Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
Tagasu

Bluescreen'y, Zwisy, Resety, Itp. - Rozwiązania

Polecane posty

Było trochę wolnego czasu, więc podjąłem się napisania nowej wersji TEGO tematu. Mam nadzieję, że teraz wszystkie informacje są przedstawione w bardziej przystępny sposób. Wszelkie uwagi proszę wysyłać na PW, co by nie zaśmiecać tego wątku. Dobra, można komentować - piszcie, co jeszcze można by dodać, a postaram się to zrobić ;]



Ogólne informacje dla każdego
  • Zwróć uwagę na to, jak często i w jakich sytuacjach występuje dany problem - czy w czasie gry, w konkretnym programie, przy połączeniu z siecią, przy korzystaniu z jakiegoś urządzenia. Takie informacje są pomocne w ustaleniu źródła problemu.
  • Czy w ostatnim czasie zmieniałeś jakieś opcje w BIOS'ie i/lub systemie? A może wymieniłeś/dołożyłeś jakiś sprzęt? Czasami bowiem bywa tak, ze zmiana jednej opcji lub dodanie jakiegoś podzespołu (kość RAM'u, skaner, drukarka, itp.) może powodować problemy.
  • Ważne jest utrzymanie porządku w komputerze - w obudowie zbiera się stosunkowo dużo kurzu, który osiadając grubą warstwą na komponentach może być przyczyną wyższych temperatur, a w skrajnych przypadkach może nawet zatrzymać wentylatory. Dlatego tak ważne jest regularne usuwanie jego nadmiaru. Wentylator w zasilaczu najlepiej przedmuchać sprężonym powietrzem (tak samo postąpić możemy w przypadku innych trudno dostępnych miejsc). Jeśli nie mamy do niego dostępu, to można także użyć małego, miękkiego pędzelka - nim też da radę sięgnąć w teoretycznie niedostępne miejsca. Zasilacz za to można przedmuchać siłą własnych płuc - lepsze to, niż nic. Pamiętajmy, aby na koniec jeszcze użyć odkurzacza do usunięcia reszty syfu (ja mam końcówkę na rurę z miękkim włosiem, która świetnie nadaje się do czyszczenia elektroniki - może też macie coś podobnego?). Małe czyszczenie co kilka miesięcy z pewnością pozwoli utrzymać PC'ta w lepszej formie.
  • Jeśli jesteś "nękany" przez BSOD, czyli sławetny "Blue Screen of Death" to, w miarę możliwości, postaraj się wyczytać z niego jak najwięcej informacji. Najważniejszymi informacjami są opis, nazwa pliku powodującego błąd, nazwa błędu (np. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL) i jego numer (np. 0x000004h6).

    Dołączona grafika

    Gdy już znamy te informacje, wchodzimy na stronę MS Search i wpisujemy tam nazwę błędu bądź jego kod, po czym klikamy na pomarańczową ikonkę lupy przy pasku szukania. Znalezione tam informacje powinny nam pomóc. Możemy także zajrzeć do poradnika umieszczonego na końcu tego tematu.
Jeśli powyższa metoda nie pomogła, to zabieramy się za przejrzenie poniższych informacji.



Przyczyny problemów i sposoby ich rozwiązania:

