Skocz do zawartości
Outlander

Panel Ufo - Prawie Ukończony.

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ prace nad UFO zbliżają się do końca postanowiłem zaprezentować wynik :D Pozostaje zrobić obudowę i panel frontowy zajmujący dwie zatoki 5.25 dla wyświetlacza LCD 4 x 20 i czterech przycisków do nawigowania :)

 

Założenia projektu:

Stworzyć stację pomiarową zdolną pomierzyć najważniejsze temperatury i napięcia w komputerze z najwyższą dokładnością jaką uda się uzyskać.

 

Moje wydanie UFO (UWAGA: kliknięcie na zdjęcie otworzy wersję 2272x1704, ~1MB każde):

Front: mikroprocesor ATMEGA8535-16PI odpowiedzialny za zebranie pomiarów i ich wyświetlenie, potencjometr montażowy do regulacji podświetlenia, garść rezystorów, 8 wejść 2pin dla woltomierzy, 5 wejść 3pin dla termometrów i 16-to pinowe wyjście na wyświetlacz.

Dołączona grafika

 

Tył: dwa układy DS2450 każdy zawiera 4 woltomierze cyfrowe i ścieżki domowej roboty więc nie najpiękniejsze ;)

Dołączona grafika

 

Klawisze: lewo, prawo, enter i esc.

Dołączona grafika

 

Strona 1: Pomiar temperatur w zakresie od -55C do +125C z rozdzielczością 0.05C, wykonane za pomocą pięciu czujników DS18B20.

Dołączona grafika

 

Strona 2: Pomian napięć. Woltomierze 1 i 2 na zakres 0 - 13V z rozdzielczością 0.15V, woltomierze 3 do 8 na zakres 0 - 5V z rozdzielczością 0.05V.

Dołączona grafika

 

Zmiana mnożnika (zakresu) dla woltomierzy 1 i 2.

Dołączona grafika

 

Fotki będą zamieszczane w miarę postępów :)

 

EDYT 1:

Specjalnie dla PelzaK'a zdjęcie frontu budy z zamontowanym regulatorem wiatraków, który ma już ponad rok i nigdy niebył używany :D

Dołączona grafika

 

A tu zbliżenie na płytkę ebonitową która posłuży jako front panelu UFO :)

Dołączona grafika

 

Bebechy zostaną umieszczone w podstawie obudowy po CD-ROM. Będzie tam UFO, stabilizator zasilający diody UV, rozdzielacz zasilania dla moich wynalazków i co tam jeszcze wymyślę ;) Nadal kombinuję jak rozmieścić elementy na panelu, LCD chyba straci obudowę bo mi ona przeszkadza :)

Upd: Niestety nie pozbędę się obudowy LCD bo jest wymagana do działania :(

 

EDYT 2:

Mały updejt z prac. Idą powoli ale zawsze do przodu ;) Obudowa całości jest zrobiona tak że można ją rozebrać na części pierwsze (do ewentualnych zmian) ale nic nie lata luzem :)

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

EDYT 3:

Niestety z powodu zbliżającej się sesji prace zwolniły jeszcze bardziej ale za to wymyśliłem jak zrobić przyciski. Nie powiem co wymyśliłem ale zdjęcie powinno wiele wyjaśnić ;)

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

Edytowane przez Outlander

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej dodac do ukladu (nie wiem jak bo elektronik ze mnie zaden, ale pewnie sie da) kontrole na 4 wentylami, tak zeby mozna bylo nimi sterowac za pomoca tych przyciskow co juz sa + wyswietlanie obrotow/napiec jakie ida na wentyle.

Tak czy siak bardzo fajny panelik powstaje, do tego bardzo funkcjonalny.

Jeszcze jakies podswietlenie wyswietlacza nie zaszkodziloby.

Ciekawy jestem jakie sa koszty czesci (jezeli to nie tajemnica) i czy osoba umiejaca poslugiwac sie lutownica bylaby w stanie sama to polutowac majac jakis schemat?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A więc ... :D

Kontrola wiatraczków będzie ale ograniczona do przełącznika 5/7/12V bo po prostu więcej mi nie potrzeba :D LCD podświetlenie ma a do przycisków .. to się pomyśli ;) Co do zrobienia samemu to niema problemu jak ktoś umie lutować, właściwie najtrudniejsze są te dwa "robale" DS2450, układ można wykonać na zrobionej przez siebie płytce lub na uniwersalnej jak ma darksoul (trzeba go przycisnąć to może pokarze ;)

 

Koszt jest dość spory ale IMO warto :D

 

LCD 4x20 - 40zł

http://allegro.pl/show_item.php?item=46843228

 

DS2450 - 2x17=34zł

http://allegro.pl/show_item.php?item=47436236

 

ATMEGA8535-16PI - 17zł

http://motoallegro.pl/show_item.php?item=48001796

 

DS18B20 - 5x7,5zł=37,5zł

http://allegro.pl/show_item.php?item=50629836

 

Reszta dupereli ok 15zł

W sumie < 145zł (my mieliśmy taniej ze względu na większe zamówienia).

