Skocz do zawartości
gugus

Cyrkulacja Powietrza W Budzie

Rekomendowane odpowiedzi

Mam najprostszą obudowę ModeCom Active Midi Tower - nie zależy mi na wodotryskach i lubię prostotę. Natomiast obecnie pozmieniałem parę rzeczy, na przykład teraz 2x120 mm są ustawione na 5v i wyrzuciłem wentylator 80mm z bocznej blachy i w efekcie temperatura jest wyższa o parę stopni (grafika) ale jednak nie słyszę jużkompa lecz mi nie chodzi o wyciszenie go tylko efektywne schłodzenie ale mogę pójść na kompromis i wyciszyć kosztem wyższej temperatury jeżeli efekt będzie dla mnie zadowalający :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hihi... to ja już się zastanawiam jak tu zrobić dobry przewiew w ścisku komputera SFF, a tutaj klasyczny midiTower :D

 

Najlepiej by było, gdybyś sam posprawdzał rozmaite ustawienia wentylatorów - ja mogę Ci jedynie zaproponować pewne sprawdzone rozwiązania. Poza tym niestety zupełnie nic nie mówi określenie Pentagram Freezone o coolerze procesora - wszystkie swoje coolery Pentagram tak nazywa. Chodzi o konkretny układ liter i cyfr opisujący typ ;)

 

Skoro już zdecydowałeś się na cięcie blachy to znacznie lepiej zrobiłbyś wycinając otwór na wentylator 120mm w wierzchniej ściance obudowy - przed zasilaczem. Możesz tam zamontować jeden z tych dwóch 120., który jest bliżej dysków. Jeśli są różnych typów to ten mocniejszy. Być może warto byłoby się też pokusić o wentylator na przednim panelu. Jest tam chyba miejsce na 80mm - przemontuj wentylator z bocznego panelu na wysokości procesora - niech na przedzie pompuje powietrze do środka. Spróbuj odwrócić wentylator 80mm na tylniej ściance tak, aby wypompowywał powietrze nazewnątrz. Pozostały wentylator 120mm na bocznym panelu, pod kartą graficzną pozostaw, ale najlepiej jakby kręcił się nie mocniej jak 800rpm. I tak powinno być chyba najkorzystniej, ale, powtarzam, sprawdź sam :)

 

Pozdrawiam

 

P.S. Pozostałe otwory na bocznym panelu bym zablokował.

Edytowane przez Labovsky

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No zauważyłem że Pentagram Freezone to za mało :> - XC-70Cu+ mówi coś? ale za 2 tygodnie będzie VF1000 więc te 120tki będą cały czas na 5V chyba że pokombinuje i jeden będzie na 12 a drugi na 5. Szczególnie zależy mi na tych wentylatorach w tym miejscu bo VF1000 będzie ustawiony heatpipe'ami do wentylatora co powinno zwiększyć wydajność chłodzenia VF1000

 

Na przednim panelu mam miejsce na 90tke ale jakoś nie wiem jak odczepić ten panel żeby zamontować wentylator. Chyba, że kupie nową obudowę ale taką do 400 zł i po raz kolejny przerobił blachę. Kiedyś szukałem obudowy która ma miejsce na choćby jeden wentyl 120mm koło grafiki ale nie znalazłem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No zauważyłem że Pentagram Freezone to za mało :> - XC-70Cu+ mówi coś?

Mówi :)

Rzecz w tym, że ja pytam o chłodzenie procesora.

ale za 2 tygodnie będzie VF1000 więc te 120tki będą cały czas na 5V chyba że pokombinuje i jeden będzie na 12 a drugi na 5. Szczególnie zależy mi na tych wentylatorach w tym miejscu bo VF1000 będzie ustawiony heatpipe'ami do wentylatora co powinno zwiększyć wydajność chłodzenia VF1000

Tak, jak Ci napisałem - jak już kupisz to sprawdź samemu. Osobiście nie jestem przekonany - większe znaczenie będzie miał chyba dostęp do chłodnego powietrza przez wentylator VF1000 niż samo dmuchanie na gołe ciepłowody. A to zapewni pojedyńczy, wolnoobrotowy wentylator 120mm. Odsłonięta część ciepłowodów raczej nie ma znaczącego udziału w oddawaniu ciepła do otoczenia w takim radiatorze. Zdecydowanie ważniejsza jest porządna wentylacja całej obudowy, bo wtedy zyskują wszystkie komponenty.

Na przednim panelu mam miejsce na 90tke ale jakoś nie wiem jak odczepić ten panel żeby zamontować wentylator.

Przeważnie panel przedni trzyma się na 6 śrubkach (po 3 na stronę), które są wkręcone w plastikowe okrągłe zatrzaski tak, aby plastikowe listki zatrzasków się rozeszły i panel nie zsunął z metalowego szkieletu.

Chyba, że kupie nową obudowę ale taką do 400 zł i po raz kolejny przerobił blachę. Kiedyś szukałem obudowy która ma miejsce na choćby jeden wentyl 120mm koło grafiki ale nie znalazłem.

Rzuć okiem zatem na Tacensa Signum skoro jest to dla Ciebie tak istotne :)

Ale 400zł to całkiem sporo, więc można znaleźć ciekawsze propozycje :rolleyes:

Np.: LianLi (taka albo taka - ew. czarne). I masz w zestawie od razu wszystkie wentylatory :)

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. co do zasady nie można polegać na żadnych odczytach z programów, także z RivaTunera

2. czy i jak bardzo jest podkrecony procesor (MHz i Voltaż)?

3. jakiej pasty termoprzewodzącej użyłeś na procesorze i karcie grafiki?

4. jaka płyta główna i karta graficzna?

5. czy masz i używasz tuby (fan duct do procesora) do preshota?

6. jakich używasz wentylatorów (modele, ewentualnie prędkosci obrotowe)?

7. panel przedni jest montowany albo na plastikowe zatrzaski, albo na śruby - otwiera sie go od wewnatrz obudowy.

 

Jak się dowiem tych rzeczy to powiem coś wiecej.

