Caleb Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 (edytowane) Ostatnio mamy sporo okazji do świętowania oraz wspomnień. Minęło dwadzieścia lat od obalenia komunizmu, pięć od wejścia do UE czy też niebawem stuknie siedemdziesiąta rocznica rozpoczęcia II Wojny Światowej. Naszła mnie więc ochota nieopisana, aby przygotować kalendarium poświęcone rozwojowi gier Fps, niegdyś zwanych Fpp. Historia rozwoju strzelanek jest co najmniej ciekawa, ale pamięć bywa ulotna, zatem warto sobie pewne fakty przypomnieć. Wśród forumowej społeczności z pewnością znajdziemy starych wyjadaczy, którzy jeszcze wczoraj okupowali archaiczne urządzenia do grania klasy 386 i Amiga 500. Dziś natomiast obficie wylewają żale oraz wieszają psy na nowych produkcjach. W ogóle doświadczonemu graczowi ciężko dogodzić :) Jednemu się brak innowacji nie podoba, inny ich wcale nie oczekuje, a jeszcze inny sam nie wie czego by tak naprawdę chciał. Koronnym argumentem w podobnych przypadkach bywa, cytuję: „bo dawniej to już...” - i tak się zaczyna wywód pełen nostalgii i żalu. Stwierdzenie, że gry kiedyś miały duszę nie jest wcale bezpodstawne i sam muszę to przyznać. Od kilku lat obserwujemy trend skupiony głównie wokół polepszania oprawy graficznej, kosztem klimatu i miodności. A może jest zupełnie inaczej? To my się zestarzeliśmy i żyjemy jeszcze w innej epoce? Pamiętamy czasy Commodore 64, Pegasusa, pierwszych numerów Secret Service i przygotówek Sierry, zaś świat dawno nas wyprzedził. Czy jesteśmy Dinozaurami? Hmm...dobre pytanie. Pozwólcie więc, że zaproszę Was na pierwszą część sentymentalnej podróży po dwudziestoleciu gier First Person Shooter. Autor: Sebastian "Caleb" Oktaba ODNOŚNIK DO PUBLIKACJI</p> Edytowane 22 Czerwca 2010 przez Caleb Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pietia(lania) Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 link do skomentowania przenosi do wiezow krwi :] do poprawy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 (edytowane) Ta platforma testowa chyba jest od innego artykułu? :lol2: Edytowane 6 Lipca 2009 przez Gość Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Caleb Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Ta platforma testowa chyba jest od innego artykułu? :lol2:Jest uniwersalna :> Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arni Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Platforma testowa miażdży :lol: brakuje tylko wykresów ile na danej grze fps uzyskałeś :) poza tym łezka w oku się kręci :( Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bonnou Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Z wymienionych gier, pamiętam i grałem tylko w te z 1996r - czekam na część drugą. Nie miałeś czasem spadków fps'ów na tym procku :> Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ZIBI_PL Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 w wiekszość gier grałem i zgadzam się że zasługują na pamięć ;) chociaż bylo kilka mniejszych tytułów które też miło wspominam ale tytulow nie pamietam :( gdybyś zachaczył o 1997 to mam nadzieje ze w czołówce będzie BLOOD i SHADOW WARRIOR :D Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Outlander Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 No to wzdycham: ehhhh :D Z tej listy to pominąłem chyba z dwie gry :D Na koniec można by wspomnieć o projektach ożywiających stare gry jak np: "Duke Nukem 3D: High Resolution Pack" czy "Doomsday HQ" Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fl0r3k Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Fajny artykuł. Wszystkie ważniejsze pozycje zaliczone :) Zawsze się zastanawiałem dlaczego nikt nie nie kontynuował pomysłu Descenta. Poruszanie się po tych labiryntach było przecudowne :blink: Tak jak doczekałem sie System Shocka 2, tak na Descenta czekam i czekam <_< Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jabar83 Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 A ja grałem również w te z 1989. Najlepiej wspominam właśnie Wolf3D, DooM 1, 2 i Quake. Oczywiście świetnie się bawiłem przy Duke3D. Ale dzieła od ID Software najbardziej mi zapadły w pamięci. Pamiętam jak specjalnie jechałem na giełdę komputerową by kupić nową płytę główna (386) by mi DooM 2 lepiej chodził ;) Do dziś pamiętam ile godzin spędzałem krążąc po korytarzach