1. Sprzętowe
Sprzęt niekręcony
  • Procesor i karta graficzna często są niestabilne z powodu zbyt wysokiej temperatury. Sprawdźmy je zatem - temp. CPU znaleźć można w BIOS'ie, z kolei temp. rdzenia karty graficznej można odczytać za pomocą programu GPU-Z, na zakładce "Sensors". W razie podejrzanych wartości warto sprawdzić je na dotyk - dotykając radiatora na procesorze/grafice/mostku. Jeśli parzy, to można skierować dodatkowy nawiew. Jeśli nie parzy, a programy mimo to pokazują wysoką temperaturę, to albo się mylą albo pasta termoprzewodząca już nie przenosi dobrze ciepła na radiator. Trzeba ściągnąć, wyczyścić, nałożyć nową pastę i założyć ponownie chłodzenie (o tym, jak to zrobić można przeczytać TUTAJ). Do tego uwaga, aby biurko nie było zabudowane (zatkane z tyłu)oraz aby komputer nie stał w pobliżu kaloryfera. W sytuacjach awaryjnych można pracować bez bocznej ściany - zazwyczaj obniża to trochę temperatury.
  • Płyta główna to kolejna rzecz, która wymaga większej uwagi z naszej strony. Na początek warto zresetować BIOS na płycie - poradnik odnośnie tego, jak to zrobić znajdziemy na dole tematu. Jeśli to nie pomaga, to należy dokładnie obejrzeć płytę, zwracając szczególną uwagę na kondensatory. Sprawne nie powinny być nigdzie wypukłe, nie może także być nigdzie jakichkolwiek śladów po elektrolicie. Oto jak wyglądają uszkodzone kondensatory:

    Dołączona grafika

  • Pamięć RAM to kolejna częsta przyczyna niestabilności. Najlepszą metodą na sprawdzenie tego elementu jest użycie programu MemTest. Bootowalny obraz ściągamy z TEJ strony i wypalamy go na płycie (nie jako plik, ale przez użycie opcji "Wypalenie obrazu" lub podobnej, w programie do nagrywania). Następnie postępujemy zgodnie z instrukcjami na ekranie. Po zakończonym teście wynik MUSI wynosić zero błędów - w przeciwnym wypadku praktycznie na pewno kość/kości są uszkodzone.

    Dołączona grafika

  • W przypadku mocnych kart graficznych ważne jest dołączenie dodatkowego zasilania - skutkiem jego braku może być brak jakiegokolwiek obrazu na monitorze albo dużo niższa wydajność w grach i zawieszanie się sprzętu. Dlatego też sprawdźmy, czy mamy na karcie któreś z poniższych wejść i jeśli nic nie jest do niego podłączone, to włóżmy tam odpowiedni kabel.

    Dołączona grafika

  • Zasilacz w komputerze działa jak serce i napędza resztę komputera. Podobnie jak ludzie ze słabym sercem nie mogą uprawiać sportów, tak samo komputer ze słabym zasilaczem nie będzie chciał pracować z mocną kartą graficzną, dużą ilością urządzeń czy z podkręconym sprzętem. Zasilacz to nie tylko moc na naklejce. Liczy się też jego wydajność oraz stabilność, a ta zależy od jego producenta i użytych elementów do jego budowy. Starym zwyczajem sprawdzania zasilaczy jest sposób "na wagę", Dobry zasilacz powinien ważyć dużo. Obecnie nowe technologie produkcji zasilaczy powodują obniżenie jego wagi. Jednak gdybyśmy wzięli takiego Codegena 400W i np. Chiefteca 360W, to ten drugi będzie praktycznie 2 razy cięższy od tego pierwszego. I nic dziwnego, bo chociaż wg mocy Codegen powinien wytrzymywać więcej, to w rzeczywistości Chieftec wytrzyma znacznie więcej od niego. Czasami jednak nawet dobry, markowy zasilacz może powodować problemy. Głównie jest to związane z wahaniami napięć. Aby upewnić się, czy zasilacz jest dobry, sprawdzamy napięcia miernikiem na liniach +3.3V, +5V i +12V. Informacje o tym, jak je mierzyć znajdziemy TUTAJ.
    "Lista marek, których należy się wystrzegać oraz takich, na których można polegać"

    Marki, których warto unikać:
    Akyga, Altis, Aspire, Aton, Codegen, ColorSit, COMPAQ, Computer, Deer, Eurocase, Everpower, Fever, Four Star, Gembird, Gigabajt, Hec, Impet, i-box, Linkword, L&C, Logic, LOGISYS, Megabajt, Mercury, Metropilis, Mustang, Newton Power, Platin Power, Power Color, Powercomp, Power Man, Procomp, Qoltec, QTECHNOLOGY, Q-tec, RAIDMAX, Rubikon, Ropla, SilenX, Sun Pro, Suntek, Take Me, Task, Tracer, Tronje, Ultra Media, V Power, Xilence, XION, 2N

