Skocz do zawartości
mastermind-pl

G71 Kontra R580, Czyli Czym Zaskoczą Nas Najnowsze Karty.

Rekomendowane odpowiedzi

jeszcze nie wydali G71 a juz mysla nad G80 :P

 

mi sie wydaje ze ATi po wyjsciu G71 wyda jakiegos x1900xtx PE z taktami 700/1800 zeby go przegonic :D

mozliwe, ciekawe co to będzie ten G80? i jak się będzie nazywać? GF 8800GTX? GF 8888GTX? :D ciekawe czy będzie miał szyne pamięci 512 bitową (32 megabajty przepustowości na jeden mhz), pewnie takty na pamięci gruuuuubo ponad 2 GHZ, a cena... no już nic nie powiem. jak narazie ati nic nie powiedziało o swojej "tajnej broni" ani widu ani słychu o R600, może na to jeszcze za wcześnie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mozliwe, ciekawe co to będzie ten G80? i jak się będzie nazywać? GF 8800GTX? GF 8888GTX? :D ciekawe czy będzie miał szyne pamięci 512 bitową (32 megabajty przepustowości na jeden mhz), pewnie takty na pamięci gruuuuubo ponad 2 GHZ, a cena... no już nic nie powiem. jak narazie ati nic nie powiedziało o swojej "tajnej broni" ani widu ani słychu o R600, może na to jeszcze za wcześnie?

mam nadzieje ze NV bedzie kontynuwac ostatnie dobre nazewnictwo, dość klarowne, ATI powinno sie uczyć jesli o nazwy kart uczyć :). Seria Xxxx od ATI (X800 itp) była przegięciem, tych kart wyszło tyle i jakoś tak z d.upy ponazywanych. mogli by sie jakoś usystematyzować, bo sie pogubić mozna

 

 

ps ciekawe po jakim czasie ktos na mnie najedzie ze bluźnie ...

 

ps2 żeby niejasności nie było mówiłem o nazewnictwie ATI.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widze ,że temat szyny 512bit ciągle wraca(?).

Tylko ,że jest jeden problem-dzisiejsze high-endowe karty graficzne raczej nie są ograniczane przez przepustowość pamięci,a głównie przez ilość operacj na pikselach.I dlatego też,w najnowszych konstrukcjach ilość jednostek pixel shader w stounku do jednostek mapujących tekstury jest w stosunku 3x1(R580).Ilość operacji na teksturach w każdej praktycznie nowej grze spada,więc automatycznie zapotrzebowanie na przepustowość pamięci również maleje.Dzisiejsze karty nawet w wysokiej rozdzielczościch radzą sobie świetnie(i są mimo wszystko ograniczane przez CPU)więc szyna 256bit w zupełności wystarcza. Jest jeszcze inny aspekt zastosowania szyny 512bit,taka magistrala wymagałaby bardziej skomplikowanej(czyt.droższej) PCB ,a w tej chwili trend jest taki ,że GPU/VPU mają zgodne wyprowadzenia z wcześniejszymi modelami,dzieki czemu można stosować PCB od starszej generacji kart do nowszych(np.PCB 7800 w GF 6800GS choć 6800 trudno nazwać nowszą kartą).

NV z G71 idzie trochę inną drogą-ilość TMU jest równa ilości Pixel Shaderów.Która droga jest lepsza?

Nie wiedzą tego ani spece z NV ani z ATI.Nie wiedza bowiem ,co zechcą zastosować programiści.Stąd "wycieczki" przedstawicieli firm do developerów ,służące zaprezentowniu możliwości mowych GPU/VPU i przekonanie ich do własnych rozwiązań.W przypadku GF7xxxx inzynierowie przanalizowali wiele programów shaderowych-czego skutkiem była dodatkowa ALU w pixel shader .Goście z ATI z kolei ,przeanalizowali ogólny trend obrazujący stopień wykorzystania jednostek cieniujących piksele w stosunku do operacji na teksturach i widać ,że przynajmniej na dzisiejszy czas +6miesięcy,wybór jest słuszny.X1800 ukazał się z dużym(zbyt dużym) opóźnieniem więc tak naprawdę nawet nie zdąrzył zbytnio zagrozić GF7800 ,a już pojawił się znacznie lepszy-poki co tego jeszcze tego nie widać-X1900(kompilator w sterownikach jest ciągle poprawiany/optymalizowany-ale już głównie dla R580).

