meles Opublikowano 28 Maja 2003 Zgłoś Opublikowano 28 Maja 2003 No bo widzisz Torwald. Wedlug mnie to trzeba zasilac to w inny sposob. Masa ma byc podlaczona zaraz do masy obok kablelka 12V a nie 5V. W niektorych przypadkach moze dzialac tak a w niektoryc inaczej. Zalezy to od zasilacza. Sprobuj! Mam nadzieje, ze nic to nie zaszkodzi. PS. Kolega czysty ma racje co do rezystora liniowego. Jezeli podlaczysz rezystor logarytmiczny uklad powinien dzialac, ale sterowanie bedzie zaklocone jego charakterystyka (jak juz pewnie wiesz f-cja logarytmiczna to taka, ktora ma przebieg nachylony pod malym katem i dopiero od pewnego momentu drastycznie rosnie. radze zajrzec do tablic matematycznych). Powinienes zapytac w sklepie elektronicznym. Napewno takie maja. Powodzenia w konstrukcji. :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 28 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 28 Maja 2004 SOrry ze odgrzebuje stary temat, ale nie chce zajkadac nowego topica; Bede nie dlugo majstrowal rheobusa wedlug schematu z bit-techa(http://www.bit-tech.net/article/32/) I mam pytanie, gdybym chcial zastosowac inny kolor diod niz niebieskie(czerwone), musialbym zmieniac opornosc rezystorow R2?? Domyslam sie, ze tak ale na ile ? :D Pozdro, TyBiAs Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 28 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 28 Maja 2004 Proszeee Odpiszczie :D spieszymi sie bardzo pleaseee Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wiki-yu Opublikowano 28 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 28 Maja 2004 a będą to identyczne diody tylko w innym kolorku ? jak tak to wszystko zostaje po staremu poza samą diodą, jednak jeśli będziesz chciał zastosować mocniejszą/słabszą diodę to już będziesz musiał wymieniać, ale wtedy aby powiedzieć jakiej mocy ma być R2 będzie trzeba znać U i I diody Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 29 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 29 Maja 2004 OK dzieki, Czyli te wartosci rezystorow R2, ktore podai na schamacie z bit-techa, sa czysto orientayjne? Czyli powinienm sam dobrac te wartosci w zaleznosci od LEDow jaki kupie? OK, http://www.mod-case.com/content.php?article.4.2 >> tutaj sa podane mniejwiecej opory dal roznych diod przy roznym napieciu. Tym sie bede kierowal :D pozdro Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 29 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 29 Maja 2004 chociaz teraz widze, ze te wartosci tam odane sa duzo wieksze od 240Ohm ktore proponuja dla niebieskiej diody..... sam juz nie wiem.... pomozcie :P Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sir Afeen Opublikowano 29 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 29 Maja 2004 Denes w arcie napisał, że wartości są dla diod Knightbriht, być może autor schematu podał oporność dla innych diod... Acha, w schemacie bit techowskim rezystancja oporniaka dla diod R2=180 Ohm, nie 240 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 29 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 29 Maja 2004 no wlasnie tez to zauwaylem, czyli oporniki trzeba dobrac w zaleznosci od dio, a moze uzyc potencjometrow? 1kOhm i wyczaic iel V najlepiej zapodac. Tylko trzeba by uwazac zeby nie zjarac djody....no wlasnie trza by z wyczuciem :P co o tym myslicie? -------------------- R2 = 180Ohm to juz wogole dziwne, bardzo mala ta rezystencja, w arcie na RN dla niebieskich diod jest znacznei wiecej. Moze to jakos inaczej sie liczy w tym schemaie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ryba_8 Opublikowano 31 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 31 Maja 2004 www.onsemi.com, w wyszukwarce podajesz LM317 i w PDFie masz schemat działający, ze wzorkami co i jak policzyć, przykładowe aplikacje. Nie piszcie, że Wam nie dizała, sprawdźcie schemat, sprawdźcie, czy dobrze nóżki żeście połączyli (1=/=1). U mnie ruszyło za pierwszym podejściem, ma tego 3 sztuki, nigdy na elektronikę nie narzekałem. No, chyba, że napięcie za duże podłaczyłem i dym poszedł. A, mam takiego Sunona 120, przy 20V wyciąga 7krpm:D Ale huragan generowany wietrzy budę w kilkanaście sekund. A procuś traci wówczas (@1-2min po takiej wentylacji) jakieś 3do 5*C :D Jedno "ale". Raz mi się komp po włączeniu huraganu zwiesił. Ale to był codegen 350W, więc zrozumiałe. obecnie nie używam, czekam na upały z ponownym podłaczeniem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 31 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 31 Maja 2004 Dzieki za linka, przyda sie :D BTW bylem dzisiaj w