Skocz do zawartości
Wawelski

All in Water by Wawelski (mission completed: Pics added)

Rekomendowane odpowiedzi

Projekt WC Wawelski:

 

Podstawowe założenia:

1. Komp ma być tak cichy jak to tylko możliwe=ŻADNEGO wiatraka (przynajmniej chodzącego na stałe), a co za tym idzie sporo bloków ;)

2. Komp ma być mobilny - czyli wszystko ma być na stałe przyczepione do obudowy.

3. Cena nie jest najważniejsza, ale bez przesady.

4. Termin wykonania - do końca lipca. Tak długo, ponieważ odczuwam permanentny brak czasu (dlatego większe szanse mają "gotowce" - chyba, że znajdę kogoś, kto mnie trochę wyręczy za rozsądne pieniądze) a do tego na ten czas planuję upgrade kompa i do tego czasu chcę przygotować dla niego nowy domek - potem postaram się zrobić jakieś foty.

 

Realizacja:

1. Pompa - ponieważ ma być sporo bloków musibyć wydajna i do tego cicha. Niedawno "słyszałem" u kumpla pompę do centralnego ogrzewania - Grundfos UPS 45-20. Ma 3 biegi i tylko przy najwyższym słyszalny był szum wody. Zero innych odgłosów. Być może, ze względu na to, iż ma regulację prędkości wyląduje na zewnątrz, żeby nie trzeba było rozbierać obudowy żeby zmienić "bieg".

2. Obudowa - mam dosyć starą, badziewną, "płytką" obudowę big tower (ale wymieniłem w niej zasilacz na porządny 400W). Zamierzam wywalić z kompa zbędne rzeczy do "serwera" - zostanie tylko jeden dysk, napęd DVD itd. Pozostanie więc sporo miejsca.

3. Chłodnica. Zamierzam rozpruć obudowę na górze i wmontować tam nagrzewnicę od jakiegoś auta (będę musiał przejść się z linijką do jakiegoś sklepu albo na szrot). Zamierzam dać na nią ze 2 duże wiatraki, dmuchające powietrzem z wnętrza obudowy w górę, podłączone przez przełączniki wmontowane w zaślepkę 5 1/4 z przodu obudowy umożliwiające wyłączenie wiatraków lub puszczenie na 12 lub 5V . Założenie jest takie, że te wiatraki nie będą chodziły non stop (a jak się okaże, że tak się nie da, to co najwyżej na 5V).

4. Zbiornik. Ponieważ wiatraki mają być odpalane co najwyżej od czasu do czasu, przydałby się zbiornik z "odrobiną" wody, aby zapewnić układowi większą bezwładność, żeby wystarczyło odpalić na kilka minut wiatraki co jakiś czas. Ale nad zbiornikiem jeszcze się zastanawiam.

5. Zasilacz. Oczywiście z "blokiem" wodnym. Niestety, ta 400 Fortrona nieźle się grzeje. Ten niby blok ma być kawałkiem blachy miedzianej, do której przykręcone albo przyklejone zostaną tranzystory i do tego przylutowane będą kawałki rurki miedzianej. Tranzystory trzeba będzie pewnie wymontować i podpiąć na "przedłużaczu", bo ciężko się do nich dobrać. Optymistyczna wersja przewiduje blok z płaskownika miedzianego z przewierconymi grubymi kanałami, ale to wersja mało prawdopodobna.

6. Blok na procesor. Jak mi się uda dobrać do frezarki (mało prawdopodobne) to własnej konstrukcji, ale pewnie skończy się na jakimś dobrym "fabrycznym". Gdyby udało mi się zrobić własny, to byłby maxymalnie prosty - w środku jedynie jak najwięcej, jak najcieńszych finów na powierzchni niewiele większej od rdzenia procka. IMVHO wystarczy tu odbierać ciepło i puszczanie wody jeszcze np. naokoło nie ma sensu, bo ta woda może być już cieplejsza od bloku "na peryferiach" i zamiast odbierać ciepło, to może go nagrzewać.

Niesety, ASCI się rozjeżdża, więc jeżeli ktoś chce zobaczyć "co artysta miał na myśli" to uprasza się o skopiowanie do pliku tekstowego. UPDATE - żeby to wyglądało po ludzku, to trzeba dać "cytuj" i dopiero z okna odpowiedzi skopiować do pliku txt.

