Skocz do zawartości
MRCOCOset

POMOCY - ASUS 5870 + Zalman VF3000A

Rekomendowane odpowiedzi

:damage_wall: Witam wszystkich... Mam problem... postanowiłem wymienić standardowe chłodzenie 5870 na Zalman VF3000A. i tak się stało... wymieniłem... pewny siebie ze wszystko zrobiłem dobrze odpalam furmarka i nie wierze ponad 90C masakra... co jest grane... myślę chyba coś przeoczyłem... może jakaś folia ochronna na zalmanie... niestety nic nie pominąłem.. karta rozłożona po raz kolejny wyczyszczona z pasty i na nowo nałożona... itd... nic nadal w stresie przekracza 90C.. nie wiem co robić zmiana pasty? proszę o ewentualne pytania i porady.. DZIĘKUJĘ. :mur:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak rozmontowałeś kartę, to sprawdzałeś jak się odbił rdzeń na Zalmanie? I tak z ciekawości, ile dałeś pasty?

 

No właśnie niby dobrze się odbił... jednak pasta jakaś luźna się wydawała (zalman dał paste ZM-STG2M) za drugim razem zapodałem pastę od procesora (ZM-STG2) jest gęściejsza jakby... to pomogło może trochę... ale cały czas temp skacze przy obciążeniu błyskawicznie do 87-93C!!! wczesniej max 81C po paru minutach w furmarku... karta chodzi na 1.250v 900/1250 więc nie ma przeginki z napięciem i taktami... wiatraki śmigają max...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To na pewno jest zly docisk chlodzenia do gpu.

Moze trzeba zastosowac modyfikacje srubek/tulejek jak sa.

Radiator powinien bardzo szybko przejmowac temperature z gpu a u Ciebie zaloze sie, ze radiator jest zimny/letni a gpu sie gotuje.

Sprawdz czy stopka radiatora nie chaczy o jakis element lub czy nie jest przerwa/szczelina pomiedzy stopka a rdzeniem (sprawdzisz to nie nakladajac pasty na gpu tylko zakladajac chlodzenie na sucho i po przeciwnej stronie dasz np. latarke czy lampke. Swiatlo przejdzie przez szczeline i w razie czego zobaczysz przeswit).

Mozna by przyjac, ze wzrost temperatury w czasie wlaczenia furmarka wzrasta nagle o 10-15 st C w 1-2 sekundy a dopiero pozniej wzrost temperatury gpu jest wolniejszy i zalezny od calej reszty chlodzenia.

Na te poczatkowe uderzenie temperatury wplywa pare czynnikow miedzy innymi jakosc wykonania gpu, stopki chlodzenia, poprawnosci montazu chlodzenia i jakosci pasty.

Wystarczy jedna sruba slabiej/mocniej dokrecona i juz stopka bedzie krzywo dolegac do procesora.

Edytowane przez leven
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Radiator powinien bardzo szybko przejmowac temperature z gpu a u Ciebie zaloze sie, ze radiator jest zimny/letni a gpu sie gotuje.

 

Tak, ale powinien też jak najszybciej ją oddawać. Szczególnie jeśli chodzi o chłodzenie aktywne to nie powinno być za ciepłe, bo to oznaczałoby że chłodzenie wolno oddaje ciepło. A jaki jest sens chłodzenia "grzałki" ciepłym lub (jeszcze gorzej) gorącym kawałkiem metalu?

Oczywiście zgadzam się z tym że powierzchnia styku powinna być jak najlepsza i chłodzenie powinno szybko przyjmować ciepło, ale musi je też sprawnie oddawać ;) Więc jeśli nasze chłodzenie jest gorące to wcale o nim dobrze nie świadczy bo to oznacza że wolno oddaje ciepło. W dodatku trzeba pamiętać że temperatura chłodzonego układu jest jeszcze wyższa niż chłodzenia, więc jeśli samo chłodzenie jest gorące to chłodzony układ pewnie właśnie się gotuje ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To na pewno jest zly docisk chlodzenia do gpu.

Moze trzeba zastosowac modyfikacje srubek/tulejek jak sa.

Radiator powinien bardzo szybko przejmowac temperature z gpu a u Ciebie zaloze sie, ze radiator jest zimny/letni a gpu sie gotuje.

