Skocz do zawartości
pawlo911

Czy Moge Wymienić Wiatrak

Rekomendowane odpowiedzi

Sorry ale ja nie kumam.

Ten wiatrak znajduje się w zasilaczu tak ?? Jeśli tak a zasilacz posiada plombę gwarancyjną to stracisz gwarancję.

Jeśli wiatrak jest przykręcony w obudowie to jego wymiana niczym nie grozi (chyba że na budzie ktoś plombę zapiął).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy będzie pasował - na ogół są 80mm w zasilaczach, ale lepiej sprawdzić przed kupnem. Jeśli chodzi o podłączenie - szukaj takiego z molexem, żeby było łatwo podłączyć albo wtyczką na mobo, jak wolisz mieć pomiar obrotów. Czasami w zasilaczu stary jest przylutowany a nie przypięty - no to trzeba odlutować/oderwać kabelki. Ogólnie, nie jest to skomplikowane zadanie, i powinno się udać. A, i jeszcze można go zwykle od razu spowolnić, coby mieć ciszę, ale trzeba się upewnić, że nic się nie przegrzewa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jesteś gotów na ewentualną utratę gwarancji, albo jeśli to jest jeden z zasilaczy klasy "padajka tragicznie niszcząca kompy" to śmiało otwieraj zasilacz.

W środku zazwyczaj jest zasilacz 80mm x 80mm x 25mm (czyli "standard do zasilacza"). Czasem (rzadziej) spotkasz np. 120mm x 120mm x coś. Najlepiej zmierz. To wszystko napisano powyżej.

 

Czego nie napisano to drobne szczegóły.

 

Możliwe że w zasilaczu masz wentylator z wtyczką a na płytce zasilacza masz gniazdo dwu- lub trzy- pinowe (pin ~ "bolec"). Wtedy wymiana polega na odłączeniu starej wtyczki, wykręceniu starego wentylatora, podłączeniu nowego, podłączeniu wtyczki od nowego. Te wtyczki i gniazda są tak skonstruowane że nie należy ich rozłączać na siłę. Jeśli nie chce wyjść to delikatnie podwaź śrubokrętem czy czymś podobnym taki kawałek tego złączenia (jak poszukasz i pomyślisz to napewno będziesz wiedział o co mi chodzi).

 

Możliwe też że masz zasilacz przylutowany do płytki. W takiej sytuacji polecam abyś nie bawił się w przelutowywanie płytki tylko kupił nowy wentylator, uciął kebelki od starego w połowie długości, uciął kabelki od nowego tak, aby kabelki akurat starczyły, założył koszulki termokurczliwe, zlutował kabelki, nasunął i podgrzał wcześniej nałożone koszulki, dodatkowo zaizolował jeszcze całość.... i tyle. Uważaj jeszcze na zimne luty. Jeśli się postarasz to można nawet połączyć te kabelki skręcając je odpowiednio i nakładając koszulkę termokurczliwą. Zero lutowania a efekt powinien być ok (minimalnie wzrośnie rezystancja z powodu kontaktu stykowego). Opis może wyszedł mi skomplikowany ale to nie jest trudne. I unikniesz lutowania samej płytki.

 

Możesz też pomyśleć o zamontowaniu dodatkowej regulacji prędkości obrotowej wentylatorka. Najprościej można to zrobić na dwa sposoby:

-Podłączyć wentylator pod 5V (oczywiście zasilacz może się w tym momencie grzać więc, jak napisano powyżej, musisz sprawdzić czy aby nie grzeje się, co nie jest wcale takie łatwe).

-Podłączyć dodatkowy rezystor lub potencjometr. Podłączając potencjometr masz kontrolę nad tym jak szybko się wentylator obraca i możesz np. latem zwiększyć jego prędkość a zimą zmniejszyć. Tutaj też oczywiście trzeba uważać aby zasilacz (i komputer, jako że zasilacz zazwyczaj wywiewa ciepłe powietrze z obudowy) się nie przegrzewał. Wadą jest to, że musisz jakoś wyprowadzić ten potencjometr najlepiej na zewnątrz obudowy. I pamiętaj żeby moc takiego potencjometru/rezystora była dość duża, najlepiej powyżej 1W.

 

I na koniec małe co nieco o wentylatorach:

Można kupić wentylatory na łożyskach ślizgowych oraz kulkowych.

 

Łożyska ślizgowe mają krótszą żywotność i po jakimś czasie hałasują. Jednak przy podłączaniu jakiejś regulacji prędkości (i napięcia) wentylatorek kręci się już przy mniejszym napięciu. Wentylator taki powinien leżeć tak, aby jego oś obrotu była skierowana "w dół". Inaczej: jeśli masz "standardowy" zasilacz to wentylator pewnie stoi. Wtedy nie bierz takiego z łożyskiem ślizgowym.

 

Łożyska kulkowe mają większą żywotność ale mogą być nieco głośniejsze. Ich zaletą jest to że można je również postawić pod innym kątem niż tym opisanym powyżej. Wymagają nieco wyższych napięć do tego aby je wprawić w ruch.

 

Łożyska podwójnie kulkowane (lub podobna nazwa) to w rzeczywistości podwójne łożysko kulkowe.

 

Łożysko kulkowe i ślizgowe (takie rozwiązanie chyba zastosowano np. w wentylatorach thermaltake silentcat) to fajny bajer ponieważ kręci się to już przy mniejszym napięciu a zwiększa również nieco żywotność. Nie uważam jednak aby był to super pomysł ponieważ łożysko ślizgowe ma ograniczoną żywotność i ono najpierw siądzie. Wentylatory takie nie powinny być montowane w pozycji innej niż leżąca.

 

powodzenia w przeróbce

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Temat stary, ale nie chcę zakładać nowego więc dopiszę się.

Mam zasilacz super popularny Chieftec taki jka w podpisie i jest nieco za głośny, wiem że ma 12cm wentylator i chciałbym go zamienić na AC AF12025 - 120x120x25mm. Jeszcze nie rozbierałem zasilacza i dlatego wcześniej pytam...

Czy w tym modelu wentylator jest podłączony wtyczką 3-pinową?

Czy w ogóle podany przeze mnie model wentylatora alternatywnego będzie pasował?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...