A DX10 i Shader Model v.4 to pieśń przyszłości-i to tym dalszej im póżniej ukaże się Win.Vista,a może sie ukazać dopiero w 2007r.Nie wpominam już ,że developerzy jeszcze nie wykorzystują połowy mozliwości SM.3 a co dopiero SM.4(nawet w takich oczekiwanych tytulach jak Oblivion wykorzystywane są sporadycznie).

Także dzisiejsze topowe karty na pewno bedą jeszcze dlugo służyc.Demo Unreal Engine 3(UT2007)ma sie ukazac odpowiednio wcześniej (lato 2006?)by zdążono zoptymalizowac sterowniki,dopiero wtedy (i po Oblivion),bedzie można powiedzieć coś o wydajności nowych zabawek ze stajni ATI i NV.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wyszedl jeszcze G71, powiem wiecej nawet nie wiadomo wiele na temat G71 a wy juz snujecie fantazje na temat G80 :mur: Moge zrozumiec fantazje na temat R600, bo R580 juz wyszedl wiec wiadomo ze R600 bedzie "bardziej rozwiniety" ale przeciez nie wiadomo jeszcze jaki bedzie G71 :?

Edytowane przez Buu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wyszedl jeszcze G71, powiem wiecej nawet nie wiadomo wiele na temat G71 a wy juz snujecie fantazje na temat G80 :mur: Moge zrozumiec fantazje na temat R600, bo R580 juz wyszedl wiec wiadomo ze R600 bedzie "bardziej rozwiniety" ale przeciez nie wiadomo jeszcze jaki bedzie G71 :?

snujemy fantazje bo o G80 NV już trochę mówiła, a ATI milczy na temat kolejnych procesorów graficznych, może będą "wypełniać" 500?? a plotki mówią że G80 ma posiadać 64 potoko ps, 32 tmu oraz 32 ropy, a więc byłby to układ o ogromnej mocy (ma podobno pracowaćna 800mhz) ponadto ma wspierać najnowsze technologie (jakieś tam visty, dx 10 i sm4.0). zobaczymy co będzie, narazie czekamy na G71, bo G72 i G73 już są w sprzedaży, oczywiście jeszcze nie w polsce...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

snujemy fantazje bo o G80 NV już trochę mówiła, a ATI milczy na temat kolejnych procesorów graficznych, może będą "wypełniać" 500?? a plotki mówią że G80 ma posiadać 64 potoko ps, 32 tmu oraz 32 ropy, a więc byłby to układ o ogromnej mocy (ma podobno pracowaćna 800mhz) ponadto ma wspierać najnowsze technologie (jakieś tam visty, dx 10 i sm4.0). zobaczymy co będzie, narazie czekamy na G71, bo G72 i G73 już są w sprzedaży, oczywiście jeszcze nie w polsce...

:lol: to co piszesz teoretycznie dotyczy wlasnie r600, a nie g80. ogolnie nic nie wiadomo, wszystko to tylko ploty i domysly. info o r600 stare jak swiat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:lol: to co piszesz teoretycznie dotyczy wlasnie r600, a nie g80. ogolnie nic nie wiadomo, wszystko to tylko ploty i domysly. info o r600 stare jak swiat.