elektroniku ale kles mial tylko tkie potencjometry za 5zl....to by mi wyszlo 30zl za same potencjometry...eh szkoda, myslalem ze juz wsyztsko se zmajstruje :P pozdro Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CHECK-IT Opublikowano 31 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 31 Maja 2004 Mam zamiar wykonać rheobusa :D Z tym ze podswietlenie to juz nie problem regulatory mam wypatrzone http://allegro.pl/show_item.php?item=25715757 dobre beda? Chce regulowac 3 wiatraki.. Schemat trudny nie jest .. A w zasadzie go ni ma.. Czy cos takiego jak napisal autor tej aukcji jest dobre ?? Nie trza mi zadych opornikow do tego celu? Nie jestem obeznany w tych sprawach.. No z diodami to sobie poradze :D Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ryba_8 Opublikowano 31 Maja 2004 Zgłoś Opublikowano 31 Maja 2004 Co do tej aukcji, to zwykły potencjometr, nawet nie wygląda na dużej mocy:D Nie znam prostrzej metody niż LM317 lub przełacznik i oporniki (ale nie 0,25W). Trochę drogo, jak za sprzęt wart max2,5 w najdroższym sklepie w Warszawie. No, liczac gałeczkę, to 5zł. Jak się nie wie, robi się tak: spacerek do elektronicznego punktu uzupełnień (=>www.pf.pl) w Twoim mieście i zapytanie (z kartką i długopisem) pana sprzedawcy, jak to zrobić, jak to połączyć. Zakup elementów to koszt około 5-7zł (oporniki 240-1zł, opornik ~100-1zł, potencjometr 2,2k-5k 2,5zł, LM317T (wytrzymalszy) 3,5zł). Do tego 1m taśmy wielożyłowej -1,5zł, kawałek cyny 2zł, lutownica na bazarze max10zł). Jeśli weźmiesz kilku kolegów, to będzie taniej i łatwiej. Schemat z onsemi.com lub od pana w elektronicznym sklepiku, co wolicie. Trzeba wyrysować sobie, gdzie toto ma którą nóżkę, bo to nie ma tak 1-in, 2-dir, 3-out :D, więc trzeba poszukać, pomyśleć. Do 317T nie trzeba montować radiatora, jęsli wentyl ma mniej niż 0,35W. A jeśli ma więcej, to przy użyciu mikowej podkładki i palstikowych śrubek kręcisz to do kawałka obudowy (między dyskiem a CD-romem wejdą 3 na pewno). NIE WYMAGA PŁYTKI! Wystarczy potem w silikon zapakować, co by zwarcia nie zrobić, bo będzie szkoda zasilacza! Jak jakieś pytania, to moze zmusze się do wrzucenia schematu, ale linki już były, minimum wysiłku=maximum sukcesu. A i jedno najważniejsze! Sprawdźcie, przed podłączeniem pod kompa, bo zasilacz potrzafi nie przezyć lub w najlepszym razie wyłaczyć się samoczynnie. Taki regulator dobrze pracuje na zwykłym zasilaczu do komórki (9V u mnie) lub innej ładowarce :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fireblade3 Opublikowano 1 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 1 Czerwca 2004 (...) http://www.bit-tech.net/images/articles/80...80/image006.jpg (...) Wlasnie wg tego projektu mam zrobionego swojego i dziala slicznie. Koszt jest okolo 25zl... (z brzydkimi galkami) Jak chcesz alumki to juz wiecej Ogolnie jest spox i dziala miodzio :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 1 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 1 Czerwca 2004 jakie diody do tego wziales? rezystor R2 dales 180Ohm?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fireblade3 Opublikowano 1 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 1 Czerwca 2004 Diody zielone 5mm Rezystor 180ohm chyba.. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
R.i.P. Opublikowano 1 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 1 Czerwca 2004 ja moze zadam pytanie tutaj bo widze ze watek czytany czesto... mam rheobusa srebrnego. ostatnio zakupilem katode aurore coller mastera... czy jest mozliwosc podpiecia tej katody do rheobusa i gałką regulowania (w tym przypadku chodzi mi o calkowite wylaczenie) katody..?? bo drazni mnie troche jak ide spac ze sie ostro swiatlo w obudowie swieci a nie chce mi sie za kazdym razem zdejmowac bocznej scianki i wylaczac jej. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jonas Opublikowano 1 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 1 Czerwca 2004 Ich weiss nicht ile taka katoda ssie prądu ani jak inwerter reaguje na płynne obniżanie napięcia zasilającego (czy czasem nie bzyczy, nie kwiczy albo nie iskrzy, katodę o skręt kiszek przyprawiając tymi harcami), tak tedy dla pewności dałbym zwykły przełącznik hebelkowy włącz-wyłącz, nawet najnikczemniejszej postury (najmniejszy gabarytowo 3A/125V z palcem w rzyci winien wystarczyć) i przysmarkał go kajś w tym rheobusie albo zgoła plebejsko w zaślepce. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