 

Aha i nie można zapominać że procka trzeba oprogramować ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

e tam akurat regulatory nie są tam specjalnie potrzebne :D wustarczy przełącznik między 5V a 12V :) (kwestia konstrukcji) chociaz zostaje na universalce jeszcze sporo miejsca na to :)

 

UPDATE 1.06.2005 :D

 

Ok.... ja nie bawię się w robienie płytek... nie bardzo mam gdzie to postawić żeby mi ktoś w to nie wlazł.

Wziąłem najzwyklejszą uniwersalną płytkę...

FAKT woltomierze SMD sprawiły najwięcej problemów... ale w dużo cierpliwości i się udało je przylutować (trochę to jak pajączek wygląda teraz)

U mnie póki co wszystko podpięte jest w zatoczce 5,25 nie mam czasu się tym zająć ale planuje wrzucić elektronikę w 3,5i kontrolki wrzucić na przedni panel Chieftec BXa.. :)

Edytowane przez darksoul

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koszt jest dość spory ale IMO warto

Wcale nie taki spory, patrzac na ceny w sklepach.Biorac pod uwage jeszcze funkcjonalnosc to jest swietna alternatywa.

Planuje za jakis czas wykonac cos podobnego.

Czekam na efekt finalny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

imho.. jeśli juz zrobiłes takie cudo .. to po co procek ma się marnować jedynie na zbieranie wyników... nie myślałeś zeby dodać mu sterowanie wiatrakami.. np żeby utrzymać w budzie założoną z góry temperaturę? wtedy to by można powiedzieć rols roys był..

no bo poco ręcznie sterować jak ktos tam napisał prędkoscią wiatraków za pomocą przycisków (jeśli juz) skoro procek bez problemu może to robić za nas.. o wiele dokłądniej i napewno zauwazy ze zrobiło sie za gorąco i w porę zareaguje :]

 

juz od jakiegoś czasu planuję zrobić takie ustrojstwo.. ino czekam na wakacje :)

 

ścieżki UVałem robiłes czy żelazkiem? :}

Edytowane przez PelzaK

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ścieżki prasowałem ;) A co do sterowania to jak mówiłem mi nie potrzebne bo wiatraki na moim wc muszą się tylko obracać, ich prędkość niema znaczenia :D Czy chodzą na 12V cz na 3V wynik ten sam :D Więc zrobię tylko przełącznik 5/7/12V "na wszelki wypadek". Pozatym jest problem bo program który jest zajmuje już prawie całą pamięć tego procka więc trzeba by było coś z większą dać (czyt.: droższego) ....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ile on ma flesza? a z tym sterowaniem to racja.. nie doczytałem chyba ze masz WC :)

jeśli prasowałes scieżki to czemu wyszły kiepsko? :D Niepotrzebnie je cynowałes.. lepiej rozpuscic kalafonie w denaturacie i pomalować całą płytkę... kalafonia syci... :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

MA 8KB na program. A ścieżki mi wyszły średnio bo się niecierpliwiłem :D Po cynowałem właśnie dlatego że były słabe :(

 

Edyt:

Nowe fotki w pierwszym poście, w sumie nic specjalnego :D

 

Edyt 2:

Wstępny projekt. To co pokreskowane to nie będzie widoczne bo to są płytki które będą od środka. Czerwone kropki na przełączniki różnego zastosowania ;) No i panelik nie będzie szary, zrobiłem tak żeby było lepiej widać... Czarne to obudowa LCD której niestety nie można zdjąć, można by ją schować za panelem ale przez to wyświetlacz byłby zagłębiony o jakieś 4-5mm ...