"""

z tego tego linka podanego powyżej ( http://www.in4.pl/komentarze.htm?kbt=N&news_id=8961 ) wyraźnie mozna wyczytać że to specyfikacja G80 a nie r600 jak mówiłeś, a teraz cytat z temtego linka:

 

Ploteczki o G80 i ATI R600 ...

Autor: SlawoyAMD, 11:24

 

G80 Specyfications :

 

- 65nm

- 64 Shader pipelines (Vec4+Scalar)

- 32 TMU's

-32 ROPs

- 128 Shader Operations per Cycle

- 800MHz Core

- 102.4 billion shader ops/sec

- 512GFLOPs for the shaders

- 2 Billion triangles/sec

- 25.6 Gpixels/Gtexels/sec

- 256-bit 512MB 1.8GHz GDDR4 Memory

- 57.6 GB/sec Bandwidth (at 1.8GHz)

- WGF2.0 Unified Shader

 

widać wyraźnie że to G80 a więc nie masz racji, narazie nic nie wiadomo o R600, co nie zmienia faktu że wszystko może być plotą...

Edytowane przez mastermind-pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

snujemy fantazje bo o G80 NV już trochę mówiła, a ATI milczy na temat kolejnych procesorów graficznych, może będą "wypełniać" 500?? a plotki mówią że G80 ma posiadać 64 potoko ps, 32 tmu oraz 32 ropy, a więc byłby to układ o ogromnej mocy (ma podobno pracowaćna 800mhz) ponadto ma wspierać najnowsze technologie (jakieś tam visty, dx 10 i sm4.0). zobaczymy co będzie, narazie czekamy na G71, bo G72 i G73 już są w sprzedaży, oczywiście jeszcze nie w polsce...

G80 w sumie będzie miało 64shadery(ps+vs)- zunifikowane , tyle co czytałem to zunifikowane shadery są troche szybsze niż oddzielne jednostki ps i vs , lepiej reagują na wzrost przepustowości pamięci(lepiej wykorzystują) oraz w ten sposób można uprościć gpu(zmniejszona ilość tranzystorów w strukturze , główna zaleta w stosunku do oddzielnych jednostek ps i vs) co wiąże się z mniejszym poborem energii oraz możliwością taktowania gpu z wiekszą czestotliwością , pod karty z zunifikowanymi shaderami zupełnie inaczej jest pisany program shaderowy Edytowane przez sideband

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm wlasnie niestety zunifikowane sa wolniejsze od dydykowanych(dluzszy kod), a sam fakt wprowadzenia takiej architeORT: ORT: ORT: ktury, skainad z konsol wymusza Microsofcik, ktory ma program wspierania rynku gier PC pod nowego Winszita, ktory bedzie sie latwiej programowal i konwertowal z Xbox do Win i odwrotnie.

Edytowane przez KiKiT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

widać wyraźnie że to G80 a więc nie masz racji, narazie nic nie wiadomo o R600, co nie zmienia faktu że wszystko może być plotą...

a tu masz zrodlo tego "newsa" - http://www.vr-zone.com/?i=3177

jak widac mowa jest o g80 w 80nm, a potem podpina sie info o r600, ktore pochodzi z czerwca 2005 :) ekstra :)

http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Detai...px?NewsId=14184

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

G80 w sumie będzie miało 64 potoki(ps+vs) zunifikowane shadery , tyle co czytałem to zunifikowane shadery są troche szybsze niż oddzielne jednostki ps i vs , lepiej reagują na wzrost przepustowości pamięci(lepiej wykorzystują) oraz w ten sposób można uprościć gpu(zmniejszona ilość tranzystorów w strukturze , główna zaleta w stosunku do oddzielnych jednostek ps i vs) co wiąże się z mniejszym poborem energii oraz możliwością taktowania gpu z wiekszą czestotliwością , pod karty z zunifikowanymi shaderami zupełnie inaczej jest pisany program shaderowy

