ciukacz Opublikowano 29 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 29 Marca 2009 witam obecnie mam leciwy 22" monitor crt (4:3), ale przymierzam sie do zakupu 24" lcd (jakis widescreen, najprawdopodobniej w proporcjach 16:10). na forum nvidia natknalem sie na temat o problemach z wspolpraca sterownikow forceware z monitorami widescreen - chodzi o zdolnosc zachowania wlasciwych (a nie w przyblizeniu wlasciwych) proporcji obrazu dla rozdzielczosci o proporcjach innych niz 16:10 (np stare gry, filmy 1080p). w jakim stopniu poprawne proporcje wyswietlanego obrazu zaleza od mechanizmow skalowania w monitorze ? slyszalem ze np samsung 2493hm sam automatycznie wyswietla 1920x1080 bez paskow u gory i dolu, co oznacza ze obraz jest rozciagniety w pionie. i ze za bardzo nie ta sie z tym nic zrobic. czy mogliby sie wypowiedziec uzytkownicy kart nvidii i monitorow widescreen jak to naprawde jest ? pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 30 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Marca 2009 Ale mówiąc "problemy" to masz na myśli w momencie podłączania jakiś zewnętrznych urządzeń typu konsola itp.? To już wtedy zależy od samego monitora czy potrafi odpowiednio "obrobić" obraz który dostaje. Kiedyś był problem, zwłaszcza w początkowych modelach wyposażonych w wiele wejść ( np. Benq FP241W ), ale obecnie to już raczej wszystko bez problemów działa. No ale zawsze lepiej poszukać w necie informacji o danym monitorze. Z kolei jeśli Ci chodzi o samą pracę przy użyciu DVI, to nie ma najmniejszych problemów. Przy filmach będziesz miał paski u górze i na dole, a w grach po włączeniu odpowiedniej opcji skalowania w sterach karty graficznej także będą paski. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość ciukacz2 Opublikowano 30 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Marca 2009 nie, nie chodzi mi o konsole - wiem ze w ich przypadku to zalezy tylko od proporcji monitora i jego mechanizmow skalowania. chodzi tylko i wylacznie o sterowniki nvidia na platforme windows. jesli odpale cos w rozdzialce 4:3 (czyli powinny byc dosc spore czarne paski po bokach) to czy w takim przypadku poprawne wyswietlanie jest zalezne od czegos innego niz sterowniki ? np od mechanizmow skalowania w monitorze ? i czy z czymkolwiek w tej kwestii sa problemy w sterownikach nvidii ? pytam, bo kiedys ponoc byly i trzeba bylo wylaczyc support do HDCP zeby skalowanie nvidii dzialalo poprawnie na monitorach widescreen. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 30 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Marca 2009 No jeśli chodzi tylko o windowsa, to nie ma najmniejszych problemów. Monitor nie musi nawet mieć opcji skalowania. Włączasz skalowanie w sterach i tak jak piszesz, chcą odpalić gierkę w "kwadratowej" rozdziałce to będziesz miał czarne paski. Jedyny problem jaki może być, to w bardzo starych gierkach. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ciukacz Opublikowano 30 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Marca 2009 a jakie to problemy moga wtedy wystapic w tych starszych grach ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wilczurek Opublikowano 30 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Marca 2009 Mam 16:9 i nie widzę żadnych problemów. przy 4.3 zostawiam czarne boki bo inaczej wiadomo co się stanie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 30 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Marca 2009 a jakie to problemy moga wtedy wystapic w tych starszych grach ? Rozciągnie Ci obraz na cały ekran, co przy rozdzielczościach "kwadratowych" ( bo stare gry rzadko obsługiwały