 

edit@Labovsky:

1. na cpu ma boxa

2. w pełni sie zgadzam, że wiatr na ciepłowody nie daje efektu.

3. 400zł na bude to rozrzutność, wczoraj kupiłem na alledrogo Dragona DX z oknem na 209zł :)

4. podobną wentylacje do Tacensa ma którys z modeli Sharkoona lub CM (2x120mm z boku)

 

edit2@Labovsky:

również pozdrawiam

Edytowane przez svende

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

edit@Labovsky:

1. na cpu ma boxa

Dziękuję :)

3. 400zł na bude to rozrzutność, wczoraj kupiłem na alledrogo Dragona DX z oknem na 209zł :)
Oj tam... Dragona. To jest LianLi, a nie byle dziadostwo od Chiefteca :P

To jest akurat warte tych pieniędzy - wg mnie oczywiście. Po prostu najwyższa półka. W pełni aluminiowa obudowa o świetnej jakości wykonania i z dobrą wentylacją.

4. podobną wentylacje do Tacensa ma którys z modeli Sharkoona lub CM (2x120mm z boku)
2764086[/snapback]
edit2@Labovsky:

również pozdrawiam

Cóż począć ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Płyta Głowna Gigabyte GA-965P-DS3

Procesora nie kręciłem - wystarczy mi to co mam obecnie (c2d e4400)

grafika GF7950 Asus pamięci podkręcone tylko na 783 mhz - rdzeń standard.

Nie używam tuby

Wentylatory różne - dokładnych modeli nie znam jeszcze ale jeden 80 mm to arctic cooling FAN PRO 2 - na allegro za 15 zł ale dla mnie jest super!, drugi 80mm to Qoltec, jeden 120 mm to OEM (jakiś unknown) a drugi 120 to Revoltec ale to w tym momencie nie ma to znaczenia ponieważ przeznaczam około 500 zł (wcześniej powiedziałem 400 ale to tak wacha się jaka będzie moja wypłata :>) na wszelkie modyfikacje więc zmienię te wszystkie wentylatory (może oprócz AC bo jest cichy i nieźle wieje)

Dodam, że nie potrzebuje zasilacza bo już mam wystarczający.

Możecie jeszcze zaproponować coś na RAM chyba, że wystarczą stokowe dla Patriot 2x1GB LLK ?

Na CPU nie chce narazie nic kupować chyba, że zostanie coś z tych 500 zł :> ale zanim wydam te pieniądze chce dowiedzieć się jakie mam możliwości za tą kasę - wiem, że są spore ale jakbym sam miał je wydać to bym szajs kupił :P.

Edytowane przez panfranek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziś dam 2 propozycje,

Chieftec CH-01SL-SL-B-OP 189zł http://www.allegro.pl/item245131907_chieft...er_gratis_.html

Scythe Andy Samurai Master 160zł http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,37045/

Zalman ZM-F3 120mm 18złx2 http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,31755/

Zalman ZM-F2 92mm 14złx3 http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,14451/

Pasta As5 18zł http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,13836/ lub OCZ Ultra 5+ lub Arctic Ceramique lub pasta Zalmana z pedzelkiem STG

 

Wentylatory: 120mm na tył, 120mm na Scythe Andym, 2x92mm w prawym boku, 1x92mm nawiew na HDDki

Radzę zamienic wentylator Scythe, który jest w zestawie z Andym bo jest terkotliwy, wszystkie wentylatory dajesz na 5V (przejściówki Zalman dołącza do każdego z nich). Możesz też w ciut wyższej cenie kupić Chiefteca LBX, który jest wyższy.

 

Chieftec Dragon DX-01-WDU z oknem 209zł http://www.allegro.pl/item248633189_obudow...du_z_oknem.html

Zalman CNPS 9700 LED 205zł http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,35198/

Zalman ZM-F1BL 80 mm Blue 28złx2 http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,44471/

Zalman ZM-F3BL 120 mm Blue 37zł http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,44477/

Zalman ZM-F1 80 mm http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,12293/

Pasta jak w pierwszym zestawie

 

Wentylatory: 120mm na tył, 80mm (zwykły) przed klatkę z HDD, 80mm (świecąca) pod klatką HDD, 80mm (świecąca) w bocznym panelu z oknem. Wentylatory ustawiasz na 5V. Zestaw niebanalny i nieżle eksponuje wnetrze obudowy oraz markowe chłodzenia Zalmana

 

Do obu propozycji za 12 zł można dokupić kólka (obudowy są cholernie cieżkie wiec warto) http://www.komputronik.pl/Obudowy/Chieftec...pelny,id,16540/

Przewiew w okolicy RAMu bedzie dobry, a przy Andym nawet bardzo dobry i zadne cudowne nicniedające radiatory nie bedą potrzebne.

Jak nie krecisz procesora (choć aż sie prosi o to) to mozna wybrać inne tańsze chłodzenie, w pierwszym zestawie AC 64 Pro lub Pentagram HP-100AlCu w cenie ok 50-60zł w drugim jakieś dzieci zalmana za Ok 100-120zł. W drugiej opcji, mozesz też wymienić część świecących na zwykłe i tańsze zalmany.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te Chiefteci nie są marzeniem inżyniera aerodynamiki... a z tymi coolerami CPU dmuchającymi na około już zupełnie. :huh:

Już abstraciach!ąc od ich paskudności, ale to już indywidualne podejście :P

Edytowane przez Labovsky

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te Chiefteci nie są marzeniem inżyniera aerodynamiki... a z tymi coolerami CPU dmuchającymi na około już zupełnie. :huh:

Panie Labovsky buda, która waży 2-3 razy więcej od innych i kształtem przypomina naczepe TIRa nie bedzie nigdy dobrze latać i ni bedzie aerodymaniczna.

Można mieć różne zastrzeżenie i marzenia, ale w wiekszości przypadków rozbija sie o standard ATX, który pod względem odprowadzania ciepła kuleje. Poza tym zacfaniakuj i stwórz propozycje opartą o Lian-Li i TR + wentylatory w kwocie 500zł, bo jeśli ma być to zestaw BOX + Lian Li to jak Trabant napędzany benzenem (liczba oktanowa 108 o ile dobrze pamietam)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy pomożecie mi w tym tragicznym przypadku?

