Jump to content
Sign in to follow this  
Jooseeph

Chłodzenie I Wyciszanie Hdd

Recommended Posts

W tym temacie prezentujemy swoje metody na chłodzenie i wyciszanie dysków.

 

TUTAJ BEDE ZAMIESZCZAL LINKI Z CHłODZENIAMI I WYCISZENIEM DYSKU

 

jak to robią nasi forumowicze :blink:

kliknij - chłodzenie aeriala

kliknij i kliknij i kliknij - chłodzenie JejoXa

kliknij - chłodzenie miramp

kliknij - dobre chlodzenie z wyciszeniem artmika

kliknij - chlodzenie i wyciszenie meerona

 

nie wszyscy co maja pokazuja zdjecia..:)

 

z różnych stron:

kliknij - takie sobie chlodzenie

kliknij - bdb wyciszenie

kliknij - to samo co wyzej zrobione przez inna osobe

kliknij - to samo co wyzej + chlodzenie!!

kliknij - takie sobie wyciszenie

kliknij - chlodzenie

kliknij - dziwne chlodzenie :>

kliknij - chlodzenie WC

kliknij - mnuuustwo zdjec z wyciszeniem!!

kliknij - elegancki sposob na pochowanie kabli co zmniejszy temp otoczenia + wyciszenie