______________________

| |

| _____________ |

| / ___ |

| | _____ | |

| | _____ | |

| | ___ | |

| _____________/ |

| |

|____________________|

 

Wersja pod Peltiera miałaby finy na większej powierzchni, ale nie zamierzam extremalnie kręcić ani chłodzić proca.

7. Bloki na GPU i chipset - tu nic specjalnego

8. HD - tu mam spory dylemat. Na pewno zostanie wyciszony, ale jeszcze kombinuję jak. Najłatwiejsze wyjście, to zawinąć w gąbkę i/lub korek i/lub worek "bąbelkowy" (wszelkie uwagi mile widziane). Wyciszenie dysku na pewno będzie też niezłą "pierzynką" dla niego, więc znowu przyda się chłodzenie wodne. Mam 3 koncepcje - blok na HD z CPC (czyli chłodzący od góry – przy tej cenie chyba nawet nie chciałoby mi się robić tego samodzielnie), albo "klasyczny", czyli chłodzący HD po bokach (być może zrobiony samodzielnie wiertarką z płaskownika) lub samodzielnie zrobienie "bloku" z blachy miedzianej z przylutowanymi rurkami miedzianymi do której przykręcany byłby dysk.

9. Rurki - jeszcze nie wybrałem. Ale, ze względu na pompkę, musza być dosyć wytrzymałe na wysokie ciśnienie (pompka daje do 10 bar).

10. Połączenia. Generalnie zamierzam unikać połączeń szeregowych, ale nie wykluczam podłączenia bardziej odpornych na ciepełko komponentów za „ważniejszymi”. Co sądzicie o podpięciu szeregowo np. HD za NB i/lub zasilacza za grafiką?

11. Regulacja przepływu - przydałyby się jakieś złączki albo trójniki z ustawianym prześwitem (albo chociaż zestaw z różnymi przekrojami). Widział ktoś coś takiego? Przynajmniej na czas "strojenia" przydałaby się ciecz zmieniająca barwę w zależności od temperatury w okolicach 30-60 stopni. Spotkał się ktoś z czymś takim??

12. Sterowanie. Zasilanie do pompki pewnie wezmę z zasilacza - żeby nie mnożyć wtyczek i zasilać całego kompa jednym kabelkiem. Chciałbym uniknąć osobnego wyłącznika dla pompki (za duże ryzyko, że ktoś może zapomnieć, a do tego odpada WOL/WOR czy automatyczne uruchomieni kompa o zadanej godzinie). Przydałby się jakiś włącznik, podpinany np. do gniazda coolerka CPU na płycie, który włączałby pompkę. Any ideas gdzie znajdę coś takiego?

 

Po co to napisałem? Liczę, na konstruktywną krytykę i podpowiedzi, zanim będzie za późno. Oczywiście forum czytam, ale zawsze mogłem coś przeoczyć, ktoś mógł czegoś jeszcze nie napisać, a może coś się nasunie po przeczytaniu moich wypocin.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pomysł niezły ale nie Twój :D -> http://www.zerofanzone.co.uk/

u mnie do zwodowania został tylko zasilacz, ale ponieważ jest to bezszelestny enermax, więc na razie sobie odpuściłem, no i jest jeszcze oczywiście 120tka na chłodnicy, ale ona chodzi na 7V i nie słychać jej wcale. teraz muszę dorobić bloczki na SB, MOSFETy i gfRAM.

 

Mój komp jest jak najbardziej mobilny, tylko jeszcze go obudować na zdążyłem. Całe chłodzenie zmieściłoby się w mojej big towerce, ale zbudowanie obudowy od zera dało mi większą satysfakcję. i jeszcze jedno - ja mam układ inline i nie narzekam na wysokie temperatury - dobra chłodnica to podstawa.

 

Pozdrawiam

M.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciągle jestem na etapie zbierania zabawek. Już jedzie do mnie pompa Grundfos UPS 25-40 (jedyne 218PLN), nagrzewnica z wielkiego fiata (free) i jestem w trakcie zamawiania kompletu 3 bloczków z republiki (jakieś 150). Trochę drobiazgów i wolną budę już mam (rurka z PCV i miedziana, kilka kolanek - kilkadziesiąt PLN). W sumie sporo kasy trzeba wywalić :(

 

Ciągle nie mogę znaleźć bloku na HD (nie licząc CPC) i PSU.

Czy ktoś wie coś więcej o tym bloku na HD z CPC?? Sądząc z marki i grubości badziew, ale może nie do końca??

