Skocz do zawartości
Marcello2005

Tekstury - Dość Nietypowe Pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Słuchajcie od kilku dni męczy mnie pytanie w jak isposób robione są tekstury. A więc tak mamy grę powiedzmy GTA San Andreas. Czy w grze jest jeden rozmiar tekstur ? Czy tekstury są robione pod rozdzielczości np. inna wielkość dla rozdielczości 800x600 a inny rozmiar tekstur dla 1024x768 ? Czy po prostu jest jeden rozmiar tekstur powiedzmy 800x600 i czy jest ona dopasowywana do rozdzielczości jaką wybierzemy w grze. Np. tekstura ma 800x600 a w grze wybierzemy 1280x1024 i czy tekstura 800x600 będzie rozciągnięta do 1280x1024 czy po prostu twórcy stworzyli pakiet tekstur 1280x1024 pod rozdzielczośc ekranu 10280x 1024 ? Jeżeli mnie zrozumieliście to fajnie jeżeli nie to słucham - chętnie odpowiem. B) Nie olewajcie tego postu - proszę o odpowiedź.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

AFAIK:

Różnie to bywa - zależy od enginu. Np w Carmageddon 1 i 2 tekstury było robione pod rozdzielczość. Inni zaś stosują sztuczkę w postaci robienia tekstur do dość dobrej rozdzielczości i potem podczas ładowania gry tekstury są konwertowane (zmniejszane lub zwiększane) do konkretnej rozdzielczości - dlatego zmiana rozdzielczości w niektórych grach tak długo trwa (i czasem wymaga powrotu do menu głównego). Powyżej pewnych rozdzielczości dla konkretnego engine-u różnice w jakości są nie zauważalne gołym okiem, więc poprawa jest tylko i wyłącznie w świadomości gracza, że ma większą rozdzielczość, a więc lepszą.

Stosuje się zwykłe rozciąganie na obiekcie, czyli tekstura w pamięci zajmuje tyle, ile na dysku i jest naciągnięta na obiekt. Gra szybciej się wczytuje (nie ma konwersji w locie), ale też zajmuje trochę więcej w pamięci nawet dla niskich rozdzielczości.

Jeśli coś pomyliłem, to mnie poprawcie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aha, już rozumiem - dzięki. A jesli dodam że silnik gry to Engine Tournament 2007? Wiesz może jak tam jest z teksturami ? Czy są one konwertowane ?

I jeszcze jedno pytanko: Przy konwersji tekstur jakość ulega zmianie ? np. przy zmniejszaniu tekstur powinna byc poprawa jakości a przy rozciąganiu utrata jakości można to zaobserwować bawiąc się w jakimkolwiek programie do obróbki grafiki. Pewnie zastanawiacie się poco mi to wszystko ? Mam już uzbieraną kasę na Xbox'a 360 (Nowa generacja konsol) i nie wiem czy kupić 29 cali TV o rozdzielczości 640x480 czy Monitor LCD tylko 17 cali ale za to z rozdzielczością 1280x1024. Dlatego też pytam o wszystko bo gdy w grze zastosuje rozdzielczośc 1280x1024 to tekstury będą rozciągniete i nie ładne. Za to na TV 640x480 tekstury będą konwertowane z rozmiaru większego do rozmiaru mniejszego czyli jeszcze lepsze. No i mam dylemat bo chce cieszyć się pięknymi teksturami.

Doradźcie mi na czym będę miał lepszą grafę. (tekstury, rozdzielczość, polygony).

Pozdro. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Nie wiem nic o engine tej gry - do chwili przeczytania posta nie wiedziałem, że takowy istnieje. Jeszcze 2004 nie widziałem, nie licząc dema.

2. Zależy od sposobu zastosowanej konwersji (skalowania) - zobaczyć sobie można chociażby w opcjach IrfanView - są lepsze konwersje (ale powolne) oraz gorsze konwersje (ale szybsze).

3. To nie takie proste z tym monitorem i telewizorem.

Jakość obywdu zależy od firmy. Jeśli więc będzie to monitor firmy "uduś", to jakość obrazu będzie kiepska. Dobry monitor to dobra jakość.

Z drugiej jednak strony telewizory stosują mocne rozmycie obrazu. Przekonać się można podłączając kompa do TV i oglądając pulpit - ostrość jest bardzo niska.

Jednak w grach/filmach ten sam brak ostrości poprawia nam jakość obrazu pozbywając się ostrych krawędzi tekstur i wystających pikselków. Zapuść sobie takie nawet Carmageddon 2 na TV 21 cali. Normalnie całkiem nowa jakość - konsola jak się patrzy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wspomniałeś na początku o GTA San Andreas. Otóż sam zajmuje się po części modingiem tej gry, i sprawa z teksturami w niej ma się tak: Przedewszystim rozmiary textur są wielokrotnościami liczby 2, a więć 2x2, 4x4, 8x8, 16x16, 32x32, 64x64, 128x128, 256x256, 512x512, 1024x1024 itd., chociaż w GTA SA spotkać mozna jedynie wielkości z przedziału 16x16 do 512x512px. Wyjątkami są teksturki 256x128 (tekstury ludzi). Maksymalna wielkość obsługiwana przez engine gry (RenderWare) to bodajze 1024x1024.

Rozmiary textur nigdy sie nie zmieniają, a zmiana rozdzielczości jest szybka i bezbolesna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach



×
×
  • Dodaj nową pozycję...