Skocz do zawartości
macialek

Matura

Czy zdales mature?  

  1. 1. Czy zdales mature?

    • Tak
      32
    • Nie
      4
    • A co to?
      6
    • Kurna co?
      7


Rekomendowane odpowiedzi

Nie będzie trzeba zakładać nstępnych topiców, chyba że ktoś o tym pomyśli i założy :evil: Ja maturki jeszcze nie mam, ale...

Życzę Wam Maturzystom połamania długopisów i aby zabrakło Wam kartek na wyprawcowanie :D :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja dopiero za rok, ale juz sobie wyobrazam, czy bede sie stresowal cyz nie.. Jak do sredniej zdawalem, to stresu bylo o wiele mniej niz przypuszczalem, tylko przed samym wyjazdem do szkoly i przed wejsciem. Jak juz kartke z zadaniami z maty dostalem, to zaczalem rozwiazywac i bylo ok (ale jak sobie to przypomne, to znowu jakies takie uczucie stresu jest..). No a pozniej 5 z maty, wszystko bylo proste jak nie wiem, najwyzej 3 wzory trzeba bylo pamietac - w dodatku takie proste...

 

Niestety z mata nie bedzie tak dobrze, jak w pierwszej klasie uczyla mnie fajna babka, to w pierwszym polroczu 2 klasy i w 3 klasie uczy mnie taka jedza, ze szkoda gadac. Babsko nic nie umie tlumaczyc, jeszcze nikt przy niej nie powiedzial, ze sie czegos nauczyl. Chodz nigdy nie mialem ponizej 4 z maty, to przy niej jest to prawdopodobne... chyba pojde na korepetycje (o czym nigdy wczesniej bym nie pomyslal). A jak ta idiotka mnie bedzie uczyla w klasie maturalnej to juz w ogole nie wiem co robic. Jak myslicie, jest jakas szansa, na zmiane naucyzciela na wniosek ucznia ? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

matura to pikuś wporównaniu z innymi egzaminami jakie będziecię mieli w przyszlości  :D

Powodzonka!! Ale wiedzcie, że matura to mały pikuś...

matura to pryszcz poczekajcie na sesje ;P

Ehhh, bez sensu straszycie dzieciaki :? Jak sie jest systematycznym i umie sie zaplanowac czas , to i sesja to pikus. Magisterka zreszta tez.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

matura to pikuś wporównaniu z innymi egzaminami jakie będziecię mieli w przyszlości  :D

Powodzonka!! Ale wiedzcie, że matura to mały pikuś...

matura to pryszcz poczekajcie na sesje ;P

Ehhh, bez sensu straszycie dzieciaki :? Jak sie jest systematycznym i umie sie zaplanowac czas , to i sesja to pikus. Magisterka zreszta tez.

będą się bali tylko ci co nic nie umieją, jak ktoś umie to się nie ma czym przejmować, no chyba że ktoś jest sprytny to co innego

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powodzonka!! Ale wiedzcie, że matura to mały pikuś...

Buahhaha

Szczera racja

Na Akademi Muzycznej, sesja to była bajka :wink: no ale na PW na elektrycznym :? qrde momentami ciężko było :roll: :?

Powodzonka na maturze i dostania sie na odpowiednie studia :twisted:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

juz mam to za soba :D

Ale matura to cos takiego, co sie pamieta przez cale zycie... Sesje; egzaminy, kolokwia sie zapomina z czasem.

 

 

Poniewaz w chwili pisania tego postu matura z Polaka juz trwa, zycze wszystkim polamania pior/dlugopisow/olowkow (niepotrzebne skreslic) :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2 lata temu zrobilem na loozaku :)

 

po pierwszym dniu (polski) poszedlem wieczorkiem do parku z kolesiem i zrobilismy naleweczke ;]

 

nastepnego dnia pisalem angielski do ktorego sie nic nie przygotowywalem, bo to wiedzialem ze zdam. do polskiego rylem troszke bo z probnej bylo 1. no i tak mnie suszylo na tym angielskim i tak mi sie nie chcialo pisac ze w sumie to napisalem tylko na 3, a polski co dziwne na 4.

 

a na ustna z anglika to nie przyszedlem, bo pomylily mi sie dni. zdawalem pozniej po niezlych przejsciach ze zwolnieniami lekarskimi, etc.

 

bardzo dobrze wspominam ten okres. najdluzsze wakacje (od kwietnia). no moze z malymi przerwami na maturke i egzaminek wstepny.

