Skocz do zawartości
Włodi

Procesor dla GTX480

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli o pastę chodzi kupiłem ostatnio wynalazek Coller Master'a o nazwie V1 IC VALUE. Dobrze by było gdyby to wystarczyło bo szczerze zwyczajnie nie chce mi się biegać jeszcze dodatkowo po sklepach za pastą. Myślę że będzie ok no chyba, że daliby do tego Fortisa coś lepszego w zestawie.. ale to chyba nie za tą cenę.

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się kiedy zamknąć ten temat (i ewentualne wszystkie kolejne). Nie szukasz rady, tylko potwierdzenia, że to co ubzdurało Ci się, jest dobrym wyborem. Wybierasz zawsze inaczej, niż radzą forumowicze.

 

Ninja nie jest super wydajnym chłodzeniem. Nie wydajność była zamierzeniem projektantów a praca pasywna. Dlatego ma rzadko rozmieszczone finy. Ninja ma 23 blaszki, Fortis 50. 

Wentylator tej Ninji w sklepie będzie cichy, całkiem inne tło. W domu może być zupełnie inaczej.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skąd nagle się wzięły te osądy - nic przecież jeszcze nie zdecydowałem.

 

Nie jestem znawcą akurat tego tematu dlatego każda informacja od Was jest dla mnie cenna i biorę ją pod uwagę. Podobnie jak we wcześniejszych postach staram się dobrnąć do dwóch bardzo podobnych do siebie wariantów i o nich nieco dłużej podyskutować żeby podjąć właściwą decyzję. Co nie znaczy, że forumowicze zawsze mają tę jedyną rację czasem warto posłuchać własnego głosu rozsądku. Klaus dał w końcu konkretny argument - coś na co na pewno samemu bym nie wpadł bo - jak mówiłem - brakuje mi wiedzy w tym temacie.  

 

Podsumowując za i przeciw:

 

Scythe Ninja:

Na plus

- gabaryt

- waga, jakość wykonania

- cena

 

Na minus

- nie znany (używany) stan

- plastikowe zaczepy

- brak możliwości zamocowania na nowsze sockety

 

Silentium Fortis:

Na plus

- nowy (gwarancja)

- porządniejsze zaczepy

- jak znalazł na zmianę platformy

 

Na minus:

- nieco wyższa cena

 

 

Dodając do tego post Klaus'a, całość przechyla nieco szalę na korzyść Fortis'a. I to za pewne jego wybiorę. Nie mam większych powodów upierać się przy Scythe wiadomo że trzeba przyjąć w pewnym momencie którąś stronę, żeby dowiedzieć się dlaczego ta druga będzie lepsza.

 

Czasem na prawdę ciężko jest podjąć decyzję zwłaszcza gdy teraz kolega mi jeszcze pisze (posiadacz Scythe Mugen), że "tylko Scythe, Silentium kupa". I bądź tu mądry :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mialem oba schladzacze.

Scythe dziala pasywnie ok, na core 2 dulo byl w porzadku, na quadzie juz nie byl taki szalowy. Do tego potem musialem wymienic sruby montujace bo go z 8 razy zdejmowalem i zakladalem.

 

Potem na quadzie zamontowalem Fortisa - montaż super, a temperatury były lepsze - najbardziej mnie jednak do niego przekonała uniwersalność montażu out of the box, oraz niesamowita prostota i skutecznosc montażu chłodzenia.

 

A teraz pytanie z innej beczki - czy naprawde jest sens marnować tyle czasu na zastanowienie się co kupić?

W tej chwili zawracasz d... bo sie zastanawiasz czy teraz zaoszczedzic 30zł, aby po zmianie platformy znowu wydać jakieś 120zł.

My Ci proponujemy abyś teraz kupiłlepszy uniwersalny schładzacz, faktycznie droższy, ale jednakże patrząc na dodatki i funkcjonalność to wychodzi de facto taniej.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem tego Silentium Fortisa. Powiedzcie mi ile dać pasty bo w instrukcji jest napisane że „technologia HE wymaga nałożenia wiekszej ilości pasty ( ok. Połowy opakowania )”. Przecież to sie chyba wyleje bokami. Tubka ma 1,5g.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrob na srodku kleksa wielkosci 2 ziaren ryzu i rozprowadz jakas plastikowa karta. Warstwa na calej powierzchni ma byc cienka, zbyt duzo pasty pogorszy odbior ciepla przed radiator. Wszystko trzeba robic na oko.