    Oraz marki, w które warto zainwestować:
    Amacrox, Antec, be quiet, Chieftec, Corsair, Enermax, Fortron (nowy, nieużywany), Modecom MC, OCZ, PCPower&Cooling, Pentagram, Seasonic, Silver Power, Tacens, Tagan, Topower, Yesico, CoolerMaster, Enlight, Delta, Astec


  • Dysk twardy powoduje błędy zwłaszcza wtedy, gdy pojawiają się na nim tzw. Bad Sector'y. Dysk testujemy za pomocą programu HD Tune (można go ściągnąć z TEJ strony). Po zainstalowaniu go odczytujemy informacje w sekcji "Health" (obrazek 1). Aby dowiedzieć się, czy wszystko jest w porządku, zaglądamy do TEGO tematu. Znajdziemy tam dokładną analizę błędów SMART. Poza tym skanujemy dysk w sekcji "Error Scan" (obrazek 2). Sprawny dysk powinien po przeskanowaniu zaprezentować same zielone kwadraciki. Jeśli jednak pojawią się jakiekolwiek czerwone, to znaczy że dysk nie jest całkowicie sprawny.

    Dołączona grafika
    Dołączona grafika

  • Komputer powinien być podłączony do gniazdka z uziemieniem. Dobrze jest, gdy jest on podłączony przez listwę zasilającą. W przypadku nieużywania komputera można całkowicie odciąć zasilanie wszystkim elementom na raz, aby zaoszczędzić energię, którą zużywa komputer w trybie czuwania - komputer jest wyłączony, ale pali się dioda na płycie głównej i/lub świeci myszka optyczna.
    W przypadku starych, zniszczonych gniazdek, kabli, przedłużaczy, mogą występować zwarcia lub braki prądu prowadzące do resetowania się komputera lub nawet jego uszkodzenia. Dlatego warto podłączyć komputer do innego gniazdka i listwy/przedłużacza - dzięki temu zyskamy pewność, czy niestabilność PC'ta jest z tym powiązana.
  • Kable mogą także, wbrew pozorom, być źródłem problemów. Dlatego dla świętego spokoju warto docisnąć wszystkie wtyki na płycie głównej i, jeśli to możliwe, zmienić tasiemki SATA/ATA na inne, nowe.
  • Rzadkim, ale czasami występującym problemem są także konflikty sprzętowe. Krótko mówiąc polega to na tym, ze pewne urządzenia mogą się ze sobą "nie lubić". Jeśli więc dokładaliśmy ostatnio coś do naszego PC to odłączmy to i sprawdźmy, czy nadal występuje dany problem. Pomocne może okazać się także przełożenie urządzeń na PCI do innego gniazda - niektóre mogą bowiem "zabierać sobie" zasoby i powodować błędy.
Sprzęt kręcony
  • Pamiętajmy o tym, aby sprzęt, który podkręcamy był wyposażony w dobry, markowy zasilacz (o tym szerzej w sekcji "Sprzęt niekręcony") oraz równie dobry system chłodzenia.
  • Procesor może powodować problemy ze stabilnością, jeśli jest zbyt mocno podkręcony. W takim wypadku może pomóc LEKKIE podwyższenie napięcia na CPU - w BIOS'ie opcja odpowiedzialna za to występuje przeważnie pod nazwą "CPU Voltage" lub podobną. Problemem może być także zbyt wysoka temperatura. W takim wypadku należy zaopatrzyć się w lepsze chłodzenie lub zmniejszyć taktowanie procesora.
  • Karta graficzna również może być niestabilna w przypadku zbyt wysokiej temperatury. Przeważnie objawia się to poprzez występowanie artefaktów w bardziej wymagających grach i programach, jak choćby 3DMark. W takim przypadku postępujemy podobnie, jak w wypadku procesora - zmiana chłodzenia na lepsze lub zmniejszenie taktowania GPU i pamięci karty. Zrobić to możemy za pomocą programu ATITool lub RivaTuner.
  • Pamięć RAM jest częsta przyczyną problemów ze stabilnością. W wielu przypadkach wystarczy LEKKIE podwyższenie napięcia (ok. 0.1/0.2V) - w BIOS'ie opcja odpowiedzialna za to występuje przeważnie jako "Memory Voltage" lub "RAM Voltage". W innych przypadkach może pomóc lekkie "poluźnienie" timingów i/lub zmniejszenie taktowania pamięci.
2. Sterowniki
  • Zaraz po instalacji systemu ważne jest wgranie WSZYSTKICH wymaganych sterowników. Znaleźć je możemy na płytach dołączonych do naszego sprzętu. Warto jednak ściągnąć ich najnowsze wersje - mogą one wnosić nową funkcjonalność, poprawić osiągi sprzętu i być bardziej stabilne. Wystrzegajmy się jednak tych ze statusem BETA.
  • Sterowniki ściągajmy wyłącznie ze stron producentów - dzięki temu możemy ustrzec się od różnej maści wirusów. Spis takich stron znajdziemy TUTAJ.
  • Sterowniki dla kart graficznych NVIDIA znajdziemy TU. Na stronie wybieramy typ posiadanej karty oraz wersję systemu i preferowany język. Po kliknięciu na "Szukaj" w nowo wyświetlonej stronie klikamy na zielony przycisk "Pobierz.
