Skocz do zawartości
Caleb

Ewolucja grafiki w grach 1972-2012

Rekomendowane odpowiedzi

Dołączona grafika

Heraklit z Efezu rzekł niegdyś, że wszystko płynie i nic nie pozostaje takie samo, co doskonale oddaje ducha niniejszego artykułu poświęconego ewolucji grafiki w grach, stanowiąc niejako jego motto przewodnie. Ostatnie dekady to intensywny rozwój nowej gałęzi przemysłu rozrywkowego, która już dawno przegoniła branżę filmową i muzyczną, zdecydowanie najszybciej zmieniając swoje oblicze na coraz piękniejsze oraz bardziej spektakularne. Oczywiście, wszystko zawdzięczamy odpowiedniemu sprzętowi, jednak bez właściwego oprogramowania niewiele udałoby się z niego wykrzesać. Dlatego postanowiłem dokładnie prześledzić ewolucję grafiki na przykładzie wybranych gier, zaczynając od pierwszych automatów, a skończywszy na współczesnych maszynach stacjonujących pod biurkami oraz telewizorami. Będzie też trochę okazji do powspominania, wszak spora część czytelników PurePC pamięta debiut Wolfenstein 3D albo jeszcze bardziej leciwych tytułów z epoki Commodore 64 czy Atari 2600. Spokojnie, wcale nie sugeruję, iż jesteśmy starzy, marudni i najlepsze lata mamy za sobą. Czasy kiedy dwa piksele na krzyż dawały mnóstwo radości wydają się takie odległe, a zrazem dużo osób doskonale pamięta szał związany z Pole Position, Super Mario Bros, Mortal Kombat, Doom i wieloma innymi tytułami...

Historia ewolucji grafiki w grach - Od Mario do Crysis i dalej...

Edytowane przez Caleb
  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2001 - Max Payne

2002 - Gothic 2

2003 - Max Payne 2

2004 - Half-Life 2 / FarCry (ze wskazaniem na HL2)

2005 - F.E.A.R

2006 - Oblivion

2007 - Crysis

2008 - Warhead Dołączona grafika

2009 - Assassins Creed

2010 - Metro 2033 / Just Cause 2 / ew. Mafia 2

2011 - Wiedźmin 2 / Assassins Creed: Brotherhood

2012 - Alan Wake?

 

 

brałem pod uwagę tylko pc

Edytowane przez kwasior500
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość Harry Lloyd

Ja tam z dawnych czasów nie pamiętam wiele, poza tym raczej tylko wybranymi grami się interesowałem, dlatego napisze wybiórczo.

 

Dodatków bazujących na oryginale (Warhead, EfLC) nie uwzględniam.

 

2004 - Far Cry (pierwsza naprawdę ładna gra, to była rewolucja)

2007 - Crysis

2008 - Far Cry 2

2009 - DiRT 2

2010 - Red Dead Redemption

2011 - Battlefield 3

 

Jeśli chodzi to o ten rok, to nie było jakichś specjalnych perełek. Do tej pory chyba Max Payne 3 najlepiej wypada, ale obstawiam, że wybiorę Far Cry 3, choć po dotychczasowych filmikach uważam, że dwójka ładniejsza.

 

A RDR jest dla mnie najpiękniejszą grą eva. Nie za zaawansowaną grafę i efekty, tylko za design i ogólną prezentację. Można sobie stanąć w jednym miejscu i gapić się na widoki godzinami. Na PC w Full HD na 50+ calach to by było więcej niż epickie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tzn. co mam ci pokazac na youtubie gdzie masz filmiki skompresowane o 80%, czy mam wrzucic 6gb filmik zawierajacy 3min gameplayu?

Zadnego photo mode nie ma, ta gra tak wyglada na wymaxowanych detalach + SMAA/FXAA dostepnymi w grze.

Pewnie ze wszystkie shoty sa przygotowywane, ustawienie kamery, odpowiednia pogoda, miejsce itd.

10 euro to nie majatak, kup i sprawdz sam.

 

Zreszta z tego co wiem pare osob z forum smiga mysle ze moga potwierdzic.

Edytowane przez kelcior

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2000 - Giants: Citizen Kabuto

2001 - Max Payne

2002 - The Elder Scrolls: Morrowind

2003 - Unreal II: The Awakening

2004 - Doom 3 / Half-Life 2

2005 - Project Gotham Racing 3

2006 - The Elder Scrolls IV: Oblivion

2007 - Crysis

2008 - Grand Theft Auto IV

2009 - Cryostasis / Resident Evil V

2010 - Metro 2033

2011 – Wiedźmin 2

2012 - ???

 

Ciężko się nie zgodzić z tą listą, jedyne co bym zmienił:

2005 - Splinter Cell Chaos Theory

2009 - FEAR 2 / ARMA 2/ Cryostatis (RE5 imo wypada słabiej od nich)

To powyższe zakładając że nie liczę tytułów z konsol.

 

Miejsce szczególne - Okami na PS2 (2006).

Edytowane przez alCatraz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

klecior

 

Dobrry Szpec jestes ze 3 minuty video zajmuje Ci 6GB hmmm nawet w Ultra HD 4k tyle nie zajmie

a ten Project Cars to lipa , w takiej jakosci rendering w grach to bedzie za 4-5 lat nie wczesniej

trzeba miec jakies podstawyu wiedzy o grafice 3D ;) zeby toto wyniuchac na paru screenach

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość Harry Lloyd

Ahahah no nie moge, karwa zebym mial monitor full hd to bym sam takich shotow nastukal.

