Skocz do zawartości
Gość Łukasz Tkacz

Wydajna Metoda Odbierania Ciepła

Rekomendowane odpowiedzi

turtles5 Czytaj co piszemy: wyjęta z pieca, rozgrzana do czerwoności płytka w sekundy staje się na tyle chłodna, że można ją dotknąc gołą ręką.

Ona nie staje sie chlodna, ona dalej jest goraca, ale tak kiepsko przewodzi cieplo, ze biorac ja w reke sie nie opazysz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brzmi troche dziwnie, ale faktycznie dość logicznie.

Metal wydaje sie chlodniejszy w dotyku od plastiku o tej samej temperaturze gdyz szybciej odbiera cieplo naszego ciala niz plastik - ten sam mechanizm jak powyzej

Edytowane przez turtles5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

niezupelnie tak ale.... :)

cos mniej wiecej ...

Dokladniej to chodzi o to ze wachadlowiec wchodzio w atmosfere ... przy predkosci ok 6tys km/h ale nie jestem pewien ... Przypominam ze wchodzi z pruzni czyli zero tarcia a nagle ze wszystkich stron otaczaja go czastki powietrza... zwalnia podczas wejscia w atmoswere do jakiegos tysiaca km/h a cała reszta energi wytraconej to cieplo .. Wyobrazic se nietrudno jaka to musi byc temp skoro powietrze staje sie jakby plazma i przez kazda szczeline jest w stanie dostac sie do wachadlowca... dlatego wachadlowiec jest hermetycznie zamkniety i poszyty izolatorem termicznym by niestopuic tytanowego kadluba...Tytan topi sie w ok 6tys st. celsjusza... wiec tam temperaturka jest wyzsza.... :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

niezupelnie tak ale.... :)

cos mniej wiecej ...

Dokladniej to chodzi o to ze wachadlowiec wchodzio w atmosfere ... przy predkosci ok 6tys km/h ale nie jestem pewien ... Przypominam ze wchodzi z pruzni czyli zero tarcia a nagle ze wszystkich stron otaczaja go czastki powietrza... zwalnia podczas wejscia w atmoswere do jakiegos tysiaca km/h a cała reszta energi wytraconej to cieplo .. Wyobrazic se nietrudno jaka to musi byc temp skoro powietrze staje sie jakby plazma i przez kazda szczeline jest w stanie dostac sie do wachadlowca... dlatego wachadlowiec jest hermetycznie zamkniety i poszyty izolatorem termicznym by niestopuic tytanowego kadluba...Tytan topi sie w ok 6tys st. celsjusza... wiec tam temperaturka jest wyzsza.... :)

Popraw ortografa i jak mozesz to wyjasnij mechanizm dzialania izolacji

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Popraw ortografa i jak mozesz to wyjasnij mechanizm dzialania izolacji

łopatologicznie - możesz dać płytkę na proca i cudownie temperatura powietrza w budzie nie wzrośnie kiedy przez te parę chwil będzie się smażył :]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość Łukasz Tkacz

Ludzie nie widzicie nazwy tematu? Pisałem już że to jakiś mój wymysł ;) no ale czasem człowiek się nudzi, mimo to dzięki za informacje widac ta metoda jednak dobra nie będzie :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Słuchać się zółwia - on się zna :D

Można by tym skutecznie (co nie znaczy łatwo) zaizolować płytę przy LN2 :D

Był kiedyś na HT topic założony przez Tonica o aerozelach, które z 99% składają się z powietrza, sa bardzo twarde i kruche, poniewaz mają strukture gąbki. Własnie idealnie izolowałoby się tym wymienniki i kontenery :)

Aero%C5%BCel

http://www.wynalazki.mt.com.pl/wyn/aero.html

http://hotnews.pl/artnauka-233.html

 

itd. itd.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok to żeby nie było zbyt łatwo że wszyscy "mędrcy" ;) mają rację to dam pewien cytat:

 

"Ważny element wahadłowca to TPS (Thermal Protect System - System Ochrony Termicznej), którego zadaniem jest niedopuszczenie do zniszczenia wahadłowca wchodzącego w atmosferę (który gdzieniegdzie rozgrzewa się do 1648 stopni Celsjusza).

TPS ,w którego skład wchodzą cztery rodzaje izolacji termicznej, stanowi ponad 10% masy całego pojazdu( ok. 8575 kg). Elementy rozgrzewające się najbardziej (tj. czapa nosowa i krawędzie natarcia skrzydeł pokryte są wzmacnianym laminatem węglowym (RCC - Reinforced Carbon Carbon), który bez szkody znosi temperatury dochodzące do 2000 K. Na każdym skrzydle znajdują się 22 płyty z RCC , a czapa nosowa wykonana jest z jednego elementu. Pod warstwą laminatu umieszcza się włókna krzemionkowe oddzielające dobrze przewodzącą ciepło powierzchnię RCC od aluminiowego kadłuba orbitera."

