniazdka sieciowego (najkrótsza możliwa ścieżka i najmniejszy opór). To powinno zabezpieczyć przed ewentualnym przebiciem. Używamy dwóch bloków - jeden na stronę pierwotną (230V) a drugi na stronę wtórną. Ten ze strony pierwotnej łączymy z uziemieniem (j.w.) a oba ze sobą za pomocą rurki z tworzywa (silikon/PCV itp.). Dzięki temu mamy kilka zalet: Nie pogarszamy chłodzenia strony wtórnej bo odpada konieczność uziemiania bloku wtórnego i izolowania elementu. Jesteśmy wciąż zabezpieczeni przed przebiciem strony pierwotnej i to niezależnie od tego czy ciecz chłodząca przewodzi prąd czy nie - zabezpieczamy się niejako "u źródła" poprzez uziemienie strony pierwotnej. last but not least - nie zasłaniamy sobie blokiem przetwornic i nie musimy lutować elementów na przedłużkach. Dzięki temu możemy chłodzić resztę elementów super cichym i niekoniecznie wydajnym wentylatorem puszczonym na minimalnych obrotach. Z góry dzięki za krytyczne (ale sensowne) uwagi :D
-
Przestroga przed katastrofą na nieostrożnych-hardcore!
powerled odpowiedział(a) na AK47 temat w Chłodzenie Wodne
Eee no nie straszcie chłopaka! Te kondensatory wiszą po prostu na zasilaniu - ich zadaniem jest zminimalizować efekty indukcyjności ścieżek przy szybkich zmianach poboru prądu co jest normalką w układach cyfrowych. Z tegoż powodu montowane są bezpośrednio na chipie - po prostu bliżej się już nie da (najkrótsze połączenia) i w dodatku producent płytki nie musi się aż tak gimnastykować. Jeden to nie tragedia więc nie przejmowałbym się tym aż tak bardzo. Sumaryczna pojemność tych kondensatorów i tak z reguły jest trochę na zapas na wypadek gdyby zasilanie było zaszumione (przez np. przeciążony bądź badziewny zasilacz). Jeśli działa i jest stable to raczej tak zostanie więc AK47 - wyluzuj się 8) -
co im to da ze sie tak zapytam i jak je wspomorzesz ?? :D To samo co szybie z tylu samochodu bedzie im cieplej w du...ke :wink: duzo cieplej to by im nie bylo :] jestem ciekaw jak bedesie one spisywaly, srednioio to widze , lepsze bedzie wyprowadznei ich na zewnatrz gdzies pod kołderke :] No to akurat jest słaby pomysł. Kondensatory są na mobo głównie po to, aby zlikwidować skutki indukcyjności doprowadzeń zasilania (większość z nich jest zresztą low-ESR type) lub magazynować energię w zasilaniu impulsowym (też wymaganie małej indukcyjności doprowadzeń). A ty im chcesz dolutować odpowiedniki cewek (bo tym będzie 50cm kabel). Przy takim di/dt jakie tam występują nawet mała indukcyjność potrafi nieźle nabroić. Zdecydowanie odradzam
-
Gdzie co kupic w wawie czyli WC po Warszawsku :)
powerled odpowiedział(a) na letrev temat w Chłodzenie Wodne
Np. Wileńska albo Miedziana (proszę proszę jaki zbieg okoliczności :) ) http://www.panoramafirm.com.pl/guru/index....nie%c5%bcelazne -
Mała uwaga - standardowe rurki miedziane (twarde) mają domieszkę fosforu, która mocno pogarsza przewodność cieplną (która i tak mimo wszystko jest nienajgorsza). Jednakże do wszelkich eksperymentów polecam miedź miękką - ma lepszą przewodność i tym samym rezultaty powinny być lepsze. Ostatnio byłem np. w OBI i mają oba rurki zarówno z miedzi twardej jak i miękkiej.
-
Pudło - nie w tak małych silnikach (nie opłaca się). To są silniki synchroniczne. Polecam lekturę materiałów producenta http://62.159.30.76/en/pdf/produkte/5958.pdf (jakby ktoś miał wątpliwości co do nomenklatury to również tu http://en.wikipedia.org/wiki/Shaded-pole_s...nchronous_motor). Czyli ściemniacz powinien jednak działać...
-
Dobrze Ci tłumaczono :D Najczęściej stosuje się triaka i kontroluje jego opóźnienie załączenia, bo wyłączy się tylko jak napięcie spadnie do ~0 - dlatego jest stosowany praktycznie tylko w AC. Tyle, że zrobienie na tym układu wymaga już trochę zabawy ale pomysł ze ściemniaczem jest niezły (głównie wykorzystują ten patent). Wada to niestety różne dziwne efekty akustyczne jakie można osiągnąć w ten sposób: 50Hz jest już jednak dobrze słyszalne a przycinanie wypełnienia generuje wyższe częstotliwości (jeszcze lepiej słyszalne). Co nie znaczy że muszą wystąpić ale lepiej sprawdzić jak to się będzie zachowywać - najlepiej przejść się z tym wentylem do sklepu i sprawdzić.
-
Z reguły jest nawet lepszy. Co prawda dość wolno wiąże i trzeba uważać, żeby nie spłynął, ale za to wypełnia najmniejsze szczeliny i jest naprawdę wytrzymały. Natomiast z poxiliną trzeba się jednak spieszyć no i zarysować ją można paznokciem. Krótko mówiąc "co nagle to po diable"...
-
Co sadzicie o takim tescie porownawczym chlodniczek?
powerled odpowiedział(a) na arthx temat w Chłodzenie Wodne
Hmm - sorry wszystkich za przyp... się ale albo dysponujemy innymi datasheetami albo nie czytasz tych danych co trzeba. Wg. tego co czytam to akurat TO18 jest najdokładniejsze a dla TO92 w zakresie -30 do 100C błąd jest w granicach 1.2C, natomiast nieliniowość jest podana jako 0.4C. A przyczepiam się dlatego, że WC walczy się o pojedyncze stopnie C więc środowisko testowe musi mieć niestety dokładny pomiar. Oczywiście można sobie te czujniki skalibrować (w obrębie powtarzalnego błędu) ale trzeba wówczas dysponować sprzętem przynajmniej o rząd wielkości dokładniejszym. A ten niestety nie jest ogólnodostępny :( -
Co sadzicie o takim tescie porownawczym chlodniczek?
powerled odpowiedział(a) na arthx temat w Chłodzenie Wodne
Hmm, chyba trochę "przereklamowałeś" te czujniki. Patrzę sobie tu http://www.smartec.nl/temperature_sensor.htm i widzę, że ich dokładność to jednak 0.7C. To już jednak DS18B20 jest dokładniejszy, chociaż trzeba przyznać, że odczyt z niego jest dużo bardziej upierdliwy (no i tani nie jest). -
Water cooling by narciarz [4 fotki po 150kb + 2x60kb]
powerled odpowiedział(a) na narciarz temat w Chłodzenie Wodne
Przyczepię się (taka nienaprawialna natura :twisted:) ale nie ma takiej możliwości, żebyś na wyjściu z LM317 miał 12V przy takim samym zasilaniu bo LM317 ma dropout voltage z reguły większy od 1.2 a w Twoich warunkach sądząc z datasheet-u będzie miał spadek coś około 1.6V. Czyli max. co osiągniesz na wyjściu to 10.4V :? Ale tak poza tym to całkiem fajnie zrobione WC :D