Sprawdz czy stopka radiatora nie chaczy o jakis element lub czy nie jest przerwa/szczelina pomiedzy stopka a rdzeniem (sprawdzisz to nie nakladajac pasty na gpu tylko zakladajac chlodzenie na sucho i po przeciwnej stronie dasz np. latarke czy lampke. Swiatlo przejdzie przez szczeline i w razie czego zobaczysz przeswit).

Mozna by przyjac, ze wzrost temperatury w czasie wlaczenia furmarka wzrasta nagle o 10-15 st C w 1-2 sekundy a dopiero pozniej wzrost temperatury gpu jest wolniejszy i zalezny od calej reszty chlodzenia.

Na te poczatkowe uderzenie temperatury wplywa pare czynnikow miedzy innymi jakosc wykonania gpu, stopki chlodzenia, poprawnosci montazu chlodzenia i jakosci pasty.

Wystarczy jedna sruba slabiej/mocniej dokrecona i juz stopka bedzie krzywo dolegac do procesora.

 

Dzięki za odp.

Też tak myślę że cos nie tak z dociskiem. Wykończeniem procesora jest ramka na ktorej opiera sie zalman a oryginalne chlodzenie jest tak skonstruowane ze wyraznie widac ,że caly nacisk idzie na rdzeń procesora a nie owá ramkę.. Zalman swojá powierzchniá obejmuje i ramke i rdzeń... Czyżby procesor byl niedostrzegalnie niżej od owej ramki no i wtedy wiadomo... tylko naladować pasty lub coś bardziej stabilnego...:) Co do mocowania to zdjálem gumki dystansowe od strony procesora. Ale tylne nakrętki i tak nie pozwalajá więcej się dokręcić majá ograniczenie. Może podkladki zastosować i dokręcać tak by plytki nie nagiáć zbyt mocno.? I wywalić srężynki by zwiększyć docisk..? Drastyczny sposób ale myślę tylko tak uzyskam odpowiednią siłę docisku.?

ps. -obudowę mam otwartá na stałe, latem przewietrzana dużym wiatrakiem pokojowym stojácym, pracujácy kukturalnie na najniższym biegu:)

Edytowane przez MRCOCOset

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o ramkę, to niektórzy producenci chłodzonek w ten sposób zabezpieczają tych mniej obytych z montażem ludzi, żeby nie pokruszyli sobie rdzenia. Spróbuj dołożyć podkładki pod śrubki. Te sprężynki raczej powinny zostać, bo prawdopodobnie one stabilizują cały radiator, choć mogę się mylić, bo nie miałem tego chłodzonka w rękach.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o ramkę, to niektórzy producenci chłodzonek w ten sposób zabezpieczają tych mniej obytych z montażem ludzi, żeby nie pokruszyli sobie rdzenia. Spróbuj dołożyć podkładki pod śrubki. Te sprężynki raczej powinny zostać, bo prawdopodobnie one stabilizują cały radiator, choć mogę się mylić, bo nie miałem tego chłodzonka w rękach.

 

sprężynki wkpuszczane sá w nakrętkę z plastikowym łebkiem który niestety nie ma przelotu i kręci się tylko do pewnego momętu a sprężynka dogina się i wytwarza docisk. Jednak jest on elastyczny... Pewnie zbyt elastyczny... Trzeba chyba będzie poprawić Zalmana..

Wieczorem pokombinuję. Dziękuję za wasze wypowiedzi... Jeżeli pomysł z podkladkami nie wypali. Zrobię pare fotek może coś się wymyśli. Pozdrawiam...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam Ponownie... napiszę tylko że naprawdę mocno dokręciłem... wyczyściłem jak potrafiłem... no i ręce opadają: obejrzyjcie foto. Brak mi już sił.. reklamacja chyba. Nie chcę zrywać radiatorków i pakować starego chłodzenia... albo niech mi sprzedawca zalmana to po swojemu zamontuje... :mur:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, trochę słabo się odbił rdzeń. Jak włączasz futrzaka, to radiator robi się chociaż ciepły? Sprawdź też, czy nagrzewa się PCB od rdzenia - przyłóż palucha na plecach karty w miejscu, gdzie masz rdzeń. Przy takiej temperaturze rdzenia, powinna bardzo szybko zrobić się ciepła. W Idle karta ma dobre temperatury?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak położysz grafe plecami na biurku/blacie i przyłożysz chłodzenie to odbija się pasta bez skręcania chłodzenia? Jak jesteś w idle i wyłączysz wentyle to temperatura szybko rośnie czy wolno? - sprawdź czy heatpipe są ciepłe, przy około 60-65stopni już powinieneś czuć że się nagrzały. Zakładaj wszystko co dali w zestawie, niczego nie pomijaj. Wentyle nie obracają się zbyt wolno? - podłącz je pod 12v jeśli się da.