No chyba nie, niby gdzie mieliby zmieścić 64vertexy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To nie wyglada tak ze bedzie 64 (vs+ps), bedzie po prostu 64 procesorow cieniowania ktore beda w stanie wykonywac zarowno kod dla ps jak i vs :) W sumie wygladac to bedzie tak ze jak gra bedzie intensywnie korzystac z vs to procesory beda wykonywac glownie kod vs ,a ps zejdzie na drugi plan :)

 

Tak sie zastanawim czy nie jest troche za wczesnie :? G80 ma sie pojawic w czerwcu ,a co ze wsparciem softu? Czy jest mozliwe aby stery zalatwily sprawe? Kiedys pisalem o tym z zapytaniem do Sulaco ale moj post gdzies zniknal w gaszczu innych :-| Osobiscie wydaje mi sie to malo realne ale... :wink: pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

przecież pisałem zunifikowane shadery, nie będzie oddzielnych jednostek ps+vs tylko wszystkich shaderów będzie 64(jedna jednostka) , G80 to raczej pojawi się pod koniec roku , Dx9L będzie wspierał sm4.0 , więc G80 powinien raczej normalnie pracować na winxp bo możliwe , że vista nie pojawi się w 2006, data premiery G80 będzie uzależniona od poczyniań Ati

Edytowane przez sideband

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak sie zastanawim czy nie jest troche za wczesnie :? G80 ma sie pojawic w czerwcu ,a co ze wsparciem softu? Czy jest mozliwe aby stery zalatwily sprawe?

imho tak. teraz kompilator shaderow znajduje sie w API/sterach, tak wiec nie widze problemu w jaki sposob dana aplikacja mialaby w konkretny sposob wykorzystac hardware, po prostu shadery beda kompilowane albo z wykorzystaniem bibliotek dx9 albo dx10.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a tu masz zrodlo tego "newsa" - http://www.vr-zone.com/?i=3177

jak widac mowa jest o g80 w 80nm, a potem podpina sie info o r600, ktore pochodzi z czerwca 2005 :) ekstra :)

http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Detai...px?NewsId=14184

hehe niezłe zamieszanie, zresztą i tak co będzie po R580 i G71 będzie super szybkie...

 

BTW: http://fpp.pl/?pl:news:show:12891::: zobaczcie ten link, oni są naprawde zacofani...

 

w polsce już mozna kupić x1900 xt i xtx, ceny za ten pierwszy 2300-2400złza ten drugi 2500-2700złmozna dodać że nv prakrycznie nie ma nic dobrego z górnej półki, gtx512 niedojże że trudno dostepny to jeszcze najtańsze wersje kosztują po 2600zł a najdroższe na wet 3200zł!!! po co kupować gtx512 za 2600zł skoro mozna mieź x1900xtx za tą samą cene lub zaoszczędzić jeszcze 200zł, kupić xt i bez problemu podkręcić ją sobie do poziomu xtx. a stary gtx 256 kosztuje najmniej 2000zł a jest słabszy od x1800xt którego można dostań nawet za 2100zł i jeszcze dość mocno podkręcić. teraz ati rządzi, pewnie do momentu wyjścia G71 bo wtedy nv naprawde MOCNO uderzy. a potem batalie G80 kontra R600 w drugiej połowie roku albo pod koniec prawdopodobnie, co to będzie...?

Edytowane przez mastermind-pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie tak aby ten G80 miał 2 GPU na karcie. Wtedy odpalić można w SLI i mamy wydajność: 12 razy szybszy od 7800GTX 512MB :)

czegoś takiego na pewno nie będzie, może później ale na pewno nie teraz, ciekawe czy kiedyś powstaną GPU dwurdzeniowe

 

uwaga, uwaga!!!

 

dziś tzn 14 lutego w walentynki w sklepie ZNAK (znak.pl) mozna po promocyjnej cenie kupić Radka X1900XT, cena uwaga: 2082 zł !!!!!! jak ktoś ma kase to niech leci i kupuje bo naprawdę warto!!!!