rozdzielczości panoramiczne ) wszystko będzie trochę "grube", bo rozciągnięte w poziomie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ciukacz Opublikowano 30 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 30 Marca 2009 no ale wczesniej pisales ze ten scaling nvidii zapobiega temu. mozesz wtedy mi to wyjasnic ? chyba ze masz na mysli jakies pre-windowsowe produkcje, wtedy rozumialbym ze sterownik nic nie poradzi skoro jest nieuzywany ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 31 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 31 Marca 2009 Chodzi o 2 kwestie. 1. Monitor np. o rozdzielczości 1920x1200. Chcesz zagrać w rozdzielczości 1280x1024. Jak gierka jest w miarę nowa, a nie jakaś starucha 20 letnia, to po ustawieniu np. trybu bez skalowania czyli 1:1 ( w sterownikach karty graficznej ) będziesz miał rozdzielczość 1280x1024 piksel w piksel a po bokach i na górze i na dole będziesz miał czarne paski. I o to mi właśnie chodzi. 2. Inne kwestia, jak gra jest stara i nawet po ustawieniu tak jak wyżej, obraz zostanie rozciągnięty na cały ekran. Ale to raczej dotyczy gierek typowo dosowych, np. Settlers 1, Lords Of The Realm. W te gierki czasem sobie zagram i tam skalowanie nie działa. Już prościej się nie da wytłumaczyć. :wink: Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość ciukacz2 Opublikowano 31 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 31 Marca 2009 ok, dzieki za pomoc, te dodatkowe informacje mnie przekonaly ze chyba jednak warto zmienic to padlo ktore mam na cos nowszego. btw: rzeczywiscie chyba widzialem cos takiego co masz na mysli, kiedys u kolegi (na ati) zmienialem cos w biosie i to menu awarda wyswietlone bylo na calym ekranie. czulem sie jakbym dostal obuchem po lbie ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 31 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 31 Marca 2009 No właśnie o coś takiego chodzi, bo pod dosem wszytko jest rozciągnięte do proporcji ekranu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
costi Opublikowano 31 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 31 Marca 2009 Rozciągnie Ci obraz na cały ekran, co przy rozdzielczościach "kwadratowych" ( bo stare gry rzadko obsługiwały rozdzielczości panoramiczne ) wszystko będzie trochę "grube", bo rozciągnięte w poziomie.Bredzisz wasc ;) Caly pic ze skalowaniem z poziomu ssterownika polega na tym, ze ustawiasz w grze np. 1024x768 a sterownik sam dba o dodanie pasow po bokach. Wszystko dziala bez absolutnie zadnych problemow. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 31 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 31 Marca 2009 Bredzisz wasc ;) Caly pic ze skalowaniem z poziomu ssterownika polega na tym, ze ustawiasz w grze np. 1024x768 a sterownik sam dba o dodanie pasow po bokach. Wszystko dziala bez absolutnie zadnych problemow. Kolego, ja to wiem. Znajdź mi opcję zmiany rozdzielczości w tych grach które napisałem to masz skrzynkę browarów. :wink: Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wahoo Opublikowano 31 Marca 2009 Zgłoś Opublikowano 31 Marca 2009 Spróbuj odpalić te gry przez Dosboxa - z rozdzielczością ustawioną na sztywno 1280x1024 i renderowaniem przez direct3d/opengl. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