Dołączona grafika

Przy rozdzielce 1027x768 na monitorze 17" rysunek jest prawie w skali 1:1 :D Proporcje nie do końca się zgadzają ale to rysunek z painta :D

 

Edyt 3:

Dostałem ochrzan od Solezky'ego że wprowadzam ludzi w błąd :D Program zajmuje 8KB bo założenie było że ma działać. Oczywiście dysponując odpowiednim czasem i pisząc w asemblerze cyt: "zajęłoby to 1KB albo mniej nawet" :D

Edytowane przez Outlander

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kurde, programator na atmele mam, ze dwa At89s52 sie w chałpie znajd, lutownice mam, inżynierka z elektroniki za rok bedzie, assmeblera na 8051 powiedzmy znam.... hmm chyba sie wezme do roboty;)

Edytowane przez Kasztanus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wafer :arrow: Staram się :D W rzeczywistości wygląda to troszkę lepiej niż na zdjęciach, aparat bardzo uwypukla wszelkie rysy itp. Panelik na pewno będzie pomalowany a możliwe że go zaszpachluje żeby był gładki, tzn. żeby nie było przejścia między panelem a obudową wyświetlacza. A tu jeden z lukrowanych guziczków ;)

Dołączona grafika

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam identyczny wyswietlacz i wiem jaka to dlubanina zeby go obudowac. ja dalem maskownice z papieru zeby nie bylo widac tego przejscia :)

a lukrowany guziczek pierwsza klasa B) mam nadzieje ze bedzie podswietlony na taki kolor jak wyswietlacz

Edytowane przez wafer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To prawda, z całej roboty, wycięcie dobrze przylegającej dziury pod wyświetlacz zajęło najwięcej - parę godzin z pilnikiem w ręku. A podświetlenie będzie zielone (nie za mocne, nie lubię choinek) jak reszty budy.

 

EDYT:

Zastanawiam się jeszcze nad wykończeniem guziczków. Wymyśliłem dwie wersje:

1) Zmatowiony od spodu żeby nie było widać mikrostyku. Z grawerką na wierzchu, tylko że jak ja ją zrobię to nie wiem, ten guzik ma 1cm*1,5cm i potrzebna by była duża precyzja :( ale za to jak ładnie by się podświetlił :D

2) Na łatwiznę czyli za guzikiem jakaś tapeta ....

Edytowane przez Outlander

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tiaaa ja tu na poniższym rysunku mniejwecej pokazuje jak ja to zagniździłem u siebie ;)

 

Doszedłęm do wniosku że szkoda mi zajmować 2x 5.25

Ponieważ to Chieftec mam w środku koszyczki. Wrzuciłem cały układ pod FDD w ten sam koszyk. Jest tam też płytka rozdzielająca prąc (wtyk zasilania FDD rozdziela prąc na +5 i GND dla ukladu oraz +12 +5 i GND dla wiatraków na shroudzie)

Pozatym dzięki temu mam łatwe dojscie do podpinania termometrów i voltomierzy.

 

Schdzy zczeły sie przy mocowaniu LCD (I). Franca prawie pasowałą do szerokości otworu po zastawce kurzowej ale niestety wyświetlacz ma charakterystyczne "uszy"

 

Tu z pomocą przyszedł mi mój mikrosilnik dentystyczny (nie ma jak spadek po PRLowkiej dentystyce :P) piłka do metalu (niezle idzie przez plastik) pilnik pręt gwintowany 6stka ...

 

Wycięcie otworu na wyżwietlacz poszło w miare sprawnie jednak i tak zrobie tam ładną maskownice.. nie chce bawić mi się w szpachlowanie a troche zabardzo sie rozpędziłem z cięciem.

 

Przełączniki (III zasilanie ukłądu i IV sterowanie wiatrakami 5V - 12V) nie wymagały dużo wysiłku... wyatarczył pręt gwintowany 6tka... działą jak dobry gruby pilnik... potrzebowałem lekko poszerzyć kierunkowo otwory aby przełącznik był prosto (wewnątrz jest ramka trzymająca zasłonke kurzową o którą zawadzał przełącznik)

 

Najgorzej było ze zrobieniem przycisków sterujących elektroniką (II)

nie miałem pojęcia jak zaznaczyć położenie przycisków na obudowie (a te są przylutowane do płytki drukowanej i podpięte do układu taśmą)

Po umazaniu ich tuszem z wkłądu zostawiły ładną pieczątke :D

oczyszczenie to formalność.

Następnie mikrosilnikiem nawiercilem 5 otworków na przycisk (srodek, góra, dol, lewo, prawo) Miały mi pokazywać położenie przycisków.

Następnie rozgrzaną lutownicą do około 350*C (Elvik) wytopiłem otwory w obudowie. Wiem nie do tego lutownice stworzono ale było skuteczne.