 

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie gdzie można kupić blok na PSU i HD (mile widziane kopie z zerofanzone.com po przyzwoitej cenie) proszony jest o kontakt. :)

 

BTW. Dotarło do mnie info, że bloki.republika.pl zaczynają właśnie prace nad blokami na PSU i HD, ale planowana sprzedaż dopiero od lipca - więc pewnie będę musiał poczekać na nich.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciągle nie mogę znaleźć bloku na HD (nie licząc CPC) i PSU.

Czy ktoś wie coś więcej o tym bloku na HD z CPC?? Sądząc z marki i grubości badziew, ale może nie do końca??

Na Twoim miejscu wogole bym nie wymienial tych magicznych 3 liter :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Ciągle nie mogę znaleźć bloku na HD (nie licząc CPC) i PSU.

Czy ktoś wie coś więcej o tym bloku na HD z CPC?? Sądząc z marki i grubości badziew, ale może nie do końca??

Na Twoim miejscu wogole bym nie wymienial tych magicznych 3 liter :D

Ja poprosze o wyklecie tych slow z tego forum :P :D :roll:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciągle nie mogę znaleźć bloku na HD (nie licząc CPC)

Chłodzenie HDD jest chyba najłatwiejsze do zrobienia. Bieżesz kawał blachy, przyklejasz dwie rurki miedziane połączone kolankami, puszczasz wodę i... jest cool :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Już jedzie do mnie pompa Grundfos UPS 25-40 (jedyne 218PLN

Shit. Właśnie się dowiedziałem, że to nie grundfos, tylko "odpowiednik" (nawet nie wiem jakiej firmy) :(

Nawet rodzinie nie można ufać :(

Dostanę w łapki to będę się zastanawiał, czy brata op(**&% i odesłać do sklepu po kasę, czy pogodzić się z losem i cieszyć ze 100PLN które zostały w kieszeni (bo mniej więcej taka jest różnica w cenie z oryginałem jaki widziałem).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jutro wieczorem powinienem mieć tę pompę w łapkach. Ma to być odpowiednik UPS 25-40 Grundfosa. To co wiem, to że ma 3 "biegi", max podnoszenie słupa wody to 9M i max moc coś lekko ponad 70W (na najwyższym biegu) :P

Reszta, mam nadzieję, podobnie do grundfosa. Na stronie grundfosa są pdf i jest tam np. wykresik, jaka mają wydajność w zależności od biegu i wysokości słupa wody (czyli obciążenia).

To czego się obawiam, to że nie będzie równie cicha jak Grundfos, którego słyszałem (a w zasadzie nie słyszałem - dopiero na najwyższym biegu słychać było szum wody w instalacji).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

12. Sterowanie. Zasilanie do pompki pewnie wezmę z zasilacza - żeby nie mnożyć wtyczek i zasilać całego kompa jednym kabelkiem. Chciałbym uniknąć osobnego wyłącznika dla pompki (za duże ryzyko, że ktoś może zapomnieć, a do tego odpada WOL/WOR czy automatyczne uruchomieni kompa o zadanej godzinie). Przydałby się jakiś włącznik, podpinany np. do gniazda coolerka CPU na płycie, który włączałby pompkę. Any ideas gdzie znajdę coś takiego?

To akurat jest najprostrzą sprawą do wykonania z całego Twojego zestawu- wystarczy przekaźnik 5 lub 12V (odpowiednio "mocny"- żeby uciągnął tą pompę) podpięty pod wtyczkę od HDD/FDD (lub bezpośrednio w PSU)- 220V (a właściwie 230 [mamy już 230V ?]) lutujesz wewnątrz zasilacza do gniazda kabla zasilającego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jutro wieczorem powinienem mieć tę pompę w łapkach. Ma to być odpowiednik UPS 25-40 Grundfosa. To co wiem, to że ma 3 "biegi", max podnoszenie słupa wody to 9M i max moc coś lekko ponad 70W (na najwyższym biegu)  :P

Reszta, mam nadzieję, podobnie do grundfosa. Na stronie grundfosa są pdf i jest tam np. wykresik, jaka mają wydajność w zależności od biegu i wysokości słupa wody (czyli obciążenia).

To czego się obawiam, to że nie będzie równie cicha jak Grundfos, którego słyszałem (a w zasadzie nie słyszałem - dopiero na najwyższym biegu słychać było szum wody w instalacji).

