Cześć,
Mam kłopoty z WIFI od UPC (modem Connect Box) i chciałbym się dowiedzieć co kupić aby problem rozwiązać.
Chwilowo sądzę że potrzebuję wyłączyć w Connect Box WIFI i kupić jakiś Access Point z WIFI 6 przy czym mam uczucie że coś źle szukam bo routery bez problemu znajduję tanie, ale Access Pointy nie - zupełnie nie rozumiem czemu.
Odpowiedzi
1. Jaki jest dostawca? UPC
2. Jaki internet masz? 750Mb down / 40Mb up
3. Budżet? 300 zł
4. Jaką powierzchnie przybliżoną ma budynek/dom. mieszkanie 80m2
5. Ile jest ścian od routera do miejsca gdzie ma dotrzeć sygnał wifi i z jakiego materiału są zrobione? Ściany działowe z silki, a nośne z żelbetonu. Bliższy pokój (z PC 1) dzieli 1 ściana i tutaj bardzo ważny jest bardzo wysoki i stabilny transfer, ale dobrze by było jakby znośny zasięg był także w drugim pokoju (z PC 2).
6. Ile urządzeń będzie obsługiwać router? 10
7. Jak bardzo obeznany jesteś w sieci. 20 lat temu robiłem certyfikaty Cisco 😉 Nie siedzę w temacie więc nie znam nowych technologii, ale jak będzie trzeba to skonfiguruję dowolne cacko.
Na czym polega problem z wifi
Czasem sygnał 5GHz jest niewidoczny, czasem prędkość spada do 60 Mb/s (na PC 1), ale największym kłopotem jest to że właściwie codziennie raz/dwa razy dziennie po wifi większość internetu jest jakby nieosiągalna przez parę/paręnaście minut, google wchodzi i wyszukuje strony, ale same strony się nie ładują (i mówię tu o stronach takich jak np. allegro). W tym samym czasie żadne problemy nie występują gdy komputer jest połączony po kablu, ponadto otwarcie strony po kablu 'udrażnia' ją też po wifi (trochę jakby DNS po wifi szwankował, jeśli to w ogóle możliwe).
Brak możliwości wymiany routera UPC
Oczywistą oczywistością jest jakaś wada modemu Connect Box, jednak ludzie ze wsparcia technicznego UPC w sumie już 4 razy odmówili mi wymiany ich modemu. Najpierw wgrali nowsze oprogramowanie na modem i zrobili factory reset, potem kazali mi restartować go codziennie, potem powiedzieli że wina leży po stronie moich kart sieciowych i zakłóceń sieci wi-fi (wymieniłem więc karty wifi), aż w końcu zakomunikowali że zmienili regulamin usług i żebym się lepiej wczytał gdyż wi-fi jest usługą 'dodatkową' i dopóki 'podstawowa' usługa, jaką jest dostęp do internetu po kablu ethernet, działa poprawnie to nie przysługuje mi prawo do reklamacji i modemu nie wymienią. Sprawdziłem i mają rację - zarówno w umowie jak i regulaminie nie ma zupełnie mowy o wifi i parametrach jakie ma spełniać.
Urządzenia
Kluczowe 3 urządzenia pokazałem na planie: są to modem Compal Connect Box, oraz PC 1 i PC 2 połączone po wifi. Są jeszcze inne urządzenia ale albo mało ważne, albo podłączone kablowo do Connect Boxa.
PC 1 ma chwilowo 2 karty sieciowe wifi:
- TP-Link T9UH na której download dochodzi do 550 Mb/s a pewnie poszedłby jeszcze szybciej ale go WIFI od UPC ogranicza
- Tenda E30 (na Intel AX200) na której download dochodzi do 450 Mb/s (trochę wolno ale to dlatego bo łączy się po 802.11ac z prędkością interfejsu 760Mbit/s)
- zostawię jedną kartę z powyższych jak ustalę czy warto wchodzić w access point z WIFI 6 czy nie, bo chwilowo jestem rozczarowany kartą Tenda E30.
PC 2 jest najdalszym urządzeniem gdzie wifi musi dochodzić, ale transfer nie jest zbyt istotny. Obecnie jest to ok 50 Mb/s i jest ok. Mam w tym miejscu kabel Cat5e puszczony pod podłogą ale przestał działać, czyli gdzieś jest mechanicznie uszkodzony, stąd pozostaje wifi przez ok 10 metrów w tym 1 ścianę z zabudową kuchenną.
Bardzo proszę o poradę czy kupować Access Point i podłączyć go do Connect Boxa, czy może przestawić Connect Box w tryb Bridge i kupić router z WIFI (np Tenda RX9 Pro, lub Totolink X5000R). Czy też może powinienem kupić osobno router i access point, co przy limicie cenowym oznaczałoby zapewne rezygnację z obecnych transferów na rzecz starszych lecz dopracowanych technologii.
Dziękuję i pozdrawiam