Kilokush Opublikowano 30 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 30 Grudnia 2017 Próbował ktoś ogssaa lub SGSSAA w grach? MSAA x8 + FXAA w wielu grach i tak nie eliminuje aliasingu. W takiej Forzie 7 chociażby. Forza 7 chodzi bardzo dobrze, ponad 100 FPS w 4K więc chcę dołożyć jakiś AA NV Inspektor em. Co polecacie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 30 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 30 Grudnia 2017 (edytowane) Najlepszy jakościowo powinien być SSAA, choć o dziwo, pomimo, że teoretycznie działa on na zasadzie renderowania całego obrazu w wyższej rozdzielczości, to zauważyłem w jednym miejscu, w testerze wydajności Street Fighter 4, że też nie przetwarza wszystkiego (do tej pory nie wiem dla czego). ... a sądziłem, że to w pełni "siłowy" AA, przetwarzający cały obraz. Tak czy inaczej jest o niebo lepiej niż na MSAA, który to potrafi na niektórych scenach wielu elementów zupełnie nie przetwarzać (szczególnie często były takie sceny w Mass Effect 2 i wolałem 4xSSAA od 8xMSAA). AA postprocessingowego, to zupełnie nie używam, bo to pseudo AA (rozmazuje i nie zwiększa widoczności detali). Jest jeszcze VSR (nazwa AMD), czyli posiadając monitor 1920x1200 ustawia się 3840x2400, więc tu nigdy się nie spotkałem, by coś nie było przetwarzane, jednak spada ostrość (a niby powinno to działać jak SSAAx4 ... a jednak nie, bo obraz bardziej się rozmazuje). Swoją drogą zarówno SSAA jak i VSR powodują zmarnowanie mocy przerobowej, bo jak by nie patrzyć kiedy przeskalujemy obraz do np. 50% to siłą rzeczy tracimy część informacji (więcej widać na wyświetlaczu 3840x2160 bez AA niż na wyświetlaczu 1920x1080+SSAAx4 - a wymagana moc obliczeniowa praktycznie ta sama) Ostatecznie doszedłem do wniosku, że lepiej kupić monitor z tak kosmicznie dużą rozdzielczością, by AA nie był już potrzebny ;) (brzydko mówiąc zbieraj na monitor 5120x2880-7680x4320 i daruj sobie AA) Przeprowadziłem teraz test w benchmarku StreetFighter4 i zgłupiałem. W 1280x800+4xSSAA otrzymałem 158 fps , natomiast w 2560x1600 (VSR) bez AA otrzymałem 215 fps ... WTF ?! Powinno być tyle samo. Edytowane 30 Grudnia 2017 przez Kyle Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Crescendo1 Opublikowano 30 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 30 Grudnia 2017 Wydaje mi się że 4K na 27" ma już chyba na tyle małe piksele że nie potrzeba żadnego AA ani wyższych rozdzielczości. I na to nałożyć FXAA żeby usunąć efekt poruszających się krawędzi, który siłą rzeczy będzie się objawiać dopóki obraz składa się z pikseli. Oczywiście spekuluje, bo sam ekranu 4K nie posiadam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kilokush Opublikowano 30 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 30 Grudnia 2017 NVidia ma DSR. Muszę spróbować jak to działa z Forza. No właśnie AA ma różny wpływ na wydajność. Nie da się tego w prosty sposób policzyć. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 30 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 30 Grudnia 2017 Przeprowadziłem kolejny test i nawet przy 2xSSAA w 1280x800 jest mniej fps niż w 2560x1600 bez AA. Coraz bardziej dochodzę do wniosku, że lepiej mieć np. 4x ilość pikseli bez AA niż niższą z 4xSSAA, nawet pod wzgl. obliczeniowym. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kilokush Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 31 Grudnia 2017 W Forza Horizon 3 SGSSAA daje super efekty. Wszelkie barierki, linie telefoniczne są nawet z msaa 8x poszarpane. SGSSAA nawet 2x daję lepsze efekty niż msaa x8. Na SGSSAA x4 jest już dużo lepiej, a na x8 jest idealnie. Tylko niestety na SGSSAA x2 jeszcze idzie pograć to na x4 jedynie pozostaje lock na 30 FPS, na x8 już spada poniżej 30 FPS. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sideband Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 31 Grudnia 2017 (edytowane) Najlepsze jakościowo jest SGSSAA. Ale generalnie najlepsze jest mieszanie metod, ale taki zabawy to tylko DX9, od DX10 wymuszanie jest już mocno utrudnione, a od DX11 zabawa kończy się na zastępowaniu MSAA z poziomu gry przez MFAA lub SSAA(nie zawsze działa i nie zawsze daje lepsze rezultaty niż MSAA). Także obecnie tylko downsamplingiem można zminimalizować aliasing, ale koniecznie trzeba rozdzielczość mnożyć odpowiednio 2x,4x.. Jeżeli będzie to pośredni mnożnik to pojawią artefakty w postaci jeszcze większego aliasingu i stąd NV dodała filtr do DSR, który wprowadza przy okazji zauważalne rozmycie. Optymalne ustawienia dlatego filtru to 10-12% zamiast def 33%. Edytowane 31 Grudnia 2017 przez sideband 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kilokush Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 31 Grudnia 2017 W Forza 7 nie działa mi dsr ale jest w grze suwak do skalowania rozdzielczości. W horizon 3 dsr działa. Ale na dsr x2 nie jest płynnie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 31 Grudnia 2017 (edytowane) 6 godzin temu, Kilokush napisał: Wszelkie barierki, linie telefoniczne są nawet z msaa 8x poszarpane. MSAA, czyli multisampling, nie przetwarza wszystkich elementów obrazu (nie tylko przezroczystych 2D, pokroju właśnie linie telefoniczne, ale też obiektów 3D które się "równo" stykają, np. kafle na podłodze w StreeFighter 4, czy w Mass Effect 2), więc nawet jak byś dał 16x MSAA (jeśli to byłoby możliwe), to i tak niektóre elementy wyglądają jak bez jakiegokolwiek AA. 6 godzin temu, sideband napisał: zabawa kończy się na zastępowaniu MSAA z poziomu gry przez MFAA lub SSAA(nie zawsze działa i nie zawsze daje lepsze rezultaty niż MSAA). SSAA (Super Sampling Anti Aliasing) daje zawsze lepsze efekty pod wzgl. jakości, niż MSAA (zakładając np. 8x MSAA vs 8xSSAA). ZAWSZE SSAA przetwarza elementy 2D (MSAA nawet ich nie dotyka), jak i wiele innych obiektów 3D, których MSAA nawet nie dotyka (wspomniane równo położone kafle 3D na podłodze, choć na niektórych elementach broni w Crysis 1, czy w MassEffect 2 też widać, że MSAA nie robi nic, nawet w trybie x8 w porównaniu do SSAA nawet w trybie x2) SSAA nie jest AA postprocessingowym, w przeciwieństwie do jakichś pseudoAA pokroju MLAA czy innych FXAA SSAA to właśnie renderowanie w wyższej rozdzielczości i skalowanie w dół. Edytowane 31 Grudnia 2017 przez Kyle 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kilokush Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 31 Grudnia 2017 Co mniej zabija wydajność? SSAA x 2 czy dsr x 2? Na zdjęciu wyżej jest SSAA 1x2 o co Kaman? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sideband Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 31 Grudnia 2017 (edytowane) Godzinę temu, Kilokush napisał: W Forza 7 nie działa mi dsr ale jest w grze suwak do skalowania rozdzielczości. W horizon 3 dsr działa. Ale na dsr x2 nie jest płynnie. W momencie kiedy nie działa DSR to trzeba wbić wyższą rozdzielczość już na poziomie pulpitu, jeżeli nadal nie działa wbić pełny ekran w oknie w grze. 30 minut temu, Kyle napisał: SSAA (Super Sampling Anti Aliasing) daje zawsze lepsze efekty pod wzgl. jakości, niż MSAA (zakładając np. 8x MSAA vs 8xSSAA). ZAWSZE SSAA przetwarza elementy 2D (MSAA nawet ich nie dotyka), jak i wiele innych obiektów 3D, których MSAA nawet nie dotyka (wspomniane równo położone kafle 3D na podłodze, choć na niektórych elementach broni w Crysis 1, czy w MassEffect 2 też widać, że MSAA nie robi nic, nawet w trybie x8 w porównaniu do SSAA nawet w trybie x2) Więcej praktyki, a mniej teoretyzowania. Są gry w których