wojs Opublikowano 30 Kwietnia 2003 Zgłoś Opublikowano 30 Kwietnia 2003 SKUTECZNE CHŁODZENIE :oops: Skuteczne chłodzenie naszego komputera pomoże nam przedłużyć żywotność jego podzespołów. Polepszając je, powinniśmy uniknąć niespodziewanych zawieszeń oraz zyskać możliwość lepszego wykorzystania procesora czy karty graficznej, (tzw., overclocking, czyli podkręcanie powyżej nominalnych częstotliwości pracy tych układów). Dzięki niższej temperaturze części, nie musimy obawiać się również spalenia czegokolwiek! Aby uzyskać dobre chłodzenie wnętrza peceta, a co za tym idzie wydzielających dużo ciepła jego komponentów należy: 1. Sprawdzić, czy wlot chłodnego powietrza jest drożny. Główny wlot powietrza znajduje się w przedniej-dolnej części obudowy. Jeśli wydaje nam się, że ma on za małą powierzchnię, możemy usunąć z niego kratkę... Powietrze powinno cyrkulować od przedniej-dolnej części obudowy do tylnej-górnej, gdzie znajduje się zasilacz. 2. Powinno się zobaczyć, czy powietrze nie przepływa na skróty tzn., czy nie ma małego obiegu pomiędzy wlotem przez otwór dodatkowego wiatraka (pod zasilaczem) a zasilaczem. W rozważanym przypadku wypadku komponenty komputera, takie, jak CD-ROM, twardy dysk a nawet karta graficzna nie będą miały wystarczającej cyrkulacji. Można uniknąć takiej sytuacji, zalepiając otwór na dodatkowy wiatrak. 3. Aby polepszyć cyrkulację pomiędzy wlotem powietrza a zasilaczem należy zwiększyć drożność środkowej części obudowy. Można to zrobić, składając taśmy (od napędów) wzdłuż, tak, aby maksymalnie zmniejszyć ich szerokość (sklejamy je wtedy taśmą izolacyjną/klejącą). Następnie należy je podpiąć tak, by nie przeszkadzały w przepływie powietrza. Gotowe wąskie przewody można także kupić w sklepie. Są jednak dość drogie. 4. Aby poprawić ogólne chłodzenie obudowy możemy zainstalować z tyłu dodatkowy wiatrak cyrkulacyjny, uprzednio usuwając kratkę i instalując na jej miejsce metalowy grill (używamy do tego celu kombinerek, wiertarki lub piłki do metalu) 5. Aby usprawnić chłodzenie samego zasilacza należy usunąć z niego tylną kratkę i wkręcić na jej miejsce metalowy grill (jak wyżej). Następnie możemy wyposażyć zasilacz w dodatkowy płaski radiator, który przykręcimy do już istniejących (u góry, tak, żeby ten nowy połączył te dwa stare), polepszy to nam oddawanie ciepła. Możemy również zwiększyć ilość otworów wentylacyjnych w zasilaczu, nawiercając je (obok już istniejących) wiertarką. 6. Aby lepiej chłodzić kilka napędów CD-ROM (lub DVD-ROM lub CD-RW) należy zostawić pomiędzy nimi jedno wolne miejsce. 7. By wydajniej chłodzić twardy dysk, możemy zainstalować w jego okolicy wiatrak, który wymusi lepszy obieg powietrza. Możemy zastosować jako alternatywę chłodzenie blokiem wodnym. 8. Aby lepiej schłodzić kartę graficzną, należy zostawić pomiędzy nią a innymi urządzeniami podłączanymi do portów PCI, co najmniej jedno wolne miejsce, w ten sposób wiatrak układu graficznego ma wolną przestrzeń, z której zasysa chłodne powietrze. Możemy zastosować jako alternatywę chłodzenie blokiem wodnym. 9. Aby lepiej chłodzić procesor możemy: * Wymienić radiator na miedziany (lub częściowo miedziany) * Zastąpić radiator większym * Zmienić pastę termoprzewodzącą ze zwykłej silikonowej na taką z dodatkiem srebra lub miedzi (uważajmy jednak, by nie zabrudzić nią mostków procesora). * Zamienić wiatrak na taki o większym skoku śmigła i/lub większych obrotach. * Wyszlifować lepiej powierzchnię radiatora, która styka się z procesorem. * Możemy zmienić układ chłodzenia na wodny. * Poupinać przewody, które wisząc nad wiatrakiem hamują dopływ powietrza do układu chłodzącego. * W wypadku procesorów Athlon XP dokupić specjalną miedzianą podstawkę pod radiator. * W wypadku procesorów Pentium4 lub Celeron (Tualatin, Wiliamette, Northwood) możemy pozbyć się metalowej pokrywki chroniącej jądro procesora (używamy do tego żyletki, nacinamy dookoła tę pokrywkę usuwamy ją i wybieramy pozostałą pastę). SKUTECZNE WYCISZANIE 8) Niestety dobre chłodzenie jest wrogiem ciszy. Inaczej mówiąc: Dobrze chłodzony komputer to najczęściej głośny komputer. Możemy jednak idąc na małe ustępstwa w zbijaniu temperatury mocno obniżyć hałas, jaki wydobywa się z naszego peceta. Co zatem należy w tym kierunku uczynić? Oto moja lista propozycji: 1. Okleić obudowę od środka matami dźwiękochłonnymi lub korkiem (korek grubości: 0,5 - 0,7cm). Należy to zrobić dokładnie i na możliwie jak największej powierzchni ścian obudowy. 