 

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrob na srodku kleksa wielkosci 2 ziaren ryzu i rozprowadz jakas plastikowa karta. 

No przecież już było pokazywane, że takie rozprowadzenie powoduje pęcherze. Dołączona grafika Jak udało Ci się przeoczyć ten filmik? 

 

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Edytowane przez MaciekCi
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. Nikomu nie polecam rozprowadzać pasty równomiernie. Chłodzenie już zamontowałem wczoraj. Rzeczywiście - tak jak pisali - trzeba było dać nieco więcej pasty. Ja użyłem tak na oko 1/3 tej małej tubki, zrobiłem takiego trochę grubszego "iksa". Przyłożyłem po czym zdjąłem, żeby sprawdzić czy się nie rozlewa, ale było wszystko w porządku. No i teraz wrażenia :)

 

Na dzień dobry temperatura spadła o 10 stopni w spoczynku i nie przekraczała 38 w stresie (o ile jeszcze dobrze pamiętam). Na tamtym BOX-ie od C2D po 30 sekundach pełnego obciążenia musiałem stopować program bo w chwile robiło się te 71st, którego wg intela nie powinno się przekraczać.

 

No i jak już zakupiłem to bydle to nie ma innej opcji tylko siłą rzeczy trzeba było przystąpić do OC (czego dotąd się bałem i robiłem nie chętnie). Okazało się jednak, że nie taki diabeł straszny i kręcenie szło jak po maśle. Aż miło. Zacząłem z napięciem na Auto co jak się później okazało było lekko kamikadze bo kiedy doszedłem do 3,34 Ghz napięcie osiągneło górną granice i temperaturka oczywiście skoczyła. Na szczęście uważnie obserwowałem te wartości i później pomyślałem sobie, że ustawie na sztywno na powiedzmy 1,25V. Temperaturka od razu z 50 w stresie spadła do normy i nie przekraczała 45. Na tym napięciu dojechałem do 3,59Ghz, później trochę więcej aż do 1,2750 i na nim już miałem 3,77. Próbowałem jeszcze 3,8 ale już było niestabilnie. I zaczęło się zniżanie fsb co 1mhz i manewrowanie napięciem aż do uzyskania finalnego efektu czyli 3,75Ghz (442x8,5). Mnożnika w sumie nie ruszałem. Z napięciem musialem wyjechać do górnej granicy 1,30625 V. Więcej się bałem gdyż sugerowałem się tymi wartościami które podaje Intel. Choć nie wiem jeszcze jak przy tej częstotliwości będzie na 1,30V.

 

Wydajnościowo różnica katastrofalna w porównaniu z tym co było. A było właściwie nie wiele lepiej niż na E8400, chyba ze cos korzystalo z 4 jajek. Najwiekszego kopa dostal Crysis 3 z niegrywalnych 6-10fps do prawie pełnej płynności (mowie o sotockowym 2,83Ghz).

W miarę podkręcania zauważałem wyraźnie ze system zaczął się coraz szybciej ładować. CO każde 10Mhz fsb robiłem testy passmarkiem ( i oczywiście stabilności pod obciąż.). Różnica to dawne 4258 vs obecne 5358. robiłem też kilka wstępnych 3DMarków i wyniki w końcu mające jakiś sens.

 

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

 

Poza tym spora różnica w działaniach windowsowych, internet. A w grach to różnie. Dopiero będę dokładnie testował.

 

 

W każdym razie dzięki dla Was, że doradziliście mi ten nie zły kompromis. Dobrze, że namówiliście mnie na to chłodzenie i OC, rzeczywiście można z tego czerpać przyjemność. Choć złapałem sporą ilość minusów myślę, że warto było - przynajmniej czegoś nowego się nauczyłem. Wiem już jak montuje się tego typu chłodzenia co też dla mnie wiele znaczy.

 

Jakbyście mieli jakieś sugestie co do dalszego ciśnięcia tego proca pod kątem OC to piszcie. Może warto było by zmniejszyć mnożnik, albo zrobić coś o czym jeszcze nie wiem. Piszcie.

 

PS. Żałuję tylko, że nie udało mi się zostać przy tych 3,77 bo akurat pamięci wtedy osiągnęły swoją nominalną wartość. No ale cóż te pare Mhz w lewo czy w prawo pewnie nie wiele zmienia.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hm, IMO powinenes go spokojnie wykrecic na 4GHz.