pomimo wymuszenia SSAA krawędzie nie są lepiej wygładzone i jedynie po rozmyciu obrazu oraz spadku wydajności wiadomo, że SSAA działa. Piszesz to co powinno pojawić się na ekranie ,a nie jest w praktyce w danym tytule. SSAA nie radzi sobie z każdym typem aliasingu, pięknie to widać w Project Cars 2. Wystarczy, że scenie będzie HDR i wiele odbitych świateł - SSAA leży. Edytowane 31 Grudnia 2017 przez sideband Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 31 Grudnia 2017 (edytowane) 52 minuty temu, sideband napisał: SSAA nie radzi sobie z każdym typem aliasingu, pięknie to widać w Project Cars 2. Wystarczy, że scenie będzie HDR i wiele odbitych świateł - SSAA leży. Przyznaję, że tej gry nie mam, więc nie mogę sprawdzić. Jednak dla pewności: mówimy o AntyAliasingu metodą nadpróbkowania? (nazewnictwo ze sterowników AMD) ... aha, jeszcze jedna sprawa, SSAA nie działał mi faktycznie w Battlefield 3 - czyli engine moze utrudniać uruchomienie tego typu AA (co o ile byłoby zrozumiałe przy MSAA, jest już dziwne przy SSAA) Co mniej zabija wydajność? SSAA x 2 czy dsr x 2? Na zdjęciu wyżej jest SSAA 1x2 o co Kaman? 1) No w takim StreetFighter 4 wyszło, że bardziej zabija 1280x800@SSAA nawet x2 od 2560x1600 bez AA. Jednak widzę, że nie koniecznie musi być tak samo w innych grach. 2) 2x więcej pikseli w jednej z płaszczyzn, np. w poziomie. Zwróć uwagę na pionowe i poziome linie napięcia itp. Edytowane 31 Grudnia 2017 przez Kyle Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kilokush Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Opublikowano 31 Grudnia 2017 Wszystko zależy od gry. W GTA 5 nie mam potrzeby włączania AA. Za to w Forza Horizon 3 rzuca się w oczy. Linie na drodze, tylny spoiler na aucie czy wszelkie barierki i słupy z kablami maja okropny aliasing. Co polecacie włączyć do Horizon 3? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 2 Kwietnia 2018 Zgłoś Opublikowano 2 Kwietnia 2018 (edytowane) W kwestii "który AA najlepszy", doszedłem do wniosku, który może Ciebie zdziwić. Mianowicie, moim zdaniem, najlepszy AA, to bardzo wysokie zagęszczenie pikseli ekranu i brak AA - oferuje to możliwie najwyższą ostrość, detale i brak widocznego aliasingu (jeśli PPI ekranu jest dostatecznie wielkie). Nie ma niepotrzebnych strat jakości jak przy SSAA, gdzie podczas skalowania w dół, jednak zawsze są straty jakości i część informacji które zostały już przecież wyrenderowane są tracone. Dodatkowo samo skalowanie w dół przy SSAA/VSR zajmuje część mocy obliczeniowej* (jak by nie patrzyć trzeba skalować kilkadziesiąt obrazów na sekundę). Także moim zdaniem 27" 5120x2880 bez AA, wyświetli lepszej jakości obraz od 27" 2560x1440 z 4x SSAA/VSR 5120x2880->2560x1440 ... w dodatku przy mniejszym obciążeniu GPU (brak zabierającego część mocy* skalowania w dół). * - nawet jak w benchmarkach nie ma spadku 4k@FHD vs 4K@4k, bo np. producent GPU dał wyspecjalizowany moduł skalujący w rdzeniu, to i tak jest to jakiś dodatkowy koszt ps. dowodem na to, że najlepszy AA to brak AA przy wielkim PPI, są ... drukarki laserowe, obecnie monochromy drukują zwykle jakieś 600x600 DPI - na wydrukowanych czcionkach z laserówki nie widać aliasingu, a one albo nanoszą "punkt" tonera na papier, albo nie (nie ma "odcieni" tego pojedynczego punktu) Edytowane 2 Kwietnia 2018 przez Kyle Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kilokush Opublikowano 2 Kwietnia 2018 Zgłoś Opublikowano 2 Kwietnia 2018 No dla mnie oczywiste to jest. Dlatego czekam na TV 8K. I karty które to udźwigną. Jak przesiadlem się z tv full HD na 4K to byłem w szoku i wydawało mi się że nie potrzebuję AA. No ale człowiek się już przyzwyczaił i przydałoby się coś lepszego. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...