 

Jeszcze możesz skręcić na własne śruby, bierzesz 4 takie dłuższe śruby by przeszły przez PCB i chłodzenie a później skręcić wolno żeby niczego nie uwalić. Przejrzyj dobrze instrukcje, może coś przeoczyłeś :rolleyes:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak położysz grafe plecami na biurku/blacie i przyłożysz chłodzenie to odbija się pasta bez skręcania chłodzenia? Jak jesteś w idle i wyłączysz wentyle to temperatura szybko rośnie czy wolno? - sprawdź czy heatpipe są ciepłe, przy około 60-65stopni już powinieneś czuć że się nagrzały. Zakładaj wszystko co dali w zestawie, niczego nie pomijaj. Wentyle nie obracają się zbyt wolno? - podłącz je pod 12v jeśli się da.

 

Jeszcze możesz skręcić na własne śruby, bierzesz 4 takie dłuższe śruby by przeszły przez PCB i chłodzenie a później skręcić wolno żeby niczego nie uwalić. Przejrzyj dobrze instrukcje, może coś przeoczyłeś :rolleyes:

 

witam.

 

- rdzeń na luźno obija się dobrze.

- nie daję większej ilości pasty bo zaraz mi wylazi i brudzi resztę ukladu

- po dotknięciu rurek sá cieple w momęcie obciáżenia, po jego ustaniu zalman dość szybko się wychladza.

- temp. Idle 31-33c default (po wláczeniu kompa) potem juz ok 40c.

- temp. Podczas obciáżenia drastycznie rośnie oraz po zakończeniu ob. Drastycznie spada na 55c-50 i potem już powoli..

- wywalilem gumki dystansowe ograniczajáce dystans karta-chlodzenie

-od tylu podlozone nakrętki spelniające rolę tulejek (na zdjęciu wszystko widać..)

- naprawde solidnie skręcone (nic nie pływa)

- wiatraczki maxx!

Edytowane przez MRCOCOset

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Zamontuj zgodnie z instrukcją - wywalanie gumek i sprężyn może zrobić więcej złego niż sądzisz począwszy od wyginania PCB aż do uszkodzenia naciskiem rdzenia.

2. Nawaliłeś więcej pasty niż ja daję na cepa.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Zamontuj zgodnie z instrukcją - wywalanie gumek i sprężyn może zrobić więcej złego niż sądzisz począwszy od wyginania PCB aż do uszkodzenia naciskiem rdzenia.

2. Nawaliłeś więcej pasty niż ja daję na cepa.

 

ten problem powstal wlaśnie przy zaintstalowaniu zgodnie z instrukcją przy uzyciu wszystkich dostępnych części.. Zmiany w montażu stosuję abx go zlikwidować!... Pasty po zdjęciu orginalnego chłodzenia bylo nawet więcej (powaylazila na boki).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jakie tempy maiłeś na tych ustawieniach 1.25v i 900MHz na stockowym chłodzeniu w load? Skoro pasta się odbija bez skręcania to nie ma problemu ze stykiem rdzeń - chłodzenie. Złóż chłodzenie z części dostarczonych z zalmanem, tylko nie skręcaj na maxa. Skręć z umiarem, tak aby chłodzenie tylko się stykało z GPU. Jeśli to nie pomoże to skręć jeszcze raz ale z użyciem backplate od stockowego chłodzenia, na maxa żeby uzyskać jak najlepszy docisk. W jaki sposób podłączasz wentyle na chłodzeniu (pod co)?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Za dużo walisz pasty, widać że się wylewa na pozostałe cześci karty. Cieniutką warstwę na rdzeń, przecież nie ma on rozmiarów procesora, a walisz jej tyle że powstaje izolator a nie przewodnik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jakie tempy maiłeś na tych ustawieniach 1.25v i 900MHz na stockowym chłodzeniu w load? Skoro pasta się odbija bez skręcania to nie ma problemu ze stykiem rdzeń - chłodzenie. Złóż chłodzenie z części dostarczonych z zalmanem, tylko nie skręcaj na maxa. Skręć z umiarem, tak aby chłodzenie tylko się stykało z GPU. Jeśli to nie pomoże to skręć jeszcze raz ale z użyciem backplate od stockowego chłodzenia, na maxa żeby uzyskać jak najlepszy docisk. W jaki sposób podłączasz wentyle na chłodzeniu (pod co)?