  • Sterowniki dla kart graficznych ATI znajdziemy TU. Na stronie z listy wybieramy nasz system, potem rodzinę kart graficznych (przeważnie jest to Radeon) i na ostatniej liście szukamy naszej karty graficznej. Po wszystkim klikamy na "Go". Na stronie, która się wyświetli klikamy na "Download" przy pierwszej pozycji - jest to wersja pełna, z różnej maści dodatkami, które mogą wspomóc konfigurację karty graficznej.
  • Jeśli po wgraniu nowych sterowników mamy problemy z PC, to usuwany je z systemu poprzez "Dodaj/Usuń Proggramy" lub programem Driver Cleaner, który możemy znaleźć pod TYM adresem.
3. Wirusy i inne robactwo
  • Każdy komputer powinien być wyposażony w program antywirusowy i firewall. Informacje odnośnie programów antywirusowych znajdziemy TUTAJ, a informacje o darmowych antywirusach i firewallach TUTAJ. Jeśli nie mamy czasu na zabawę z firewallem, to zaleca się włączyć chociaż ten systemowy - zawsze to jakaś ochrona.
  • Zabezpieczmy nieużywane i niebezpieczne porty w komputerze. Zrobimy to za pomocą programu WWDC. Wystarczy kliknąć na każdym przycisku, koło którego występuje czerwone ostrzeżenie i postępować zgodnie z informacjami na ekranie. Po wszystkim trzeba ponownie uruchomić system.
  • Starajmy się regularnie skanować system programami do zwalczania innych szkodników. Jednymi z lepszych (i darmowych) w tej kategorii są SpyBot i MBAM.
  • Jeśli mamy podejrzenia, że coś mogło nam się "zakraść" do systemu, to zajrzyjmy do działu Centrum Bezpieczeństwa i przejrzyjmy przyklejone tam tematy.
4. Błędy programów, rejestru
  • Przed podjęciem jakichkolwiek z poniższych kroków dobrze jest oczyścić komputer ze zbędnych śmieci. Możemy to zrobić choćby za pomocą programu CCleaner - w sekcji "Cleaner" stawiamy ptaszki przy wszystkich pozycjach (w zakładkach Windows i Programy), po czym klikamy na "Analiza", a następnie na "Uruchom Cleaner".
  • Wyraźnie odczuwalne spowolnienie komputera może być spowodowane błędami w jakieś aplikacji. Aby dowiedzieć się, co tak bardzo obciąża nam system należy uruchomić Menedżer Zadań (prawo-klik na pasku zadań i wybieramy z listy Menedżer Zadań) i na zakładce "Procesy" szukamy, który proces ceciach!e się największym zużyciem CPU. Staramy się dojść, co to za program i usuwamy/aktualizujemy go.
    UWAGA: Proces bezczynności systemu praktycznie ciągle ma obciążenie na poziomie 90kilku procent - jest to jak najbardziej normalne, gdyż pokazuje on, ile zasobów mamy wolnych, a nie zajętych (jak ma to miejsce w przypadku pozostałych procesów).
  • Jeśli jakiś program często nam się zawiesza i ogólnie jest niestabilny, to najlepszą opcją będzie jego usunięcie i ponowna instalacja. Możliwe bowiem, że jakieś pliki uległy uszkodzeniu i dlatego teraz mamy problem. A wgranie aplikacji od nowa rozwiązuje większość takich problemów.
  • Często występują problemy z Internet Explorer'em i Outlook Express'em. Najlepszym wyjściem było by skorzystanie z alternatywnego oprogramowania, jak choćby Firefox, Opera, Chrome itp. (przeglądarki) i Thunderbird, The Bat itp. (klienty pocztowe). Przeważnie są one lepsze od programów wbudowanych w system. Jeśli jednak wolimy pozostać przy wbudowanych aplikacjach, to możliwe, iż problem występuje jedynie na naszym koncie użytkownika. Sprawdźmy zatem, jak będą zachowywać się na innym koncie. Jeśli będą działać dobrze, to pozostaje nam utworzenie nowego konta i przeniesienie swoich danych na nie.
  • Jeśli nęka nas niestabilność procesu explorer.exe (odpowiedzialny za wyświetlanie powłoki systemu, tj. pulpitu, paska zadań itp.) to należy postąpić jak w powyższym przykładzie i sprawdzić, jak wygląda sprawa na innym koncie. Niektórzy zalecają reinstalację systemu, lecz w większości przypadków jest to zbędne, a do tego dość czasochłonne.
5. Uruchamianie systemu
  • W przypadku problemów z uruchomieniem systemu dobrze jest spróbować uruchomić go w trybie awaryjnym. Załączamy go poprzez wciśnięcie klawisza F8 w czasie uruchamiania komputera, a następnie z dostępnego menu wybieramy "Tryb Awaryjny". Następnie logujemy się na konto z uprawnieniami administratora i korzystamy z Przywracania systemu. Opis, jak to przeprowadzić znajdziemy w poniższym spoilerze:

    Aby przywrócić poprzedni stan systemu Windows XP za pomocą narzędzia Przywracanie systemu, wykonaj następujące czynności:

    1. Zaloguj się do systemu Windows jako administrator.
    2. Kliknij przycisk Start, wskaż polecenie Wszystkie programy, wskaż polecenie Akcesoria, wskaż polecenie Narzędzia systemowe, a następnie kliknij polecenie "Przywracanie systemu". Zostanie uruchomione narzędzie przywracania systemu.
    3. Na stronie "Przywracanie systemu — Zapraszamy!" kliknij opcję "Przywróć system komputera do wcześniejszego punktu w czasie" (jeśli ta opcja nie jest jeszcze wybrana), a następnie kliknij przycisk Dalej.
    4. Na stronie "Wybieranie punktu przywracania" kliknij najnowszy punkt przywracania systemu, a następnie kliknij przycisk Dalej.

    Uwaga Może zostać wyświetlony komunikat z listą zmian konfiguracji, które zostaną wprowadzone za pomocą narzędzia Przywracanie systemu. Kliknij przycisk OK.
    5. Na stronie "Potwierdzanie wyboru punktu przywracania" kliknij przycisk Dalej. Narzędzie "Przywracanie systemu" przywróci poprzednią konfigurację systemu Windows XP, a następnie ponownie uruchomi komputer.
    6. Zaloguj się do komputera jako administrator. Zostanie wyświetlona strona "Przywracanie ukończone" narzędzia przywracania systemu.
    7. Kliknij przycisk OK.

    Jeśli pomyślnie przywrócono poprzedni stan komputera i komputer działa poprawnie, można powrócić do normalnego korzystania z komputera.

