Skocz do zawartości
Włodi

Okresowe freezy, nie wybudzanie z uśpienia, zwisy przy uruchamianiu.

Rekomendowane odpowiedzi

Specyfikacja:

 

CPU: Intel Core i5-3570K @3,4-3,7Ghz
Płyta główna: MSI Z77A-G45 Military Class III
Chłodzenie: SilentiumPC Fortis
Pamięć: Crucial 8GB BALLISTIX DDR3-1600 (PC3-12800) CL9
Grafika: ASUS GeForce GTX 760 2GB DirectCU II OC
Dysk: Samsung Spinpoint F3 1TB
Audio: karta: X-Fi Titanium HD (SB1270)
Zasilacz: Tagan 600W
Obudowa: Antec 300
System: Windows 10 Pro x64

 

Zasilacz w tym systemie działa od 2009r do teraz. Gruntowna zmiana konfigu nastąpiła w 2013r. z fabrycznie nowych części (mobo,proc,k.graf) i od tej pory zdarzały się takie rzeczy jak wysypywanie z gier z błędem, z dwa razy wyskoczył 'sterownik k.graf odzyskał sprawność po błędzie" ekstremalnie rzadko, co kilka miesięcy całkowity freeze, później to ucichło na lata i od ostatniego czasu wróciło ze zdwojoną siłą. Teraz zwiechy zdarzają się mniej więcej 2x na tydzień działania, lecz nie spotkałem się z żadnym blu screenem, czy błędem, są to całkowite zamrożenia, kursor staje w miejscu, bądź gra zastyga, pomaga tylko reset. Nie zauważyłem, żeby zależało to od aktualnego obciążenia, zdarza się to zarówno w czasie przeglądania internetu, nic nie robienia, czy grania w gry.

Ponadto zaczęły przydarzać się rzeczy, które wcześniej nigdy nie miały miejsca, czyli komputer czasami nie wstaje ze stanu uśpienia, wentylatory startują, ale nie widać obrazu, pomaga tylko reset. Czasami też po zbootowaniu windowsa zwiecha w ten sam beznadziejny sposób na czarnym ekranie poprzedzającym pojawienie się czegokolwiek, bądź ma problemy z przejściem do bootowania i wiesza się jeszcze w UEFI.

Z początku podejrzenia padły na grafikę, teraz wygląda mi to na zasilacz. Miewałem podobne symptomy na innych komputerach, aczkolwiek nie jestem tego pewien na sto procent.
PSU choć markowy, to ma już te swoje 7 lat.

Pasta na procku nie zmieniana od wakacji 2013r. O ile dobrze pamiętam nałożyłem tam Cooler Mastera V1 IC VALUE Thermal Compound, w sumie wąptie żeby ona skamieniała, a przyznam że demontaż wentylatora na Fortisie nie należy do najprzyjemniejszych i średnio chce mi się to robić.
Temperatury prezentują się następująco, nie osiągają jakichś podejrzanych wartości. Grafika w grach 50 pare stopni.

 

udja0n8ato0l.jpg

 

Wstępny research w postaci podłączenia zasilacza do testera dało taki efekt:

 

t75psmyu06nl_t.jpg

 

Po włączeniu raz, dwa razy piknie 5V, jakby go nie było, po czym się stabilizuje. Nie wiem, czy jest to normalne, raz zdarzyło mi się że działo się tak samo i zasilacz poszedł do kosza, ale jednak trwało to z 1-2 sek dłużej. Ponadto pierwszym razem jak podłączyłem świeciły się wszystkie trzy diody po lewej, później jednak nie udało mi się zmusić diody 3,3V do zaświecenia. No i zasilacz po kilku włączeniach i wyłączeniach długo nie chciał się włączyć, nie pomagało odcięcie z sieci na ok. 30sek, dopiero po odłączeniu wszystkiego i ponownym podłączeniu, po minucie, czy trzech, zaskakiwał.

 

ynrbzoh5rqvq_t.jpg

 

A wy co o tym myślicie ?

Nie bawiłem się jeszcze w rozkręcanie, sprawdzanie czy są jakieś wybuleńce, na razie zmierzyłem tylko te napięcia. Jeśli podzielicie jednoznacznie moje zdanie to jutro pojadę po prostu po nowy zasilacz.

