Gość Pussik Opublikowano 3 Października 2008 Zgłoś Opublikowano 3 Października 2008 (edytowane) Mam parę pytań które mnie dziś z rana męczą. :( 1. Po "zdraciu" wszelkich obudów osłon krzemowych i osłon polimerowych znad układu właściwego, w jakiej części układ scalony składa się z tranzystorów, a w jakiej ze ścieżek, pustych przestrzeni i innych elementów o których może ktoś ma pojęcie? (z czego wykonane są mniej więcej takowe ścieżki?). 2. Technologia 55nm, 65nm 80nm .. odnosi się do rozmiaru czego? 3. Jak się mają proporcje: szerokość ściezki do wielkości bramki (tranzystora). 4. Jaki znacie najprostszy układ zbudowany z tranzystorów, wyciętych niemanualnie. 5. Jaki typ tranzystorów jest umieszczany w układzie? 6. Jeżeli tranzystor w układzie się zamyka i otwiera (0, 1) to czy występuje fizyczny ruch? :> 7. http://velox.stanford.edu/group/chips_micropro_body.html czemu do GPU nie prezentują takich skanów? :( To jest 1 tranzystor czy w jego obudowie są inne? :P (retoryczne pytanie w sumie...) I na deser: z ilu tranzystorów składa się stream processor unit, obojętnie który. xD http://www.frazpc.pl/news/19608-60_rocznic...nia_tranzystora Edit: Znalazłam wreszcie jakies foty GPU: http://www.republika.pl/pussik/gtx280.jpg Edytowane 3 Października 2008 przez Pussik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hary Opublikowano 3 Października 2008 Zgłoś Opublikowano 3 Października 2008 1. Po "zdraciu" wszelkich obudów osłon krzemowych i osłon polimerowych znad układu właściwego, w jakiej części układ scalony składa się z tranzystorów, a w jakiej ze ścieżek, pustych przestrzeni i innych elementów o których może ktoś ma pojęcie? (z czego wykonane są mniej więcej takowe ścieżki?).Trochę dziwne pytanie. Pustych przestrzeni jest bardzo mało, bo to straty materiały, który kosztuje, produkując procka robi się jak najbardziej optymalny layout. Ścieżek, no też trudno powiedzieć "ile?", tyle ile trzeba, zazwyczaj są naparowywane z miedzi albo aluminium. Innych elementów brak w procesorach (poza wykorzystywanymi pojemnościami "pasożytniczymi" mającymi udział w działaniu logiki. 2. Technologia 55nm, 65nm 80nm .. odnosi się do rozmiaru czego?Długość kanału pojedynczego tranzystora, zazwyczaj. 3. Jak się mają proporcje: szerokość ściezki do wielkości bramki (tranzystora).Ona "do siebie" nic nie mają. 4. Jaki znacie najprostszy układ zbudowany z tranzystorów, wyciętych niemanualnie.Co to jest tranzystor wycięty niemanualnie? :P Z pojedyńczego tranzystora można zbudować prosty wzmacniacz. 5. Jaki typ tranzystorów jest umieszczany w układzie?Taki jaki jest potrzebny. Procesory to technologia CMOS czyli logika złożona z tranzystorów pMOS i nMOS. 6. Jeżeli tranzystor w układzie się zamyka i otwiera (0, 1) to czy występuje fizyczny ruch? :>Fizyczny ruch, hmm, chodziło tobie chyba o mechaniczny - nie, mechaniczny nie występuje. http://www.piloty.com.pl/trafopowielacze/tranzystor.jpg To jest 1 tranzystor czy w jego obudowie są inne? :P (retoryczne pytanie w sumie...) http://www.piekarz.pl/images/offer/7f21eb067f.jpg[mg] Jeden + dioda zabezpieczająca zwykle. I na deser: z ilu tranzystorów składa się stream processor unit, obojętnie który. xDZ tylu z ilu go zaprojektowano, zazwyczaj nikt takich szczegółowych danych nie udostępnia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Pussik Opublikowano 3 Października 2008 Zgłoś Opublikowano 3 Października 2008 (edytowane) "Co to jest tranzystor wycięty niemanualnie? icon_razz.gif Z pojedyńczego tranzystora można zbudować prosty wzmacniacz." Wycinany laserem optycznym, laserem rentgenowskim (?) albo nanoszony jakos chemicznie. Ogólnie chodzi mi o najprostszy układ tworozny współczesnymi metodami, za pomocą maszyn, a nie, że kazik sobie w grażu zlutował coś co ma 2 tranzystory. ;] "Z tylu z ilu go zaprojektowano, zazwyczaj nikt takich szczegółowych danych nie udostępnia." No ja wiem, że nikt.. ale może jakiś geniusz zdązył oszacować mniej więcej ile ta liczba