 

~~~~~~~~

siemacie..

 

- miałem temp idle 45/47C stres około 53 max

- czasem jakieś problemy co powodowało restartowanie po dłuższym działaniu..

- gdy się włączał PC to czasem tak jakby obroty nie chciały się rozkręcić do normalnego działania..

 

I rozejrzałem się po pokoju i wzięła mnie wena hehe i zacząłem tworzyć, wziąłem kieszeń hdd trochę ja pociąłem żeby nie było plastiku nad dyskiem ani wokoło dla utrzymania lepszej temp.. ciąłem, ciąłem (brzeszczotem hehe).. i zrobiłem obudowę z wentylatorem.. znalazłem na forum osobę która chłodziła dysk w obudowie po zasilaniu i 2 wentylami.. miał 30C w standardzie.. ja znalazłem u siebie zasilanie i patrzę jakieś 2 radiatory to je rozkręciłem patrzę na dysk i dziwnie.. ale pasowały otwory.. dało mi to jakieś 10C idle

 

może to wygląda jak zwykle gie co by się wydawało ze robota to 10m .. ale niestety tak nie było :/ i pewnie spotkam się z jakimiś śmiesznymi komentarzami ..ale spoko.. pozdrawiam wszystkich !:)

 

REZULTATY:

- idle 31C

- stres max 42C

 

na tyle obudowy jest jeszcze Arctic Cooling Fan Pro TC

 

 

oto zdjecia:

post-136119-1144694019_thumb.jpg post-136119-1144694032_thumb.jpg post-136119-1145568657_thumb.jpg post-136119-1144694067_thumb.jpg post-136119-1144694082_thumb.jpg post-136119-1144694116_thumb.jpg

Edited by Jooseeph

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe no dokladnie :) a temp. pisalem przeciez :D 25C przy starcie i idle 31C :) :D z 45-47 :> dobry efekt daje

Edited by Jooseeph

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulacje za odrobinę własnej inwencji. Przydałyby się tylko fotki lepszej jakości, bo ciężko ocenić wykonanie.

 

Gumki to raczej nie pomagają w przewodzeniu ciepła. I jak z głośnością wentylatora (o ile Ci na tym zależało)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulacje za odrobinę własnej inwencji. Przydałyby się tylko fotki lepszej jakości, bo ciężko ocenić wykonanie.

 

Gumki to raczej nie pomagają w przewodzeniu ciepła. I jak z głośnością wentylatora (o ile Ci na tym zależało)?

w zasilaczu byly te radiatorki a do nich byly przyczepione jakies uzadzenia pomiedzy nimi byly te gumki.. to ja tez je dalem.. i tak mi sie skojarzylo ze przewodzi cieplo hee :) co do glosnosci wentyla...hmm prawie nie slychac.. taki sam efekt brzmienia jak by byl gdzies przykrecony.. glownie chodzilo mi o spadek temperatury.. w pn. kupie jeszcze wentyl wyciagajacy cieple powietrze i zobacze jakie osiagne temp.. mysl ze okolo 3C uzyskam mniej..:) a kupuje ARCTIC COOLING

 

a co bym mogl dac miedzy ten radiator a hdd by przewodzilo lepiej cieplo? tasme termoprzewodzaca? tu na allegro znalazlem link 1 link 2

 

jak zdobede aparacik to zrobie fotki.. ( ten plastik po kieszeni hdd to prawie wszystko bylo wycinane brzeszczotem i klejone.. )

Edited by Jooseeph

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co0 to za twardziel???Chyba WD Caviar80gb-ja tez mam taki.To dopiero sa dyski grzejniki.Ponoc maja wieksza tolerancje na temperatury.Ale zeby przy 45 sie komp resetował??

A ja tez mam radiatory z megabajta i nie pasuja. :angry:

Szkoda bo tez chciałem je tak wykorzystać.Ja zrobiłem chyba naprostszy schemat chłodzenia HDD.Leży sobie przekręcony do zdemontowanej aluminiowej częsci z koszyka na dyski(ma takie fajne nóżki do których przykleiłem kawałki piano-gumy w celu wyciszenia wibracji,dodałem tez pare otworow na przykrecenie go do tej kieszeni) i stoi na dole w budzie lekko owiewany Fanderem 120mm od przodu.Temp IDLE 30C a po molestowaniu przez godzine dysku przenoszeniem danych(bo robiłem porządki w kompie)40C.Wczesniej jak miałem go w zatoce to było 36C w IDLE i tłukł sie niemiłosiernie.

 

Edit:Eeee....co w tym ciekawego.

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

Edited by JejoX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co0 to za twardziel???Chyba WD Caviar80gb-ja tez mam taki.To dopiero sa dyski grzejniki.Ponoc maja wieksza tolerancje na temperatury.Ale zeby przy 45 sie komp resetował??

A ja tez mam radiatory z megabajta i nie pasuja.

Szkoda bo tez chciałem je tak potraktowac.Ja zrobiłem chyba naprostszy schemat chłodzenia HDD.Leży sobie przekręcony do zdemontowanej aluminiowej częsci z koszyka na dyski(ma takie fajne nóżki do których przykleiłem kawałki piano-gumy w celu wyciszenia wibracji) i stoi na dole w budzie lekko owiewany Fanderem 120mm od przodu.Temp IDLE 30C a po molestowaniu przezgodzine dysku przenoszeniem danych(bo robiłem porządki w kompie)40C.Wczesniej jak miałem go w zatoce to było 36C w IDLE i tłukł sie niemiłosiernie.

nie.. jak dochodzilo do ponad 50C to sie restartowal a dysk mam WD1200JB - czyli 120GB , zapodal bys fotki swojego chlodzenia? jestem ciekaw :>

 

do radiatorow byly przkrecone stabilizatory a gumki po to ze by nie robily zwarcia

aha.. nie wiedzialem jak to nazwac :P a co do tych tasiemek ktore podalem? dadza rade? pomoze to w utrzymaniu lepszej temp? i czy te gumki moge sciagnac? czy moga sobie byc