Wlansie, to jest cala zaleta pompek od CO - super wydajnosc i bezglosna praca. Faktycznie tego Boscha wogole jest nie slychac - super sprawa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam pompkę - jest nawet wydajniejsza od odpowiednika Grundfosa. W czasie prowizorycznych testów nie udało mi się jej porządnie odpowietrzyć i była słyszalna (ale bardzo cicha) - liczę, że po odpowietrzeniu będzie bezgłośna.

Mam też lekko zdemolowaną nagrzewnicę od dużego fiata - jeden wylot jest wyrwany. Teraz plizz o rady. Sytuacja wygląda tak:

Pompa z wlotem i wylotem 1" na śrubunek, nagrzewnica od wielkiego fiata z wylotem na dziwny gwint na oko 1/2" i wlotem w postaci dziury w blasze (wielkości ok. 3/4").

W tej chwili koncepcję kolejności mam taką:

1. Pompa

2. Chłodnica połączona jakimś giętkim przewodem 1" do tej wyrwanej dziury. Za pompą, bo stawia spore opory, pompa, z tego co tu czytałem, wydziela sporo ciepła i z tą dziurą w nagrzewnicy i tak muszę coś zrobić. Teraz się zastanawiam, czy wylotu też nie zrobić na 1" i tak podpiąć do zbiornika...

3. Zbiornik.

4. Tu prośba o pomoc. Bloków docelowo ma być 5, przydałby się więc jakiś rozdzielnik z wlotem z 1" albo 3/4" i wylotami do których podpinałoby się węże 12mm (wewnątrz). Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie proszony o info. Inaczej będę musiał wypuścić ze zbiornika już rurkę 12mm i bawić się masą trójników.

5. Bloki

6. Rozdzielnik z możliwością regulacji, który na forum już reklamował MichalP [xsrx] (mam nadzieję, że nie obrazi się za pożyczenie obrazka). Ideałem by było, gdyby wpadały do niego węże 12mm a wypadał 1" do pompki.

Dołączona grafika

 

Takie rozwiązanie miałoby stosunkowo małe opory (w porównaniu do instalacji bez fragmentów 1" i nie musiałbym montować przydługawych reduktorów na pompkę - a i tak jest spora. Muszę się przejść do jakiegoś sklepu hydraulicznego i/lub ogrodniczego. Możecie polecić jakiś dobrze zaopatrzony sklep w Warszawie (najlepiej z przyzwoitymi cenami)?? W Praktikerze i Leroyu wybór naprawdę mizerny, a ceny też nieciekawe.

Widzicie jakieś za lub przeciw?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Napisz, czy po dwóch stronach tej dziury w nagrzewnicy nasz śruby do mocowania. Ja mam taką właśnie nagrzewnicę i są śruby. Sposób na zamontowanie jakiegoś krućca jest prosty- opiszę Ci go, tylko napisz czy są te śruby.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ta nagrzewnica nie ma żadnych śrub. Tak naprawdę zarówno wlot jest wyrwany a wylot też wygląda na zmasakrowany i wlutowany spowrotem. W chwili obecnej jestem nastawiony na wywalenie go i wstawienie czegoś o większym przekroju. Zastanawiam się nad klejem-plasteliną K2 (o której ktoś już tu pisał na forum) zamiast lutowania.

Dzisiaj do mych drzwi skoro świt zapukał listonosz i przyniósł 3 bloczki (CPU, GPU i chipset). Bloczki z republiki, wyglądają solidnie, masa przesyłki to w sumie 0,8kg, ale nie idealnie. Za wyjątkiem powierzchni styku pomalowane chyba sprajem o kolorze bardziej przypominającym mosiądz niż miedź - na stronie chyba właśnie część zdjęć została wymieniona na zdjęcia bloków po malowaniu. Nie najlepiej wyglądają śrubki - brak sprężynek, zwykła śrubka i najzwyklejsza nakrętka. Do tego na tyle krótkie, że na pewno nie da się dodać sprężynek - ale nic to, najwyżej rozbroję kilka promocyjnych długopisów ;)

Mam też zastrzeżenia do powierzchni styku - nie jest idealnie płaska (zaokrąglone krawędzie, jakby była szlifowana na miękkim podłożu) i ma drobne, spiralne ślady po jakiejś obróbce. Trzeba będzie nieco podszlifować żeby dojść do ideału - ale za to satysfakcja będzie większa po odpaleniu ;)

 

Ale projekt bloku na CPU mi się podoba i cena też jest przyzwoita - za 3 bloki z przesyłką + śrubki ze sprężynkami wyjdzie mi mniej, niż za samego nukleona. IMVHO varto za tę cenę, ale z ostateczną oceną będę musiał poczekać do odpalenia WC, czyli jeszcze ponad miesiąc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i znowu byłem na zakupach i znowu całe multum kasy poszło się kochać. Qrde, gdybym sobie najpierw opracował pełną koncepcję i zrobił wycenę wszystkich drobiazgów, to pewnie kupiłbym CPC.

