maxymili Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Związek z API będzie taki, że DX 11 rozporządzi 4 rdzeniami (lub więcej) dla prostych instrukcji a silniki gier będą już korzystać z wielordzeniowości dla bardziej zaawansowanych operacji. Mówiąc o wzroście liczby gier wielordzeniowych dla DX11 miałem na myśli radykalny wzrost. Myślę, ze po prostu zdecydowana większość nowych tytułów DX 11 będzie już w pełni wielordzeniowa. Tylko fakt istnienia starych silników i ich ewentualnych przeróbek niskim kosztem może jeszcze uzasadniać produkcję gier dla jednego lub dwóch rdzeni. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
focus_ Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Związek z API będzie taki, że DX 11 rozporządzi 4 rdzeniami (lub więcej) dla prostych instrukcji a silniki gier będą już korzystać z wielordzeniowości dla bardziej zaawansowanych operacji. Mówiąc o wzroście liczby gier wielordzeniowych dla DX11 miałem na myśli radykalny wzrost. Myślę, ze po prostu zdecydowana większość nowych tytułów DX 11 będzie już w pełni wielordzeniowa. Tylko fakt istnienia starych silników i ich ewentualnych przeróbek niskim kosztem może jeszcze uzasadniać produkcję gier dla jednego lub dwóch rdzeni.Ale wciąż źle rozumisz te proste instrukcje - to co zrobi jakaś tam postać w grze to jest zadanie silnika gry. Procesor jedynie na podstawie obliczeń wykonanych przez silnik gry wskazuje miejsca obiektów na scenie. A więc w obrębie tej "obsługi wielu rdzeni w DX11" nie jest jak błędnie mniemasz obliczanie A.I., a mega proste operacje dotyczące rzeczy które za czasów Kyro (ktoś to pamięta?) PowerVR próbował nieco odciążyć CPU, a tym samym GPU. Ale jakie wtedy były procesory, a jakie dziś. Wtedy była mowa o wartościach rzędu -dziesiąt FPS, a dziś o -set FPSów. Procesor oblicza zadania narzucone przez silnik gry i to on oblicza jakie obiekty i w którym miejscu na scenie 3D będą umieszczone (oczywiście nie wszystko, bo np. geometry shader pozwala na modyfikowanie np. kształtu obiektów bez ingerencji CPU) - jednak to wszystko odbywa się w ramach silnika gry. Zaś przesłanie tego zarysu sceny wraz z potrzebnymi materiałami to jest zadanie które w DX11 ma wykorzystywać wiele rdzeni. Jednak to raptem 1% czasu procesora jaki zwykle potrzeba w czasie normalnego grania z przeciwnikami, fizyką itd. Nie spodziewałbym się też jakiegoś ogromnego wysypu gier obsługujących 4 rdzenie. Każdy programista zdaje sobie sprawę jak trudno jest zaprojektować silnik gry by ta wykorzystywała np. 4 rdzenie. Synchronizacja danych, wyników itd. itd. To nie jest render sceny w 3d studio, gdzie mamy z góry określone zadanie - w grzecały czas się coś dzieje, zmienia - i to gracz decyduje o tym co będzie za chwilę. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sparhawk Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Ja jednak za szybko nie spodziewał bym się wysypu dużej ilości gier na dx11, nie mówiąc już o wielordzeniowości. Skąd takie przypuszczenie? Stąd, że patrząc na rynek gier i to co się na nim dzieje, można dojść do wniosku iż póki nie wyjdą mocniejsze konsole, nie wyjdą mocniejsze gry na PC. przecież teraz duży procent gier to porty z xboxa i ps3 na PC. Wystarczy spojrzec na wydaną własnie teraz Operation Flaspoint:Dragon Rising. Ta gra została tak wykastrowana z tego co już w niej było, zeby działała na konsolach w pierwszej kolejności. Co z tego, że PC pociągneły by ją bez problemu, jak by była większa i bardziej rozbudowana. To samo przecież jest z nowymi tytułami z serii COD. przecież nowy COD (MW2) w zasadzie można nazwać dodatkiem w cenie normalnej gry, bo przecież nic w niej nie zmienili, bo był xbox nie uciągnął. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maxymili Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Ja jednak za szybko nie spodziewał bym się wysypu dużej ilości gier na dx11, nie mówiąc już o wielordzeniowości. Skąd takie przypuszczenie? 