Edytowane przez mastermind-pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ati wypuszcza cos opartego na rdzeniu r580 ,a mianowicie x1800gto na rdzeniu r590 :D Cena 280$ wydaje sie interesujaca i zapowiada walke w segmencie ~1k ,chociaz bedzie ciezko ,bo nV juz zdazyla pochlonac duza czesc rynku :? Nowe karty pojawia sie w marcu. Z koleji premiera r600 nastapi prawdopodobnie w pazdzierniku :) pozdro

 

Zrodlo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ati wypuszcza cos opartego na rdzeniu r580 ,a mianowicie x1800gto na rdzeniu r590 :D Cena 280$ wydaje sie interesujaca i zapowiada walke w segmencie ~1k ,chociaz bedzie ciezko ,bo nV juz zdazyla pochlonac duza czesc rynku :? Nowe karty pojawia sie w marcu. Z koleji premiera r600 nastapi prawdopodobnie w pazdzierniku :) pozdro

 

Zrodlo

oooo nareszcie wieksza przerwa z tymi układami, ale zając życie i tak pewnie wyjdzie w listopoadzie, grudniu, a co do teho r590 to ciekawą sobie nazwe znaleźli, jeżeli to ma być oparte o r580 to dlaczego 590?? :unsure: jeżeli bedzie kosztować do 1000zł i dobrze podkręcone osiągnie poziom x1800xl to będzie to dobra karta, tylko wazna cena jak wiadomo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na Nvision.pl podano dziś informację, że 7900GT ma mieć 24 ps, taktowanie 450/1320 (1.4ns) i 256MB RAM, natomiast 7900 GTX 32 ps, taktowanie 650/1600 (1.1ns) i 512MB. Nie wydaje wam się trochę za mało? Poza tym jest spora przepaść w wydajności 7900GT i wydaje się, że jest to zwykły 7800GTX ze zmienioną nazwą... Co do 7900GTX, to prawdopodobnie i tak da się go nieźle podkręcić, więc to taktowanie i tak jest umowne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak a na inquierer podawano ze by pewnie pokonac XTX, G71 musi osiagnac wartosci na rdzeniu 700-750. Widocznie nV nie jest w stanie takich zegarow ustawic przy masowej produkcji, a ile bedzie w OC to juz indywidualna sprawa GPU. Czyli szykuje sie kolejna karta o kilka % szybsza w testach od obecnego króla X1900XTX. A ile to bylo wyrokow ze bedzie gromil, ot teraz nie ma miejsca na karty znacznie pokonujace konkurenta. Dodac nalezy fakt ze na GF7900GT, ATI szykuje karte X1900XL 256MB, a X1800GTO to nic innego jak 12 potokowa X1800XL i jednoczesnie konkurent dla nadchodzacego GF7600GT(odpowiedz tym razem znacznie szybsza niz na GF6600GT). Ciekawe jakie ceny zaserwuje nam nV z tymi G71.

Edytowane przez KiKiT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak a na inquierer podawano ze by pewnie pokonac XTX, G71 musi osiagnac wartosci na rdzeniu 700-750.

sadze, ze wystarczy do tego 24 potoki i 650MHz, analizujac wyniki, widac ile daje te 120MHz wiecej od gtx256 w przypadku gtx512, a ze jednak ogolnie nie wiele brakuje gtx512 do xtx, to imho g71 bedzie tylko poprawionym g70 90nm @650MHz, bo w zupelnosci to wystarczy. bardzo watpie w te 32 potoki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To beda raczej 24 potoki, poniewaz wymiary rdzenia i ilosc tranzystorow podobno nie ulegla zmianie, ale to nie do konca potwierdzone informacje. Z 32 potokami takie taktowanie trudno byloby uzyskac w 90 nm. Ale do konca nie wiadomo, bowiem nV twierdzi ze 7800GTX512 nadal jest liderem a 7900GTX ma "pokonac" XTX na kazdym polu. Z zegarem 650 MHz da to jakies 15-20% wiecej od 7800GTX512. Wydaje sie raczej pewne ze 32 potoki pojawia sie dopiero w G80, jak to zapowiadano znacznie wczesniej.