wynosi. Kiedyś z Focusem się w to bawiliśmy. Ale już pozapominałam jakie był nasze wyniki. Edytowane 3 Października 2008 przez Pussik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hary Opublikowano 3 Października 2008 Zgłoś Opublikowano 3 Października 2008 No to właśnie wzmacniacz. Najprostszy układ tranzystorowy to wzmacniacz składający się z 1 tranzystora. Trudno powiedzieć o innym najprostszym układzie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vENiZE Opublikowano 3 Października 2008 Zgłoś Opublikowano 3 Października 2008 Do jakiego konkursu to pytania? <_< Nie uwierzę, że umiejąc sformułować tak ładnie pytania, nie znałbyś na nie odpowiedzi. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Pussik Opublikowano 3 Października 2008 Zgłoś Opublikowano 3 Października 2008 (edytowane) A jeszcze mam takie pytanie. Każda jednostka SP w układach GTX składa się z milti-banked Register file i wysyłane sa informacje do FP, Int, Move CMP - co oznaczają te skróty? a następnie wracają przeliczone spowrotem. FP to chyba FP (Floating point unit) MUL + ADD Unit Wiadomo, ze SP NVIDII składa się z 2ALU i 1FPU, ma ktoś diagram predstawiający budowę typowgo FPU? Wg. mnei wygląda to w uproszczeniu tak: Jest kontroler z którego informacje idą przez FP register file do jednego z trzech bloków: ADD (dodawanie), Divide (dzielenie) lub Multiply (mnożenie) i wracają :) http://forum.purepc.pl/Nvidia-f53/Kto-Sie-...ml#entry2730357 Jednostka arytmetyczno-logiczna (z ang. Arithmetic and Logical Unit lub Arithmetic Logic Unit, ALU) to jedna z głównych części procesora, prowadząca proste operacje na liczbach całkowitych. ALU jest układem cyfrowym, służącym do wykonywania operacji arytmetycznych (takich jak dodawanie, odejmowanie itp.) oraz operacji logicznych (np. Ex-Or) pomiędzy dwiema liczbami. ALU jest podstawowym blokiem centralnej jednostki obliczeniowej komputera. Typowe ALU ma dwa wejścia odpowiadające parze argumentów i jedno wyjście na wynik. Operacje jakie prowadzi to: operacje logiczne AND, OR, NOT, XOR dodawanie często też, odejmowanie, negacja liczby, dodawanie z przeniesieniem, zwiększanie/zmniejszanie o 1 przesunięcia bitowe o stałą liczbę bitów, czasem też o zmienną liczbę dość często mnożenie i czasem dzielenie/modulo Przyczyną dla której operacje te grupuje się w ALU jest to, że bramek logicznych potrzebnych do zaimplementowania wszystkich operacji z zestawu: dodawanie (z przeniesieniem i bez), odejmowanie (z przeniesieniem i bez), negacja liczby zwiększanie i zmniejszanie o 1, AND, OR, NOT, XOR jest niewiele trudniejsze od zaimplementowania samego dodawania. Mnożenie jest już droższe, a dzielenie jest bardzo drogie w porównaniu do tych operacji. Klasyczne procesory zawierały jedno ALU. Procesory o architekturze superskalarnej zawierają kilka ALU, i mogą ich używać jednocześnie. Często ALU te są nieidentyczne ─ np. z trzech ALU wszystkie potrafią wykonywać podstawowe operacje (dodawanie, odejmowanie i logiczne), a jedynie jedno potrafi mnożyć i dzielić. Taki procesor w jednym cyklu może wykonać np. 1 mnożenie i 2 dodawania, nie może natomiast wykonać 2 mnożeń. Jest to uzasadnione, ponieważ typowy program wykonuje o wiele więcej dodawań (często niejawnych dla programisty, np. przy wyliczaniu adresu pola obiektu na podstawie adresu obiektu czy dostępu do n-tej zmiennej na stosie) niż mnożeń, a dodanie mnożenia mocno komplikuje ALU. Jednostka_arytmetyczno-logiczna FPU (jednostka obliczeń zmienno-przecinkowych) ALU (jednostka obliczeń na liczbach całkowitych) Stream processors skłąda się z dwóch ALU i jednego FPU, zakłądam, ze jedno z ALU wykonuje dodatkowo mnożenie/dzielenie, a obydwa ALU reszte funkcji Edit2: Pixel shader składał się z 24 ALU, a vertex shader z 8 ALU, szkoda, ze ta wiedza już dziś jest bezużyteczna :-i Sporo kurka xD Pixel Shader: Vertex Shader: Stream Processor: Edytowane 7 Października 2008 przez Pussik Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...