Tym razem zawitałem do OBI i wzbogaciłem ich o 214.41 PLN - sic, przecież prawie nic nie kupiłem.

No, "prawie".

Z ciekawszych zabawek to kupiłem rozdzielacz Gardena z możliwością regulowania/zamykania przepływu na każdym wyjściu - z 1 rurki 1" robi 4 cieńsze (wyjścia to takie plastikowe kroćce, na które z pewnymi oporami pasuje wąż 12mm). Wprawdzie bloków ma być ostatecznie 5, ale takich rozdzielników nie było, więc któreś bloki będą albo połączone szeregowo, albo równolegle trójnikiem, bez możliwości osobnej regulacji. W sumie już po godzinie szwędania się po sklepie miałem wszystkiego serdecznie dosyć i chciałem tylko jak najszybciej wyjść. W związku z tym wpadło do koszyka parę niezbyt ekonomicznych zakupów (w sensie, że w zupełności wystarczyłyby tańsze wersje) a kilku drobiazgów zabrakło.

Przez tę pompkę od CO impreza coraz bardziej przypomina zabawę w hydraulika, a coraz mniej w akwarystę ;)

Więc tak dla poszukujących pomysłów i dla orientacji w cenach w moim koszyku znalazły się:

1. 96,95 PLN (i tak taniej od rozwiązania MichalP [xsrx], ale i funkcjonalność mniejsza). Rozdzielacz z możliwością regulacji/zamknięcia każdego wylotu Gardena 1" (w komplecie reduktor na 3/4")--> 4x 15mm (takie "kroćce" w standardzie Gardena, z uszczelką)

2. 1,49 PLN/szt. - cała masa metalowych opasek zaciskowych ze ślimakiem 10-16mm i 12-20 mm (większość tych - wyglądały solidniej, szersza blacha, większa śruba, cena ta sama i zakres też odpowiedni).

3. 9,99 PLN/szt. trójniki - też Gardeny (czyli z uszczelką do tego ich systemu łączeń) - tego zakupu trochę żałuję. Pewnie za połowę ceny kupiłbym zwykłe, ale już mam dosyć zakupów i kupiłem "na odczepnego"

4. 9,99 Klej "Masa epoxy DRAGON METAL" - chcę tym "wkleić" jakiś wylot do tej rozwalonej nagrzewnicy. Nie wiem, co to warte, ale też już miałem dosyć, a opis wyglądał sensownie.

5. 3,99 najtańsze węże z metalowym oplotem 30 cm. Jakbym chciał kupić same mufy żeby połączyć swoje zabawki zapłaciłbym więcej - a na pewno wytrzymają ciśnienie :)

6. 2,99 - 3,99 różne nyple i reduktory, żeby jakoś dało połączyć pompę ze światem. Okazało się, że jeszcze tego za mało i kilka drobiazgów będę musiał jeszcze dokupić (ale następnym razem najpierw przemyślę, czego jeszcze potrzebuję i nie będę główkował przy półce).

7. 6,99 - najtańszy silikon, jaki zauważyłem.

8. 9,99 (to już w Geanie obok) - pojemnik 1,7L.

 

W sumie, to brakuje mi tylko kilku muf i reduktorów, żywicy (żeby wypełnić wieczko pojemnika - jak ktoś już tu pisał na forum nawet to od jedynych słusznych pojemników na żywność są za cienkie) i czegoś do uszczelniania połączeń "hydraulicznych". Potem montaż wszystkiego, za wyjątkiem bloków, zakupy sprzętu komputerowego, polerowanie bloków, złożenie wszystkiego do kupy i napełnienie najlepszą cieczą (może coś się wyklaruje w temacie cieczy w innym wątku ;)).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czemu opuściłes naszą dywagację??:-P:-D

Ponieważ napisałem, co miałem do powiedzenia w tym temacie.