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=515316 po angielsku, ale jak troche poczytasz ze slownikiem to ogarniesz Dołączona grafika

te 1.3V to jest do ciagłej pracy 24/7 na full load przez kilka lat, wiec bez przesady Dołączona grafika

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jakbyście mieli jakieś sugestie co do dalszego ciśnięcia tego proca pod kątem OC to piszcie. Może warto było by zmniejszyć mnożnik, albo zrobić coś o czym jeszcze nie wiem. Piszcie.

 

PS. Żałuję tylko, że nie udało mi się zostać przy tych 3,77 bo akurat pamięci wtedy osiągnęły swoją nominalną wartość. No ale cóż te pare Mhz w lewo czy w prawo pewnie nie wiele zmienia.

To właśnie te pamięci mogły cię złapać i zatrzymać jeśli chodzi o OC. Daj pamięci 1:1 + luźne timingi i ciśnij ile się da z procesora.

 

Z sugestii innego rodzaju - obecnie marki 2000 - 2005 (do nowszych też można mieć wątpliwości) to strata czasu i miejsca na dysku. Są całkowicie niemiarodajne. 

Edytowane przez Klaus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To właśnie te pamięci mogły cię złapać i zatrzymać jeśli chodzi o OC. Daj pamięci 1:1 + luźne timingi i ciśnij ile się da z procesora.

Tzn. sytuacja wygląda tak, że pamięci mam ustawiona na 2,40B, czyli było ok 800Mhz na początku kręcenia przy 2,83. Pamięci mają natywnie 1066Mhz i częstotliwość się zrównała dokładnie przy 3,77Ghz czyli procesor był już mocno nie stabilny nie przekraczając ani o 1 Mhz natywnego taktowania pamięci. Mało tego obecnie coraz bardziej jadę w dół i z FSB i z pamięciami gdyż nadal je trzymam w tym samym stosunku ale jestem zmuszony obniżać co 1Mhz FSB bo po czasie okazuje się niestabilny, W tej chwili pamięci są już poniżej właściwej dla nich wartości. Przed chwilą musiałem właśnie dalej obniżyć FSB gdyż przy tym 3,75 zastygł przy teście obciążeniowym.

 

Jest więc obecnie 3,74Ghz (441 x 8,5) Napięcie nadal 1,30625V. Zobaczymy co będzie dalej. Jakieś dalsze sugestie?

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście możesz mi głosić swoje teorie itd. Twoje prawo. Prawda jest natomiast taka, że znaczna część pamięci ddr2 1066MHz miało problemy z wyrobieniem nominalnego taktowania. Wymagały zabawy z napięciem, timingami itd. Podstawowa zasada OC na lga775 to: najpierw max z procesora, następnie tyle ile pamięci pozwolą wyciągasz z pamięci.

Na początek pamięci na 1:1 + ręczne ustawienie timingów na takie, jakie są przewidziane dla 1066MHz, odczytasz je w programie cpu-z, zakładka SPD.

I nie pisz mi, że pamięci robiły na tej płycie 1066MHz na E8400, nic z tego nie wynika, inny procesor, inne FSB, inne "obciążenie: chipsetu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brawa, trafna uwaga. Nie widzę nic złego w tym, że wszystkie "problemy" swojego zestawu roztrząsa w tym temacie.

Gorzej jakby założył kilka kolejnych tematów: jakie chłodzenie kupić, jak nakładać pastę, dlaczego w czydermarku 2000 nie wzrosła wydajność po wymianie na c2q itd.

Edytowane przez Klaus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hehe Klaus z tym 3DMarkiem to się rozpędziłeś ;) Tak wyjaśniając testuję wszystkimi markami jakie wyszły bardziej z przyzwyczajenia choć oczywiście zdaję sobie sprawę że z rzeczywistością te wyniki mają nie wiele wspólnego. Najbardziej chyba nadal opieram się na 2006 i chciałbym doczekać czasu gdy zawarty w nim test CPU będzie chodził 1000fps ;)

 

Ale wracając: Ustawienie pamięci 1:1 czyli tak jak ustawia BIOS na Auto? Wtedy po każdym podniesieniu FSB podkręca się pamięć. Dobrze rozumuję? Poprawcie mnie jeśli coś chrzanię od rzeczy. Timingi mam ustawione w biosie by SPD i są prawidłowe tj. zgodne z nalepką na kościach. To fakt z pamięciami były kiedyś jaja sam tego doświadczyłem. Te które mam pracują na 2,2V i tak mi widocznie ustawili w serwisie jak wymieniali kości na owe OCZty.  Bo na Auto BIOS ustawia bodajże 1,8V. Ale patrzyłem na naklejce również jest info o 2,2V.