A jeżeli orientujecie się co teraz jest trendy i jaki model warty jest zakupu, przyśpieszyło by mi to znacznie poszukiwania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu ze swoim 8 letnim Chieftec-iem miałem dosyć podobne objawy. Nie występowały co prawda znaczące spadki stabilności działającego sprzętu, ale również trzeba było sporo odczekać po wyłączeniu. Najpewniej jest to wina układu PP w zasilaczu.

Sprawdzałeś jak wygląda +5Vsb po wyłączeniu komputera?
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przeciągnąłem go najnowszą wersją memtesta z poziomu UEFI, nie zwrócił żadnych błędów:

 

odpgt87v4bwu_t.jpg

z6dwunb83dwp_t.jpg

 

Pomierzyłem co się dało, co prawda miernikiem za 30zł z giełdy, ale sprawdzonym, używałem go całe miesiące w serwisie RTV i nie odbiegał szczególnie pomiarami w porównaniu z takim za ~150zł UNI-T.

Testy w IDLE z uruchomionym systemem, oraz po obciążeniu Passmarkiem Burn-In wszystkich komponentów 100%, włącznie z napędem optycznym.

IDLE:

+12v1
PCI-E 6PIN -> 11,84V
ATX 24 PIN -> 11,83V
MOLEX -> 11,85V
FLOPPY -> 11,85V

+12v2 -> 11,85V

+3,3
ATX 24 PIN -> 3,28V
SATA -> 3,29V

+5V
ATX 24 PIN -> 5,18V
MOLEX -> 5,19V
FLOPPY -> 5,18V
SATA ->5,17V

-12V -> -11,40V

+5V SB -> 5,04V (komp wyłączony), 5,04V (po włączeniu)
+5V PG
ATX 24 PIN kab. zielony -> 4,05V (komp wyłączony), 0,04V (po włączeniu)
ATX 24 PIN kab. szary -> 5,16V (po włączeniu)


PEŁNE OBCIĄŻENIE:

+12v1
PCI-E 6PIN -> 11,74-11,81V (wahania)
ATX 24 PIN -> 11,75-11,8V (wahania)
MOLEX -> 11,82-1184V (wahania)
FLOPPY -> 11,8-11,85V (wahania)

+12v2 -> 11,76-11,80V (wahania)

+3,3
ATX 24 PIN -> 3,27V
SATA -> 3,28V

+5V
ATX 24 PIN -> 5,17V
MOLEX -> 5,20V
FLOPPY -> 5,17V
SATA ->5,17V

-12V -> -11,57-11,59V (wahania)

Na elektrodzie wyczytałem, że jest jeszcze cos takiego jak +5V PG oznaczane również jako Power Good lub Power_OK. Pisało tam, że mierzy się to na wtyczce ATX kolorami szarym lub jasnozielonym, z tym że tak jak zaznaczyłem,
kabel zielony pokazuje 4,05V na wyłączonym sprzęcie, na włączonym spada do 0,04V, natomiast na szarym pojawia się 5,16V po włączeniu.

Nie jestem pewien co do interpretacji tych 4V na zielonym kablu, bo poza tym wszystko myślę, że mieści się w granicach normy.

Chodzi mi o ten kabel na pinie 16.
mfzcf3rqzikl_t.jpg

 

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co napisałeś to rzeczywiście wiele rzeczy wskazuje na zasilacz. Słabo trzyma napiecia. freeze np mogą być spowodowane tym że dysk traci zasilanie - czy słyszałeś jak po takim freezie rozkręcają się talerze? Czy było słychać przed freezem jakieś cyknięcie? Sprawdzałeś dziennik windows czy są jakieś błędy? jeżeli tak to jakie?

edyta: Wrzuć też screena ze smarta.

Edytowane przez Oktawian

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy dźwięk przy freezach w grze leci dalej? Jeśli tak to grafa, jeśli nie to procek. IMO

 

Nie, dźwięk zastyga lub znika razem z obrazem.

Oczywiście wskazuje to bardziej na procesor niż kartę graficzną, ale po drodze jest jeszcze płyta główna, dysk, karty rozszerzeń, które również mogą dawać podobne objawy, a wszystko trzyma w ryzach zasilacz, także czuje że zajmie to nieco czasu zanim znajdę przyczynę. Procesor i ram to akurat te komponenty, których nie mam na podmiankę.