w Wolf3D i DooM w poszukiwaniu sekretów. Dosłownie macałem każdy metr ściany w każdym poziomie. Teraz by mnie to znudziło po paru minutach, ale dla mnie wtedy były inne czasy. Gry ociekały miodem. Dzisiaj trudno o tak miodną grę, chociaż wiek też swoje robi ;) Artykuł bardzo dobry chociaż uważam, że powinien tam się znaleźć jeszcze BlooD, ba ta gra to też swojego rodzaju legenda czarnego humoru w FPS ;) Nie wspominając o ciekawych broniach jak laleczka Voodoo ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bagienny Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Fajny artykuł. Wszystkie ważniejsze pozycje zaliczone :) Zawsze się zastanawiałem dlaczego nikt nie nie kontynuował pomysłu Descenta. Poruszanie się po tych labiryntach było przecudowne :blink: Tak jak doczekałem sie System Shocka 2, tak na Descenta czekam i czekam <_<Przecież był Descent 2, Descent 3, a po drodze nawet coś, co nazywało się Forsaken i polegało z grubsza na tym samym :P Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
m_lesiu Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 (edytowane) Świetny artykuł. Z miłą chęcią przeczytam dalsze części :) Blood został wydany w 1997 roku, a więc wszystko przed nami :) Edytowane 6 Lipca 2009 przez m_lesiu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wistler Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Przecież był Descent 2, Descent 3, a po drodze nawet coś, co nazywało się Forsaken i polegało z grubsza na tym samym :PPełna wersja "trójki" była nawet w KŚ. :P Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panzar Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 a ktoś pamięta grę w której było kilka typowych broni oraz kilka smaczków jak jakaś magiczna laska widły i kosa, pamiętam jeszcze że jedna z map do lana to był... stadion. ktoś może podać mi tytuł? po klikałbym sobie w to ponownie ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
akodo Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 prznar1: może Blood? Dziękuje za taki fajny artykuł, wieczorem biore sie za czytanie całości :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Caleb Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Artykuł bardzo dobry chociaż uważam, że powinien tam się znaleźć jeszcze BlooD, ba ta gra to też swojego rodzaju legenda czarnego humoru w FPS ;) Nie wspominając o ciekawych broniach jak laleczka Voodoo ;)Tak, tak pamiętam... perypetie Caleba hehe :) Ale to już rok 1997 :> CDN etc. Przecież był Descent 2, Descent 3, a po drodze nawet coś, co nazywało się Forsaken i polegało z grubsza na tym samym :PAno było, choć ostatnie 5 lat to już posucha dla wielbicieli tych klimatów. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sysak Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Genialny pomysł na artykuł i miło się ten tekst czyta bo jest fajnie napisany. Ogólnie to znowu masz +1 do respektu cal. ;-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rikki Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Gratuluję Caleb - ten artykuł jest zdecydowanie najfajniejszym jaki miałem okazję czytać na portalach IT od dawna. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Caleb Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Cóż, trzeba będzie się wziąć za lata 1997 – 2003 :> Potem to już czasy zbyt nowożytne żeby było co wspominać hehe. Ale przecież zostają jeszcze cRpg które też sporą sympatią darzymy :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adam1004a Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 (edytowane) Pamiętam jak specjalnie jechałem na giełdę komputerową by kupić nową płytę główna (386) by mi DooM 2 lepiej chodził ;) doom smigal na 386 lub lepszych. smigal on pod rozszerzeniem dos4gw (czy jakos tak) pamietam ze doprowadzalo mnie to do pasji bo mialem wtedy AT (286 20mhz) i wywalalo mi komunikat 386 or higer.... pol dnia rozpakowywania z dyskietek i kupa grrr - kto pamieta arj.exe potem przesiadlem sie zaraz na 486dx2 66mhz, alez to wymiatalo. i zaczelo sie ladowanie sterow do UMB, waleczenie o pamiec bazowa i cudowanie z pamiecia EMS i XMS. jeszcze pamietam jak emm386.exe i highmem.sys spedzaly mi sen z powiek, a wszystko dla doom-a ;) Edytowane 6 Lipca 2009 przez