Dołączona grafika

Opis pacjenta (w konfiguracji ubranej:

Buda pleksi kilka lat temu przywleczona z giełdy, 2x wiatrak 80mm z tyłu (jakieś ciche wolnoobrotowe, ładnie dmuchają już przy 1200rpm). bardzo stary arctic 80mm u góry, posiadający czujnik temperatury (dożywa swych dni, słychać już lekkie chrobotanie łożyska) i 12cm kosiarka modecoma MC350, do tego dziura na przedzie z boku na dole (brak możliwości zamontowania wentyla chyba że na zewnątrz) i wyjęta zaślepka 5,25" w celu schłodzenia dwóch wiszących na szelkach barracud.

 

Co mu dolega:

- skręt przewodów z zasilacza - przypadek beznadziejny, w zatoczkach siedzą już dwa HDD i nie mam pomysłu na to plączące się spagetti.

 

- gorączka NB i SB

 

- klaustrofobia wentylatora w zasilaczu (w zamkniętej obudowie przy temp wyższej niż 22-23 stopnie w pokoju, lub w czasie ostrej pracy wchodzi na obroty, chyba chce uciekać ;)

 

Na początek oczywiście zmajstruję 12cm tunel dla pentagrama, jakie następne kroki radzicie? (tanie rozwiązania mile widziane ;)

Edytowane przez M4TEUSZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam jakąś pastę, dokupiłem ją jak kupowałem chłodzenie na grafikę. Firma MANHATTAN O_o wtf ?! I mam ją oczywiście do grafiki.

A te propozycje są ciekawe, widzę że preferowany jest tu zalman :> Ceny są takie sobie - wiem że komputronik nie ma najniższych cen ale moge w swoim sklepie te wentylatory zamówić. Jeżeli nawet będą problemy to udam się do komputronika w Krakowie i tam popytam :>

 

Obudowa raczej u mnie stoi i rzadko ją ruszam, ale ten CHIEFTEC CH-01 bardzo mi się podoba, dragon też jest niezły ale powiem że nie chce robić z kompa kolejnej lampki :P.. wole aby wentylatory nie świeciły mi :>.

 

Przynajmniej wiem na czym stoje, jak dostane kasę - niestety dopiero przed 10tym października to zacznę już zamawiać potrzebne rzeczy. Może do tej pory coś jeszcze znajdzie się ciekawego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Ta pasta to jakis noname (pewno silikonowy jeszcze), wiec lepiej kup cos z tego co polecałem.

2. Czy preferuje Zalmana, hmm mają dobre i tanie wentylatory i nie widzę potrzeby pchania sie np. w dwukrotnie droższe Fandery czy inne cuda.

3. Ceny, ktore sa w komputroniku ostatnio znormalniały, a jeśli chodzi o produkty zalmana to w wielu przypadkach jest u nich najtańsza oferta w Polsce.

4. Zaproponowałem świecidełka, bo zalman, którego chcesz wsadzic na grafike też ma podświetlenie.

5. Zawsze zamiast tego zalmana na grafike możesz wstawić Accelero S1, które kosztuje ok 70zł+18zł wentyl zalmana 120mm i oszczedzisz blisko 50% $$$ a wydajność będzie lepsza i bedzie ciszej.

6. W propozycji z CH zmienisz Andego na Ac Freezer 64 Pro za 60zł http://www.komputronik.pl/Wentylatory_/_mo...pelny,id,23979/

7. Wtedy bedzie taniej, bo: 190 buda, 60 AC Freezer, 70 AC S1, 80zł wentyle zalmana 2x120 i 3x92, i za 400zł zmieściesz sie z wymianą całego chłodzenia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie zapomnij że jest jeszcze ta sama wersja tylko bez LED, ale ogólnie - nie mam nic przeciwko świecącym wentylatorom tylko żeby mi nie oświetlały całego pokoju nocą :>

 

Co do kręcenia procka... jak złoże w pełni nową obudowę i dokopię czujniki to poczytam bo wiem że ten e4400 kręci się nawet do 3.1 Ghz (różnie da się na różnych egzemplarzach) ale głównie potrzebuje grafikę podkręcić no i przygotować chłodzenie ogólnie na nadchodzącego 8800 albo serie 9 - już czytałem wzmianki o nowych rdzeniach nvidii.

 

P.S. Po czym poznam że ta pasta jest silikonowa ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panie Labovsky buda, która waży 2-3 razy więcej od innych i kształtem przypomina naczepe TIRa nie bedzie nigdy dobrze latać i ni bedzie aerodymaniczna.

Coś się Ci Panie Svende pomerdało :)

Primo - masa sama w sobie nie ma wiele wspólnego z aerodynamiką. Prędzej jej rozłożenie.

Secundo - aerodynamika to ogół zjawisk fizycznych związanych z ruchem powietrza. Nie tylko opływowe kształty samolotów, ale i również wentylacja w obudowie :rolleyes:

Chiefteci są solidne, ale kiepsko wentylowane IMHO.

Można mieć różne zastrzeżenie i marzenia, ale w wiekszości przypadków rozbija sie o standard ATX, który pod względem odprowadzania ciepła kuleje.

To prawda, aczkolwiek w tych Chieftecach kuleje bardziej niż zwykle.

