Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Zorbie fotki jak mi depresja przejdzie. 1 maj zdechła mi płyta na szczęście Jeszce na końcówce gwarancji udało się kupic całkiem dobry sprzęt za przyzwoite pieniądze. Dwa dniu później zdechła grafa jakieś fatum też na gwarancji mam nadzieję że nie będą szczekać że chłodzenie było wymieniane. Nie składam broni kupiłem rtx 2080 jutro ma być. Jak dojedzie zamawiam blok do niej od razu. Do tego gratisowo hałasująca pompka i hub który prędkości obrotów nie pokazuje (to jest akurat najmniejszy problem który łatwo obejść). Destylka jest tylko na chwilę jak w końcu to ogarnę. Układ wydaje się bez powietrza natomiast przy pełnych obrotach pompy pojawiają  się bomble w rezerwuarze no i też w rurachar, po zmniejszeniu obrotów wszystko wraca do normy. Miałem koncentrat Coolaboratory miał być niebieski a nie był. Teraz kupię coś gotowego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wygląda spoko - w sensie ma potencjał aby wyglądać dobrze - jak już ogarniesz całość . Tylni wentyl bym chyba tylko zmienił na 14cm bo moim zdaniem wizualnie lepiej by wyglądało. Zastanawia mnie hałas pompki. Może jej nie zamontowałeś tylko leżała tak jak tu na zdjęciu - i słyszałeś wibracje (pompka + obudowa). Jak bardzo ją słychać ? I jaki to typ dźwięku (buczenie, stukanie, szum)?  I zakręć rezerwuar - naleci Ci kurzu do wody i będziesz miał paprochy w bloku cpu. Wywaliłeś 10k na sprzęt to faktycznie oploty na przewody by się przydały.

Czekam na wyniki temperatur i dobre zdjęcie jak już wszystko będzie cacy :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ma potencjał tylko cały czas wyskakuje jakaś niespodzianka ale mam nadzieję że nie wyskoczy żadna. Teraz tam jest kocioł na maksa po tym jak wymontowałem grafe z blokiem. Do nowej już zamówiony jak przyjedzie to poskręcam to jak należy. Teraz pompka nie jest do końca przykręcona ale normalnie była do klatki na dyski i wyciszona od spodu podkładkami filcowymi. 

Teraz trochę ciszej chodzi. Na co dzień pracuje na 2200 obrotów na filmie jest na full 4800 obrotów. 

Temperatury są zacne ale wszystko ładnie przedstawię jak skręcone będzie jak należy. 

Edytowane przez Burczga28

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżu chryste ale traktor. Nie no tak to nie powinno brzmieć. Ok rozumiem 4800 obrotów - to coś musi dać dźwięk - ale raczej na 4800 to przy zamkniętej obudowie nie powinieneś słyszeć z 20cm nic - zero - null. Na filmie ciężko ocenić  co to hałasuje   - sam pompka w sobie, czy wibracje pompki wprawiają obudowę w drgania.

a) podnieś palcem pomknę tak z milimetr - aby niczego nie dotykała i oceń czy jest ciszej

b) zamknij obudowę - i nagraj film z odległości 20cm od obudowy - lub sam oceń czy słychać coś

Przy zamkniętej obudowie powinieneś słyszeć delikatny szum z wentyli tylko

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ona na pewno nie powinna tak buczeć/stukać i nie jest to dźwięk wibracji o cokolwiek. Jedyną opcją co może powodować taki dźwięk jest to, że za mocno skręciłeś top z pompką. Miałem coś takiego ze swoją D5, wystarczyło trochę poluzować i problem znikł.

Jeśli to nie pomoże to raczej trzeba reklamować.

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest to ewidentnie pompka z niej dochodzi dźwięk. Przenosi lekkie wibracje na klatkę dysków do której jest przykręcona ale nie powoduje to jakiś niepokojących dźwięków. Pompka była fabrycznie skręcona i było tak samo jak ją rozebrałem zobaczyć czy czegoś tam nie ma. Skręcałem z czucie żeby plastik nie pękł. 

Zamknięcie obudowy trochę poprawia sytuację ale szału nie ma. 

Napisałem już do sprzedawcy i czekam na odpowiedź. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie jeszcze jedno głupie pytanie...zasilacz producent grafy zaleca 650 W ja mam 600 W. Mówię od razu że zabawy nie będzie i jak mnie najdzie ochota to będę wyciskał że sprzętu ostatnie soki. 

Według kalkulatora powinien styknąć ale... I tu jest to ale... wsadziłem sporo siana w sprzęt i chcę żeby to chodziło jak należy. 