Skoro nie potrafisz zrozumieć, że to, że ciecz w bloku nagrzewa się nieznacznie, to kwestia właśnie dużego ciepła właściwego, i przyjmujesz to za pewnik, to nie przekonam Cię.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj nastąpiło testowe uruchomienie całego zestawu na sucho (wcześniej odpalałem w zasadzie tylko pompę, żeby zobaczyć jak chodzi. Małe podsumowanie z przedwstępnej próby generalnej:

1. Kurde, ale cieknie. Sporo zacisków musiałem podokręcać i tak nie ufam temu do końca. Jak będę składał ostatecznie, to najpierw silikon, potem dopiero wąż i na to zacisk.

2. Nieźle mopka mi zardzewiała - krąży piękny żur po rurkach.

3. Regulacja przepływu to konieczność - jak dałem wszystko na full, to przez niektóre bloki woda w ogóle nie płynęła.

4. Pompa ma spory zapas mocy - tak na 4 kompy powinno wystarczyć :)

5. Krąży mi po obiegu sporo powietrza - mam nadzieję, że to przez ten żur w wodzie widać drobne bąbelki powietrza. Co gorsza, w zbiorniku, w którym z założenia ma się zbierać powietrze w czasie odpowietrzania woda się tak kotłuje, że nie bardzo to wychodzi. Mam nadzieję, że z destylką + copal rozwiąże problem dosyć szybko.

6. Chyba zamontuję w pojemniku filtr akwariowy - mocy aż nadto, a powinien być lekarstwem na żur, powietrze i kotłowanie się wody w zbiorniku

7. Jak ja to Qrde upchnę w obudowie?? Ciężko będzie. A żeby jeszcze nie pozałamywać węży - masakra.

8. Zacisków idą całe tony – zabrakło mi chyba z 6 a miałem ze 30. Do tego kupiłem kilkanaście 8-14mm, których, niestety, nie udało mi się wcisnąć na nic – są za małe. A chciałem je dać w miejscach, gdzie z miejscem jest krucho. Na trójniki, które mam takie ogrodowe, z uszczelką dam chyba takie plastikowe jak do przewodów elektrycznych. Nawet bez nich wąż nie ma prawa się zsunąć (w tej chwili na te złączki nie zakładałem zacisków, a i tak jest to najpewniejsze łączenie.

9. Pompka chodzi słyszalnie. Mam nadzieję, że po porządnym odpowietrzeniu to się nieco zmieni. Słyszalnie, oznacza że na najniższym biegu z odległości mniejszej niż 1m jestem w stanie usłyszeć, że chodzi. Przy najwyższym biegu odległość się zwiększa tak ze 3 razy (ale nawet na jedynce mocy będzie chyba za dużo).

10. To głupota wlewanie wody do kompa ;)

 

Teraz zostało mi jeszcze zamontowanie bloków na ich miejscach. Co gorsze, większość z tych miejsc muszę dopiero kupić (proc, płyta itd.).

Najwięcej pracy czeka mnie z uzdatnieniem zasilacza (to zadanie na dzisiejszy wieczór) - wzorem zerofanzone już wylutowałem wszystkie układy, które miały jakikolwiek radiator, przylutowałem już do nich kabelki i zaizolowałem. Blok na PSU z kształtki zbliżonej kształtem do zamkniętej litery G (taka kwadratowa rurka z przedłużoną jedną ścianką) gotowy i szczelny. Teraz to wszystko trzeba będzie jakoś upchnąć razem (ciężko będzie zmieścić ten blok w obudowie zasilacza - ale chciałbym, żeby to była całość). Te wszystkie tranzystorki zamierzam przykleić do kształtki aluminiowej wysmarowawszy uprzednio zwykłą, tanią pastą termoprzewodzącą. Drobne pytanie - przyklejać na silikon, poxipol, dragona czy kropelkę?? Mam nadzieję, że ruszy po tych wszystkich pieszczotach.

Kupiłem za 10 PLN przekaźnik na 2 pary styków wytrzymujący niby 2A - małe i jak wytrzyma, to nie ma sensu przepłacać za to cudo z FAQ. Wystarczyłby jednostykowy, ale chcę do niego podłączyć też zasiłkę do starej drukarki, która będzie opcjonalnie zasilała papsta (który przełącznikiem będzie ustawiany na tryb turbo 30V, normal 12V i STOP na 0V). BTW ten Papst na 12V jest ledwo słyszalny (ale i tak pompę zagłuszy), na 30V chodzi jak mały odrzutowiec, na nominalne 48V to musi być już całkiem niezły jumbo ;)

Blok na dysk zrobiłem też z tej kształtki - do tej przedłużonej ścianki przykręca się dysk a ta kwadratowa rurka jest jakby nad dyskiem - dzięki temu dysk z takim blokiem jest tylko jakieś 3mm szerszy, niż normalnie, ale za to 2x wyższy - ale i tak w tym kompie ma być tylko jeden. Teraz będę musiał jeszcze pokombinować, czym go owinąć, żeby nie zagłuszał papsta ;) (w sumie po to ten blok).