Poza tym zacfaniakuj i stwórz propozycje opartą o Lian-Li i TR + wentylatory w kwocie 500zł, bo jeśli ma być to zestaw BOX + Lian Li to jak Trabant napędzany benzenem (liczba oktanowa 108 o ile dobrze pamietam)

Zbyt nisko mnie cenisz drogi Svende i niepotrzebnie odbierasz krytykę tak osobiście. Czyżby jedynym remedium na ograniczone do 500zł środki był Chieftec i Zalman? :rolleyes:

Ja poleciłem obudowę LianLi, gdy kolega Panfranek uznał, że może na nią przeznaczyć 400zł. Żaden Chieftec niestety się do nich nie umywa i nie jest to rzecz szczególnie trudna do określenia. Dopiero później okazało się, że 500zł ma obejmować wszystko :)

 

Spokojnie zatem przyjrzyjmy się czy nie dałoby się zbudować za tę kwotę czegoś równie sprawdzonego (choć recenzji świecących wentylatorów Zalmana jeszcze nie uświadczyłem):

 

Tacens + Thermalright:

Obudowa: Tacens Signum (168zł)

Cooler CPU: Thermalright Ultra90 (129zł) + Tacens Aura 92mm (33zł)

Wentylacja: 1x Tacens Aura 120mm (37zł) na tył, Tacens Aura Pro 135mm z tylniej ścianki przemontować na przód, a na bok, pod kartę graficzną Tacens Aura Pro 120mm (37zł).

RAZEM: 404zł

 

Coolermaster + Tacens + Scythe:

Obudowa: Coolermaster 690 (299zł) - zdjęcia tutaj.

Cooler CPU: Tacens Gelus Pro (119zł)

Wentylacja: Oba wentylatory z obudowy przenieść na wierzchnią ściankę i dokupić 2 Scythe S-Flex SFF21D (43zł) do zamontowania na przedzie oraz spodzie obudowy.

RAZEM: 504zł

 

No to teraz Panfranek może sobie wybierać między 4 zestawami... niekoniecznie z preferowanym Zalmanem czy Chiefteciem :wink: :razz:

 

Pozdrawiam

 

P.S. Czy decydować się na wentylatory Zalmana czy nie to nie jest kwestia Twojego Svende widzenia potrzeby lub nie :) One mają dość konkretne parametry pracy. Montowanie wentylatora na ślizgowym łożysku w poziomie przy Accelero to nie jest rozsądny pomysł. Już nie dotykając nawet tematu dość wysokich obrotów nawet na 5V tych Zalmanów niestety. To nie będzie nawet bliskie ciszy (chodzi mi przede wszystkim o te 92mm i 80mm Zalmany). Ofkors nie odmawiam im innych zalet w postaci dobrej wydajności i niewielkiej ceny. Aczkolwiek nieco obawiam się również trwałości tych zwyczajnych ślizgowych łożysk. Zadecyduje oczywiście monsieur Panfranek :)

Edytowane przez Labovsky

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że mam coraz większy wybór :> Obudowa CM 690 - to jest jeszcze dodam "Dominator" tak ? - (w sklepie bitcomputer mam ją za 265 zł) fajnie wygląda i chyba zdecydowałbym się na nią, tylko czy nie grzałby się bardziej zasilacz skoro mam wentylator pod spodem... musiałbym odwrócić go tak żeby był wentylatorem w obudowie ale jednocześnie kradłby powietrze grafice... To są tylko moje spostrzeżenia, mogę się mylić.. widze że między tymi wentylatorami jest spora przestrzeń więc chyba to nie będzie miało wpływu. Jeszcze podoba mi się w tej obudowie miejsce na 7 120mm wentylatorów (3 w zestawie) i uchwyty na kable z zasilacza. Ta obudowa na chwilę obecną mi przypadła do gustu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Pasta silikonowa ma biało-żółtawo-przeźroczysty kolor i konsystencje średnio gestego baboka z nosa - ma również podobne właściwości termoprzewodzace do baboka (czyli żadne), jest często dodawana do coolerów.

2. Labovsky to nie tylko aerodynamika, ale i termodynamika :)

3. Szefy z poprzecznym montażem dysków jak np. LBXy i CH są pomyslane pod kątem doskonałej wentylacji duzej ilości HDDków i ograniczeń zwiazanych z tym faktem w postaci wentylacji reszty mobo, poza tym mają duze otwory w kratkach wentylacyjnych.

4. Nie przesadzaj z kuleniem wiekszym niż zwykłe, proszę o przykłady.

5. Zalmany świecące są na tych samych łożyskach i tych samych prędkościach obrotowych jak zwykłe, za wyjatkiem 80mm, który jest niezo spowolniony z 3000 do 2500obr

6. za to wentylatory na łożysku kulkowym w położeniu poziomym gruchotają czasem kulkami jak grzechotka, wiec tez nic szczególnego

 

edit@M4TEUSZ: jutro pomyśle co można zrobić

Edytowane przez svende

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że mam coraz większy wybór :> Obudowa CM 690 - to jest jeszcze dodam "Dominator" tak ? - (w sklepie bitcomputer mam ją za 265 zł)

Nie wiedziałem, że tak się nazywa - na stronie producenta nie było o tym ani słowa. Ale w istocie, gdy w google wpisałem Coolermaster Dominator to wyskoczyły sklepy z tym CM 690.

Aczkolwiek w Bitcomputer w ogóle nie widzę obudów Coolermastera :huh: Ale jeśli możesz ją tam dostać za te pieniądze to ofkors bierz ^_^

fajnie wygląda i chyba zdecydowałbym się na nią, tylko czy nie grzałby się bardziej zasilacz skoro mam wentylator pod spodem... musiałbym odwrócić go tak żeby był wentylatorem w obudowie ale jednocześnie kradłby powietrze grafice... To są tylko moje spostrzeżenia, mogę się mylić.. widze że między tymi wentylatorami jest spora przestrzeń więc chyba to nie będzie miało wpływu.

Zasilacz montujesz tradycyjnie - ona ma otwór w spodniej ściance właśnie w tym celu :)

Na poniższej fotce to widać:

 

Dołączona grafika

Jeszcze podoba mi się w tej obudowie miejsce na 7 120mm wentylatorów (3 w zestawie) i uchwyty na kable z zasilacza. Ta obudowa na chwilę obecną mi przypadła do gustu.