Edytowane przez KiKiT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak widać im blizej premiery tym bardziej sprzeczne informacje się pojawiają na temat G71....

Niedawno na VR-zone pojawiło się info że GF7900GTX posiada 32 potoki....Również kilka dni temu pojawiło się info (z jakiego źródła-niewiem) że G71 ma mieć 24 potoki i 72 jednostki PS (w co bardzo wątpię) a teraz The Inq twierdzi że wg ich ``źródeł`` G71 to nic innego jak G70 w technologii 90nm co wskazywałoby na to że NV chce przede wszystkim zredukować koszty produkcji układów. Choć należy wspomnieć że The Inq samo notabene wspominał że posiada potwierdzone info że G71 ma 32 jednostki PS....

 

A więc tak....Jeśli chodzi o pierwszą teorię :D nt G71 to wcale nie uważam żeby 32 potoki przy procesie 90nm były niemożliwe do osiągnięcia przy zegarze 650mhz....Jak można w przyblizeniu obliczyć (porównując NV40 i G70) owe dodatkowe 8 potoków ``kosztowałoby`` nie więcej niż ok 70mln tranzystorów. A więc G71 musiałby mieć blisko 380mln tranzystorów czyli niemal tyle ile ma r580. Dlatego myślę że skoro ATI udało się osiągnąć takie taktowanie przy takiej złożoności układu to dlaczego NV miałoby się to nie udać?? Jednak w tym przypadku informacje które podają że GF7900GTX ma 32 potoki mówią też że GF7900GT ma ich ``za;edwie`` 24 co przy taktowaniu 450/1320 spowodowałoby zbyt dużą różnicę wydajnościową między GTX a GT....A na to jak wiadomo NV nie może sobie pozwolić....

Należy też wspomniec że kilka tygodni temu Hexus podał informacje (jednak czy prawdziwe??) że G71 by osiągnąc wydajność GF7800GTX 512 (taktowanego 550/1700) wystarczy taktowanie około 430 mhz. Tak więc jeśli G71 rzeczywiście nie ma tych 32 potoków to jakieś usprawnienia NV MUSIAŁA wprowadzić.

Podsumowując-albo zarówno wersja GTX jak i GT ma po 32 potoki albo obie mają po 24 potoki....No - chyba ze NV ma w zanadrzu jakąś niespodzianke B) .

 

Co do drugiej teorii to sądzę że 72 jednostki PS są niemożliwe do osiągniecia. Przynajmniej nie w procesie 90nm....

 

Jeśłi chodzi o ostatnie doniesienia z obozu The Inq to tutaj wygląda na to ze NV chce przede wszystkim zmniejszyć koszty produkcji i powalczyć z ATI ceną....Właśnie co do ceny - to również pojawiło się na sieci info że GF7900GTX/GT będą jeszcze bardziej konkurencyjne cenowo od Radeonów z serii X1900....Czy to znaczy że możemy się spodziewać GF7900GTX poniżej 2000 ??Cóż - patrząc na premierę GF7800GTX jest to całkiem możliwe....Przy tej teorii odnośnie G71 tym bardziej realne okazują się doniesienia jakoby G80 miał swoją premiere już w wakacje (pierwsze układy mają być już ponoć zaprezentowane na Computexie).

 

Jak będzie?? Przekonamy się już niedługo bo za 2,5 tygodnia....A na wet wczesniej bo zapewne za tydzień lub nieco poźniej zaczna sie pojawiac przecieki odnośnie wydajności nowych układów NV....

 

Pozdro4 ALL :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...