adam1004a Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bonnou Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Cóż, trzeba będzie się wziąć za lata 1997 – 2003Ten artykuł by mnie bardzo interesował - można by tak powiedzieć że czasy mi prawie współczesne - chętnie poznam zdanie Redaktora o grach z tamtego okresu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fl0r3k Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Przecież był Descent 2, Descent 3, a po drodze nawet coś, co nazywało się Forsaken i polegało z grubsza na tym samym :P No wiadomo ze byl D2 i D3.. ale coś wiecej :) Więęęceeeej!! :lol2: Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Ja z tych wszystkich gier najlepiej pamiętam heretica ahhh chyba zaraz sobie ściągnę... Pamiętam jak grałem z ojcem heheh ale ta gra wymiatała ;d doom też oczywiście pamiętam i wolfenstein 3d to były 3 najlepsze gry. Ps. Chyba najbardziej przełomowa gra 1997 – 2003 to Q3 Arena i Unreal Tournament ;] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panzar Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 prznar1: może Blood?DAA dzięki :) wypas artykuł, oby więcej takich ;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bonnou Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Ps. Chyba najbardziej przełomowa gra 1997 – 2003 to Q3 Arena i Unreal Tournament ;]Jeśli chodzi o multi, to tak. A ogólnie to Half-Life był czymś ponad normę :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jabar83 Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 (edytowane) Quake 3 nadal rządzi. Pamiętam nawet pierwsze beta-demo. Była tam o ile dobrze pamiętam jedna mapa. Nie mówiąc już o tym ile gier powstało na tym silniku ;) Za UT i Unreal'em ogólnie jakoś nie przepadałem nigdy. Heretica wspominam też dobrze, chociaż 2 część bardziej mi się podobała. Ta mroczna muzyczka z CD robiła wrażenie. No i silnik Q2 też był całkiem dobry. To przecież Half Life był zrobiony na silniku Q2 o ile mi wiadomo. Tyle że zmodyfikowanym. A gdyby nie Half Life to by nie było CS ;) Edytowane 6 Lipca 2009 przez Devil Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jake79 Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Bardzo ładny tekst. Do tego nostalgiczny...że chwyta za serce :wink: . Brawa za entuzjazm (poziom merytoryczny też przyzwoity). Najbardziej pamiętam - Wolfensteina 3D (qrwa jak ten czas leci...świat miał wtedy tę cielęcą otwartość :wink:, na wszystkim zatykało się flagę z napisem "pierwszy raz" :wink: , to se ne wrati ), a poza tym - Heretic, Hexen i oczywista Duke 3D. To nie były gry, to były nieznane lądy, które odkrywało się długimi godzinami... Warto dodać, że dzisiejsze fps'y w zasadzie nie wychodzą poza schemat zakreślony przez stare, dobre tytuły. A szkoda. Ale uwiąd twórczy to już temat na osobny artykuł (Caleb jakbyś chciał kiedyś ponarzekać na sztampę i nudę w świecie gier to daj znać :wink: ). p.s. myślałeś o czymś podobnym a propos crpg? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Finchy Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 (edytowane) cudowny artykuł :) najważniejsze gry zaliczone mam :) od 94 roku. :D ja grałem na Pentiumie podkręconym do magicznych 100mhz :) dysk 3,99Gb, 16mb RAM, zintegrowana grafika 1mb. Pamiętam że po Quake'u i Bloodzie bałem się zasnąć nieźle to ryło psychikę. A najlepsze w tym artykule jest platforma testowa :D ciekawe ile FPS by miał w Quake I - 5559? :D bez baboli prosze Edytowane 6 Lipca 2009 przez yuucOm Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Caleb Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 Caleb jakbyś chciał kiedyś ponarzekać na sztampę i nudę w świecie gier to daj znać :wink:. p.s. myślałeś o czymś podobnym a propos crpg? A wiesz, że i owszem – sezon ogórkowy wśród nowych tytułów się zbliża, to i można nieco pogrzebać w przeszłości :) cudowny artykół :)Oj, oj - czy mowa o tym artykule? :> A z platformą testową to nie przesadzajmy - da się jakoś grać :> Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wistler Opublikowano 6 Lipca 2009 Zgłoś Opublikowano 6 Lipca 2009 A z platformą testową to nie przesadzajmy - da się jakoś grać :>Kręcić pan redaktor tylko nie umie, to mu doskwierają spadki FPSów, jak wyleci więcej niż dwóch przeciwników. Cóż robić, życie. :D Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...