11 powodów dla których warto mieć DirectX 11 tekst z naszego portalu, opublikowany dzisiaj, więc chyba aktualny. 2. Gry wykorzystujące interfejs DirectX 11 Twórcy najlepszych gier już zapewniają obsługę interfejsu DirectX 11, pomimo tego, że interfejs jest we wczesnej fazie cyklu życia. Opracowywanych jest około 20 tytułów wykorzystujących ten interfejs i należą do nich: * BattleForge (EA Phenomic) * S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (GSC Gameworld) * Dirt2 (Codemasters) * Lord of the Rings Online (Turbine) * Dungeons and Dragons Online: Eberron Unlimited (Turbine) * Aliens vs. Predator (Rebellion) * Genghis Khan (Kylin) 20 tytułów już na początku 2010 roku. Już są opracowane lub są w końcowej fazie projektowania. Jak na początek nowego API to bardzo dobry wynik. Wydaje mi się, że DX 10 startował dużo wolniej a DX 10.1 do tej pory chyba nie ma 20 tytułów. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rafa Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Ale to będzie coś o czym pisano wyżej. Gry Dx9 w najlepszym przypadku Dx10 z paroma efektami Dx11. Nikt nie zrobi natywnej gry w Dx11 przez jeszcze sporo czasu. Nie ma sie co zbytnio cieszyć bo pewnie nie wiele te gry pokażą. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maxymili Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Ale to będzie coś o czym pisano wyżej. Gry Dx9 w najlepszym przypadku Dx10 z paroma efektami Dx11. Nikt nie zrobi natywnej gry w Dx11 przez jeszcze sporo czasu. Nie ma sie co zbytnio cieszyć bo pewnie nie wiele te gry pokażą.Zapewne masz rację, jednak dirt 2 ma pokazać dużo z DX11. Zobaczymy po testach jak to wychodzi i jakie będą faktyczne różnice dla procesorów czterordzeniowcyh i dwurdzeniowych. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lysyn Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 (edytowane) Vantage 5870 900/1300 + 9600GSO jako Physix. Procek i920@4050. Edytowane 9 Października 2009 przez Lysyn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kwasior500 Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 (edytowane) Te gry będą tak samo "DX11" jak Crysis DX10 :D Edytowane 9 Października 2009 przez kwasior500 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomaszPaweł Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 (edytowane) Coś w tym jest..... Gry będą DX11 a grafika będzie gorsza niż w Crysis pod XP.... (DX10... w trybie DX9 ini mod... :blink: ) Edytowane 9 Października 2009 przez TomaszPaweł Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mario2k Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Te gry będą tak samo "DX11" jak Crysis DX10 :D Dokladnie . mozemy pomazyc o grach w pelni wykozystujacych DX11 najwczesniej 2011 roku , jesli wogole leworeczni developerzy sie zmobilizuja i przepisza ponad polowe swoich silnikow . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kkNd! Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Najbardziej ch w tym wszystkim jest to, ze wiekszosc gier wychodzi na konsole... czyli robia je z mysla o dx9. Chyba nawet nowy cryengine bedzie pisany z mysla o konsolach :blink: Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ojejku Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 (edytowane) Ja tylko tak się wtrącę w tą dyskusję o dx11... Ilu z Was (wypowiadających się na temat dx11) programuje zawodowo kilka (kilkanaście) lat gry ? czy chociażby amatorsko ? żeby mieć podstawy do dyskusji na ten temat. Ja rozumiem, że można wysnuwać jakieś rzeczy z testów, no ale bez przesady. Rozumiem też, że pisaliście gry w dx11 skoro wiecie dokładnie, że to sterownik jest odpowiedzialny za schedulowanie wątków (zadań) na odpowiedni rdzeń ? Mimo, że zawodowo zajmuje się projektowaniem i implementacją dużych (enterprise) systemów bespoke-owych w technologiach javowych i nigdy nie zajmowałem się grami to z chęcią bym się dowiedział, czy schedulowaniem thread-ów w grach można sterować ? W kodzie można z dx-a wywołać