Skocz do zawartości
ar2r

Msi - Chipset Chlodzony Silnikiem Stirlinga

Rekomendowane odpowiedzi

MSI - Chipset chlodzony silnikiem Stirlinga

 

Podczas najbliższych targów CeBIT firma MSI zaprezentuje min. ekologiczną płytę główną. Płyta nazwana ECOlution ma pobierać najmniej energii jak to tylko możliwe. Oszczędności sprowadziły się nawet do zrezygnowania z elektrycznego napędu wentylatora chłodzącego chipset płyty. Zamiast prądu łopatki ma wprawiać w ruch... ciepło generowane przez chipset. Jak twierdzi MSI zasada działania tego napędu polega na przekształceniu ciepła w energię kinetyczną, która następnie odpowiednio przekształcona napędza śmigło wentylatora. Zainteresowani mogą zobaczyć krótką animację przygotowaną przez MSI, udając się na tą stronę.

 

http://twojepc.pl/news16311.html?komentarze=1#k

 

 

oraz zasada dzialania silnika :

 

Silnik_Stirlinga

 

:wink:

Edytowane przez ar2r

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ciekawe, ale tylko jako ciekawostka.

skoro ma byc energooszczedne na maxa, to wydajnosc pewnie bedzie kulala.

a za zabawki typu silnik sterlinga trzeba doplacic ekstra

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na chipset bez sensu - przecież normalnie wystarcza średni radiator.

Silnik ma mieć sprawność 40% :blink: no skoro on jest taki fajny to dlaczego nie jest w powszechnym użyciu - np. dlaczego nie napędza wentylatorów na nagrzewających się chłodnicach silników ?

http://pl.youtube.com/watch?v=niZwq2Vp-pI

http://pl.youtube.com/watch?v=xF15NA4vR2w

Skoro silnik Sterlinga wyciąga 40% a silnik diesla 20-25 to dlaczego jeździmy na tym drugim ? [x

what is the point of sterling engines with that same amount of energy you can boil water and prodoce 10 times the power

The point of a well constructed sterling engine is that it approaches the thermodynamic limit(carnot efficiency) of a heat engine operating between those same two heat reservoirs.

The primary reason we don't use stirling engines in our nuclear power plants and so forth is that a turbine of the same power output is much smaller and can be produced much cheaper.

Żródełko http://pl.youtube.com/watch?v=umlhurVfPF8

Heh: http://pl.youtube.com/watch?v=dtbbeLe2CjM :lol:

Edytowane przez q8ic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ciekawe, ale tylko jako ciekawostka.

skoro ma byc energooszczedne na maxa, to wydajnosc pewnie bedzie kulala.

a za zabawki typu silnik sterlinga trzeba doplacic ekstra

Wiesz chociaż ile MB pobiera energii ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znalazlem dwie dosc ciekawe konstrukcje z zastosowaniem tego silnika

 

Solar engine :

 

http://pl.youtube.com/watch?v=TAA-FgX6e8U&...feature=related

 

i model tylko ze o lepszej konstrukcji niz podawali poprzednicy.

 

http://pl.youtube.com/watch?v=xF15NA4vR2w

 

Dlaczego nie stosuje sie ich w samochodach :

 

za wikipedia :

 

Mankamentem dotychczasowych konstrukcji silnika Stirlinga było to, że wymagały one

instalowania bardzo dużej chłodnicy i dlatego uznano je za nieprzydatne do samochodów,

a zwłaszcza samochodów osobowych.

 

a tutaj polska strona o silnikach stirlinga:

 

http://www.stirling.fc.pl/

 

jak zbudowac itp : )

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

silniczek fajny, jednak zastanawia mnie czy na czipsecie to faktycznie go chłodzi lepiej niż zwykły radiator... BO silnik działa dzięki różnicy temperatur, zakładam zatem, że ciepło do rozprężania gazu brane jest z czipsetu, ale hitpajp który tam jest na obrazku chłodzi chyba nie czipset tylko zimną stronę silnika. Gdyby chłodził czipset, to było by to bez sensu, bo silnik wymaga gorącej "końcówki". Jeśli zatem chłodzona jest zimna strona silnika to z kolei przypomina sytuację jakbyśmy dmuchając w żagiel wiatraczkiem chcieli popłynąć...

 

Ostatecznie jeśli czipset jest chłodzony dzięki odbieraniu przez silnik ciepła ( i zamiany go na ruch) to taki układ ma sprawność raczej gorszą niż bezpośrednie konwekcyjne (wymuszone) odbieranie ciepła

 

Niech mi jakiś fizyk wyjaśni czy to ma sens... :)

 

Z resztą bez sensu jest chwalić się ekologicznym komputerem, który zaoszczędził 1W mocy na wiatraczku... Skoro przeciętny sprzęt RTV w domu w stanie standby pobiera ze 2W... :) Ja bym zaczął od tego...