  • Naprawy systemu można dokonać także dzięki pomocy narzędzia "Ostatnia znana dobra konfiguracja". Polega ona na przywróceniu konfiguracji systemu w momencie, gdy mamy problem z uruchomieniem go po wgraniu np. nowych sterowników lub z innych, nieznanych powodów. Opis korzystania z tej funkcji znajdziemy pod TYM adresem (mimo, że poradnik przeznaczony jest dla systemu Windows Vista, to używanie tego narzędzia w Windows'ie XP wygląda praktycznie identycznie).
  • Jeśli powyższa metoda nic nie daje i/lub nie możemy w ogóle uruchomić trybu awaryjnego, to pozostaje nam naprawić sektor rozruchowy dysku. Na początek uruchamiamy komputer z płyty instalacyjnej Windows XP i po wyświetleniu się części tekstowej instalatora wybieramy opcję "naprawy lub odzyskiwania" przez wciśnięcie klawisza R. Gdy pojawi się monit, wpisujemy hasło administratora. Po tym powinno wyświetlić się na ekranie coś takiego:

    Dołączona grafika

    Następnie wpisujemy komendę fixmbr i naciskamy klawisz enter. Ma ona za zadanie naprawić sektor rozruchowy na dysku. Jeśli chcemy mieć pewność, że sektor będzie dobry, to można skorzystać także z polecenia fixboot, które tworzy całkowicie nowy sektor rozruchowy.

I to by było na tyle. W przypadku dalszych problemów polecam zajrzeć do poniższych linków, a jeśli i to nie pomoże, to dopiero zadać pytanie na forum. Przed tym skorzystajmy jednak z Szukajki, bo bardzo możliwe, że ktoś z forumowiczów borykał się już z podobnym problemem.

Edytowano przez Marians
  • Upvote 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Podoba mi się - szczególnie zrzuty ekranu. Brakuje tylko zrzuty, gdzie widać znalezione uszkodzone sektory - w sumie nic trudnego w Google.

 

Druga sprawa, że to nadal trochę ogólnie. Nic o kurzu, czyszczeniu, oglądaniu kondensatorów na płycie - obrazki zdrowych i uszkodzonych także łatwe do wyłowienia w Google.

 

Trzecia sprawa, że pozwólmy tutaj na komentarze do tego tematu. Będzie można przedyskutować ewentualne sugestie. Zbędne posty się potem usunie, więc zaśmiecaniem tematu się nie przejmuj.

 

No i więcej tekstu - bardziej szczegółowe info można ukryć w spoilerze.

 

Ja zacząłem parę dni temu pisać ten temat na nowo i skleciłem taki początek:

 

Aby komputer działał prawidłowo, musi być spełnione kilka warunków:

 

1. Kable, listwy, gniazdka.

Komputer powinien być podłączony do gniazdka z uziemieniem. Dobrze jest, gdy jest on podłączony przez listwę zasilającą. W przypadku nieużywania komputera, można całkowicie odciąć zasilanie wszystkim elementom na raz, aby zaoszczędzić energię, którą zużywa komputer w trybie czuwania - komputer jest wyłączony, ale pali się dioda na płycie głównej lub świeci myszka optyczna.

W przypadku starych, zniszczonych gniazdek, kabli, przedłużaczy, mogą występować zwarcia lub braki prądu prowadzące do resetowania się komputera lub nawet jego uszkodzenia.

 

2. Zasilacz.

Zasilacz w komputerze działa jak serce i napędza resztę komputera. Podobnie jak ludzie ze słabym sercem nie mogą uprawiać sportów, tak samo komputer ze słabym zasilaczem nie będzie chciał pracować z mocną kartą graficzną, dużą ilością urządzeń czy z podkręconym sprzętem. Zasilacz to nie tylko moc na naklejce. Liczy się też jego wydajność oraz stabilność, a ta zależy od jego producenta i użytych elementów do jego budowy. Starym zwyczajem sprawdzania zasilaczy jest "na wagę", Dobry zasilacz powinien ważyć dużo. Obecnie nowe technologie produkcji zasilaczy powodują obniżenie jego wagi. Jednak gdybyśmy wzięli takiego Codegena 400W i np. Chiefteca 360W, to ten drugi będzie praktycznie 2 razy cięższy od tego pierwszego. I nic dziwnego, bo chociaż wg mocy Codegen powinien wytrzymywać więcej, to w rzeczywistości Chieftec wytrzyma znacznie więcej od niego.

