Z cyklu "Obalamy mity", bo juz tyle [ciach!]l naroslo wokol tzw" input-lag'a oraz tych filmikow na youtube (zarowno, jesli chodzi o samsunga, jak i gateway'a), ze warto poswiecic troszeczke czasu, by napisac pare slow.
Zaskakujace jest to, iz wiekszosc tych ludzi, ktora bierze udzial w tego rodzaju dyskusjach, nie widziala zadnego z ww. modeli na oczy.
Powtarza jedynie zaslyszane opinie.
Wg. testow Samsung 215TW posiada input lag na poziomie ok 40 ms.
1 MIT "Input lag uniemozliwi mi plynna gre w sieci, szybka reakcje na to co sie dzieje"
Przyjrzyjmy sie wiec faktom.
Reakcja miesni na impuls wyslany przez mozg wedruje z pewnym opoznieniem. Dla czlowieka jest to ok 200-250 ms.
Jesli ktos ma jakiekolwiek watpliwosci - moze sprawdzic te dane, bawiac sie w domu stoperem.
Zatem nasza percepcja i szybkosc podejmowania decyzji jest opozniona srednio 5-6 razy, w stosunku do owego input laga.
Dodatkowo, podczas codziennej pracy owe opoznienie jest kompletnie niezauwazalne.
Mozecie sprobowac, odlaczajac monitor CRT, probujac zauwazyc opoznienia kursora myszki,
wykonujac nia gwaltowne ruchy i sledzac ruch na ekranie SAMEGO lcd.
2 MIT "Input lag uniemozliwi mi ogladanie filmow. Obraz zostanie zdesynchronizowany w stosunku do dzwieku o 40 ms"
Patrz wyzej. Czlowiek moze to zauwazyc tylko, gdy opoznienie pomiedzy obrazem a dzwiekiem wyniesie ok 300 ms.
Zreszta, jak latwo zauwazyc, wiekszosc filmow ma frame rate na poziomie 25/sek.
Podzielmy zatem to przez tysiac - mamy 0.025.
0.025 * 40 = 1.
JEDNA klatka opoznienia, Panowie. Pozostawiam to do indywidualnego rozwazenia i wyciagniecia wlasnych wnioskow.
Jedziemy dalej..
3 MIT - "Po zmianie monitora na [jeden z ww.] z powodu input laga, nie moge grac w gre X!"
Wylala mi sie kawa na spodnie? Wina input laga. Ktos mi porysowal samochod? Wina input laga.
Wymienilem monitor na nowy [ZWIEKSZYLA MI SIE STANDARDOWA ROZDZIELCZOSC], nie zmieniajac karty graficznej na nowsza, a stara gra przestala juz tak plynnie dzialac, jak wczesniej? Wina, oczywiscie - input laga.
Niektorzy zapominaja, iz wiele czynnikow ma wplyw na plynnosc dzialania gier.
Jesli wymieni sie monitor na nowy w ktorym rozdzielczosc natywna jest wieksza, a zostawi stara karte graficzna, ktora zwyczajnie nie bedzie "wydalac" w wyzszej rozdzielczosci, to wina nie bedzie zaden input lag.
4 MIT "ALE! Przeciez ktos jakis czas temu umiescil na youtube filmiki, na ktorych ow input lag jest WYRAZNIE widoczny!"
Warto czasami ruszyc glowa. Monitor z odswiezaniem 60 HZ byl rejestrowany przy uzyciu kamery, ktorej odswiezanie matrycy jest ma poziomie 50 hz. Teraz, taki obraz jest konwertowany do 25 fps, zapisywany w pliku avi.
Jakby tego bylo malo, plik wrzucany na youtube jest dodatkowo przekodowywany, bez wiedzy uzytkownika, do wewnetrznego formatu flv, ktory zmienia nie tylko parametry kompresji, ale takze framerate.
Nalezy sobie w tym momencie zadac pytanie - czy po tych wszystkich operacjach, owe klipy wiernie oddaja stan faktyczny?
Bo po otwarciu owego filmiku w edytorze plikow video, sprawdzajac przesuniecie pomiedzy klatkami, "okazuje sie" iz ow input lag wynosi nie 40 ms a duuuzo wiecej.
Druga sprawa - nie wiemy, w jakiej rozdzielczosci dzialal ow crt. Aby test byl wiarygodny, oba monitory powinny pracowac w tej samej rozdzielczosci. Najlepiej, jesli ta rozdzielczosc bedzie rozdzielczoscia "natywna" dla obu monitorow.
Zadalem sobie trud i samodzielnie wykonalem ow eksperyment na domowym 19' crt lg oraz gateway'u.
Input lag byl ledwie zauwazalny - efekt ktory "zarejestrowalem", nie mial nawet startu do tychze klipow na youtube.
I tez nie wiem, na ile to wina owego "zjawiska", a na ile wina "pozostawiania" sladu przez przesuwajace sie szybko, okno aplikacji.