Lancer Opublikowano 14 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 14 Czerwca 2013 Od kilku tygodni mam problem z łożyskiem w pompce Alphacool VPP655, czyli repaku Lainga D5. Chodzi o tą białą kulkę na której ślizga się wirnik. Kulka przestała trzymać się bolca i swobodnie się obraca, przez co przy wysokich obrotach pompki wirnik wpada w wibracje i strasznie rzęzi. Nie uśmiecha mi się wysyłać pompkę na gwarę i zwracam się z pytaniem, czym to badziewie przykleić do bolca żeby nie rozpadło się po kilku tygodniach? Spotkał się ktoś już z tym problemem? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lukc85 Opublikowano 14 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 14 Czerwca 2013 Ja spotkałem się z czyms podobnym w Laingu DDC pomogło wcidniecie bardziej podkładek od spody pompy, alechyba w D5 jest inaczej to rozwiazane Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_KaszpiR_ Opublikowano 14 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 14 Czerwca 2013 Rozkręcić na kawałki i kombinować z klejem termicznym oraz podciagnac troche te podkladki i szpilke. Ale raczej sugerowałbym zmienic częstotliwosc pracy pompki, aby pozbyc sie rezonansu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 14 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 14 Czerwca 2013 Pompka praktycznie cały czas pracowała na najniższych obrotach więc dziwne że się poluzowało toto. Rozkręcać nie za bardzo mam ochotę, bo jest jeszcze na gwarancji (chyba że to denko jest mocowane tylko na wcisk?) i w razie jakby naprawa w domu nie wyszła to zawsze mogę odesłać do serwisu. Klej termiczny wydaje mi się za 'miękki' i nie penetruje za dobrze. Myślałem raczej o Distalu. Tworzy dosyć sztywną spoinę i po rozgrzaniu jest płynny, dobrze wszędzie wpływa. Tylko nie wiem jak będzie z wyważeniem jeśli krzywo się sklei. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_KaszpiR_ Opublikowano 14 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 14 Czerwca 2013 (edytowane) Nie rozkręcałem D5, ale DDC, ale myslę, że jest podobnie, aczkolwiek DDC ma to biednie zrobione, kropus jest IMO zbyt miękki. Ogólnie to kulka jest na górze, przez nia przechodzi szpilka. Główka szpilki blokuje ześlizgnięcie się szpilki, po drugiej stronie jest to pociagniete tak, aby dopychac kulke do korpusu. Wtedy na prosty kawałek szpilki nakłada się podkladki i sie je zaciska, aby się nie ruszało. Problem w tym, że z czasem w wyniku wibracji, temperatury itd drut szpilki może się zluzować, albo trochę wyrabia się zacisk podkadki, czy też w wyniku innych zmian deformuje się korpus. Jak szpilka ma troche luzu, to zaczyna sie ta kulka kręcić. Aczkolwiek woda powinna byc jak smarowidło i tak naprawdę, to nie powinno się zbytnio kręcić. Problem może być jeszcze inny - w wyniku długotrwałej pracy zaczyna się rozłazić plastik wirnika przy wlocie cieczy - nierównomiernie uszkodzenia będą powodować bicie. Jest jeszcze opcja, że wirnik się mocno zuzył w miejscu, gdzie dotyka kulki - ale byś musiał wtedy dopuścić do sytuacji, że nie masz wody. Jeśli na gwarancji, to może warto zapytać się, czy wymienią. edit: dodana pierwsza linia. Edytowane 14 Czerwca 2013 przez _KaszpiR_ 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 14 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 14 Czerwca 2013 Dzięki za podpowiedź. Zobaczę jeszcze co mi serwis doradzi i podejmę działanie. Z tego co patrzyłem, to plastiki są OK i na moje oko to winna właśnie jest ta kulka Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 23 Czerwca 2013 Wczoraj próbowałem coś zrobić z pompką, ale bez sukcesu. Okazuje się, że jest 'podwójny' luz. Nie dość, że kulka lata to jeszcze sam trzpień się kręci!. Pomiędzy trzpień, a mocowanie do korpusu niestety nie udało mi się wpuścić kleju i skleiłem samą kulkę z trzpieniem. Efekt jeszcze gorszy niż było wcześniej. Pompka tak hałasowała, że musiałem wydłubywać klej spod kulki. Jak trzpień zaczyna się obracać, jest po prostu katastrofa. Niestety rozebrać na czynniki pierwsze mi się nie udało... Pompka musi iść na gwarę, ale w międzyczasie kupię coś innego. Wpadłem na taką wersję D5: http://www.angela.pl/p8853,aquacomputer-d5-pump-motor-with-usb-and-aquabus-interface.html Pytanie - czy soft działa po podpięciu pompki po prostu pod USB? Do jej kontroli potrzebny jest Aquero 5? Z tego co wyczytałem to nie, ale wolę zapytać. Pytanie drugie - czy w tej pompce działa kontrola obrotów przez napięcie? W mojej obecnej pompce zmiana RPM przez napięcie nic nie daje, muszę zmieniać bieg i to mnie wnerwia... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_KaszpiR_ Opublikowano 23 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 23 Czerwca 2013 (edytowane) Mam ta pompkę, więc troche Ci o niej opowiem: 1. to jest sam korpus, bes obudowy, do której przykreca sie węże - ale da się to ożenić ze wszystkimi innymi standardowymi korpusami dla D5 2. pompka ma kabel od zasilania na moles, wsysa 12V 3. pompka ma złącze Aquaero - czyli zintegrowanych kilka złączy na jednym PCB: - złącze USB - kontrola przez program AquaComputer, sterowanie mocą pompki. - złącze AquaBus - podłącza się je do panelu Aquaero, używany do tego, aby panel mógł reagować na odczyty i ustawiac parametry pompki bez ingerncji porogramowania na komputrze - generator sygnału Tacho - jak pompka działa, to po prsotu generuje sygnał RPM, można to podłączyć do płyyt głównej jako CPU - złącze na diodę termiczną - TEMP, sygnał z tego leci po USB/Aquabus jako dodatkowe info, uzyteczne, jak nie chemy ciągnąć zbytecznie drutów. 4. Sterowanie: Działa od 8 do 24V Pompka ma minimalną moc 25% mocy, elektronika nie pozwala na kompletne wylączenie pompki, sterowanie działa poprzez kontrole PWM, więc elektronika walczy do samego końca starając się utrzymać obroty niezależnie od napięcia. Domyślnie pompka na dzien dobry działa na 100% mocy Ogólnie do kontroli pompki nie trzeba miec panelu do sterowania, wystarczy kabel USB i soft Aquasuite 2013 http://aquacomputer.de/software.html W aplikacji znajdujemy urządzenie o nazwie mps D5 i ustawiamy moc suwakiem. w tym miejsuc moc zjezdza maksymalnie do 25%, natomiast jesli jest panel aquaero, to on ma wlasna zakladke dla pompki i tam mozna ustawic 0% (ale z tego co pamietam i tak realnie zatrzymuje sie na 25% z powodu bezpieczenstwa). Po ustawieniu mocy można odłączyc kabel USB (jesli dobrze pamietam powinna pamietac parametry.. tylko ze ja mam ja podpieta pod Aquaero 5, ktory steruje pompka w specyfinczych sytuacjach) Ustawienie mocy, dużo tu nie ma... Ustawienie alarmów, nie wszystkie pola będą działały (chodzi o to, ze kontroler MPS jest uzywany tez w innych urzadzeniach, np w mierniku przeplywu). Parametry ustawien pompki, jedyna sensowna rzecz to czy priorytet komunikacji ma USB czy Aquabus oraz adres Aquabus (tego ostatniego sugeruje nie zmieniac). 5. Pompa z tego co pamietam nie powinna pracowac do gory nogami, czyli kulką w dół. Edytowane 23 Czerwca 2013 przez _KaszpiR_ 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 23 Czerwca 2013 Super, dzięki za wykład. Top wezmę z mojej obecnej więc kupię sam korpus. Pompka pracuje u mnie kulką do góry, a wiec nie było to przyczyną degradacji. Pewnie mi się lipna sztuka trafiła i tyle. Jeszcze jedna rzecz mnie nurtuje. Z jaką mocą pracuje pompka jeśli jestem np. w BIOSie i nie komunikacji z softem? Z ostatnim ustawieniem z Aquasuite? Mam panel Lamptron Touch. Mam tam możliwość podpięcia czujnika temp i RPM, a więc oba wyjścia się przydadzą. Natomiast co może jest paradoksalne, nie chciałbym jej podłączać pod USB i sterować mocą przez napięcie - tak jak napisałem wyżej. Mój panel jest dosyć prosty no i jak większość paneli steruje obrotami przez regulację napięcia. Moja obecna pompka na to się nie łapie i nawet jak dam najwyższy bieg, ale na panelu zmniejszą obrotu to i tak nic to nie daje. Pompka nie reaguje, co za pierwszym razem było dla mnie szokiem. No ale nawet jak wersja USB dalej nic sobie nie robi ze zmniejszonego napięcia, a reagować będzie przez soft to i tak jest postęp, bo nie muszę za biurko latać żeby ją podkręcić :) P.S. Jeszcze jedno - ile RPM ma pompka po zjechaniu suwakiem do minimum? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_KaszpiR_ Opublikowano 23 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 23 Czerwca 2013 (edytowane) Z jaka moca startuje pompka w BIOSIE? Szczerze, to nie pamietam - moge zrobic test ale do dopiero jutro z rana (bo przy okazji bede druty porzadkowal). Co do sterowania to jest tak: - kabel zasilajacy molex - 12 - USB - tam leci tylko komunikacja z modulem MPS, nie masz opcji zasilania pompki z USB (wg specyfikacji USB port poszedlby z dymem, jesli nie zdazylby go system wylaczyc). Tak wiec po USB tylko sterujesz pompka (kazesz jej ustawic dana moc w procentach i tyle). Pompka nie reaguje - a masz kontroler obrotow na pompce? Taki maly obrotowy na srubokret? To wtedy znaczy, ze eletronika ma osobne sterowanie. Tak jak pisalem wczesniej - elektronika napiecie zasilajace olewa (o ile sie da) i stara sie kontrolowac obroty wg regulatora na pompce, czyli probuje np zmienic predkosc obrotowa poprzez zmiany fazy w elektromagnesach - ale kosztem wiekszego pradu. Oczywiscie to zalezy od elektroniki, modele bez kotnrolera pewnie maja prostszy uklad, ktory mozna sterowac napieciem zasilajacym. Co do RPM pompki, to niestety tam jest generowany sztuczny sygnal RPM - czyli albo nadaje ~2800 RPM z wyjscia TACHO albo nadaje 0. Realny odczyt obrotow jest mozliwy tylko z AquaSuite. Jeśli chcesz ustawić obroty raz - to niestety produkt AquaComputer jest troche nie w tę stronę, bo jest idealny dla ludzi, co maja jeszcze panel sterujacy. A tak, to sugerowalbym inna pompke z wbudowanym kontrolerem na srubokret. Edytowane 23 Czerwca 2013 przez _KaszpiR_ 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 23 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 23 Czerwca 2013 Co do sterowania to jest tak: - kabel zasilajacy molex - 12 - USB - tam leci tylko komunikacja z modulem MPS, nie masz opcji zasilania pompki z USB (wg specyfikacji USB port poszedlby z dymem, jesli nie zdazylby go system wylaczyc). Tak wiec po USB tylko sterujesz pompka (kazesz jej ustawic dana moc w procentach i tyle). Tak, wiem, że zasilanie jest przez MOLEX, a USB jest tylko do komunikacji. Źle się wyraziłem. Mój panel ma moc na kanał do 30W i spokojnie radzi sobie z pompką podpiętą bezpośrednio do niego.. Z jaka moca startuje pompka w BIOSIE? Szczerze, to nie pamietam - moge zrobic test ale do dopiero jutro z rana (bo przy okazji bede druty porzadkowal). Dobra, nie zawracaj już sobie głowy. Chyba zamówię ją i potestuję sam. Pompka nie reaguje - a masz kontroler obrotow na pompce? Tak, mam w tej chwili sterowanie śrubokrętowe ;) Co do RPM pompki, to niestety tam jest generowany sztuczny sygnal RPM - czyli albo nadaje ~2800 RPM z wyjscia TACHO albo nadaje 0. Uuu, czyli podłączenie tacho niewiele daje? Hm, ciekawe. Mi w obecnej pompce po skręceniu na minimum pokazuje, że jest koło 1800RPM. Jeśli chcesz ustawić obroty raz - to niestety produkt AquaComputer jest troche nie w tę stronę, bo jest idealny dla ludzi, co maja jeszcze panel sterujacy. Cóż, jeśli większość funkcji jest dopiero dostępna za pośrednictwem Aquero to trudno, najwyżej na razie pomęczę się bez niego i za jakiś czas sobie sprawię... Modelu pompki zmieniać nie będę, bo mam mocowanie pod nią zrobione i przerabianie układu trochę mi się nie uśmiecha. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_KaszpiR_ Opublikowano 23 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 23 Czerwca 2013 (edytowane) Tacho jest tylko do tego, aby podlaczyc do innego czujnika, ktory reaguje na sygnal binarnie, np jesli predkosc pow 1000 RPM, to nic nie rob, a jak ponizej to wykonaj costam. Niestety nie nadaje sie do sterowania bardziej zaawansowanego. Edytowane 23 Czerwca 2013 przez _KaszpiR_ Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 26 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 26 Czerwca 2013 Podłączyłem już pompkę i jest ciekawostka. Mimo, że na panelu dam zasilanie na 0%, to pompka i tak działa :D Nie wiem jaki to cud, ale panel na kanale pod który podpiąłem pompkę nie reaguje na zmianę napięcia. Kaszpir- Ty używasz Aquaero? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_KaszpiR_ Opublikowano 26 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 26 Czerwca 2013 1. Toz mowilem, ze pompka sie broni, minimum daje 25% cokolwiek bys nie ustawil. 2, Pompka nie reaguje? Bo moze ma priorytery SUB/Aquaero, ew numer ID na Aquaero, jak sie nie zgadza to kozaczy (tutaj aquaero troche zlamilo). 3. Tak Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lancer Opublikowano 2 Stycznia 2014 Zgłoś Opublikowano 2 Stycznia 2014 Odświeżam swój wątek. Na dniach chciałbym zmienić swój dotychczasowy kontroler na Aquaero 5 LT i chciałbym dodatkowo zamontować przepływomierz i tu pytanie - jaki model najlepiej wybrać? Może słabo szukałem, ale oryginalnego przepływomierza do AquaComputer nie znalazłem w sklepach krajowych. Jakiś ciekawy zamiennik wart jest polecenia, czy też wybór modelu nie robi różnicy? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...