costi Opublikowano 2 Kwietnia 2009 Zgłoś Opublikowano 2 Kwietnia 2009 Kolego, ja to wiem. Znajdź mi opcję zmiany rozdzielczości w tych grach które napisałem to masz skrzynkę browarów. :wink:Ale po co masz zmieniac rozdzielczosc, bo nie lapie? Rozdzielczosc w grze zostawiasz bez zmian, a w sterowniku ustawiasz np. skalowanie z zachowaniem proporcji. i włala, masz obraz o niezmienionych proporcjach, wypelniajacy ekran w najlepszy mozliwy sposob (czyli tylko pasy po bokach). Ze bedzie pikseloza, to juz inna historia, ale to jest chyba oczywiste ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 2 Kwietnia 2009 Zgłoś Opublikowano 2 Kwietnia 2009 W starych dosowych gierkach nie ma opcji zmian rozdzielczości ( jest jakaś "na sztywno" ustawiona, zazwyczaj 640x480 lub 800x600 ). Obraz z takich gier jest rozciągany na cały ekran, nie zależnie od tego co masz ustawione w opcjach sterów karty graficznej. Jak masz monitor panoramiczny 16:10 ( ew. 16:9 ) to wszystko będzie "grube", bo rozciągnięte w poziomie. Mam nadzieję, że teraz już wiesz o co mi chodzi? :D Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saleen Opublikowano 2 Kwietnia 2009 Zgłoś Opublikowano 2 Kwietnia 2009 U mnie w LG W2252TQ jest opcja zmiany proporcji na 4:3 z poziomu menu monitora. Wtedy nie ma bata, będzie OK (skaluje nawet BIOSa i ekran POST - wiadomo, na poziomie samego monitora a nie sterownika GPU) Ale nie wiem jak z występowaniem tej opcji w innych monitorach widescreen. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SGJ Opublikowano 2 Kwietnia 2009 Zgłoś Opublikowano 2 Kwietnia 2009 W starych dosowych gierkach nie ma opcji zmian rozdzielczości ( jest jakaś "na sztywno" ustawiona, zazwyczaj 640x480 lub 800x600 ). Obraz z takich gier jest rozciągany na cały ekran, nie zależnie od tego co masz ustawione w opcjach sterów karty graficznej. Jak masz monitor panoramiczny 16:10 ( ew. 16:9 ) to wszystko będzie "grube", bo rozciągnięte w poziomie. Mam nadzieję, że teraz już wiesz o co mi chodzi? :D Połącz skalowanie ze zmianą rozdzielczosci pulpitu. Istnieje szansa ze gra zostanie na takiej powierchni ekranu jak przed jej uruchomieniem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 2 Kwietnia 2009 Zgłoś Opublikowano 2 Kwietnia 2009 U mnie w LG W2252TQ jest opcja zmiany proporcji na 4:3 z poziomu menu monitora. Wtedy nie ma bata, będzie OK (skaluje nawet BIOSa i ekran POST - wiadomo, na poziomie samego monitora a nie sterownika GPU) Ale nie wiem jak z występowaniem tej opcji w innych monitorach widescreen. No jak sam monitor ma tą opcję, to co innego. Jak grafa to inaczej. Połącz skalowanie ze zmianą rozdzielczosci pulpitu. Istnieje szansa ze gra zostanie na takiej powierchni ekranu jak przed jej uruchomieniem. Przy okazji sprawdzę i dam znać. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
costi Opublikowano 3 Kwietnia 2009 Zgłoś Opublikowano 3 Kwietnia 2009 W starych dosowych gierkach nie ma opcji zmian rozdzielczości ( jest jakaś "na sztywno" ustawiona, zazwyczaj 640x480 lub 800x600 ). Obraz z takich gier jest rozciągany na cały ekran, nie zależnie od tego co masz ustawione w opcjach sterów karty graficznej. Jak masz monitor panoramiczny 16:10 ( ew. 16:9 ) to wszystko będzie "grube", bo rozciągnięte w poziomie. Mam nadzieję, że teraz już wiesz o co mi chodzi? :D Hm... zarzuc jakims tytulem, az sprawdze z ciekawosci. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms83 Opublikowano 3 Kwietnia 2009 Zgłoś Opublikowano 3 Kwietnia 2009 (edytowane) Hm... zarzuc jakims tytulem, az sprawdze z ciekawosci. A proszę bardzo: Settlers 1, Lords Of The Realm. Tyle mi w tej chwili przychodzi do głowy. PS. Połącz skalowanie ze zmianą rozdzielczosci pulpitu. Istnieje szansa ze gra zostanie na takiej powierchni ekranu jak przed jej uruchomieniem. Zrobiłem za radą kolegi i faktycznie przytoczone przeze mnie gry wyświetlają się w rozdzielczości jaka jest ustawiona na pulpicie. Edytowane 11 Kwietnia 2009 przez toms83 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...