Skocz do zawartości
mechl!n

- Historia Kilku Nagrzewnic -

Rekomendowane odpowiedzi

Przyszedł czas na "królową" nagrzewnic wywołującą ostatnimi czasy na forum burzliwe dyskusje- ŁADĘ.

 

Cel modyfikacji- pozbyć się stali w postaci śrub i wewnętrznych podkładek, zamontować uniwersalne gniazda złączek z gwintem 3/8" "prostopadłe" do nagrzewnicy i poprawić ogólny deZign przerabiając nagrzewnicę w chłodnicę (a'la fabryka ;-) ).

 

Łada jaka jest- każdy widzi... Ale może nie każdy wie jak wygląda "dopiero co" wyjęta z samochodu z całym "oprzyrządowaniem":

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Rurki we/wy- stalowe.

 

Jak widać nagrzewnica jest po letkich przejściach (pogięte lamele)- zazwyczaj w takim stanie można ją kupić na szrotach.

 

Zbędna zawartość po kąpieli we wrzącym occie nie była tak okazała jak to było w przypadku fiata- nie ma się czym "chwalić" ;-).

 

Kąpiel ta twała zdaje się trochu zbyt długo bo cała nagrzewnica pokryła się czarnym nalotem (dobrze to widać na zbiornikach):

 

Dołączona grafika

 

Jednak szczotka ryżowa i płyn do mycia naczyń doprowadziły ją do czystości:

 

Dołączona grafika

 

Po wyprostowaniu lameli wygląd nagrzewnicy stał się już bardziej znośny- wprawdzie daleko jej było do tych z allegro ale nie to było moim priorytetem:

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Czas "wymyślić" gniazda do montażu złączek. Oto oryginał:

 

Dołączona grafika

 

Prekursorem tego typu działań na ładzie jest Nazir- Jego MODYFIKACJA uzupełniona później o SHROUD.

 

Utartymi ścieżkami nie chadzam ;-) - dlatego postanowiłem zrobić to inaczej.

Wychodzę z założenia że chłodnica w układzie WC leży (na "dachu" budy lub w zatoce 5.25" co akurat w przypadku łady możliwe nie jest) lub stoi pod koszykiem na napędy 3.5". Dlatego optymalne wydaje mi się "prostopadłe" do nagrzewnicy ułożenie króćców- odpada problem łamiących się węży czy też konieczność stosowania kolanek (choć zrobiłem też kilka chłodnic z gniazdami "równoległymi"- ale o tym w NASTĘPNYM TOPIE).

Stąd właśnie inne niż mojego szanownego kolegi podejście do tematu.

 

Aby pozbyć się oryginalnych gniazd ordynarnie potraktowałem moją ładę gumówką (szlifierką kątową):

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Dwa "korodki"- przyczyna niedawnej burzy na forum:

 

Dołączona grafika

 

Stal oczywiście- wiadomo już na jakiej licencji robione były nagrzewnice do fiatów 125p (PRL się kłania: harrison- przebrzydły kapitalista! :-) ).

 

Dlaczego właśnie tak? Postanowiłem nie rozlutowywać "przedniej" pokrywy (potencjalny problem z gumą "robiącą" za przegrodę w trakcie przylutowywania). Odlutowałem pokrywę "tylną" i przetkałem kanały nagrzewnicy- co okazało się zbędne, bo żaden nie był zatkany a kamienia na pokrywie było "jak na lekarstwo". Pokrywę zbiornika przylutowałem.

 

Łada nie posiada na tyle wysokich pokryw zbiorników aby gniazda złączek zamontować bezpośrednio na ich bokach- trzeba zastosować kolanka.