Share this post


Link to post
Share on other sites

moga byc bo tak to radiator nie bedzie dobrze przylegal i moze byc gorzej ale mozna jeszcze sprawdzic

Share this post


Link to post
Share on other sites

cos mi sie wydaje ze temperatura jest wyzsza w dysku :) oszukujesz pomiary bo wentylator dmucha wprost w czujnik emperatury i go chlodzi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

cos mi sie wydaje ze temperatura jest wyzsza w dysku :) oszukujesz pomiary bo wentylator dmucha wprost w czujnik emperatury i go chlodzi..

nie wiem nawet gdzie jest ten czujnik..:P a wentyl dmucha mniej wiecej w ten obszar ktory zaznaczylem na czerwono:

 

 

 

 

--

wlasnie rozkrecilem obudowe i dotklem go reka.. wydaje mi sie letni.. w porownaniu to kiedys..

 

i co z tymi tasiemkami termoprzewodzacymi :>

Edited by Jooseeph

Share this post


Link to post
Share on other sites

cos mi sie wydaje ze temperatura jest wyzsza w dysku :) oszukujesz pomiary bo wentylator dmucha wprost w czujnik emperatury i go chlodzi..

 

Co prawda to prawda :unsure: Odsunalem dysk na koniec budy i w IDLE 31 a w stresie uwaga 45C!!FCUK!Czyli wzrosła temp o 5C.Niech lepiej wentyl go owiewa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"JejoX"

 

ta sama blaszka na hdd duzo obnizyla ci temp. ? bo ja mam jeszcze obudowe po zasilaniu :D moze bym ja pociol i szczepil w 1 prostokacik i do hdd przykrecil :D albo jeszcze rozkminie cos z obudowa po starym niedzialajacym dysku :D tylko srubokret dorwac musze od kolegi bo nie mam takiego krzyzaka..

Edited by Jooseeph

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mam też takiego Caviara- max. 45* w pasywie(nad nim samsung góra 35*) ale skombinowałem po stronie wentylator z boxowego coolera amd, puszczone na 5V i temperaturki max na caviarze 40* :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tez porobiłem chłodzenie na twardziela z tego co było pod ręka i musze powiedziec ze jak bym nie robil to temp w IDLE i w Stresie jest taka sama. :mur: Odpowiednio 29 i 43C po 30min kopiowania.Jak dotykam dysk od góry to jest letni...ale ta płytka z odsłonięta elktronika jest baaardzo goraca.Tam pewnie jest czujnik i dlatego pokazuje zawsze takie temperatury.Jak dla mnie to na dotyk obudowa twardego ma moze z 34C w stresie.Ta płytka z elektronika to inna bajka.Co tam jest ze tak sie grzeje???

 

FOTOSY

 

http://server4.pictiger.com/img/219388/pic...ng/img-0716.jpg

 

http://server4.pictiger.com/img/219430/pic...ng/img-0718.php

 

Widac ze byłem zdesperowany...żeby tak ta elektronike radiatorem potraktować :lol: .Nawet ze pasowal ten box od Athlona.Radiatory od megabajta.Tylko tasma była stara i nie przylegał tak jak powinien a i tak grzały sie równo z dyskiem.Jak kupie nowa tasme to wtedy sprawdze.

TAKA może byc???

 

 

W koću zrobiłem tak że przykreciłem go w pionie do obudowy po floopyim leżacej na gąbce i przecina sie na nim powietrze z Fandera 120mm skreconego na 800rpm.Temp w IDLE 29 w stresie 43C-i bądz tu mądry.Jak bym go wsadził do silent boxa wypełnionego mata bitumiczna to pewnie bym miał tyle samo :wink:

Edited by JejoX

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe co za rozkmina :D wizualnie to to powinno dobrze chlodzic.. ale czemu tak sie dzieje? ja tak samo mam temp idle najczesciej 31C po kopiowaniu rosbie do 42 i po skonczonym kopiowaniu w ciagu 2m wraca do 31..:/ czemu? przeciez radiatorek powinien cos utrzymac tej temperatury..a moze trzeba tasme nie wiem juz sam.. ja jeszcze bede prubowal pare metod z blaszkami i obudowami innych dyskow podlanczajac do swojego .. po testach dam znac :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tak samo mam temp idle najczesciej 31C po kopiowaniu rosbie do 42 i po skonczonym kopiowaniu w ciagu 2m wraca do 31..:/ czemu? przeciez radiatorek powinien cos utrzymac tej temperatury..a moze trzeba tasme nie wiem juz sam.. ja jeszcze bede prubowal pare metod z blaszkami i obudowami innych dyskow podlanczajac do swojego .. po testach dam znac :D

 

Właśnie ze bez tasmy albo pasty chyba nie będa trzymac temp.Jak przykręcasz radiatory to staja sie one jakby cześcia twardziela ktory jest sam w sobie radiatorem i zamiast odbierać ciepło to nagrzewaja sie ale tak jakby nie odbierały ciepła z dysku.Tasma powoduje ze ciepło przechodzi do radiatora który je oddaje do budy a nie spowrotem na twardziela.Bredze pewnie :rolleyes: ale wydaje mi sie ze cos w tym chyba jest.Mi dopiero gdzies po 2-3 minutach kopiowania zaczyna temp wzrastac.Ja robie tak...kupuje na allegro jakies małe radiatorki po 5zł i taśme.Poprzyklejam taśma i zobacze co sie stanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie ze bez tasmy albo pasty chyba nie będa trzymac temp.Jak przykręcasz radiatory to staja sie one jakby cześcia twardziela ktory jest sam w sobie radiatorem i zamiast odbierać ciepło to nagrzewaja sie ale tak jakby nie odbierały ciepła z dysku.Tasma powoduje ze ciepło przechodzi do radiatora który je oddaje do budy a nie spowrotem na twardziela.Bredze pewnie :rolleyes: ale wydaje mi sie ze cos w tym chyba jest.Mi dopiero gdzies po 2-3 minutach kopiowania zaczyna temp wzrastac.Ja robie tak...kupuje na allegro jakies małe radiatorki po 5zł i taśme.Poprzyklejam taśma i zobacze co sie stanie.