 

powodzenia wszytkim. jak wy bedziecie sie juz relaksowac przed wstapnym ja bede sie pocil na egzaminie z baz danych ;]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

------------------------------>Matura 2003<------------------------------

 

Tematy prac maturalnych.(12:27)

 

Dotychczas tematy maturalne ujawniono w następujących województwach:

 

WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE:

1) "Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieło dopełnia, rozwija i wzbogaca" - przekonuje Ryszard Kapuściński. Podejmij dialog z sądem pisarza przywołując stosowne utwory.

2) Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach - darem, brzemieniem, przekleństwem - omawiając zagadnienie wykorzystaj znane ci teksty literackie.

3) Literatura XIX-wieczna jako strażniczka narodowego pamiątek kościoła - rozważ problem odwołując sie do wybranych utworów.

4a) Jan Kochanowski - "Pieśń XXV", Kazimierz Wierzyński - "Modlitwa". Interpretując wiersze Jana Kochanowskiego i Kazimierza Wierzynskiego, wyjaśnij, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku.

4b) Albert Camus - Dżuma - zło jako wyzwanie wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć - rozważania na kanwie Dżumy i innych utworów litertury XIX i XX wieku.

 

WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE:

(informacja nieoficjalna)

1) "Według mnie" - napisał Witold Gombrowicz "literatura niepoważna usiłuje rozwiązać problemy egzystencji. Literatura poważna je stawia." Rozważ te słowa, odwołując się do wybranych utworów literackich z różnych epok.

2) "Bywają takie spotkania, które w jednej chwili odmieniają ludzkie życie". Czy zgadzasz się z tym stereotypowym sformułowaniem? Swoją odpowiedź uzasadnij odwołując się do wybranych utworów literatury i filmu.

3) "Bogini Hebe wśród przyjaciół". Sprawadzian z rozumienia czytanego tekstu i tworzenia własnego.

4) Dokonaj interpretacji wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego "Szekspir i chryzantemy". Zwróć uwagę jaką rolę odgrywają w utworze aluzje i odwołania do tradycji kultury europejskiej.

 

WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE:

1) Najdoskonalsza część stworzenia czy "nędzy wszelkiej wizerunek"? Odwołując się do wybranych utworów z różnych epok, rozważ, która z literackich koncepcji człowieka i jego losu jest bliższa rzeczywistości.

2) Wygrywać jest rzeczą ludzką... Na podstawie wybranych utworów oceń postępowanie bohaterów literackich odnoszących zwycięstwo.

3) Nasz pochód przez dzieje, który chętnie wyobrażamy sobie jako zwycięski marsz ku nieograniczonym, jasnym horyzontom, jest w istocie (...) dreptaniem od kryzysu do kryzysu - Jan Józef Szczepański. Odwołując się do wybranych utworów przedstawiających kryzys cywilizacji XX wieku, rozważ, czy podzielasz pogląd pisarza na temat ludzkich dziejów.

4) Zinterpretuj wiersz Zbigniewa Herberta (1924-1998) "Dałem słowo". Zwróć uwagę na postawę etyczną podmiotu lirycznego. W swych rozważaniach możesz odwołać się do innych wierszy poety.

 

WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE:

1) Czy zgadzasz się z opinią, że "istnieje jakieś stałe prawo, na mocy którego 'dzieci' muszą zawsze buntować się przeciwko 'ojcom'?" Wykorzystując właściwe dzieła, potwierdź ten pogląd lub podejmij z nim polemikę.

2) Analizując wybrane postawy bohaterów różnych tekstów kultury, skomentuj i rozwiń myśl: "Choć człowiek nie wybiera zdarzeń swego losu, to jednak może je kształtować".

3) Analiza i interpretacja porównawcza wierszy Wisławy Szymborskiej "Chwila" i Adama Zagajewskiego "Chwila" lub analiza i interpretacja wiersza Adama Zagajewskiego "Chwila".

4) Rozumienie czytanego tekstu. Pisanie wypracowania. Klaus Tchiele-Dohrmann "Plotka jako ulubiona forma komunikacji międzyludzkiej". Wypracowanie: "Wzorce osobowe czy ludzie walczący z własnymi słabościami?" Które postawy bohaterów lepiej motywują cię do działania? Uzasadnij swoje stanowisko analizując dwa, trzy przykłady.

 

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE:

(informacja nieoficjalna)

1) Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią motywy autobiograficzne w wybranych utworach literackich.