jakąś metodę ? Raczej nie, skoro twierdzicie, że to jest za pomocą sterownika robione, przeźroczyście dla programisty ? Wiem, że Intel swego czasu wydawał jakieś rozszerzenia do c++ (narzędzia/biblioteki) za pomocą, których można w jakiś sposób sterować wątkami, tak aby równolegle wykonywały się na kilku rdzeniach. A te rozszerzenia pewnie mają wstawki assembler-owe aby to działało, bo jak żeby inaczej. Normalnie takim scheduler-em thread-ów / procesów nie da się sterować i jesteśmy uzależnieni od systemu operacyjnego i tego jak został w nim zaimplementowany algorytm scheduling-u. Być może to sterowanie da się przenieść w jakiś sposób do warstwy dx-a, skoro dx jest napisany przez tą samą firmę, która napisała system operacyjny i może to zoptymalizować ? może nie wszystko się da, ale część ? aby działo się to automatycznie bez specjalnego kodu napisanego przez programistę ? a programista mógłby się wtedy skupić na właściwym kodzie gry ? To samo tyczy się stwierdzeń, że grę trzeba przepisać na nowo, aby zobaczyć wszystkie zmiany z dx11 ? Skąd wiecie, że aby zastosować wszystkie nowości w rendering-u i nie tylko, które wchodzą w skład dx11 trzeba poświecić w projekcie rok ? pół roku ? Rozumiem, że już pisaliście gry w dx11 i tak twierdzicie, albo czytaliście jakieś artykuły doświadczonych developer-ów z branży gier ? Edytowane 9 Października 2009 przez ojejku Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rafa Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Nie trzeba być programistą geniuszem żeby zobaczyć ile dają w jakości obrazu efektach gier patche dodające elementy z wyższego DX niż napisana gra. Zestawiając to z opisywanymi przez producentów możliwościami poszczególnych apletów można wyciągać wnioski co w danej grze siedzi. Tak ogólnie mówiąc. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ojejku Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 (edytowane) @rafa ja nie twierdze, że trzeba być geniuszem, ale bez podstaw technicznych wypowiadanie się tak dogłębnie na takie tematy i wysuwanie tak daleko idących wniosków jest nie na miejscu. BTW api to nie aplet :) A to, że patch nie dodaje wszystkich rozszerzeń nowego dx-a to nie znaczy, że powodem jest przepisanie silnika "from scratch". Oczywiście taką hipotezę można postawić, ale będzie ona tylko hipotezą. Edytowane 9 Października 2009 przez ojejku Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KaRLuS Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Witam, Tak czytam czytam, no i nasuwa mi się jedno pytanie. Wszystkie testy są na i7 i wszyscy się wypowiadają o wydajności na prockach intela. Mnie interesuje fakt, jak te karty działają przy połączeniu z najsilniejszymi Phenom'ami?? Jak by nie było to w końcu ATI/AMD :) Byłem na bieżąco gdzieś do 45 str. więc jak coś było w między czasie to sorry. No i pisząc wszystkie testy nie twierdze, że przeczytałem wszystkie dostępne testy :) chodź trochę tego było. OF Heh, dawno tu nie pisałem, za czasów, jak nową moją maszyną był A643200 :lol2: i x800gto :-D no ale hula do dziś i ani nie pierdnie ;) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czolo7 Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 @Lysyn Bardzo fajny wynik z tym 9600gso. Takze juz wiem jaki zestaw brac ;) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Witam, Tak czytam czytam, no i nasuwa mi się jedno pytanie. Wszystkie testy są na i7 i wszyscy się wypowiadają o wydajności na prockach intela. Mnie interesuje fakt, jak te karty działają przy połączeniu z najsilniejszymi Phenom'ami?? Jak by nie było to w końcu ATI/AMD :) Łe tam, panie, bez i7 minimum @4.5 nie ma co w ogóle podchodzić. :wink: / a taka moja mała ironia :razz: /. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość majkel84 Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 ... Mnie interesuje fakt, jak te karty działają przy połączeniu z najsilniejszymi Phenom'ami?? Jak by nie było to w końcu ATI/AMD :) ... Na nvision jest art Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rafa Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 @rafa ja nie twierdze, że trzeba być geniuszem, ale bez podstaw technicznych wypowiadanie się tak dogłębnie na takie tematy i wysuwanie tak daleko idących wniosków jest nie na miejscu. BTW api to nie aplet :) A to, że patch nie dodaje wszystkich rozszerzeń nowego dx-a to nie znaczy, że powodem jest przepisanie silnika "from scratch". Oczywiście taką hipotezę można postawić, ale będzie ona tylko hipotezą.Nie wiem kogo masz na myśli że dogłębnie się wypowiada...raczej sobie tu teoretyzujemy i mówimy czego oczekujemy od gier i jak one potem wyglądają względem tego co zapowiadają twórcy kolejnych wcieleń DX @toms83 - to chyba nie do mnie ten dopisek? :lol: :lol2: Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Powerslave Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 (edytowane) Na nvision jest artJesli mowisz o tym http://nvision.pl/art-282-1/RADEON_HD_5870...rami-Wstep.html - to ten art jest g.wno wart. I jest tak profesjonalny jak moj rym. MSI 5850 BIOS - ponoc dziala zmiana V w MSI Afterburner, ktos chetny zeby sprawdzic? Edytowane 9 Października 2009 przez Powerslave Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 @toms83 - to chyba nie do mnie ten dopisek? :lol: :lol2: Nie, to tak tylko w kwestii ostatnich rozważań. :wink: Jesli mowisz o tym http://nvision.pl/art-282-1/RADEON_HD_5870...rami-Wstep.html - to ten art jest g.wno wart. I jest tak profesjonalny jak moj rym. Ale wyszło ładnie. :lol: Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ojejku Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Czy przeczytaliście gdzieś może, kiedy AMD ATI ma zamiar wydać oficjalne sterowniki do serii 58xx czyli pewnie cat-y 9.10 ? Bo w niektórych grach są różnej maści krzaki. Trochę też ich polityki nie rozumiem, w dniu premiery już powinni mieć gotowe, w miarę stabilne stery. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panzar Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 ati zdaje się wydaje co miesiąc nowe stery, albo z zbliżoną częstotliwością. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sideband Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Czy przeczytaliście gdzieś może, kiedy AMD ATI ma zamiar wydać oficjalne sterowniki do serii 58xx czyli pewnie cat-y 9.10 ? Bo w niektórych grach są różnej maści krzaki. Trochę też ich polityki nie rozumiem, w dniu premiery już powinni mieć gotowe, w miarę stabilne stery.Miałeś ati to powinieneś przywyknąć do tego , mają żółwie tempo odnośnie sterów. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Eclipse Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Ostatnio chlopaki od Stalkera wydali fotki Call of prypiat z dx 11. Gdyby nie podpisy to ludzie nawet by nie zobaczyli roznicy. Ba nawet z podpisami 50% powiedzialo ze zrzuty nie roznia sie niczym . Niestety i tak bedzie z dx 11. Dx 11 w kilkunastoletnim enginie stalkera pasuje jak kwiatek do korzucha. Z markietingowego pkt widzenia to kolejna gra "dx 11 ready" mozna ja w reklamowkach umieszczac. Kwestia nowego directa to tez system operacyjny. Dx 10 wlasciwie nie przyjal sie bardziej z tej przyczyny ze byl w Viscie niz z tej ze praktycznie nic nie wnosil. Majac w pamieci doswiadczenia z dx 10 naprawde tylko olbrzymi optymisci moga powiedziec ze raptem leniwi programisci rzuca sie na nowy standard i zaleja rynek grami z dx 11. Nawet nowy cryengine nie jest rownany w gore tylko w dol do miernych konsol. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
figer Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Mnie tez interesuje aktualizacja driverow do jakichs np. certyfikowanych przez Microsoft, bo na najnowszych, zreszta na zadnych, nie dziala mi EzTune czyli soft do zarzadzania monitorem. Nie moze sie skomunikowac przez DDC/CI. Na driverach do poprzedniego mojego ATI X1950 :) wszystko smigalo. Co do podnoszenia napiecia procesora HD5870, to Asus to juz to ma, tyle ze jak chcialem kupic ich karte, to nigdzie nie jest dostepna. Wiec mam Sapphire i czekam na jakies nowe toolsy do podkrecania. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
