Skocz do zawartości
Sid

Wytrzymałe klejenie niewielkich kawałków plastików

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Mam mały, a jednocześnie spory problem i pomyślałem, że dział modyfikacje nadaje się najlepiej zwłaszcza jeśli chodzi o przedmiot pytania (klejenie plastiku). Przynajmniej wiele lat temu bym go tutaj zadał.

 

Historia w skrócie - Dell Vostro 3500 - prawie niezniszczalny w czasie. Kolega usiadł na matrycy. O dziwo po odgięciu matryca pozbyła się plam i przeżyła. Ale pojawił się problem (oprócz prowadnic - to jakoś ogarnę), z którym spotkali się wszyscy z 'wylatanymi klapami'. Mianowicie gwinty śrubek przy zawiasach są umieszczone w takich plastikowych "gniazdach". I one się urwały (plastikowe gniazda). Przerabiałem to w acerze kiedyś i robiłem to źle (teraz mam takie listwy alu przykręcone, prze parszywe - ale się trzyma).

 

Jakie macie, koledzy (i koleżanki!), pomysły na przyklejenie tych gniazd? Należy pamiętać, że to są małe kawałki plastiku, na które działają duże siły. Wiem, że kleje epoksydowe średnio sobie radzą. Czy są na rynku jakieś specyfiki, które nawet stopią te kawałki (niezbyt agresywnie) i potem odparują "zlewając" plastiki ze sobą? Czy też ktoś przerabiał metodę "lutowania" ich lutownicą? 

Niby w teorii "kolega płaci", bo się zdeklarował, ale jemu też bym chciał oszczędzić koszty i zanim sięgnę po ostateczność ("halo, serwis, wpadajcie z klapą i zawiasami") chciałbym to zrobić sam i tanio (szkoda wymieniać tyle elementów jak to niewielkie pęknięcie). 

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To sa takie naprężenia że się sypnie i tak.

Jeśli wyłamane, to często się odginaja plastiki i juz nie pasuje.

Zywice typu poxipol się trochę sypią, jednakże stary jak świat distal pewnie dałby radę.

 

Dawno temu pamiętam, że dało się pewne rzeczy skleić chloroformem - rozpuszczał plastik a potem wyparowywał.

 

http://forum.purepc.pl/topic/120064-poxipol-dragon-distal-i-inne-gady-uwaga/ tutaj znajdziesz moze cos ciekawego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

 

Właśnie o chloroformie też słyszałem, ew. toluen (rozpuszczalnik nitro). Raz pleksę kleiłem na nitro i trzymała -minus to długi czas rozpuszczania jej i schnięcia (pamiętam że mogłem myć pleksę nitro i się nic nie działo, dopiero jak kawałki poleżały kilka(naście) dni to się rozpuściły). 

 

Póki co właśnie chyba pomyślę w stronę nitro - robiąc jakieś próby na kawałku plastiku obudowy.

 

A temat wciąż pozostawiam oczywiście otwarty ;).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szukał bym takiego kleju w ofercie Loctite, ale fajnie by było jakby Cię ktoś konkretnie pokierował który z tych klejów najbardziej się nada. Najlepiej to napisz do nich maila, ze zdjęciami elementów które chcesz skleić.

http://www.loctite.pl/kompletna-lista-produktw-loctite-6520.htm?countryCode=pl&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=productfinder&param2=mode%253Dfull%257C

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja takie pęknięcia naprawią lutownicą i wtapiam kawałek odpowiedniego spoiwa, zazwyczaj jest to ABS+PC. Następnie łączoną powierzchnię zalewam klejem epoksydowym, na zewnątrz obudowy używam kleju przeźroczystego (Technicqll epoxy 1 min), a w wewnątrz (Technicqll 7710 Klej epoksydowy uniwersalny), po wyschnięciu nadmiar kleju szlifuję mini wiertarką. 