Reszta bloków, jak pisałem z republiki (na CPU frezowany w kształcie litery M)

Połączenie w tej chwili wygląda następująco (i jak na razie nie widzę powodów do zmian) pompa --> nagrzewnica --> pojemnik --> seria trójników i większość bloków równolegle, za wyjątkiem chipsetu i dysku, które to dwa bloki są połączone szeregowo --> bloki potem 4 rurki zbiegają się do takiego rozdzielnika ogrodowego, z regulacją przepustowości Gardeny i do pompy.

 

Jak zwykle wszelki podpowiedzi i uwagi mile widziane.

 

BTW2. Gdybym zdawał sobie sprawę z tego, ile to kasy, zabawy i czasu straconego (głównie na zakupy) to chyba kupiłbym jakąś prometeję czy coś innego gotowego. Ale teraz już nie mogę się wycofać a satysfakcja na pewno będzie spora (o ile nie zaleję kompa) :)

BTW3. W ostatni weekend szukałem ceramika na WGK - były na 3 stoiskach. Na pierwszym, na którym zapytałem gość powiedział, że kosztuje 30PLN. Tak mnie zatkało, że nawet go nie wyśmiałem. Na następnym gościu przez walkie talkie pytał kogoś o cenę (chyba tego z pierwszego stoiska - to pewnie ich filia) i też podał 30PLN - tego już wyśmiałem ;) W końcu na trzecim stanowisku kupiłem za 20PLN - wiem, że przepłaciłem, ale już mi się nie chciało z tym bawić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj nastąpiło testowe uruchomienie całego zestawu na sucho (wcześniej odpalałem w zasadzie tylko pompę, żeby zobaczyć jak chodzi. Małe podsumowanie z przedwstępnej próby generalnej:

1. Kurde, ale cieknie. Sporo zacisków musiałem podokręcać i tak nie ufam temu do końca. Jak będę składał ostatecznie, to najpierw silikon, potem dopiero wąż i na to zacisk.

.

Silikon to zly pomysl - dziala jak smar , twoje wezyki beda wyskakiwaly z kruccow niczym wieczka od chipsow pringles , a im mocniej zakrecisz cymaty , tym szybciej sie zeslizgna. Uszczelnialem uklad silikonem , a skonczylo sie na tym , ze mialem wyciek - musialem weze w [gluteus maximus] wywalic . Krucce szorowalem benzyna ekstrakcyjna. ;/

Jednym slowem BARDZO zly pomysl.

Pozostaje jeszcze patex do gumy ? To moze zadzialac.

-----

Odpowietrzanie

Obawiam sie , ze zwaliles sprawe. Woda , ktora trafia do zbiornika powinna miec jak najmniejsza droge pomiedzy ujsciem rurki doplywowej , a dnem zbiornika - po to , aby nie wzbuzac wody. Najlepiej kiedy ujscie rurki odplywowej (ssacej) jest blisko dna i gdy jest prostopadle do plaszczyzny dla (rozwiazanie kolanka z inline Witchhuntera) wtedy nie tworza sie zadne zawirowania ; ktore pochlaniaja powietrze i wprowadzaja je spowrotem do ukladu.

-----

w tak krotkim czasie nic ci nie mialo prawa "zardzewiec" nie doczytalem sie w twoim poscie na temat nagrzewnicy .. ze szrotu .. ile czasu i czym czyszczona ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tym silikonem to mnie trochę zdziwiłeś - to przecież zaschnie i będzie jak elastyczny klej. Będę musiał przećwiczyć.

 

Co do pojemnika, to mam wpuszczone rurki dopływowa z kolankiem przy samym dnie, żeby nie waliło w dno (czyli woda wpływa równolegle do dna) a ssąca z 1,5 cm od dna prostopadle do dna.

 

Chłodnica z wielkiego fiata używana, czyszczona cilitem i octem. Kamienia brak, ale jakieś okruchy przypominające łuszczącą się farbę zdażają się.