2) Idealizm życiowy - pomaga czy przeszkadza w osiąganiu zamierzonych celów?

3) Przeznaczenie, przypadek, świadomy wybór - co decyduje o naszym losie na podstawie wybranych utworów literackich.

4) Interpretacja wiersza "Chwila" Ewy Lipskiej.

 

WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE:

(informacja nieoficjalna)

1) Trzeba wiedzieć z czego się wyrasta - myśl Henryka Grynberga uczyń tezą rozważań na temat roli artysty w kształtowaniu tożsamości narodowej"

2) Mówi się, że sztuka wzbogaca człowieka - rozważ problem nawiązując się do wybranych dzieł literackich i innych.

3) Człowiek przez całe życie musi dokonywać wyborów -omów zagadnienie na kontrastowo wybranych sytuacjach z biografii bohaterów literatury.

4) Zaproponuj sposoby odczytania wiersza Ewy Lipskiej "Córeczka Z" z tomu "Sklepy zoologiczne".

 

WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE:

(informacja nieoficjalna)

Na Warmii i Mazurach maturzysci mogą wybrać temat dotyczący patriotyzmu na przełomie wieków, na podstawie utworów literackich;

posługując się lekturami porównać życie kobiety współczesną z życiem jej prababci.

Inne tematy to analiza wiersza Tadeusza Różewicza oraz zagadnienie walki dobra ze złem na podstawie cytatu wiersza Wisławy Szymborskiej.

 

Update1(12:46):

 

WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE: --->Patrz Województwo wielkopolskie

 

Update 2(13:07):

 

WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE:

1) Życie to nie teatr. Rozważ tezę i zaprezentuj swój sąd, odwołując się do wybranych tekstów literackich.

2) "Łatwiej przeniknąć świat niż samego siebie" (Carl G. Jung). Przedstaw portrety bohaterów, którzy w trudnych sytuacjach odkrywali mikrokosmos swojej psychiki.

3) Dzieła sztuki wchodzą ze sobą w związki i zależności. Na wybranych przykładach ukaż relacje między utworami literackimi lub literaturą i innymi tekstami kultury (malarstwo, rzeźba, film, itp.).

4) Zinterpretuj wiersz "Pan Cogito o cnocie" Z. Herberta w kontekście innych utworów poetyckich dotyczących systemu wartości i postaw człowieka.

 

WOJEWÓDZTWO POMORSKIE:

1. "Nie ma takiego wielkiego czynu, który by nie powstał z jakiegoś wielkiego marzenia" - (Georges Duchame. O których bohaterach literackich możesz powiedzieć, że mieli odwagę realizować swoje marzenia. Sądy uzasadnij.

2) Artysta i jego sztuka. Bohaterowie literatury różnych epok.

3) Wykaż, że różni twórcy na przestrzeni wieków uczyli swych odbiorców tolerancji i współczucia dla drugiego człowieka.

4) Zanalizuj i zinterpretuj: albo wiersz Wisławy Szymborskiej " W zatrzęsieniu", albo fragment prozy Brunona Szultza "Ptaki". W interpretacji możesz zwrócić uwagę na motyw relacji między człowiekiem i naturą.

 

Update3 (13:08):

 

WOJEWÓDZTWO PODLASKIE:

1) "Szczęście człowieka na ziemi zaczyna się dlań wtedy, gdy zapominając o sobie zaczyna żyć dla innych" - rozważ słuszność myśli Gogola, sięgając do kilku wybranych utworów i własnych refleksji o istocie szczęścia.

2) Literackie wizerunki ludzi niepokornych - skonfrontuj postawy trzech bohaterów, zwracając uwagę na sposób ich kreacji i funkcje w świecie przedstawionym utworów.

3) Analiza tekstów Jana Pieszczachowicza pt. "W kręgu literatury popularnej" i napisanie własnego tekstu na jeden z dołączonych tematów.

4) Analiza porównawcza wiersza Leopolda Staffa pt. Ars poetica" i wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Dlaczego piszę" lub analiza i interpretacja wiersza Różewicz "Dlaczego piszę".

 

Update 4 (13:12):

 

WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE:

1) Jaką prawdę o człowieku - jego wielkości i małości - odkryłeś, oceniając i analizując bohaterów literackich.

2) Od Adama i Ewy na wygnaniu. Przedstaw problem utraty swojego domu, miejsca, swojej przynależności. Odwołaj się do utworów różnych epok.