shooter Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 @rafa ja nie twierdze, że trzeba być geniuszem, ale bez podstaw technicznych wypowiadanie się tak dogłębnie na takie tematy i wysuwanie tak daleko idących wniosków jest nie na miejscu. BTW api to nie aplet :) A to, że patch nie dodaje wszystkich rozszerzeń nowego dx-a to nie znaczy, że powodem jest przepisanie silnika "from scratch". Oczywiście taką hipotezę można postawić, ale będzie ona tylko hipotezą.ojejku wątpię, że ty w branży siedzisz kilkanaście lat. Wątpię również, że którykolwiek programista może programować kilkanaście lat. Kilka lat i taki człowiek jest wypalony. Może zostać kierownikiem zespołu, bo programowanie jest zbyt wyczerpujące mentalnie :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KaRLuS Opublikowano 9 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2009 Na nvision jest art nie wdając się w szczegóły czy art taki czy inny, to coś jednak idzie z niego wywnioskować. Nie wiem czy dobrze wnioskuje <_< ale wydaje mi się, że obecność np PII X4 955 nie jest powodem do rezygnacji z 5870?? Nie mam testów procesorów w małym paluszku, ale różnica jeśli chodzi o wydajność procesorów, przy 5870, jest mniejsza, niż w porównaniu stricte samych procesorów i dedykowanych temu testów? Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że na podstawie jednego artu, który ogólnie za dużo sobą nie reprezentuje, nie można się w 100% oprzeć. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rafa Opublikowano 10 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 10 Października 2009 Poczytaj test procków na egieldzie to będziesz wiedział co jaki CPU sobą reprezentuje. Nie ważne czy do 5870 czy do 4850... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ojejku Opublikowano 10 Października 2009 Zgłoś Opublikowano 10 Października 2009 (edytowane) ojejku wątpię, że ty w branży siedzisz kilkanaście lat. Wątpię również, że którykolwiek programista może programować kilkanaście lat. Kilka lat i taki człowiek jest wypalony. Może zostać kierownikiem zespołu, bo programowanie jest zbyt wyczerpujące mentalnie :)@Shooter mylisz i to bardzo. To czy się wypalisz to zależy od wielu czynników m.in. ambitnych projektów, atmosfery w firmie, twojego zespołu itd itd. Pracuję już zawodowo 6 lat. Nie każdy chce i nie każdy nadaje się na takiego kierownika zespołu, jest wiele książek na ten temat mogę Ci kilka polecić, ale to na PM. Chodzi mniej więcej o to, że jeżeli dana osoba jest bardzo dobrym programistą, czuje się w tym jak ryba w wodzie, spełnia się w tym, kocha to robić to należy te cechy w nim rozwijać, a nie je zabijać. Jeżeli taka osoba pójdzie na kierownika projektu z prostego powodu "awansu" i większych zarobków, bardzo szybko może się okazać, że właśnie tam się wypali. Może się okazać, że kompletnie nie daje sobie rady na nowym stanowisku, wprowadza chaos w projekcie, okazuje się, że to nie jest dla niego. Czyli jest to zarówno porażka dla niego jak i dla firmy, bo nie ma z niego korzyści. "Zabijasz" i marnujesz jego talent. Można przytoczyć tutaj banalny przykład: Czy każdy zawodowy piłkarz spełnia się w roli trenera ? Ścieżek rozwoju jest kilka, a nie jedna -> kierownik projektu. Taką osobę wówczas należy rozwijać w kierunku technicznym, może iść w kierunku Lidera technicznego, Architekta itd itd. Pisząc kilkanaście lat nie miałem na myśli "klepania kodu" tylko ogólnie doświadczenia technicznego w tej branży. Sam nie wyobrażam sobie "tylko" klepania kodu przez kilkanaście lat i to jest oczywiste. Człowiek musi się rozwijać cały czas. Koniec OT :) bo nie na tym temat wątku polega. Edytowane 10 Października 2009 przez ojejku Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...