tasma lub pasta maja na celu poprawienie przewodnosci cieplnej 2 elementow polaczonych ze soba w teorii z 2 czesci zrobic jena. I rola radiatora jest nagrzewanie sie czyli odbieranie ciepla z dysku przez co sama temp dysku maleje. Wiec tasmia lub pasta nie powoduje ze cieplo przechodzi tylko w jedna strone bo jak by tak robila to by byla izolatorem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jezeli cos odbiera cieplo to przekazuje zimno tym samym. Temperatura dazy do wyrownania czyli dysk sie musi schlodzic a radiator nagrzac.

 

BTW. Sam przygotowuje wlasne chlodzenie na dysk ze starego cd-romu ale musze miec wiertarke najpierw :)

Edited by deadfrog

Share this post


Link to post
Share on other sites

czyli poprzez naklejenie tasmy miedzy radiator a dysk mozna by bylo uzyskac lepszy efekt?

 

 

ok, a jak zrobisz zamiesc zdjecia itd. :) podasz wyniki.. :D

Edited by Jooseeph

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak przekleisz tasme powinno byc lepiej. A jak zrobie to napawno tu zamieszcze i podam jakie daje efekty. :) Za dwa dni kolega pozyczy mi wiertarke :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja za jakies 2 tygodnie zmienie. dysk wiec starym bede sie mniej przejmował to zrobie jakies esy-floresy i zobaczymy co z tego wyjdzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cos nie wierze ze tylko 2 osoby na tym forum zrobily swoje chlodzenie :)

 

PROSZE WSZYSTKICH O ZAMIESZCZENIE SWOJEGO CHLODZENIA, FOTEK, PARAMETRY HDD I JAKIE EFEKTY !!

Edited by Jooseeph

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ja zrobiłem tak ze jest cichutko i chłodno i nie bede sie wiecej bawił w chlodzeniei wyciszanie twardziela bo mi sie znudziło :wink: 28C Idle i 39C stress.Wczesniej 30C i 45C.I mam gdzies ze :wink: wieje prosto na czujnik i moze miec wiecej bo lepiej nie bedzie-nie ma takiej mozliwosci.

 

Fotki;

 

http://server5.pictiger.com/img/226046/pic...ng/img-0774.php

 

http://server4.pictiger.com/img/223091/pic...ng/img-0773.php

 

Pozdro :wink: Czekamy na 160gb flashowe dyski :wink:

Edited by JejoX

Share this post


Link to post
Share on other sites

No pogratulować tych pomysłów szczególnie z dyskiem dogóry nogami albo pionowo! Na pewno pochodzi dłużej!?!?!?!?

Zwłaszcza że obniżacie jego temperaturę.

 

Też jestem posiadaczem WD800jb. Przykręciłem radiatory do niego tak jak gość z pierwszego postu i położyłem w koszyku 5,25 na gąbce i temp i idle to 28st, a w stresie max 39 stopni!

 

I wcale nie uważam go za grzejnik i strasznie głośny, złaszcza porównując go do wersji 160Gb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie ktos moze jaki gwint maja otwory pod spodem dysku? (te przy brzegu gdzie mozna srubki wkrecac?) Potrzebuje zrobic mocowanie do dysku i srubki 2-3 cm z takim gwintem by mi sie przydaly.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zrobiłem troche inaczej ;)

W metalowej ramce [standardowe miejsce dysku], od dołu zrobiłem sito wiertarką, potem przykręciłem wentyla 80x80, dorzuciłem radiatory jak autor posta i z:

Idle: ~30

Stress: 37

zrobiło się

idle: 21

Stress: Góra 26 :D

 

Jest to bardzo dobry i prosty sposób do wykonania :) Mnie nic nie kosztował, bo wszystko miałem od starego kompa :]

 

Thx Jooseeph :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie ktos moze jaki gwint maja otwory pod spodem dysku? (te przy brzegu gdzie mozna srubki wkrecac?) Potrzebuje zrobic mocowanie do dysku i srubki 2-3 cm z takim gwintem by mi sie przydaly.

 

Te gwinty maja rozmiar standardowych śróbek które sa używane do przykręcania napędów,obudowy itp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zrobiłem troche inaczej icon_wink2.gif

W metalowej ramce [standardowe miejsce dysku], od dołu zrobiłem sito wiertarką, potem przykręciłem wentyla 80x80, dorzuciłem radiatory jak autor posta i z:

Idle: ~30

Stress: 37

zrobiło się

idle: 21

Stress: Góra 26 icon_biggrin3.gif

 

Jest to bardzo dobry i prosty sposób do wykonania icon_smile3.gif Mnie nic nie kosztował, bo wszystko miałem od starego kompa :]

 

Thx Jooseeph icon_biggrin3.gif

bardzo sie ciesze ze ktos skorzystal z mojego pomyslu choc nie calkiem identycznie.. wprawdzie to wydaje mi sie ze u ciebie bylo latwiej :D bo ja sie duzo meczylem z tym plastikiem..cieciem itd. a ty wiertareczka elegancko :D

 

moglbys zapodac fotki jak to wyglada.. ( estetyka ) :) ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Aktualności

Artykuły



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.