Niedawno testowałem różne metody klejenia ABSu. Używałem różnych klei począwszy od cyjanoakrylowych (kropelka, superglue) po przez modelarskie (Klej modelarski firmy WAMOD), agresywne (Pulsar H-44), a skończywszy na klejach epoksydowych (Distal classic, Technicqll 7710 Klej epoksydowy uniwersalny, Technicqll epoxy 1 min). Sprawdzałem także poxipol czerwony, oraz kity epoksydowe (poxilina, Technicqll ten w niebieskim opakowaniu- hydrauliczny).

Najlepiej wypadały w przypadku klejenia ABSu kleje epoksydowe oraz cyjanoakrylowe. Poxipol pęka nawet przy niedużych naprężeniach. Klej agresywny oraz modelarski reprezentują podobny poziom, czyli nie łączą zbyt mocno. Kity epoksydowe nie nadają się do łączenia obudów w laptopach- zbyt łato odchodzą od łączonych powierzchni. 

Testowałem kleje w taki sposób że klejone powierzchnie zostawiałem na 24h na wyschnięcie i po tym czasie próbowałem oderwać od siebie 2 elementy. 
Tak wyglądała obudowa po zakończonym teście:
Dołączona grafika

W przypadku klei cyjanoakrylowych należy użyć dużą ilość kleju (nie kapać 1 kropelki) oraz kleić z 2 stron element- oczywiście jeżeli jest taka możliwość.
Jeżeli chodzi o kleje epoksydowe to mają one 1 wadę, potrzebują one często dużo czasu na wyschnięcie i spływają z pionowych elementów. Aczkolwiek pod tym względem najlepiej wypada "Technicqll epoxy 1 min" ponieważ po 30 minutach można już go szlifować, i jest dość gęsty przez co nie spływa tak szybko. Zaczyna twardnieć po około 10 minutach. Jest przeźroczysty.
 "Technicqll 7710 Klej epoksydowy uniwersalny" - był jedynym klejem który po 24 godzinach sprawił że przy próbie oderwania 2 elementów nie udało mi się ich oderwać bez ich uszkodzenia (widać kawałek plastiku który został z prawej strony koło touchpada).
"Distal classic" mocno łączy ale potrafi być po 24 godzinach dalej miętki, przy temperaturze zewnętrznej około 10*C, dlatego też odradzam, chyba że masz dużo czasu...
W przypadku klei epoksydowych można przyspieszyć ich łączenie podgrzewając klejone elementy np. suszarką do włosów lub hot airem. Radzę nie przekraczać 100-150 *C, bo ABS+PC w wyższej temp. może się odkształcić. 

Polecam także spawanie plastiku za pomocą lutownicy, bo jest to metoda szybka i trwała. Przed wtopieniem metalowych tulejek najlepiej wkręcić w nie śrubki, w celu zabezpieczeniach ich przed dostaniem się do środka roztopionego plastiku.
Co do spadania ABSu polecam ten tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=qVLBD-uHRgE

  • Upvote 5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@KoVol: Jestem pod wrażeniem wręcz badań nad klejeniem. Myślę, że tekst niejednej osobie się przyda.

 

Dzisiaj rozkręcałem bardziej klapę i porobiłem kilka zdjęć:

http://static.sidowo.pl/delik 

 

Klapa jest jak widać plastik + alu. Jak tak patrze to z racji budowy zawiasu(z prowadnicą matrycy) naprężeń tam dużych mam nadzieję nie będzie. Będę to próbował kleić. 

 

Robiąc offtopic lekki: Problemem, jak widać jest teraz zawias+prowadnica - w miejscu nitowania odgięło się jak widać i dodatkowo "lata" teraz lekko prowadnica. prowadnica ma grubość ok 1mm, zawias 2mm. Macie jakieś pomysły jak to najlepiej usztywnić po naprostowaniu? Klej? Może zgrzewarka do blach (ot widziałem kiedyś filmiki z działania więc może...)? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...