3) "Co jest doświadczeniem XX wieku? Niewątpliwie bezsilność jednostki". Uczyń myśl Miłosza przedmiotem rozważań. Odwołaj się szczególnie do literatury, możesz takze wykorzystać dzieła filmowe, teatralne, malarskie i inne.

4) Zinterpretuj wiersz Szymborskiej "Życie na poczekaniu" zwracając uwagę na refleksje autorki o jednorazowości życia i niemożnosci powtórzenia czegokolwiek.

 

Update 5 (13:25)

 

WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE:

1) "Świat jest jeno szkołą szukania: nie o to chodzi, kto dopadnie, ale kto przebieży piękniejszą drogą". Michel de Montaigne. Zinterpretuj słowa francuskiego filozofa XVI wieku i przedstaw drogi życiowe wybranych bohaterów literackich. Rozważ, jakie wartości i ideały były dla nich drogowskazem.

2) Historia narzucała twórcom literatury powinności. Omów, jak je pojmowali i realizowali wybrani przez Ciebie pisarze w swoich dziełach.

3) Przedstaw i uzasadnij swój sąd na temat ekranizacji lektur szkolnych, konfrontując wybrane utwory literackie z ich filmową realizacją.

4) Zwracając uwagę na obraz stwarzania świata w ujęciu biblijnym i w poetyckiej wizji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, dokonaj analizy i interpretacji wiersza "Przypowieść".

 

Update 6 (13:46):

 

WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE:

1) A co życie może byc warte...jeśli honor stracony" (Józef Conrad). Literackie portrety bohaterów, dla których honor był wartością najwyższą.

2) Jest taki czas i są takie miejsca, w których człowiek czuje się szczęśliwy.Różne oblicza szczęścia utrwalone w literaturze.

3) "Nietolerancję trzeba zwalczać u korzeni drogą nieprzerwanej edukacji" (Umberto Eco). Rozważania o potrzebie tolerancji inspirowane literaturą i filmem.

Interpretacja do wyboru:

4a) tekstu poetyckiego Wisławy Szymborskiej"Pod jedną gwiazdką" lub tekstu prozatorskiego Olgi Tokarczuk "Deus ex"

4b) tekstu z zadaniami : Tadeusz Bujnicki "Świat pana Zagłoby".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ufff... Juz polski z glowy. Pisalem ten topic :

2) Wygrywać jest rzeczą ludzką... Na podstawie wybranych utworów oceń postępowanie bohaterów literackich odnoszących zwycięstwo.

Mam nadzieje na jakis POZYTYWNY wynik. Jaki? Mnie to fika bo ide na UM. Ale przed egzaminem absolutny spokoj i 8 stroniczek udalo sie napisac. A jutro biologia :twisted:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Heh, mam, robilem jeszcze w latach dziewiecdziesiatych :D

Hehehe... ja też :D

Ja też :D już pięć latek mija, a ciągle mam wrażene jak by to było tak niedawno.

WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE:

1) Jaką prawdę o człowieku - jego wielkości i małości - odkryłeś, oceniając i analizując bohaterów literackich.

2) Od Adama i Ewy na wygnaniu. Przedstaw problem utraty swojego domu, miejsca, swojej przynależności. Odwołaj się do utworów różnych epok. 

3) "Co jest doświadczeniem XX wieku? Niewątpliwie bezsilność jednostki". Uczyń myśl Miłosza przedmiotem rozważań. Odwołaj się szczególnie do literatury, możesz takze wykorzystać dzieła filmowe, teatralne, malarskie i inne. 

4) Zinterpretuj wiersz Szymborskiej "Życie na poczekaniu" zwracając uwagę na refleksje autorki o jednorazowości życia i niemożnosci powtórzenia czegokolwiek.

U nas nie najgorzej, chyba wybrałbym 3ci albo 1szy :P

POWODZENIA WSZYSTKIM MATURZYSTOM!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

uch, kiedyż to było?

mille neuf cent quatre vingt seize, to był rocznik...

jakby to powiedziała najstarsza starowinka :)

dawno, dawno, ale wspomnienia zostały...

a jak wam dziś poszło???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

uch, kiedyż to było?

mille neuf cent quatre vingt seize, to był rocznik...

jakby to powiedziała najstarsza starowinka :)

O który rok ci chodzi bo chyba jest błąd

1986 - mille neuf cent quatre-vingts six

1996 - mille neuf cent quatre-vingt-dix six

...albo mnie już się pochrzaniło :roll: od liceum właśnie nie mam kontaktu z fanancuzkim i mogę się jednak mylić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...