Ale źródłem rdzy jest pompa, której nie osuszyłem po pierwszych testach sprzed kilku tygodni - ewidentnie to zniej wypłynął żur. Niestety, nie przyszło mi do głowy, żeby przepłukać ją przed zamontowaniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdyby udało mi się zrobić własny, to byłby maxymalnie prosty - w środku jedynie jak najwięcej, jak najcieńszych finów na powierzchni niewiele większej od rdzenia procka. IMVHO wystarczy tu odbierać ciepło i puszczanie wody jeszcze np. naokoło nie ma sensu, bo ta woda może być już cieplejsza od bloku "na peryferiach" i zamiast odbierać ciepło, to może go nagrzewać.

Ciekawe jak upchniesz duzo finów na powierzchni niewiele wiekszej od rdzenia. Gdzie bedzie wlot i wylot :D Wawelski kto ci ma powiedziec jeszcze, że czym mniejsza powierzchnia oddawania ciepła w bloku tym wieksza temp na procku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Blok na PSU z kształtki zbliżonej kształtem do zamkniętej litery G (taka kwadratowa rurka z przedłużoną jedną ścianką) gotowy i szczelny. Teraz to wszystko trzeba będzie jakoś upchnąć razem (ciężko będzie zmieścić ten blok w obudowie zasilacza - ale chciałbym, żeby to była całość). Te wszystkie tranzystorki zamierzam przykleić do kształtki aluminiowej wysmarowawszy uprzednio zwykłą, tanią pastą termoprzewodzącą. Drobne pytanie - przyklejać na silikon, poxipol, dragona czy kropelkę??

NIE MOZESZ LACZYC ZE SOBA TRANZYSTOROW, a to wlasnie zrobisz jesli wszystkie znajda sie na jednej aluminiowej ksztalce nieodizolowane od siebie. Musisz zastosowac podkladki (silikonowe albo mikowe) i przykrecic wszystko do bloku (sa specjalne nasadki na dziury w tranzystorach, zezby sruby odizolowac). W sumie wszystko powinienes miec po odkreceniu w/w elementow z zasilacza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

SkAtaN: Z tym, że im większa powierzchnia ODDAWANIA ciepła tym lepiej, to się zgodzę jak najbardziej. Dlatego chciałbym jak najwięcej jak najcieńszych finów. Finy dalej od rdzenia (tym dalej im grubszy spód bloku) nie nagrzwają się i tylko niepotrzebnie woda je opływa = część przepływu przez blok się w takiej sytuacji marnuje.

Wlot i wylot - wlot z jednej strony finów, wylot z drugiej - chyba oczywiste, że finy będą pomiędzy wlotem a wylotem ;)

Mówić mi może kto chce - ważne są argumenty :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

NIE MOZESZ LACZYC ZE SOBA TRANZYSTOROW, a to wlasnie zrobisz jesli wszystkie znajda sie na jednej aluminiowej ksztalce nieodizolowane od siebie.

Qrde. Następny mnie zaskakuje. Wszystkie były przykręcone nie zaizolowanymi śróbkami, w większości do tego samego radiatora. A wszystkie radiatory były i tak połączone z masą - więc w sumie wszystkie te układy były połączone ze sobą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

NIE MOZESZ LACZYC ZE SOBA TRANZYSTOROW, a to wlasnie zrobisz jesli wszystkie znajda sie na jednej aluminiowej ksztalce nieodizolowane od siebie.

Qrde. Następny mnie zaskakuje. Wszystkie były przykręcone nie zaizolowanymi śróbkami, w większości do tego samego radiatora. A wszystkie radiatory były i tak połączone z masą - więc w sumie wszystkie te układy były połączone ze sobą.

8O

Chcesz mi powiedziec, ze wszystkie tranzystory byly przykrecone sruba bez takiej bialej izolujacej podkladki i po odkreceniu nie bylo tez takiej szarej miekkiej "gumy". Slowem, tranzystor jaki byl, tak zostal przykrecony w najzwyczajniejszy sposob?

I ten zasilacz dzialal 8O LOL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Guma" pod większośćią była (ale pod 2 na wspólnym radiatorze nawet nie było). Co do podkładek, to jeszcze oblookam - na razie jeszcze większość jest przykręcona do radiatora. Ale dzięki za info - oblookam sprawę dokładniej. Dotąd byłem przekonany, że obudowy tranzystorów były zwyczajnie połączone z masą.

 

Update:

http://zerofanzone.com/projects.asp?reques...rmax550w&page=6

Też nie widzę izolacji między blokiem a tranzystorami:?:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...