Osobiście zawsze dość sceptycznie podchodzę do umieszczanych przez producentów w swoich obudowach wentylatorów, aczkolwiek może z czasem będziesz miał możliwość je wymienić właśnie np. na Scythe S-Flex :rolleyes: Miało być w 500zł, więc narazie trzeba by było na nich polegać. Na początek mogą wystarczyć :)

Szczególnie, że jest to jedna z niewielu obudów, której wentylatory są podłączane za pomocą 3pinowej, standardowej złączki. A nie przez 4pinowy molex. Więc po podłączeniu do płyty powinieneś móc je regulować :)

 

Poczytałem o tej swojej paście i podobno to jest pasta w 99,9% ze srebra - 2764696[/snapback]

2. Labovsky to nie tylko aerodynamika, ale i termodynamika :)
No to już obaj sypnęliśmy mądrymi terminami i jesteśmy kwita, ok? ;)

3. Szefy z poprzecznym montażem dysków jak np. LBXy i CH są pomyslane pod kątem doskonałej wentylacji duzej ilości HDDków i ograniczeń zwiazanych z tym faktem w postaci wentylacji reszty mobo, poza tym mają duze otwory w kratkach wentylacyjnych.

Dla mnie Szefy to świetne obudowy przede wszystkim dla ich zdecydowanie grubszej blachy i plastiku, który jest solidny jak rzeczona blacha.

Niewątpliwie też ze swoimi dwoma koszykami na 92mm wentylatory przy dyskach mogą się świetnie nadawać do maszyny z mocno wykorzystywanym RAIDem. Ale pomimo tych otworów na wysokości karty graficznej i procesora oraz dobrze powycinanej blachy niezbyt mi imponują projektem ogólnej wentylacji. Ofkors specem nie jestem - wyrażam tylko swoją opinię.

4. Nie przesadzaj z kuleniem wiekszym niż zwykłe, proszę o przykłady.

Drogi Svende, piszę o swojej opinii na ten temat. Mam nadzieję, że mi wybaczysz jak nie podejmę rękawicy. Jeśli kiedyś Ci się będzie chciało to w tym dziale jak i tym o obudowach znajdziesz nieco gorzkich słów na temat wentylacji w Szefach.

5. Zalmany świecące są na tych samych łożyskach i tych samych prędkościach obrotowych jak zwykłe, za wyjatkiem 80mm, który jest niezo spowolniony z 3000 do 2500obr

Rzecz w tym, że Zalmany na ślizgowych łożyskach weszły na rynek stosunkowo niedawno. Jeszcze parę miesięcy temu Zalman miał w swojej ofercie tylko ZM-F1/2/3 oparte o kulkowe łożysko, na które to wielu narzekało.

Wg. mnie 2500rpm to trochę dużo, a 3000 zwłaszcza. Ja rozumiem, że czasem, jak się ma jedno miejsce w obudowie i to tylko na wentylator 80mm takie cacuszko się przydaje. Ale generalnie wydaje mi się, że to przesada. Aczkolwiek Zalman dodaje przejściówki, za co należy mu się uznanie.

6. za to wentylatory na łożysku kulkowym w położeniu poziomym gruchotają czasem kulkami jak grzechotka, wiec tez nic szczególnego

Oj, tu już chyba poszedłeś w swej polemice za daleko :D

Łożysko kulkowe grzechocze tak samo we wszystkich pozycjach - w istocie jest głośniejsze od ślizgowego, przynajmniej w pierwszej fazie użytkowania. Ale też bym strasznie nie dramatyzował z tego powodu - zwłaszcza, że dyskutujemy o chłodzeniu dla osoby, która do tej pory nie miała do czynienia ze sprzętem z kategorii pasywnej ;)

 

Pozdrawiam :)

Edytowane przez Labovsky

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Proszę wybaczyć post pod postem, ale niejaka przerwa była w międzyczasie i zajmuję się już w poście czym innym :unsure:

 

Jeszcze słówko do Panfranka - Cooling.pl właśnie wprowadził do sprzedaży 2764419[/snapback]

Czy pomożecie mi w tym tragicznym przypadku?
"Tragiczny", "tragiczny", "tragiczny"... gdzie ja to miałem?

 

O! Już jest:

"Tragedia" - słowo ze starożytnego języka greckiego - utwór dramatyczny przedstawiający konflikt dążeń bohatera z niedającymi się przezwyciężyć przeciwnościami, prowadzący do nieuchronnej klęski bohatera.

 

A więc, drogi M4TEUSZu - pomoc nie zda się na nic. Daj znać jak już bohater zginie lub padnie, a wtedy będziemy próbować pomagać ;) Jakiegoś obola damy :P

Opis pacjenta (w konfiguracji ubranej:

Buda pleksi kilka lat temu przywleczona z giełdy, 2x wiatrak 80mm z tyłu (jakieś ciche wolnoobrotowe, ładnie dmuchają już przy 1200rpm). bardzo stary arctic 80mm u góry, posiadający czujnik temperatury (dożywa swych dni, słychać już lekkie chrobotanie łożyska) i 12cm kosiarka modecoma MC350, do tego dziura na przedzie z boku na dole (brak możliwości zamontowania wentyla chyba że na zewnątrz) i wyjęta zaślepka 5,25" w celu schłodzenia dwóch wiszących na szelkach barracud.

No to, co ja bym zrobił na początku:

Wymienił wspomnianego Arctica 80mm na np. 2764419[/snapback]

Co mu dolega:

- skręt przewodów z zasilacza - przypadek beznadziejny, w zatoczkach siedzą już dwa HDD i nie mam pomysłu na to plączące się spagetti.

Spróbuj może wykorzystać 2764419[/snapback]
- gorączka NB i SB
Niezbyt dobrze widzę jak te mostki są ułożone. Być może pomogłoby np. obrócenie o 90 stopni tego chłodzącego procesor Pentagrama? Jeśli się da oczywiście. Jeśli nie to prześlij może nieco dokładniejsze zdjęcia lub podaj typ płyty... a najlepiej to i to, co by było wiadomo jak ustawione są przy nich inne komponenty :)

Na pewno warto by było na początek przesmarować mostki nową pastą - choćby Arctic Ceramique, jeśli tego dawno lub w ogóle nie robiłeś.