Potem znowu pręt 6mm... wygładzenie i wyrónanie żeby nie blokować przycików, oraz usunięcie "pierscieni" po przetopieniu sie na wylot.

 

Dorzucam narazie poglądowy obrazek w paincie jak dorwe jakiś sprzęt obrazujący to machne fotki (ewentualnie zmęcze to kamerką internetową ale ta ma badzierną jakość)

 

Dołączona grafika

 

Tu jeszcze nadmienię jedną rzecz dotyczącą LCD. Próbowałem zmienić jego kolor aby był niebieski (jak pozostałe wiatraki) Musze przyznac ze spodziewalem sie diod SMD... ale zamiast nich znalazłem... nie wiem co to dokładnie jest ale wygląda jak biały prostokąt z zasilaniem .... przy dokłądnych oględzinach wygląda jakby wewnątrz było kilkadziesiąt prostokątnych ledó ale nie widzę sposobu na dostanie sie tam. Pozatym podświetlenie utrzymje w odpowiedniej pozycji gumki stykowe więc trzeba będzie pokombinować zmieniając konstrukcję...

 

 

PS: Out... do grawerki moge ci mikrosilnik zapodać :)

 

 

Yee Updejt:

PHOTOs by Outlander

 

Front panel (z flaszem i bez):

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Dentystyczna wiertareczka do ząbków (:D) / oraz zestan warzędzi ;) :

Dołączona grafika Dołączona grafika

Powuższa kłudeczka to moje 1wsze grawerowankko jakie robilem :)

Mam do tego jeszcze troche wiertełek ale jak to bywa w życiu "schowałęm żeby nie zgineły" no i nie moge znaleźć :P

Edytowane przez darksoul

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

EDYT 1:

Specjalnie dla PelzaK'a zdjęcie frontu budy z zamontowanym regulatorem wiatraków, który ma już ponad rok i nigdy niebył używany

przyznam ze nie rozumim dlaczego specjalnei dla mnie... moze zapomniałem o czyms.. wybacz... ale siedze juz 6h nad projektem procesora w VHDLu :lol:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Byłeś jedną z osób która napisała że powinienem zintegrować w UFO możliwość starowania wiatrakami ;) :D :lol: Ale jak napisałem regulator jest gotowy od roku i nigdy nie został użyty (poza testami) bo krótko po jego zrobieniu stwierdziłem że jest nie potrzebny :D

Edytowane przez Outlander

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Out.. trzeba by sie zabrac za wykonczenie i popodpinanie wszystkiego :D

Btw panel pozwala na opisanie każdej z wyświetlanych wartosci do 5 znaków :D

Tak sobie wlasnie zerkam na wskazania voltomierzy i widze jak 1 uklad jeszcze nie podpięty na wejsciach (nóżki tylko pszylutowane do płytki ale nie podpięte do masy + czy GND) slicznie zbiera 0.07V +/- 0.01V :D... coz nie wlutowalem jeszcze dzielnika napięć...

2gi siedzi cichutko pokazując 0.00V

 

Ach jeszcze update co do LCDka...

Rozebralem go kilka razy zastanawiając sie jak zmienic mu kolor co spowodowalo uszkodzenie wyswietlania... po porządnym przeczyszczeniu udało się go złożyć i świeci jak nowy :D

LCD nie jest zakleszczony a przyklejony 2ma taśmami 2stronnymi

Edytowane przez darksoul

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hohohohooh. To ja robie ( :S ktos za mnie zrobi bo sie na tym nie znam ) panel pod vantki i te inne a wy wyskakujeciee z pomyslem mierzenia napiec jeszcze :D

 

Chyba zaaplikuje to do swojego projektu.

 

Btw. na czym mierzone sa te napiecia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak u Darka ale ja będę miał tak:

+ 12V - z molexa zasilającego panel

+ 5V - jw.

+ 3.3V - z wtyczki zasilającej płytę

vCPU - z nóżek MOSFETów

vDDR - z nóżek układu stabilizatora

vCHIPSET - jeszcze nie wiem skąd :D

vGPU i vGRAM - z odpowiednich miejsc na grafie

 

Oczywiście skończy się to prawdopodobnie robieniem vModów - przynajmniej na grafie :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Udostepnicie moze potem swoje schematy dot. pomiaru napiecia i oprogramowanie lcd bo chetnie zastosuje u siebie uboga wersje pamiaru 12, 3.3 i 5v :wink:

 

Mala rada

12v nie lepiej jest mierzyc z wtyczki zasilajacej mobo?

Edytowane przez Aurora001

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...