 

Otwory powstałe w wyniku wycięcia korodków zalutowałem blaszkami miedzianymi. W jednej z nich wykonałem już sporawy otwór (duża nagrzewnica- duży otwór ;-) ):

 

Dołączona grafika

 

Odpowiednio spreparowane kolanko (wlutowana mosiężna mufka z gwintem 3/8"):

 

Dołączona grafika

 

Kolanko w otwór i gra (wstępna przymiarka- jeszcze nie lutowane):

 

Dołączona grafika

 

Tutaj widać blaszkę zaślepiającą drugi ordynarnie powstały otwór- dziewica, jeszcze bez dziurki ;-) :

 

Dołączona grafika

 

- CDoN -

Edytowane przez mechl!n

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A dziękuję bardzo za promocję mojej skromnej osoby. :wink:

 

Bardzo ładna ta mufka - zdradź skąd takowa, za ile, i czy tak wygląda fabrycznie, czy też z nią coś majstrowałeś. Szukałem ostatnio czegoś w tym stylu i w końcu byłem zmuszony zaadaptować redukcje 1/2"-3/8"

Edytowane przez NAZIR

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No a ja swoją ładzianke rozlutowałem z obu stron (no i może dobrze, bo ta guma w środku jest jakaś nie dorobiona – za krótka i nie przylega do ścianek, chyba zrobię tak jak Nazir), na szczęście moja w środku tak źle nie wyglądała, ma tylko trochę kamienia, ale kąpiel w occie powinna załatwić sprawę. Mechl!n było zamieścić ten temat trochę wcześniej, nie było by ostatniej „burzy”. Mam pytanie, czym lutujesz te nagrzewnice? Chodzi mi głównie, jakiej cyny używasz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jednka bym coś z tą guma zrobił, po tylu latach w ruskiej bryce zawsze jest sfatygowana. Chodź w mojej ostatniej ładzie była w miare, ale i tak wykazaywała oznaki "wstępnego rokładu " ;) więc ją zostawiłem.

a patent z mufka mi sie podoba :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Lutuję zwykłą cyną.

 

A star cieknie jak sito niestety :-( . Może jeszcze coś z niego będzie- być może skrócenie go zlikwiduje przecieki... Choć skracanie konstrukcji a'la harrison jest b.trudne (jeśli nie niewykonalne).

Edytowane przez mechl!n

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy macie może jakiś sposób, na te lamele(czy jakoś tak). Chodzi mi ot, że jak je tylko wyczyszczę, to zaraz miedź się utlenia i robią się zielone!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy macie może jakiś sposób, na te lamele(czy jakoś tak). Chodzi mi ot, że jak je tylko wyczyszczę, to zaraz miedź się utlenia i robią się zielone!

1425323[/snapback]

Może je psiknąć jakimś lakierem bezbarwnym ?? A jak nie to na czarno pomalować :]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czas odświeżyć temat- nadchodzi finał kolejnej modyfikacji.

 

Dziwna sprawa- lamele (blaszki grilla)- z jednej strony równe:

 

Dołączona grafika

 

... z drugiej "fale dunaju":

 

Dołączona grafika

 

Był w tym jakiś zamysł? Przecież logicznym wydaje się, aby z obu stron były równe... I nie tylko ten egzemplarz tak ma- to już piąta łada w moim posiadaniu i wszystkie tak miały. Zdjęcia innych widziane w necie też to potwierdzają.

 

Zresztą- nie mój problem- w mojej ładzie boków nie widać bo zakryłem je efektownymi kształtownikami (nagrzewnica po pierwszym szpachlowaniu):

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Chwila refleksji:

 

Miedziane nagrzewnice- YHY, yasne... W mojej "karierze" nie spotkałem jeszcze całkowicie miedzianej nagrzewnicy. Co ja mówię "całkowicie"- wszystkie "miedziane" nagrzewnice z miedzi mają tylko lamele. Reszta to mosiądz- zbiorniki i kanały. A z miedzią "integruje" je cyna- metal o przewodnictwie cieplnym mniejszym niż aluminium (tak mi się zdawa... proszę o weryfikację).

 

Całkowicie mosiężne- TAK- żuk, nysa, syrena.

 

Ciekawe jak na tym polu wypadają aluminiowe nagrzewnice nowej generacji (np ford focus)- całkowicie aluminiowa konstrukcja a'la fiat/BIP (tylko nie wiem co "integruje" lamele z kanałami):

 

Dołączona grafika

 

- CDN -

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

elo :P

mam do ciebie mala sprawe mechlin a jako ze masz pelna skrzynke pw to pisze tutaj :P przerabiasz nagrzewniczke od lady i pytanie do ciebie z jakiego modelu samochodu jest ta nagrzewnica i jakei sa jej wymiary ? bylbym wdzeiczny za szybka odpowiedz

pozdro :-)

Edytowane przez Sziken

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś już podawałem z jakiego modelu jest to nagrzewnica... Teraz nie pamiętam- ani samara, ani niva. To były modele "noname"- miały tylko numerki- coś jak 6002, 6003, 6005- jakoś tak.