 

Przyznaję się bez bicia, że kwestia timingów to jeszcze temat przeze mnie nie do końca ogarnięty. Pojęcie np."luźny timing" też nie wiele mi mówi. Może po prostu spróbować ustawić ten stosunek tak, żebym znów miał te 800Mhz około i sprawdzić czy proc poleci wyżej ?

 

BTW. Są tam jeszcze inne rodzaje napięć obok vcore, które nie wiele mi mówią. Czytałem cos o nich w tutorialu, który ktoś mi tutaj dał ale nie wiele mi to wyjaśniło. Wszystkie ustawione są na Auto. W prawdzie bałem się trochę że automatycznie mi podniesie na nich napiecie w miare podkręcania tak jak to było z vCore. Kontrolowałem też temp chipsetu bo wśród tych napiec zapewne jest tez jego rdzen.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dalsza dyskusja mija się chyba z celem, jeśli dla ciebie ustawić timingi na sztywno = Auto z SPD. Podobnie taktowanie pamięci.

A zmieni cokolwiek jak ustawie je ręcznie na sztywno? Wg. tej tabelki w zakładce SPD w CPU-Z timingi dla 400 i 533Mhz różnią się jedynie wartością tRC cokolwiek ona znaczy. Napiecie mam ustawione na sztywno 2,2. Ja nie wiem za wiele na ten temat więc prosił bym o wytłumaczenie.

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale co jest niezrozumialego w ustawieniu timingow na sztywno? ustaw takie jak masz w tabelce z 533 a pozniej mnoznik pamieci na 1:1 i jedz z fsb w gore. Dopiero jak uzyskasz maksymalne fsb, czyli procek bedzie wykrecony tak jak sie da ta sztuka i plyta to mozesz dopiero jechac w dol z timingami. 

A teraz odpowiadajac na twoje pytanie dlaczego: 

Im luzniejsze timingi tym mozna ustawic wyzsze taktowanie ( luzniejsze czyli wieksze cyferki )a sluzy to temu zeby ramy nie blokowaly fsb. Np jak ustawisz na sztywno timingi z wartosci dajmy na to 333, czyli dosyc ciasne, to ramy nie pojda wyzej niz dajmy na to 380 i beda blokowac fsb na tej wartosci dlatego procek nie pojdzie wiecej niz 380 * 8,5 = 3230 mhz. 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A zmieni cokolwiek jak ustawie je ręcznie na sztywno? 

Nic. To dlatego, że nie stosujesz się do rad a jeśli już to wybiórczo.

 

Poleciłem ustawić pamięci 1:1. Nominalne fsb procesora to 333MHz. Ustawiając manualnie taktowanie 1:1 i pozostawiając timingi na [Auto] płyta zapoda timingi dla 333MHz i może je trzymać bez względu na rzeczywiste taktowanie pamięci. Rzeczywiste taktowanie będzie wynosiło 442MHz lub więcej. Będzie równe fsb. Luźne timingi to takie, jakie są przewidziane dla wyższej częstotliwości (533MHz) użyte przy niższej częstotliwości (np. ok  442MHz).

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok to co mówicie zrozumiałem. Ale mam problem z zastosowaniem tego w praktyce. Zrobiłem foto sekcji DRAM i Advanced Timing Control (po wciśnięciu Enter). Jedyne co zrobiłem to zmieniłem w DRAM Timing Selectable z [Auto] na [Manual] i wpisałem ręcznie te timingi z tabelki w zółte pola. Nie wiem gdzie ustawić 1:1, pod "System Memory Multipier" mogę wybrać stosunek wg. widocznej tabelki po prawej lub opcję [Auto]. Częstotliwości wówczas zmieniają się pod spodem, prawa wartość w Memory Frequency.

 

Co do reszty opcji nie mam koncepcji.

 

Przy "Performance Enhance" wyswietla się że wybierając opcję "Standard" zwiększa się stabilność po podkręceniu.