Z tego co napisałeś to rzeczywiście wiele rzeczy wskazuje na zasilacz. Słabo trzyma napiecia. freeze np mogą być spowodowane tym że dysk traci zasilanie - czy słyszałeś jak po takim freezie rozkręcają się talerze? Czy było słychać przed freezem jakieś cyknięcie? Sprawdzałeś dziennik windows czy są jakieś błędy? jeżeli tak to jakie?

edyta: Wrzuć też screena ze smarta.

Na elektrodzie napisano mi, że zasilacz powinien być w porządku. +5V PG służy do odpalania zasilacza i ponoć przyjmuje ono różne wartości w różnych zasilaczach. Ile w tym prawdy nie wiem. Koleś niby pisze, że u niego jest na poziomie 4,94V, u mnie jest poza granicami normy ATX, bo ~4,0V, a na eletrodzie w poradniku jest napisane tak:

 

"Jest niezbędnym napięciem do prawidłowej współpracy zasilacza podłączonego do płyty głównej podczas normalnego użytkowania.

W wypadku, gdy to napięcie jest niedostateczne, bądź bardzo niestabilne i przekracza wartości zawarte w normie ATX, niemożliwa będzie stabilna praca na komputerze. Objawiać się to będzie wyłączaniem zasilacza, nieprawidłowym startem komputera bądź resetowaniem się systemu."

 

Ponadto kabel szary i zielony zachowują się zupełnie inaczej i przestawiają dwie różne wartości mimo, iż jest zaznaczone, że "można mierzyć zarówno na szarym jak i jasnozielonym kablu", czyli rozumiem iż te dwa kable powinny przedstawiać takie same wartości. A tak na prawdę to nie wiele z tego rozumiem ;)

 

 

Co do dysku to nie, nie słychać żeby tracił zasilanie ze stuknięciem w trakcie zwiechy, aczkolwiek miałem z nim problemy, które opisywałem w tym wątku: http://forum.purepc.pl/topic/361132-samsung-hd103sj-wy%C5%82%C4%85cza-si%C4%99-i-ponownie-startuje-w-stanie-spoczynku/

 

Po zmianie systemu z win 7 na 8 dysk wyłączał się i startował ponownie w stanie, gdy nic nie robił, i tak ciągle, oczywiście słychać było stuknięcia głowicy, tak jak przy spinowaniu. Pomogło wyzerowanie dysku i wgranie systemu ponownie i jak ręką odjął już do samego końca. Identyczna sytuacja powtórzyła się po przesiadce z win 8 na 10 i tak samo pomogło zerowanie dysku, ponowna instalacja i do teraz działa on stabilnie od czasu premiery 10. Zasilacz i dysk są najstarszymi komponentami w zestawie, kupione mniej więcej w tym samym czasie, czyli koło 2010r. Miałem z dwa takie przypadki komputerów, w których dysk powodował podobne freezy.

 

oto aktualny SMART:

 

tkbqbbnvanhv.jpg

 

Na podmiankę miałbym stary dysk 320GB na IDE (na przejściówce IDE>SATA), ew wyciągnę 160GB na SATA, grafikę GT 610, zasilacz Fortron 450W w miarę nowy, z działającego komputera, o ile da on radę przy takich komponentach i nic nie wybuchnie. Pytanie co jest najbardziej prawdopodobne i od czego zacząć eliminację, żeby jak najszybciej się z tym uporać.

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obstawiam że Twoje problemy z wcześniejszego wątku były spowodowane niedopracowanymi sterownikami do systemu. Miałem podobne akcje jak zaraz po premierze zainstalowałem windows 10. Na przykład jak próbowałem zamknąć system słychać było że dyski zatrzymują się, potem ponownie rozkręcają i dopiero wtedy następowało odcięcie zasilania!!! Szybko wróciłem do 7 żeby nie zarżnąć sobie dysków i oczywiście problem zniknął. Chyba już to naprawili - nie sprawdzałem.

Wracając do tematu to SMART według mnie wygląda w porządku i raczej nic nie wskazuje na problemy z zasilaniem jak i z dyskiem. Dlatego niestety nie można wykluczyć również płyty głównej. Na Twoim miejscu spróbowałbym kolejno: update biosu, odłączyć od płyty wszystkie urządzenia sata oprócz dysku i sprawdzić czy problem występuje, zmienić kabel sata dysku, zmienić port sata dysku i dopiero wtedy ewentualnie podmienić zasilacz(bez oc powinien dać rade). Sprawdź również w dzienniku windows jakiego rodzaju masz błędy - to może pomóc w diagnozie. Powodzenia.

btw za co ten minus?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obstawiam że Twoje problemy z wcześniejszego wątku były spowodowane niedopracowanymi sterownikami do systemu.