2. Ustawić dyski w tryb cichej pracy (obniża to hałas, ale i niestety wydłuża czas dostępu). Można również skrócić czas pracy ich talerzy do np. 30 min, po tym czasie dysk usypia i jest bezszelestny. Możemy dyski wyciszać (i chłodzić) również tzw. płaszczem wodnym (polega to na wstawieniu zabezpieczonego hermetycznie przed wilgocią dysku do naczynia z płynem, dzięki czemu pozbywamy się wibracji i wysokiej temperatury, zabieranej przez czynnik chłodzący, jakim jest woda). 3. Można ustawić napędy CD-ROM w tryb np. 8x lub 16x (zamiast standardowych np. 52x!). W większości wypadków prędkość taka wystarcza w zupełności. 4. Co pewien czas konserwować wentylatory (smarowanie, czyszczenie) i obniżyć ich prędkość obrotową: 5. Wiatrak od procesora powinien mieć jak najniższe obroty (najlepiej 1500 - 3000rpm), ale, żeby był nadal wystarczająco skuteczny powinien mieć dużą średnicę (najlepiej 8cm). Może to być cichy zestaw chłodzący Zalmana lub Titana. Najlepiej, jeśli wiatrak ma kontrolę obrotów uzależnioną od temperatury otoczenia. Dzięki temu, gdy warunki na to pozwalają, obniża on samoczynnie obroty. 6. Zamiast wiatraka na karcie graficznej możemy użyć większego radiatora i chłodzić procesor graficzny pasywnie. Aby zdjąć poprzedni radiator chłodzimy kartę w zamrażalniku (uprzednio izolując ją od wilgoci workiem foliowym) i usuwamy stary radiator. Nowy przyklejamy specjalnym klejem termoprzewodzącym (takim, jakiego używa się do naprawy układu odmrażającego tylną szybę samochodową). 7. Wiatrak zasilacza podłączamy do układu regulującego obroty w zależności od temperatury, (jeśli miał stałe obroty). Aby obniżyć hałas zasilacza należy usunąć z niego tylną kratkę i wkręcić na jej miejsce metalowygrill, który nie będzie hamował drogi powietrza i pozwoli na cichszą i wydajniejszą pracę wentylatora przy niższych obrotach. Następnie możemy wyposażyć zasilacz w dodatkowy radiator, który przykręcimy do już istniejących, polepszy to nam oddawanie ciepła. Możemy również zwiększyć ilość otworów wentylacyjnych w zasilaczu, nawiercając je (obok już istniejących) wiertarką 8. Aby jednak zabrać się do obniżania obrotów wentylatora na procesorze musimy obniżyć ogólną temperaturę w obudowie. Jak to zrobić? Należy zamontować z tyłu obudowy (w przeznaczonym do tego celu miejscu) dodatkowy wentylator cyrkulacyjny. Powinien on wyciągać powietrze z obudowy na zewnątrz. Najlepiej wyposażyć go w układ kontroli obrotów zależnie od temperatury otoczenia (odpowiedni musimy kupić lub wykręcić ze starego zasilacza). Jeśli takim czymś nie dysponujemy, możemy albo podłączyć go pod 5V, albo pod 7V (12-5), albo użyć 5V diody Zenera, albo wlutować szeregowo odpowiedni opornik. Czystość :mrgreen: Jak wiadomo, wymuszony obieg powietrza jest sprzyjający ze względu na jego właściwości chłodzące, ale ma jeden podstawowy mankament. Oprócz powietrza, wciska się do obudowy mnóstwo kurzu! Nie jest to problem bez znaczenia. Psujące się wentylatory, które zanim umilkną na zawsze, torturują nasze uszy głośnym piskiem, brudne, przegrzewające się radiatory a wreszcie nasze alergie. Oto cena, jaka musimy zapłacić za dobre chłodzenie. To wszystko wina zanieczyszczeń powietrza dodatkowo rozpylanych przez komputer. Co możemy zrobić, aby ograniczyć dostawanie się tych drobin kurzu do środka obudowy peceta? Należy uszczelnić wszystkie szpary w obudowie, oprócz wlotu powietrza. Czym najlepiej to zrobić? Silikonem albo kitem. Następnie możemy założyć filtr na wlocie powietrza. Do tego celu posłuży nam gąbka albo filtr od odkurzacza. © by WOJS Fotki (prawie wszystkie) by WOJS Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...