Bardzo fajnym, bo stosunkowo tanim, chłodzeniem chipsetu jest 2764419[/snapback]

- klaustrofobia wentylatora w zasilaczu (w zamkniętej obudowie przy temp wyższej niż 22-23 stopnie w pokoju, lub w czasie ostrej pracy wchodzi na obroty, chyba chce uciekać ;)
Zdemontuj na moment zasilacz, otwórz go i przepisz nam tutaj oznaczenia użytego w nim wentylatora włącznie z marką. Większość producentów umieszcza w sieci parametry pracy - będzie Ci można doradzić jakiś trwalszy zamiennik :)

 

I to chyba tyle na początek :)

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Labovsky

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O! Już jest:

"Tragedia" - słowo ze starożytnego języka greckiego - utwór dramatyczny przedstawiający konflikt dążeń bohatera z niedającymi się przezwyciężyć przeciwnościami, prowadzący do nieuchronnej klęski bohatera.

A więc, drogi M4TEUSZu - pomoc nie zda się na nic. Daj znać jak już bohater zginie lub padnie, a wtedy będziemy próbować pomagać ;) Jakiegoś obola damy :P

Faktycznie w greckim dramacie była by to komedia, no ale co zrobić, człowiek 6 lat siedział na polibudzie i się od kulturalnił przy dziełach typu "Mechanika ogólna" ;) Niemniej obola chętnie bym wziął, pewnie takie orginalne greckie nieźle stoją u numizmatyków, jakby co podam adres na PW :P

 

No to, co ja bym zrobił na początku:

Wymienił wspomnianego Arctica 80mm na np. Arctic Cooling Fan 8L - dobry i tani wentylator o trwałym łożysku.

fajny tani wentylatorek, mogę tam wsadzić 120mm buda jest z plexi, mam odpowiedni sprzęt więc mogę ją dziurawić do woli. tyle że kable z zasilacza mogą go blokować.

 

Potem w miejsce wymontowanej zaślepki zamontował:

  • taki panelik Akasy - koniecznie jednak trzeba wentylatory podłączyć przez jakiś opornik, bo przy 6000rpm już mogą być uciążliwe. Jednakowoż trudne to będzie o tyle, że Akasa zdecydowała się na podłączanie ich przez 4pinowego molexa. Ewentualnie możesz zdemontować wentylatory Akasy by dokupić 2/3 takie Qolteci... ale to już się robi średnio atrakcyjne cenowo...
  • ... w tej cenie można bowiem już szukać np. HDD Terminatora 7500 (ew. biały). Za nim można zamontować 3 dyski jeden nad drugim lub też zdemontować szyny i pozostawić Twoje szelki. Niestety domyślny wentylator znów nie jest szczególnie cichy... choć już raczej nie tak uciążliwy jak te 40mm w Akasie. Panel wymaga zdjęcia kolejnej zaślepki 5.25'' z panelu przedniego - łącznie zajmuje dwie. Jest też o tyle ciekawy, że ma łatwo dostępny filtr (otwiera się przednią klapkę), który można dzięki temu łatwo wyczyścić.
  • Ostatnią alternatywą, chyba najciekawszą, ale znów nie najtańszą, i wymagającą zdjęcia aż 3 zaślepek (widzę, że masz 4 zatoki, ale nie jestem pewien czy napęd masz 1 czy 2) jest Scythe Kama Bay. I nic już nie trzeba zmieniać, żeby się czuć ukontentowanym, jak sądzę :)

Zatoczek jest 4, siedzą w nich dwa dyski i jeden napęd, choć jedną zostawił bym wolną na wszelki wypadek, jakby trzeba było np. odtwarzacz BR/HDDVD tam wsadzić, tak więc spróbuję zamodziejnie zmajstrować dwuslotowy panelik z 80mm

Tę dziurę z boku, skoro nie jest wykorzystywana - zasłoń choćby filtrem albo jakąś zbędną blaszką.

no nie wiem, czy to dobry pomysł, bo prawdopodobnie będzie tam dysk na sata

Spróbuj może wykorzystać takie zaczepy i takie opaski zaciskowe. Zaczepy przylep na ściance, do której przykręcana jest płyta główna - nad nią - między zasilaczem a napędami i na ściance wierzchniej między wentylatorem a prawą ścianką. Pospinaj tymi opaskami w takie warkocze by zaczepy mogły je złapać i poupychaj tak, aby kable nie blokowały wentylatora na ściance wierzchniej - obok niego. Nie jest to wielki wydatek :)

takie opaski mam, dziury w stelażu pod płytę się znajdą, dzięki za pomysł :)

 

Niezbyt dobrze widzę jak te mostki są ułożone. Być może pomogłoby np. obrócenie o 90 stopni tego chłodzącego procesor Pentagrama? Jeśli się da oczywiście. Jeśli nie to prześlij może nieco dokładniejsze zdjęcia lub podaj typ płyty... a najlepiej to i to, co by było wiadomo jak ustawione są przy nich inne komponenty :)

Na pewno warto by było na początek przesmarować mostki nową pastą - choćby Arctic Ceramique, jeśli tego dawno lub w ogóle nie robiłeś.

Bardzo fajnym, bo stosunkowo tanim, chłodzeniem chipsetu jest Evercool Serpent, ale sam w sobie jest to jednak kolejny solidny wydatek. Poza tym póki nie zobaczymy bliżej puty nie będzie wiadomo czy będzie pasował :rolleyes:

Płyta asus P5B

Dołączona grafika

 

Pentagrama HP-120AlCu można obrócić, tyle że obrzydliwiec dmucha finami po skosie, ma też spore przerwy na rogach, tam gdzie wchodzą rury ciepłownicze, w tej chwili coś tam czuć w okolicy NB

Warto też być może zwiększyć wydajność wentylatorów wyciągających na tylnim panelu. 1200rpm to bardzo malutko jak na 80mm mimo wszystko. Co to za sztuki, jeśli możesz podać? Na zdjęciu w ogóle ich nie ma :huh:

Zdemontuj na moment zasilacz, otwórz go i przepisz nam tutaj oznaczenia użytego w nim wentylatora włącznie z marką. Większość producentów umieszcza w sieci parametry pracy - będzie Ci można doradzić jakiś trwalszy zamiennik :)

 

I to chyba tyle na początek :)

 

Pozdrawiam

80mm wentylki z tyłu to glacial tech silent blade i mają ponad 3 latka, oba są na zdjęciu, tyle że jeden przysłonięty kawałkiem samoprzylepnej tapety ot tak bo nie miałem co z nią zrobić ;) a drugi wisi na drucie i wieje na płytę, testowałem czy jest sens tam wywiercić kolejną dziurę i chyba jest bo temperatura płyty (nie wiem gdzie jest czujnik spadła z 38 do 33 stopni (radiatory na NB i SB lekko pażą więc raczej mają więcej). Zasilacza nie będę rozbierał, bo jest głośny na max obrotach od urodzenia, poza tym ma bardzo ładną nalepkę gwarancyjną ;) Edytowane przez M4TEUSZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ten cennik bitcomputer jest cennikiem który pokazuje co mają w sklepie ale tam również można zamawiać sprzęt jeżeli mają taką możliwość - jeżeli od razu nie uzyskasz odpowiedzi lub nie znajdą tego w systemie to oddzwonią do ciebie po głębszym przeszukaniu zawartości hurtowni - bardzo profesjonalna firma i jak ktoś mieszka w Krakowie to powinien tam zajrzeć - zawsze mają ruch :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie w greckim dramacie była by to komedia, no ale co zrobić, człowiek 6 lat siedział na polibudzie i się od kulturalnił przy dziełach typu "Mechanika ogólna" ;) Niemniej obola chętnie bym wziął, pewnie takie orginalne greckie nieźle stoją u numizmatyków, jakby co podam adres na PW :P
Proszę uprzejmie! Na szczęście obolem dla zmarłych mogła być każda moneta ^_^

fajny tani wentylatorek, mogę tam wsadzić 120mm buda jest z plexi, mam odpowiedni sprzęt więc mogę ją dziurawić do woli. tyle że kable z zasilacza mogą go blokować.
No to sprawdź zatem :)

Jak by jednak weszła 120. to 2765033[/snapback]

Zatoczek jest 4, siedzą w nich dwa dyski i jeden napęd, choć jedną zostawił bym wolną na wszelki wypadek, jakby trzeba było np. odtwarzacz BR/HDDVD tam wsadzić, tak więc spróbuję zamodziejnie zmajstrować dwuslotowy panelik z 80mm
Faktycznie - taniej się nie da ;)

no nie wiem, czy to dobry pomysł, bo prawdopodobnie będzie tam dysk na sata
A przegrzewa się? Jeśli odczyt wskazuje na więcej jak 43-45 stopnie pod obciążeniem to wtedy rzeczywiście warto coś tam mu zamontować.

Pentagrama HP-120AlCu można obrócić, tyle że obrzydliwiec dmucha finami po skosie, ma też spore przerwy na rogach, tam gdzie wchodzą rury ciepłownicze, w tej chwili coś tam czuć w okolicy NB
Weź linijkę i sprawdź czy bezpośrednio nad chipsetem będzie miejsce dla 2.7cm szerokości Evercoola Serpent - zmierz czy od środka obecnego radiatora do Pentagrama w najszerszym punkcie będzie z 1.4cm. Z tego, co na oko mogę ocenić, to powinien wejść na styk. Obróć radiator tak jak napisałem - powietrze spomiędzy finów powinno wtedy dmuchać lepiej na ten radiatorek.

 

Jeśli nie chcesz tyle wydawać to obawiam się, że bez nawiewu, który już tam prowizorycznie zrobiłeś, się nie obędzie. Najtańsze radiatory Zalmana itp. nie będą dużo wydajniejsze od tego, co masz obecnie. No chyba, że np. zechcesz sobie zafundować jakiegoś małego, 40mm. hałaśliwca :) Ewentualnie, jeśli narzekasz również na temperaturę ICH8, to możesz kupić jakiegoś najtańszego 2765033[/snapback]

80mm wentylki z tyłu to glacial tech silent blade i mają ponad 3 latka, oba są na zdjęciu, tyle że jeden przysłonięty kawałkiem samoprzylepnej tapety ot tak bo nie miałem co z nią zrobić ;) a drugi wisi na drucie i wieje na płytę, testowałem czy jest sens tam wywiercić kolejną dziurę i chyba jest bo temperatura płyty (nie wiem gdzie jest czujnik spadła z 38 do 33 stopni (radiatory na NB i SB lekko pażą więc raczej mają więcej).
Generalnie czujniki AUX mówią sobie o własnych uczuciach i w ogóle o życiu... ale niewiele mówią o temperaturach mostków ;)

Jeśli radiatory parzą to mogą mieć z 50 stopni nawet. Moim zdaniem warto coś z tym zrobić, ale jest wielu, którzy nie widzą potrzeby.

Zasilacza nie będę rozbierał, bo jest głośny na max obrotach od urodzenia, poza tym ma bardzo ładną nalepkę gwarancyjną ;)
Obawiam się zatem, że bez trepanacji trudno będzie wyleczyć pacjenta z klaustrofobicznych napadów wysokoobrotowych. Obniżenie temperatury w środku do 22-23 stopni to zadanie dobre dla klimatyzacji... a nie wentylacji ;)

Ten cennik bitcomputer jest cennikiem który pokazuje co mają w sklepie ale tam również można zamawiać sprzęt jeżeli mają taką możliwość - jeżeli od razu nie uzyskasz odpowiedzi lub nie znajdą tego w systemie to oddzwonią do ciebie po głębszym przeszukaniu zawartości hurtowni - bardzo profesjonalna firma i jak ktoś mieszka w Krakowie to powinien tam zajrzeć - zawsze mają ruch :P
No cóż... takich firm jak najwięcej. Niestety do Krakowa mam 300km :(

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Labovsky

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Labowski, zatem zaopatruję się w dwa 12cm wicherki (jeden na górę, drugi na boczek tam gdzie wisiała prowizora, dwa druciane grille i kawałek plastiku na przedni panel (wezmę zdychulca co teraz wisi u góry). Teraz tylko poczekać na chwilę wolnego, największy w sumie problem i do roboty :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

M4TEUSZ pozwól, że przedstawie swoją wersje leczenia.