 

Przy "Extreme Memory Profile (X.M.P) można to wyłączyć co powoduje (o ile dobrze pamiętam) zrównanie obydwóch poświetlonych na szaro częstotliwości czyli 1066 i 1066. Nie pamiętam co się działo z FSB wtedy. Możliwe, że to jest to 1:1 ?.

 

Przy (G)MCH Frequency Latch można wybierać jakieś częstotliwości typu 466, 333Mhz)

 

Co do Advanced Timing Control jest tam opcja "Command Rate", która w tabelce CPU-Z ma wartość 2T. Nie wiem czy ją też ustawić na 2 ?

 

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

 

Napiszcie co olać a co ustawić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jakie masz wartosci pod system memory multiplier?

Wypiszę wszystkie możliwe wartości (w nawiasach kwadratowych) oraz obok to co się dzieje z częstotliwością pamięci poniżej na szaro, czyli po lewej jest cały czas 1066 a po prawej te co podam niżej:

 

[AUTO] 1441

[2.00B] 882

[2.40B] 1058

[3.20B] 1441

[4.00B] 1764

[2.00D] 882

[2.66D] 1176

[3.33D] 1470

[2.66C] 1176

[3.33C] 1470

[4.00C] 1764

[2.50A] 1103

[3.00A] 1323

[4.00A] 1764

 

Na screenie jak widać podświetlona jest na czerwono opcja, której wartości właśnie wypisałem a po prawej wyświetla się ta tabelka "(G)MCH Strapping" jakby miała ona jakoś Wam pomóc.

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem tak jak mówiliście, czyli próbowałem na timingach 6-6-6-18, później 5-5-5-15, stosunek FSB:RAM na 2.00B, później 2.00D i z FSB wyjechałem o ok +10 tak, że wyszło ok.3,83Ghz. W każdym z tych przypadków zwis po kilkunastu - kilkudziesięciu sekundach w OCCT. (bez żadnego blue screena).

 

Napiecie dalej trzymam na 1,30625V i nie przekraczam. Bazuję na tym co zaleca Intel na swojej stronie. Nie wiem, czy można dalej jechać w górę. Co nie zrozumiałe OCCT pokazuje przy takim napięciu ~1,25V. Gdy kręciłem wcześniej z napięciem na Auto w OCCT wskaźnik pokazywał ok 1,31V i wtedy wklepałem mu napięcie ręcznie. Myśląc logicznie wówczas przy tym 1,31V OCCT napiecie musiało być znacznie wyższe od tego 1,30625.

 

Dodam jeszcze, że procesor jest w rewizji E0 (wg. CPU-Z) i nigdy nie był kręcony wcześniej.

 

Co do timingów, które ustawia mi na Auto przy tym stabilnym (aktualnie) ustawieniu to wynoszą one: 5-7-7-20. Nie wiem czy tak może pozostać? Zmniejszenie spowoduje mniejsza stabilność? W ogóle jak to jest? - czym większe tym mniejsza wydajność?

 

Nie wiem co robić póki co. Może po prostu zostanę przy tym co jest bo uważam, że jest całkiem nieźle. Chyba, że macie jeszcze jakieś porady. Oby tylko bezpieczne, żeby zwyczajnie nie przedobrzyć.

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podnies o oczko napiecie na cpu.

jakie masz napiecia na innych elementach w biosie?

 

 

 

Dodam jeszcze, że procesor jest w rewizji E0 (wg. CPU-Z) i nigdy nie był kręcony wcześniej.

Jesli nie jestes pierwszym właścicielem procka to nigdy nie masz pewności Dołączona grafika

 

Zmniejszanie timingow pamieci zmniejsza ich stabilnosc ale zwieksza ich wydajnosc.

 

Najpierw daj domyslne timingi, albo nawet troszke luzniejsze (czyli zwieksz).

 

Jeszcze jedno pytanie - jakie temperatury na tym radiatorze miedzy CPU a grafika?

 

http://www.overclock.net/t/590947/q9550-ep45-ds3l-overclock-tweaking tutaj masz przyklad jak luzie kreca - powinno dac pojecie od czego zaczac a potem kombinowac bardziej.

 

no i kopać tutaj http://www.overclock.net/t/415077/gigabyte-ep45-ud3-series-owners-guide

Edytowane przez _KaszpiR_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...