 

Kolega oglądał pewnie dokument o tym materiale RCC. Zresztą ja też chyba oglądałem ten dokument i pamiętam że RCC wyjęte z pieca już po kilku sekundach nadawało się do trzymania za narożniki (wiadomo narożniki wychładzają się najszybciej).

 

No to tyle z mojej strony.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Elementy rozgrzewające się najbardziej mogą być pokryte dobrze przewodzącym materiałem (i tak, jak wynika z tekstu, dobrze izolowanym od właściwego kadłuba) po to, żeby to ciepło było przenoszone w mniej nagrzewane miejsca. Ale to tylko taka moja teoria :>

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Dobrze przewodzącą ciepło" było w odniesieniu do materiału pokrywającego pozostałą część kadłuba.

1. Cały prom pokryty jest IZOLATOREM termicznym w postaci włókna krzemionkowego. Materiał ten jest tak silnym izolatorem termicznym, że kiedy schłodzimy jego powierzchnię do temperatury pokojowej, to 0,5mm w głąb materiału temperatura będzie jeszcze wynosić kilkaset stopni celsjusza. Ma oj jedjak pewna wadę - nie wytrzymuje temperatur powyżej 1200*C gdyż się wtedy zaczyna rozpadać. Dlatego najbardziej narażone miejsca, krawędzie i dziób pokrywa się innym izolatorem (RRC), który wytrzymuje temperaturę do 2000*C(Columbia dlatego poszła w piach - RRC na krawędziach się odłupało, a włókno węglowe nie wytrzymało tak wysokiej temperatury i zaczęło się rozkładać i rozsypywać). Jednak w porównaniu z włóknem krzemionkowym RRC jest lepszym przewodnikiem ciepła i o to właśnie chodziło autorowi tego cytatu przytoczonego przez ZOh1w2.onych daje się RRC który zbija temperaturę poniżej 800*C a nastepnie pod RRC idzie włókno krzemionkowe. Koniec kropka. Nastepnym razem jak zobaczycie prom kosmiczny w telewizji to będziecie wiedzieli, że te czarne stulowe pasy na krawędziech skrzydeł, dziobie i "brzuszku" promu to nie jest farba tylko warstwy RRC, a biało-siwa warstwa to włókna krzemionkowe. Prómów się nie maluje. Te kolorki to naturalne kolorki tych substancji. A płytki z włókna węglowego to sobie możecie conajwyżej wziąć do ocieplenia mieszkania jak Was stać bo kosztuje około kilkuset dolarów za dm^2.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W porównaniu z włóknem krzemionkowym RRC jest lepszym przewodnikiem ciepła

Oj nie tylko w porównaniu z włóknem krzemionkowym. Przewodność cieplna jest lepsza niż w przypadku aluminium i kształtuje się nawet na poziomie 285 W/mK (dla porównania wartość tego parametru dla aluminium to 237 W/mK). Zastosowanie tego materiału ma chyba inne przyczyny. Z tego co wyczuytałem posiada on tę właściwość że wraz ze wzrostem temperatury nie słabnie jego wytrzymałość.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy temat niemajacy jednak nic wspolnego z chlodzeniem komputera ;)

 

jesli cos wyjete z pieca 1200C po chwili mozna dotykac to po 1 to praktycznie nie przewodzi ciepla a po 2 ma wyjatkowo mala pojemnosc cieplna - jesli prawie nie ma co oddawac to odda to szybko.

 

Przyklad? jak cos ma bardzo mala pojemnosc cieplna to potrzeba np 5W energii do podgrzania 1x1m kawalka do 1200C, wiecej energii nie przyjmie. do podgrzania tak miedzi potrzeba 5000W. Jesli wyjmiemy z tego pieca kawalek miedziany to bedzie on goracy przez dlugi czas dlatego ze ma duza pojemnosc cieplna a jego przewodnictwo cieplne caly czas rozklada temperatury po calym kawalku. Jezli jednak wyjmiemy plytke z nasa to blyskawicznie odda ona cieplo ze swojej powierzchni (gdyz jest to maly odsetek calego ciepla nagromadzonego np 1W z 5W) a dzieki temu ze jest izolatorem i nie przewodzi ciepla prawie wcale mozemy dotknac jej powierzchni mimo faktu ze reszta jest jeszcze goraca. Wartosci sa oczywiscie zmyslone bo w rzeczywistosci roznica pomiedzy pojemnosciami cieplnymi i przewodnosciami moze byc kolosalna. pomyslcie sobie ile omów ma metr miedzianego druta a ile metr plastikowego preta, taka moze byc roznica miedzy przewodnosciami...

 

staralem sie tylko wytlumaczyc po chlopsku o co chodzi bo tok rozumowania niektorych jest conajmniej ciekawy.

 

jedno jest pewne, to idealny material do ochrony reszty kompa podczas palenia sie procesora. ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...