Jak tylko znajdę swego posta to podam Ci dokładnie- ale poszukaj też- był kiedyś taki topik "model łady" czy cóś- tam właśnie podawałem.

 

Wymiarów nie znam- nie mierzyłem- na allegro w którejś z aukcji pewnie znajdziesz gabaryty.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A Muciek ma problem z pozbyciem się czegoś a la kamień z wielgachnego harrisona z volvo, którego mi preparuje.

 

Może coś poradzisz, bo już biedak 11l octu wlał w nią.

 

Ten syf przypomina tytoń z papierosów, tylko jest jasniejszy (jasnobrązowy). wylatuje w postaci wiórów które po sciśnięciu w palcach przechodzą w proszek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A Muciek ma problem z pozbyciem się czegoś a la kamień z wielgachnego harrisona z volvo, którego mi preparuje.

 

Może coś poradzisz, bo już biedak 11l octu wlał w nią.

 

Ten syf przypomina tytoń z papierosów, tylko jest jasniejszy (jasnobrązowy). wylatuje w postaci wiórów które po sciśnięciu w palcach przechodzą w proszek.

1652172[/snapback]

Tez to miałem w kadettcie. I chyba mam dalej, uzywałem octu, kwasku cytrynowego i za kazdym razem cos wyleciało. Najwiecej chyba wyleciało, jak wklałem kwasek i cilit bang (kwasek z destylka, do tego "troche" banga) Tak go zostawiłem na pre dni to wyleciał płyn takiego koloru, chyba czysto juz jest ale pewien nie jestem Sprwadze jeszcze octem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Beniuś dobrze gada!

Volvo wygląda tak:

Dołączona grafika

 

 

 

 

a syf tak:

Dołączona grafika

(własciwości, takie jakie podał Benito)

Fota z nastego płukania

Ktoś się ztym juz spotkał ? jakaś mała rada ?

bo już mnie gonią za marnotrawienie wody <_<

Edytowane przez muciek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem:

 

Tą nagrzewnicę miały łady od modelu 2101 do 2107 (2101, 2102, 2103, itd).

1369441[/snapback]

Jeśli zaś chodzi o taki kamień to może pomóc uderzanie w pokrywy zbiorników kawałkiem drewna- nagrzewnicę trzymamy w ręce i uderzamy- powstają wibracje/drżenie które usuną taki kamień. A drewnem- by nie pokaleczyć zbiorników. Chemia w tym przypadku chyba niewiele zdziała...

 

UPD- aha- wnętrze nagrzewnicy musi być suche aby kamień się wykruszył.

Edytowane przez mechl!n

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Beniuś dobrze gada!

Volvo wygląda tak:

[img ]http://members.lycos.co.uk/muciekwch/volvo/IMG_0811.JPG[/img]

a syf tak:

[img ]http://img307.imageshack.us/img307/1420/img08988hv.jpg[/img]

(własciwości, takie jakie podał Benito)

Fota z nastego płukania

Ktoś się ztym juz spotkał ? jakaś mała rada ?

bo już mnie gonią na marnotrawienie wody  <_<

1652194[/snapback]

Jakie wymiary to to ma?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

walenie w zbiorniki było tak samo jak w radiator dłonią, wibrajce z szlifierki tez dużo dały (bo obciachałem te rurki, w miejce muf ) i wyleciała tego masa, ale ile bym nie walił, to leci coraz wiecej, ale powiem, ze ocet nie tyle, że usuwa kamien tylko "odziela" go od reszty nagrzewy i leci, leci i leci... :huh:

Spróbuje z jakims odkamieniaczem, bo od octu juz mam młodsci ;)

 

Edit

szerokie na 17,3cm

długie ( z zbiornikami) 29,5

Dołączona grafika

Edytowane przez muciek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...