Edytowane przez PelzaK

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście to jest ekologiczny bełkot firmy msi. Prototyp do tego wygląda na plastikową zabawkę, która się rozleci w 2 dni [;

Jeżeli gdziekolwiek (w kompie) takie rozwiązanie mogło by funkcjonować to idealnym miejscem będzie procek. Pytanie czy da sie skonstruować takie coś żeby startowało bez pomocy dodatkowego silnika (wszystkie które zobaczyłem wymagały rozruchu choćby w 2 stronę ręką) ? Czy da się skonstruowac bezgłośny mechanizm? - jeden lub dwa tłoki muszą wywoływać drgania, uderzenia.

A co do przydatności - na proca jak najbardziej. Istnieją modele, które pracują na różnicy ciepła ludzkiej dłoni względem otoczenia, więc jakby się za to zabrał gigant typu amd czy intel to mógłby się chwalić nie tylko "oszczędnością/ekologicznością" procka ale i boxowego chłodzenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skoro silnik Sterlinga wyciąga 40% a silnik diesla 20-25 to dlaczego jeździmy na tym drugim ? [x

A chciałbyś odpalać samochód 20min ?, poza tym taki silnik nie posiada regulacji obrotów no i ma tragicznie niskie obroty. Druga sprawa to naciski koncernów naftowych i z tym to nawet perpetum mobile nie wygra. A poza tym silnik diesla wyciąga 60% a nie 25% :). Poza tym lepiej aby to już napędzało kompresor od FC a anergię ciągnęło z X2 OC lub C2D OC :D

Edytowane przez _maniak_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W ogóle to ja bym wolał jeździć na wodorze [;

Silnik_Stirlinga

Zbudowane dotychczas prototypy silnika osiągały moc do 500 KM i dobre współczynniki wydajności 35-40% (klasyczne silniki spalinowe mają ten współczynnik na poziomie ok. 20-25%).

Do statków czy lokomotyw w sam raz - z resztą już są w użyciu na łodziach podwodnych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

q8ic: Do lokomotyw to nie bardzo - zbyt mała powierzchnia chłodząca, ale do statków jak najbardziej. Ale największą IMO ciakawostką jest, że silnikami Stirlinga mocno interesuje sie NASA.

Chcą wykorzystać je w sondach kosmicznych do planet zewnętrznych, właśnie dzięki temu, że mają dużą sprawność.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie tylko dzieki temu,

 

W kosmosie panuje bardzo duza roznica temperatur, np sonda po stronie oswietlonej sloncem, a strona zacieniona to roznica kilkuset stopni.

 

Dodatkowo, silnik ten nie wymaga tlenu i nie produkuje spalin i nie skoczyloby sie paliwo, jezeli byloby to slonce.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie tylko dzieki temu,

 

W kosmosie panuje bardzo duza roznica temperatur, np sonda po stronie oswietlonej sloncem, a strona zacieniona to roznica kilkuset stopni.

Masz rację, ale taki efekt różnicy kilkuset stopni jest tylko bardzo blisko słońca, a wtedy panele słoneczne są dużo lepszym rozwiązaniem.

Problem zaczyna się, kiedy sonda oddalona jest na odległość Saturna, albo Neptuna. W takiej odległości nasze słońce to już tylko trochę jaśniejsza gwiazda. I powstaje problem, bo ogniwa słoneczne nie są w stanie dostarczyć wystarczającej ilości mocy (a mówimy tu o wielkościach 200-400W czyli bardzo dużo). Dlatego w takich sondach stosuje się generatory RTG, w których paliwem jest Pluton 238.

Wadą tego rozwiązania jest bardzo niska sprawność wynosząca około 7% - poprzez zastosowanie zmodyfikowanego silnika Stirlinga NASA chce podnieść tą wydajność do ok 18%. Dzięki temu mniej plutonu będzie wysyłane w kosmos (bezpieczeństwo), albo sondy będą miały więcej instrumentów badawczych na pokładzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie tylko dzieki temu,

 

W kosmosie panuje bardzo duza roznica temperatur, np sonda po stronie oswietlonej sloncem, a strona zacieniona to roznica kilkuset stopni.

 

Dodatkowo, silnik ten nie wymaga tlenu i nie produkuje spalin i nie skoczyloby sie paliwo, jezeli byloby to slonce.

super sprawa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w kwestii zastosowania na mobo nazwałbym to raczej silnikiem Strilitza ;]

ale sama idea słuszna, no i automatyczna regulacja obrotów - ciepło, kręci sie szybciej - zimno, zwalnia

 

ciekawe co z tego wyjdzie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...