 

- temperatura na stockowym w furmarku po !!!15min!!! Urosla powoli do max 81-82 przy odkurzaczu na maxa.

- tutaj 10-20s i 90c

 

- wiatraczki pod mb standartowo prędkość na maxa...

Za dużo walisz pasty, widać że się wylewa na pozostałe cześci karty. Cieniutką warstwę na rdzeń, przecież nie ma on rozmiarów procesora, a walisz jej tyle że powstaje izolator a nie przewodnik.

 

spokojnie... Obecnie mam wszystko doczyszczone i cieniutka warstewka równo nalozona cieniutkim i o odpowiedniej szerokości czymś...:) Edytowane przez MRCOCOset

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to złącze od płyty pod wentyle nie jest czasem w stylu sys_fan, nb_fan? czy jest sztywno 12v cały czas? Jeśli jesteś pewien że wentyle kręcą się na 12v to na pierwszy rzut oka wygląda jakby radiator był jakiś spartolony. Pasta jest dobra, bo nie chce mi się wierzyć że straciła swoje właściwości.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Coś musi byś nie tak z samym chłodzeniem, docisk widać że jest ok, pasty trochę za dużo ale to by nie miało takiego wpływu. Może heatpipe coś nie bardzo przenoszą ciepło?

Recenzje tego chłodzenia były pozytywne, choć zdarzały się głosy, że kilka osób sobie uszkodziło kartę ( ale to pewnie przez nieostrożny montaż ).

 

Radiator jest w ogóle ciepły, gorący? Jak z heatpipe? Może nie transportują ciepła.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

heatpipe przy 60*C powinien juz parzyc, jesli tak nie jest to znaczy ze g.. to chodzenie jest warte.

 

ps.

mialem kidys Zalman GV1000 i nic poza wygladem mnie w nim nie urzeklo. Wydajnosc marna a zeby jako tako to chlodzilo to tsza bylo dac max obroty. Dopiero po modzie chlodzonko dawalo rade.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wlasnie sie tez zastanawiam nad przesylem ciepla przez heat-pipy, bo to juz drugi taki problem z tym chlodzeniem.

Sa tylko i wylacznie takie mozliwosci:

 

1. zly docisk (krzywo, slabo, stopka opiera sie o ramke wokol gpu, za wysokie dystansowe tulejki, itp),

2. pasta do bani,

3. radiator zle przenosi cieplo,

 

4. uzytkownik wychlal o jeden litr gorzoly za duzo :lol2: :lol2: (zartuje).

 

Podstawowa zasada:

 

Jak wzrost temperatury w czasie obciazenia jest rzedu 25-30 st C w pare sekund a potem wolniej rosnie przy ledwo cieplym radiatorze to patrz pkt 1,2,3.

Radiator musi bardzo szybko przejmowac cieplo bez wzgledu na uruchomione wentylatory.

Bezwladnosc cieplna takiego kloca jest na tyle duza, ze mozna spokojnie obciazyc karte z tym chlodzeniem bez nawiewu.

Wtedy radiator doslownie w 30 sekund powinien parzyc.

Tak jest u mnie a mam grzalke gtx 285 po OC.

Z tym ,ze ja korzystam z pasty a nie gluta (liquid pro).

Rurki tak szybko przenosza cieplo, ze po paru sekundach furmarka mam juz bardzo cieple finy radiatora i az bucha cieplo.