 

Dlatego też są pewne marki, których warto unikać:

Akyga, Altis, Aspire, Aton, Codegen, ColorSit, COMPAQ, Computer, Deer, Eurocase, Everpower, Fever, Four Star, Gembird, Gigabajt, Hec, Impet, i-box, Linkword, L&C, Logic, LOGISYS, Megabajt, Mercury, Metropilis, Mustang, Newton Power, Platin Power, Power Color, Powercomp, Power Man, Procomp, Qoltec, QTECHNOLOGY, Q-tec, RAIDMAX, Rubikon, Ropla, SilenX, Sun Pro, Suntek, Take Me, Task, Tracer, Tronje, Ultra Media, V Power, Xilence, XION, 2N

 

Oraz marki, w które warto zainwestować:

Amacrox, Antec, be quiet, Chieftec, Corsair, Enermax, Fortron (nowy, nieużywany), Modecom MC, OCZ, PCPower&Cooling, Pentagram, Seasonic, Silver Power, Tacens, Tagan, Topower, Yesico, CoolerMaster, Enlight, Delta, Astec

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok, postaram się to jeszcze bardziej rozpisać. Wpasuję też jakoś ten tekst od Ciebie, coby to miało ręce i nogi.

 

EDIT:

Dodałem trochę info (o czyszczeniu z kurzu, oglądaniu kondziołków, zasilaniu karty graficznej, czyszczeniu systemu cleanerem) + załączyłem twoje informacje. Jak coś jeszcze dopisać, to walcie śmiało ;]

Edytowano przez Marians

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem na szybko 2 literówki. Korzystasz ze sprawdzania pisowni? Biorę pod uwagę, że przy tylu wyrazach obcych, połowa tekstu jest na czerwono. ;]

 

Jeśli chodzi o treść.

 

1. AdAware chyba już nikt nie używa - nie wiem nawet, czy projekt jest rozwijany. Jest za to MBAM.

 

2. Zamiast sprężonego powietrza można użyć miękkiego pędzelka - to jest znacznie łatwiej znaleźć w domu, niż sprężone powietrze.

 

3. W razie podejrzanych wartości temperatur warto sprawdzić je na dotyk - dotykając radiatora na procesorze/grafice/mostu. Jeśli parzy, to można skierować dodatkowy nawiew. Jeśli nie parzy, a programy mimo to pokazują wysoką temperaturę, to albo się mylą, albo pasta przewodząca już nie przenosi dobrze ciepła na radiator. Trzeba ściągnąć, wyczyścić, nałożyć nową pastę i założyć ponownie. Do tego uwaga, aby biurko nie było zabudowane (zatkane z tyłu), aby komputer nie stał w pobliżu kaloryfera. W sytuacjach awaryjnych można pracować bez bocznej ściany - zazwyczaj obniży to trochę temperatury.

 

4. Nie należy włączać komputera od razu po przyniesieniu do domu - gdy np leżał jakiś czas w samochodzie, w niskiej temperaturze.

 

5. Pasowało by coś na temat trybu awaryjnego, przywracania systemu.

Polecenia: fixboot, fixmbr, sfc /scannow

Jak dostać się do konsoli, instalacja konsoli w systemie. Opcja naprawy XP podczas instalacji (wciskamy "drugie R").

 

6. Sprawdzanie przy pomocy Menedżera zadań, który z programów obciąża system.

 

7. Wyłączanie automatycznego restertu, opcja "ostatnia znana dobra konfiguracja".

 

8. Opisu resetowania się nie doczytałem. A w jednym z moich postów jest taki ładny opisujący kombinację zworek 2pin i 3 pin. ;]

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dobra, dopisałem większość rzeczy. Jeszcze tylko o ostatniej znanej dobrej konfiguracji napisze później, bo muszę doczytać o tym trochę.