Wykluczone. Problem występował również podczas grzebania w ustawieniach BIOS'a.

 

Na Twoim miejscu spróbowałbym kolejno: update biosu,

Wersję mam najnowszą i nowsza już raczej na pewno nie powstanie. Z resztą i tak nie podjął bym się aktualizacji na tak niestabilnym systemie, raz już zaryzykowałem, komputer zawiesił się podczas fleszowania, płyta strzeliła kopytami mimo iż posiadała dual bios i wylądowała w serwisie, dlatego przestrzegam innych przed takimi praktykami gdy komputer zachowuje się niestabilnie !

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W sumie jeżeli zawiesza Ci się również w biosie to bardzo łatwo wykluczyć dysk jako przyczynę problemów poprzez odłączenie dysku i wejście do UEFI. Potem tylko podmiana zasilacza i masz winowajcę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aż tak łatwo nie jest. Zwisy w trakcie uruchamiania zdarzyły mi się może 3-4 razy, musiałbym w tym BIOS'ie zapuścić korzenie, ale też pewien nie jestem, czy zawias nie zaczynał się po zbootowaniu dysku. W UEFI ciężko to stwierdzić.

 

To o czym pisałem, czyli wyłączanie się dysku to problem który od dawna nie pojawia się ani w BIOSie, ani nigdzie indziej.

 

Aktualnie jestem na etapie eliminowania dysku. Zamontowałem ten na IDE, zainstalowałem system, popracowałem z tydzień bez żadnej zwiechy. Teraz podpiąłem z powrotem dysk i liczę na to że w przeciągu nie długiego czasu zaliczy freeza. Instaluję też system od nowa i zobaczymy :)

 

Wysłane z mojego SHIELD Tablet

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szkoda tylko że przed wymianą dysku i reinstalacją nie sprawdziłeś błędów w dzienniku systemu windows - często to wystarczy do zdiagnozowania problemu. Pisałem o tym wcześniej. Teraz jak złapiesz freeza od razu tam zajrzyj. Jak byś nie wiedział ppm na mój koputer>zarządzaj>podgląd zdarzeń>dzienniki systemu windows>system.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szkoda tylko że przed wymianą dysku i reinstalacją nie sprawdziłeś błędów w dzienniku systemu windows

Zaglądnąłem do dziennika przed wymianą dysku, oraz reinstalacją. Nie znalazłem niczego podejrzanego. Przy nagłych freezach system raczej nie ma czasu na jakąkolwiek akcje typu zapis w dzienniku. Za każdym razem Windows startuje jakby nigdy nic, bez żadnego błędu, czy powiadomienia, co potwierdza moją tezę.

 

Po powrocie do dysku "właściwego" system zaliczył zwiechę w przeciągu jednej doby. Typowo nie podniósł się z wygaszonego monitora. 100% pewności w zasadzie nadal nie ma. Na upartego mógł być to zbieg okoliczności. Teraz zainstalowałem na nim świeży system i zobaczymy. Jeśli zawiesi się w przeciągu dwóch, góra trzech dni to kupuję nowy dysk.

Edytowane przez Włodi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powymieniaj przewody sata danych oraz użyj innej wtyczki, najlepiej wiązki zasilającej do zasilenia dysku.

 

Miewałem swego czasu freezy lub restarty, nie pamiętam już. Wymieniałem nawet zasilacz. Dysk siedzi w Scythe Himuro i kątowe wtyczki sata nie dosięgają dysku. Musiałem używać adaptera molex sata z prostą wtyczką sata. Dopiero jak dysk zniknął nawet z biosu udało mi się ustalić winowajcę, tj wtyczkę zasilającą przy dysku.

 

U ciebie w smart C0 ma akurat wartość 0, nie wiadomo jednak czy nie było takich zdarzeń czy ich smart nie policzył.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wtyczki razem z dyskiem wymieniałem już przy okazji podmianki na wolniejszy dysk.

 

Na dzień dzisiejszy od czasu sformarowania, w między czasie jeszcze dokupieniu SSD, nie zaliczyłem ani jednej zwiechy. Możliwe, że była to wina softu. W każdym razie testuję dalej.

 

Wysłane z mojego SHIELD Tablet

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...