silencer7 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 7 Stycznia 2012 Witam. W załączniku widać schemat mojej sieci. Sieć jest między dwoma budynkami. W obu budynkach są bramki VOIP Linksysa PAP2. W obecnej chwili skonfigurowane jest to tak, że oba budynki działają w tej samej puli adresów 192.168.1.X z tym że dla budynku 1 adresy przez DHCP przydziela brama 192.168.1.1 a dla budynku 2 adresy przydziela AP Client 192.168.1.163. Dla obu bramek przekierowane są porty SIP i RTP. Sytuacja natomiast jest taka: dzwoniąc z VOIP 2 na VOIP 1 rozmówca przy VOIP 1 nie słyszy rozmówcy VOIP 2, natomiast rozmówca z VOIP 2 słyszy rozmówcę VOIP 1. I tak jest za każdym razem. Dzwoniąc natomiast w odwrotną stronę czyli: dzwoniąc z VOIP 1 na VOIP 2 wszystko jest OK. Dziwna sprawa - dlaczego w jedną stronę działa a w drugą nie? Powiem tylko jeszcze, że problem jest tylko przy dzwonieniu z bramki do bramki. Dzwoniąc "na miasto" na obu bramkach jest OK. Co ciekawe - wcześniej w budynku 1 był fabryczny router Netii a w budynku 2, AP Client przydzielał adresy z innej puli niż w budynku 1. Czyli NAT był podwójny - i wtedy wszystko działało. Teraz router został zamieniony na Zyxel Prestige 662HW-61 i od tego momentu jest problem. Porty są przekierowane, kompletnie nie mogę znaleźć przyczyny tego problemu. Po zmianie router'a na podwójnym NAT nie działało praktycznie nic. Zdecydowałem się więc na tę samą pulę adresów co w budynku 1. Po zmianie puli adresów jest ok - z wyjątkiem tego co napisałem powyżej. Jeśli chodzi o ustawienia związane z NAT na bramkach to na zakładce SIP w panelu obu VOIP-ów włączone są: Substitute VIA Addr, Send Resp To Src Port & STUN Enable: Yes STUN Server: stun.ekiga.net W zakładce Line włączony jest NAT Keep Alive Enable: Yes. Czy ktoś może coś poradzić? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 7 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 7 Stycznia 2012 (edytowane) zacząłbym od ustawienia portów SIP na jednej i drugiej bramce: tzn. ustaw im ręcznie po 3-5 porty (każdemu różne) z zakresu 16XXX (poczytaj w dokumentacji i u dostawcy usług) a potem przekieruj te porty na routerze do bramek. Oczywiście mam nadzieję że na routerze i bramkach IP ustawiasz ręcznie:) Druga sprawa, jest taka, że posprawdzaj maski na urządzeniach i najlepiej wrzuć na schemat który zrobiłeś (skąd inąd czytelny "+" ) Edytowane 7 Stycznia 2012 przez Gość Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
silencer7 Opublikowano 7 Stycznia 2012 Zgłoś Opublikowano 7 Stycznia 2012 (edytowane) Porty SIP ustawione są tak: VOIP 1: 5061 VOIP 2: 5060 oba porty są przekierowane do bramek. Porty RTP ustawione są tak: VOIP 1: 16405-16409 VOIP 2: 16400-16404 i tu również porty są przekierowane. IP ustawione są ręcznie. Maski w obu bramkach są ustawione na 255.255.255.0 Operator VOIP'a to freeconet. Zalecają używanie portu SIP 5060. W jednej z bramek ustawiony jest 5061 ze względu na to, iż przekierować mogę dany port tylko na jedno IP. Co ciekawe jak ustawiłem porty odwrotnie tzn. tak, że VOIP 1 miał 5060 a VOIP 2 miał 5061 to miałem komunikat na panelu bramki VOIP 2, że nie może się zarejestrować u operatora (dla VOIP 1 tego problemu nie było - łykała każdy port). Kolejna ciekawostka dla mnie jest taka, że przed wspomnianą zmianą router'a z netiowego na tego zyxela wszystko działało jak ta lala z tą konfiguracją portów SIP: VOIP1: 5060 a VOIP2: 5061 (teraz na takim ustawieniu tak jak napisałem wyżej nie loguje mnie do sieci na VOIP 2). Dzisiaj wynikła jeszcze jedna krzywa akcja. W pierwszym poście pisałem, że jak się dzwoni z VOIP 1 na VOIP 2 to jest OK. Dziś okazało się jednak, że zdarza się, że nic nie słychać i dopiero np. za drugim razem zadziała... Doradzono mi jeszcze równolegle w tym temacie i wygląda na to, że to miało wpływ na działanie VOIP-ów bo nagle... zaczęły działać. Jeszcze muszę potestować, ale wygląda na to, że wina leżała w ustawieniu mojego AP Clienta ponieważ nie był on ustawiony na "bridge" tylko na "wireless ISP". Dzięki za pomoc. Edytowane 8 Stycznia 2012 przez silencer7 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...