Opamietajcie sie i przestancie oceniac czy taka grafika jest mozliwa do osiagniecia bez wyprobowania samej gry!

 

No to kupiłem i zobaczymy. Tylko na obecnej grafie (6570) chyba nie ma sensu, niedługo powinienem mieć 7770.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spoko, a i wez pod uwage ze dostep do buildu ktory bedziesz mial ma juz prawie miesiac i nie ma np. tego - http://www.youtube.com/watch?v=IvFt6pn3Knw

Najnowszy build Junior+ bedzie dostepny 3'go.

Edytowane przez kelcior

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość Harry Lloyd

Spoko spoko, zajebiste screeny już widziałem w zeszłym roku, może faktycznie filmiki są słabe. No i sam zobacze jak sie obecnie jeździ na padzie.

 

Swoją drogą można z tego normalnie nagrywać gameplaye i wrzucać, czy trzeba jakieś zezwolenia itp?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2001 - Max Payne

2002 - Serious Sam

2003 - Unreal 2

2004 - The Chronicles of Riddick / Half-Life 2

2005 - F.E.A.R/Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

2006 - Tomb Raider: Legenda/Half-Life 2: Episode One/Dark Messiah of Might and Magic

2007 - Crysis/Unreal Tournament III/Half-Life 2: Episode Two/Test Drive Unlimited/Colin McRae: DiRT

2008 - Warhead / Race Driver: GRID

2009 - Batman: Arkham Asylum

2010 - Battlefield: Bad Company 2/Heavy Rain/Need For Speed: Hot Pursuit/Need For Speed Shift

2011 - Crysis 2 /BF3/Shift 2: Unleashed/

2012 - Sleeping Dogs/Far Cry 3/Interstellar Marines/Sniper Ghost Warrior 2/Ferrari Racing Legends...............

Edytowane przez sideband

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

Heraklit z Efezu rzekł niegdyś, że wszystko płynie i nic nie pozostaje takie samo, co doskonale oddaje ducha niniejszego artykułu poświęconego ewolucji grafiki w grach, stanowiąc niejako jego motto przewodnie. Ostatnie dekady to intensywny rozwój nowej gałęzi przemysłu rozrywkowego, która już dawno przegoniła branżę filmową i muzyczną, zdecydowanie najszybciej zmieniając swoje oblicze na coraz piękniejsze oraz bardziej spektakularne. Oczywiście, wszystko zawdzięczamy odpowiedniemu sprzętowi, jednak bez właściwego oprogramowania niewiele udałoby się z niego wykrzesać. Dlatego postanowiłem dokładnie prześledzić ewolucję grafiki na przykładzie wybranych gier, zaczynając od pierwszych automatów, a skończywszy na współczesnych maszynach stacjonujących pod biurkami oraz telewizorami. Będzie też trochę okazji do powspominania, wszak spora część czytelników PurePC pamięta debiut Wolfenstein 3D albo jeszcze bardziej leciwych tytułów z epoki Commodore 64 czy Atari 2600. Spokojnie, wcale nie sugeruję, iż jesteśmy starzy, marudni i najlepsze lata mamy za sobą. Czasy kiedy dwa piksele na krzyż dawały mnóstwo radości wydają się takie odległe, a zrazem dużo osób doskonale pamięta szał związany z Pole Position, Super Mario Bros, Mortal Kombat, Doom i wieloma innymi tytułami...

Historia ewolucji grafiki w grach - Od Mario do Crysis i dalej...

Edytowane przez Caleb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sporo osób najwyraźniej pamięta gry stworzone po 2000 roku , nie ma żadnego tytułu stworzonego przed 2 000 rokiem , a było kilka które miały grafikę ( i nie tylko ) kosmiczną :

 

Z FPS-ów - nieśmiertelne Quake III i Unreal oraz Unreal Tournament , te gry to był graficzny majsterszyk jak na swoje czasy , UT nawet teraz potrafi zachwycić , można też wspomnieć o pierwszym Serious Samie - graficznie było niezłe .

 

RTS-y : seria Homeworld - pełne 3D w tych grach robiło furorę .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wspominając o wcześniejszych latach. Jak gra Turok która była jedna z pierwszych wykorzystujących dobrodziejstwa 3DFX. No i Tomb Raider, który też sporo namieszał w grafice 3D. Quake 1 z kolei była początkiem grafiki w pełni 3D w przeciwieniśtwie do jego konkurenta Duke Nukem 3D. Listy jako takiej nie sporządze bo nie mam teraz do tego głowy. Ale z tytułów tych nowszych które sporo namieszały to z pewnością jest to Far Cry. To był spory skok graficzny. Duże przestrzenie i piękna kolorowa grafika. Do dziś pamiętam jak w to zagrałem u znajomego na Radeonie 9800. Wychodzisz z kanału, a twoim oczom ukazuje się duży kolorowy świat. Potem to już była ewolucja. Lub nie koniecznie, bo wychodziły potem gry, które graficznie IMO odstawały od Far Cry 1. I nie zgodzę się że Far Cry 2 miał superową grafikę. Dla mnie to był lekki zawód. Ale są gusta i guściki. O innych aspektach jak fizyka, A.I się nie wypowaidam. Ale takie gry jak Half-Life 2 i F.E.A.R też sporo namieszały.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...