embe12 Opublikowano 8 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 8 Czerwca 2004 Mam pytanie, mam schemat regulatora napięcia do wentyalotorów, który ma dwa potencjometry, jeden jest do regulacji minimalnego napiecia, a drugi do płynnej regulacji, rezystor i układ LM317T, czyli normalna rzecz, ale po co na schemacie jest dany kondensator na zasilaniu i na wyjsciu do wiatraka ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ryba_8 Opublikowano 9 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 9 Czerwca 2004 Bo wiatrak nie daje stałego w czasie obciążenia. C jest porządane ze względu na dobro i mniejsze grzanie LM. Smacznego Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
embe12 Opublikowano 9 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 9 Czerwca 2004 hmm... ale czy mozna spokojnie wyeliminować kondensatory, a jesli nie to jakie zastosować ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ryba_8 Opublikowano 10 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 10 Czerwca 2004 tak, elektrolity o dużej pojemności (żeby ładnie wyglądało, bo wszytko większe od 10u jest OK) Sugerowane przez producenta układu: 25u/100V. Bonus: wiatrak zawsze ruszy (no, prawie zawsze) od napięcia, przy którym się ruszał, ale nie mógł wystartować. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 10 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 10 Czerwca 2004 Ryba_8 czyli do schematu rheobusa na bit-techu mozna by takie kondensatory dorzucic? jezeli tak to w gdzie dokldanie :P? Tylko nie rozumiem tego ze wiatrak zawsze ruszy....czyli jak potencjometr bedzie ponizej napiecia 5v(np.), to wiatrak ruszy bez problemu? bo nie skumalem do konca Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ryba_8 Opublikowano 10 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 10 Czerwca 2004 1x między in i gnd 80u/125V, 1x między out i gnd (tak jak wentyl) taki lub ciut mniejszy. Jeśli dasz większe, to bedzie lepiej, ale niewiele. W sumie to ma mikro znaczenie dla Ciebie. Np wiatraktor rusza od 5V, ale jak potem zredukujesz do 4,5V to dalej się kręci. To po podłączeniu kondensatorów ruszy od ustawionego 4,5-4,6V Wesołej podróży Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
embe12 Opublikowano 10 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 10 Czerwca 2004 Bardzo dziekuje za odpowiedz, przyda sie to bo moje wiatraki kreca sie przy 2.2-2.4V, ale ruszaja przy 4.0-4.2V . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 10 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 10 Czerwca 2004 embe12 jakiej masz te wiatreaki?? bo ruszaj przy bardzo niskim napieciu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
embe12 Opublikowano 11 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 11 Czerwca 2004 No właśnie mam zwykłe z obudów codegena, collermaster i arctic, wszystkie 80x80 i ruszaj odpowiednio 2.75, 2.4 i 2.6, dla mnie rewelacja. Dzisiaj poskładałem nowy prototyp i zastosowałem kondensatory ceramiczne 100n/50v i jak widac efekt jest super. Wentylatorki kręca się i ruszaja przy tak niskim napieciu że aż dziwne. Jak zrobie całość to dam zdjęcie i schemat bo jest troszke zmodyfikowany. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ryba_8 Opublikowano 12 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 12 Czerwca 2004 Ceramiczne... To kiedyś przy okazji wymień na elektrolity, to dłużej pożyją. Fajnie, że wreszcie ktoś pisze, że mu działa, jak poskładał. Dobranoc Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TyBiAs Opublikowano 12 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 12 Czerwca 2004 embe12 widze, ze zastosowales kondensatorki inne niz zalecal Ryba, jak sie to wylicza ? jestem w tych sprawach otalnym laikiemm :? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ryba_8 Opublikowano 12 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 12 Czerwca 2004 nie liczysz, dajesz duże, czyli w tym przypadku więcej niż 1-10u i bedzie zyć. Im więcej dasz, tym bardziej prawdopodobne, że wiatraki bedą ruszać od mniejszych napięć. Ja zwykle daję miniaturowe 50-80u i jest bardzo ok. Pod 120 polecam coś rzędu 100u, ale i tak rzadko ruszają od małych napięć, tylko bardzo dobre wentyle... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
embe12 Opublikowano 12 Czerwca 2004 Zgłoś Opublikowano 12 Czerwca 2004 No tak, faktycznie ceramiczne sa za słabe, ale zostawiam je na wyjsciu do wiatraków, a na wspolne zasilanie układu 4 wiatraków dam chyba duzy ok 200u i będzie ok. Jeszcze pytanie, dlaczego do układu zasilanego 12V dawac kondensator 100V ( mam sporo 16V i nie wiem ) ?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...