Demonizujesz trochę, koszt supportu do korb ze sztywną osią będzie taki sam niezależnie pod ile rzędów jest korba, ceny łańcuchów też są zbliżone jeśli chodzi o 9/10 czy też 11 rzędów. Koszt kasety 11rz też nie przeraża, po zakupie czasówki zmieniałem kasetę na 105 - 12-25 i nowa kaseta kosztowała 110zł z przesyłką, podobne pieniądze kosztuje 10rz deorka. Jak zajedziesz zębatki w korbie to wystarczy wymienić same tarcze a najpewniej jedną tarczę, która jest znacznie tańsza niż cała korba.
Duże koszta o których mówisz dotyczą ludzi jeżdżących stosunkowo duże ilości kilometrów a tacy ludzie zazwyczaj nie jeżdżą na sprzęcie klasy deore/tiagra a raczej ultegra/xt i to osprzęt wyższej klasy połączony z dużym najazdem generuje koszta. Jestem przekonany, że zwykły zjadacz chleba jak zrobi w roku 1000-2000km to będzie już sporo, w jego przypadku kosztem będzie nowy łańcuch po sezonie, bo kasety i korby nie zjedzie, o ile będzie dbał o napęd, bo jak nie to nawet po takim najeździe może być on do wymiany.
Na poprzedniej szosie nakręciłem prawie 10kkm bez zmian w napędzie, łańcuch zmieniłem przy posezonowym serwisie, bardziej dla spokoju niż z konieczności, i stara kaseta i korba przyjęły go bez problemu. Dealer Treka jak wymieniał linki, pancerze i smarował co się sparuje powiedział, że po rowerze nie widać jego przebiegu, żadnych łożysk zmieniać nie trzeba było, jedynie owijka się poddała.