 

Jakby ktoś mógł sprawdzić literówki, to będę wdzięczny - mam ang. firefox'a i prawie wszystko na czerwono jest ;p

 

@ULISSES, gdzie mogę znaleźć ten twój post odnośnie czyszczenia BIOS'u? Bo szukałem i chyba coś mi nie wychodzi (dlatego narazie link inny dałem).

Edytowano przez Marians

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok, informacja o ostatniej znanej dobrej konfiguracji dodana. Poza tym poradnik odnośnie resetowania BIOS'u zostawiłem ten wcześniejszy - myślę, że jest lepiej opisany, a do tego jest ilustrowany zdjęciami.

 

Coś jeszcze warto dopisać? Bo myślę, że na "pierwszą pomoc" w większości problemów starczy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie pomysł z odkurzaczem jest nie na miejscu. Wyładowania elektrostatyczne mogą uszkodzić jakąś część.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dotknięcie czegoś ręką tez i nikt sie nie przejmuje. Ciekaw jestem ile razy ktos widzial wyładowanie z odkurzacza a ile z reki dotykającej komputera...

 

Pomijam juz fakt ze mam podłączoną kablówkę do komputera a na kablu antenowym potrafi walnąc tak ze ubiło by malego zwierzaka ;)

Edytowano przez SGJ

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Naprawione niedziałające spoilery i poprawione linki, które nie działały. Jak by z czymś jeszcze były problemy, to pisać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy mógł być spowodowany ten blue screen było dobrze przez 3 miesiace i nagle bach.. temp w normie

post-174386-0-39453800-1328005719_thumb.jpg

dodam że instalowałem smartdoc i jak wcisnąłem finish poleciał blue screen nigdy czegoś takiego nie miałem

Edytowano przez marantz5003

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź sobie w WinDbg - bardzo prosta procedura - open crash dump, czekasz, jak się pojawi Use !analyze -v to klikasz to i znowu czekasz.

 

Mi raz na jakiś czas - miesiąc, dwa wywala blue screena przy ładowaniu pulpitu - tak jak dziś. Z debuga wynika że to wina sterownika od nvidii. No cóż, imho system za szybko startuje z SSD i sterownik karty graficznej czasem nie zdąży się załadować przed Aero :P W debugu u mnie dzisiaj pisało żywcem:

 

DEFAULT_BUCKET_ID: GRAPHICS_DRIVER_TDR_FAULT

SYMBOL_NAME: nvlddmkm+1759c8

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

MODULE_NAME: nvlddmkm

IMAGE_NAME: nvlddmkm.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 4e99233b

FAILURE_BUCKET_ID: X64_0x116_IMAGE_nvlddmkm.sys

BUCKET_ID: X64_0x116_IMAGE_nvlddmkm.sys

 

Zawsze można pogooglać sobie nazwę sterownika jeśli jest abstrakcyjna.

Edytowano przez Aquarium

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Co do programu HDtune. W poście przedstawona jest wersja 2.55, jest ona dość wiekowa i ma problemy z prawidłowym odczytem SMART dysków pracujących w trybie AHCI i na nowszych chipsetch. Może to wprowadzać mniej doświadczonych userów w błąd jeśli w zakładce SMART i INFO nic nie zobaczą.

Lepiej używać wersji 5.00 lub nowszych, które nie posiadają tego problemu. Jest to wersja 15 dniowa, ale to ograniczenie nie ma wpływu na ocenę sytuacji dysku.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proponuję dopisać do poradnika w przyczynach wieszania się komputera, że może to być spowodowane zbyt mocno dokręconym radiatorem do procesora. W moim przypadku tak było, co jest opisane na forum, a także Klaus wspomina, że już ktoś też wcześniej miał taki problem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

Aktualności

Artykuły



×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.