U Ciebie nie ma co buchac, bo cieplo zostaje w gpu zamiast przejsc na stopke radiatora i dalej przez pipki na finy.

Jak masz puste pipki, to nic nie zrobimy.

Jak masz mozliwosc dotkniecia stopki gpu palcem w czasie testu, to dotknij i napisz czy parzy.

 

A teraz najlepsze...

Sciagnij chlodzenie, wez idz do kuchni, odpal palnik gazowy i przyloz stopke do ognia.

Radiator powinien bardzo szybko sie nagrzac rownomiernie a stopka nie ma prawa parzyc po odsunieciu jej od ognia.

Jezeli stopka bedzie parzyc po odsunieciu od ognia, to masz do bani pipki, bo nie przenosza ciepla jak powinny.

Ja tak testowalem hr-03 i stopka od razu byla w temperaturze finow.

Oczywiscie nie przytop sobie reszty chlodzenia.

 

Lepszy bedzie palnik/plyta elektryczna.

Dobrze sobie ja wyczysc, daj pasty i przyloz do rozgrzanej plyty stopke radiatora.

Dobrze docisnij i napisz jak szybko nagrzewa sie caly radiator.

 

Wiem, ze to brzmi idiotycznie, ale jest to najlepszy sposob punktowego sprawdzenia odbierania ciepla przez stopke chlodzenia....

Jak radiator bedzie bardzo mocno nagrzany, to zanorz stopke radiatora w zimnej wodzie i napisz jak szybko zeszla temperatura finow chlodzenia.

Temperatura finow czyli calej powierzchni chlodzenia musi zejsc do temperatury wody w parenascie sekund.

 

EDIT:

 

Zamiast rozgrzewac stopke nad ogniem mozna przecierz rozgrzac caly radiator suszarka do wlosow (bliso przyloz do finow chlodzenia) i jak radiator bedzie parzyc, zanoz tylko stopke w zimnej wodzie.

Czas zejscia temperatury bedzie wyznacznikiem transportu ciepla przez pipki do stopki.

Oczywiscie im krocej tym lepiej.

 

Powodzenia.

Edytowane przez leven
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

(...) Zmiany w montażu stosuję abx go zlikwidować!... (...)

 

Z bardzo mizernym skutkiem. Dokręcanie bez żadnej amortyzacji (ciężkiego) chłodzenia do karty przeniesie znacznie więcej naprężeń na PCB. Wróć do prawidłowego montażu, zaaplikuj 3x mniej pasty niż na ostatnim zdjęciu i podepnij wentylator do gniazda ze stałym napięciem 12v a nie regulowanej z poziomu BIOSu w zależności od temp płyty głównej. Albo przejściówka i molex.

 

kolejny bolesny przykład tego że nie dla wszystkich jest własnoręczna wymiana chłodzenia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:lol: zainspirowany tym artykułem http://maxforces.com/articles.php?article_id=44&rowstart=1 uzyskałem:

 

- idle 30c

- game 50c-76c

- furmark po 2min 90C

 

w grach całkiem dobrze 50-76C

 

 

 

drogi UCZESTNIKU do odważnych świat należy... Moja karta, mogę sobie smarować i kąbinoać do woli... :razz:

Edytowane przez MRCOCOset

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ramki się nie smaruje bo ona jest tylko do ochrony rdzenia przed ukruszeniem. Radiator ma tylko stykać się z rdzeniem i tylko na rdzeniu powinna być pasta.

 

 

kolejny bolesny przykład tego że nie dla wszystkich jest własnoręczna wymiana chłodzenia?

 

racja
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i sprawdziłeś tak jak pisał kolega leven?

 

Zainspirowany w.w. artykułem zatsosowałem ''mega docisk", jednak wykorzystując to tylne mocowanie od oryginału żeby płytka od tylca też jakoś była dociskana oraz podkładki o dopowiedniej grubości aby przy dokręcaniu owe mocowanie nie dogięło się całkiem do układu. po paru próbach w idle temp schodzi już poniżej 30C

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Jeżeli chodzi o radiator i pipki to sprawdziłem sposobem "na szybko" :

 

- odłączone wiatraki

- furmark

- 30-40 sekund i parzy

- furmark off >>> natychmiastowy spadek temeratury :rolleyes:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...