1. Dyski przestawiasz w naturalne zatoki wewnetrzne 3,5".

2. wspominałeś o "do tego dziura na przedzie z boku na dole (brak możliwości zamontowania wentyla chyba że na zewnątrz)", nie do końca rozumiem, ale czy przód Twojej budy łudzącio nie przypomina tego? http://www.madtech.pl/pliki/q-bi/blaster/blaster12.jpg bo jest mi sobie ciężko wyobrazic, zeby tam nie było miejsca na jakikolwiek wentylator o grubości 25mm, oraz o rzekomym montazu na zewnątrz.

3. w związku z podejrzeniem z pkt. 2 trzeba tam zamontować wentylator nawiewajacy lub dwa o ok 1500obr

4. pkt. 1+3 rozwiazują wentylacje dysków

5. na SB i NB kupujesz Pentagramy NP-40Cu+ wentylatory 40mm (3000obr lub 6000obr i dajesz je na 5V, co daje 3000obr), nie jestem tylko pewny rozstawu otworów na SB, jeśli to od 50-60mm to Pentagram (wersja w podłużnymi otworami) sie zmieści, dlatego zmierz.

6. na tył 2x80mm ok 1500obr

7. na górze moze być 80mm, ale jak chcesz się pobawic to powiększ otwór do 120mm

8. skret zasilaczy chowasz w wolne juz zatoki 5,25"

9. gdyby z przodu było miejsce na wentylatory jak pkt.2 a w panelu przednim brak odpowiedniej ilosci odpowiednich dziurek to wiertarka.

koszt to ok 70zł wentylatory+50 radiatory na NB i SB

 

edit:10. przesmarować wszystko AS5 lub ceramiqe

Edytowane przez svende

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ten cennik bitcomputer (ciach) - bardzo profesjonalna firma i jak ktoś mieszka w Krakowie to powinien tam zajrzeć - zawsze mają ruch :P

OT zawsze maja ruch ale ekspresowo wszystkich obsluguja, w Apollo na Budryka w kolejce czeka sie pol godziny, na twar drugie pol i na wystawienie faktury jeszcze pol... mimo ze towar zamowiony przez internet i wszystkie dane sa wklepane..

 

EOT

 

M4TEUSZ

O wiele lepiej wygladalby te kable gdybys je poskrecal.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

M4TEUSZ pozwól, że przedstawie swoją wersje leczenia.

1. Dyski przestawiasz w naturalne zatoki wewnetrzne 3,5".

2. wspominałeś o "do tego dziura na przedzie z boku na dole (brak możliwości zamontowania wentyla chyba że na zewnątrz)", nie do końca rozumiem, ale czy przód Twojej budy łudzącio nie przypomina tego? 2765826[/snapback]

M4TEUSZ

O wiele lepiej wygladalby te kable gdybys je poskrecal.

dzięki za radę, od biedy mogę skombinować też oplot. Edytowane przez M4TEUSZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ostatnią alternatywą, chyba najciekawszą, ale znów nie najtańszą, i wymagającą zdjęcia aż 3 zaślepek (widzę, że masz 4 zatoki, ale nie jestem pewien czy napęd masz 1 czy 2) jest Scythe Kama Bay. I nic już nie trzeba zmieniać, żeby się czuć ukontentowanym, jak sądzę

 

@ Labovsky fakt jest faktem Scythe Kama bay jest cichy :) Ale nie jest genialny :?

 

Po pierwsze co musiałem zrobić to musiałem podłożyć cos co by nie przenosiło drgań :mur: ( do tego poszła dętka od roweru :D bardzo dobry patent POLECAM ) !! (jesli sie tego nie zrobi to nawet przy boxie intela to będzie Box będzie miał mała konkurencje :D)

 

Po drugie dostrzegłem to po lekkim wyciszeniu swojego kompa .Kama bay jest dobry jeżeli ktoś nie ma wyciszonego w miarę kompa i coś zagłusza wentyl od Kama baya to jest oki i nie będzie narzekał, ale natomiast lekkie wyciszanie kompa i pojawia się problem . Podejrzewam ze to jest łożysko bo cyka dźwiękiem ciągłym (może konik polny albo cykady w Grecji będą dobrym przykładem wydawania tego dźwięku), nie jest to jakiś uciążliwy dźwięk :D ale jednak się pojawia się i jest to dziwek który cały słychać w wyraźnie w komputerze a w kompie mam : tylko teraz 3 wentyle 1. BOX skręcony na 50% ok. 1800 obr/min , 2 to wentyl w Kama bay ok. 800obr/min , 3. wentyl to w Zasilaczu Enermax tu w zależności ale ok800-1050 obr/min . Dodam jeszcze ze przy normalnej pracy w dzień czyli np. okno uchylone i jadące samochody lub rozmowa z kolega czy tez Słuchanie muzyki to Tego efektu z kama bay-a nie słuchać, słychać ten efekt dopiero w dzień jak praktycznie nic się nie dzieje lub w nocy. :D To by było na tyle o Kama Bay-u. :D

 

Mimo tych malutkich wad jestem wstanie Polecić ten wynalazek bo rzeczywiście się spisuje bardzo dobrze :D

 

Pozdrawiam :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja Ciebie M4TEUSZ trochę nie rozumiem, na początku piszesz, że masz problem na SB i NB później, ze nie, zasilacza nie rozkrecisz, to co w ogóle chcesz osiągnąć? Popełniasz poza tym błąd przeciwny do panfranek, on uważał, że powietrze ucieknie, bo prawie wszystko miał na nawiewie, a Ty masz na wywiewie, efekt końcowy jest identyczny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie



×
×
  • Dodaj nową pozycję...