Edytowane przez Burczga28

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

100% pewności da CI watomierz wpięty przed kompem. Ja bym wymienił. Masz sporo wentyli + pompka. Jak włączysz coś wymagającego i cpu + gpu + chłodzenie walnie momentalnie max użycia mocy - to możesz gdzieś na skraju wytrzymałości zasilacza się znaleźć - i zaczną Ci się robić raz na jakiś czas cyrki z kompem. Ja bym nie pracował na granicy możliwości zasilacza.  Inna bajka że tego maxa 650W to raczej bardzo rzadko pewnie osiągniesz lub wcale. Ale za parę miesięcy  postanowisz dołożyć jakiś sprzęcik , może SLI, może więcej dysków, może graber do stremingu, a może ..... i zasilacz będzie na prawdę na granicy.

 

Kup nawet najgorszy watomierz

https://www.komputronik.pl/product/362667/greenblue-miernik-energii-watomierz-gb202.html?gclid=EAIaIQobChMIwazsgJ-O4gIVEOh3Ch0uUw0iEAAYASAAEgI7T_D_BwE

Podłącz - sprawdź zużycie w stresie - będziesz spokojniejszy a wydatek 50zł na watomierz to nie 1000zł na nowy zasilacz.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak więc sprzęt złożony.582841266_obudowanowa1.thumb.jpg.946d62437d8f9cd92b27ea7d409d62eb.jpg188134817_obudowanowa2.thumb.jpg.0618a1d7c427033922bd4f6035c27a55.jpg1504893623_obudowaty.thumb.jpg.b03682fcdb0f98f9b72b0a839f74b4de.jpg

 

Zasilacz na razie zostaje według kalkulatorów powinno być ok jak trochę kasiorki będę miał go zamienię na coś mocniejszego bo nie ukrywam że trochę mi ten sprzęt sakwę spenetrował. Za pompę dostałem pełen zwrot więc na razie zostaje daje radę. Do 2500 obrotów jest niesłyszalna potem zaczyna dawać znać o sobie. Co do temperatur to Rtx2080 zdecydowanie bardziej się grzeje od Gtx1080 i temperatury poszły do góry. Po dzisiejszych testach (na poddaszu dzisiaj miałem dość ciepło) katowanie sprzętu Furmarkiem i OCCT jednocześnie grafa dobiła do 53 stopni proc na rdzeniach 85-90. Była to symulacja która w codziennym użytku nigdy nie będzie miał miejsca i chłodzenie dało radę. Krzywa pracy pompy i wentyli była ustawiona na bardzo cichą pracę bo takiej oczekuję od sprzętu. Niestety rtx zdecydowanie mocniej dogrzewa procesor niż poprzednia karta dlatego zastanowię się nad włączeniu jednej chłodnicy pomiędzy grafę a procesor. Ale muszę zobaczyć z 2-3 tygodnie jak to wygląda w codziennym użytkowaniu i wtedy zapadnie decyzja.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przełączenie jednej chłodnicy między grafe a procesor nic nie zmieni. W PC kolejność obiegu nie ma znaczenia. Chcesz to możesz spróbować wyjść od grafy do górnej chłodnicy, później CPU i przednia chłodnica. Estetycznie układ będzie tak samo ładny, ale nie polepszy to temperatur.

Nawet ja ostatnio stwierdziłem, że spróbuję zamienić kolejnością elementy. Pierwotnie miałem, że ciecz z sekcji zasilania szła do procka i logicznie powinna mu podwyższać temp. Po zmianie, że ciecz z procka leci na sekcje zasilania nie doświadczyłem różnic ani o 1 stopień.

Po prostu 2080 wydziela więcej ciepła i dużo tu nie zdziałasz. Chyba że 2 oddzielne pętle lub 3 chłodnica :D ale nie upchniesz tego w tej obudowie. Poza tym katowanie furmarkiem i OCCT nie ma najmniejszego sensu, bo nigdy takich temperatur nie osiągniesz. Pograj w gry i zobacz jak będzie. Ewentualnie odpal RealBench, puść stress test i zobacz jakie tam będą temperatury.

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i ślicznie wyszło. Kurde - obudowa ma wycięcie na grafę w pionie - aż się prosi by w tym zestawie ustawić GPU w pionie + 2 do efektu wow :)

Tak jak michalmx0 pisze - przestawienie nic nie da - ciesz w układzie krąży tak szybko że nie wytracisz temperatury po zamianie miejscami źródła ciepła. Zostaw jak jest. Temperatury masz przyzwoite (na ten moment).

a) Jakie obroty mają wentyle przy max obciążeniu ?

b) czy temperatury się zmieniają gdy zamkniesz obudowę. Najlepiej zrób test temperatury CPU gdy jest buda zamknięta i otwarta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, helios128 napisał:

No i ślicznie wyszło. Kurde - obudowa ma wycięcie na grafę w pionie - aż się prosi by w tym zestawie ustawić GPU w pionie + 2 do efektu wow :)

Tak ma ale nie wiem dlaczego nie ciągnie mnie do tego bardziej do jakiegoś SLI ale to już szaleństwo.

 

15 godzin temu, helios128 napisał:

Tak jak michalmx0 pisze - przestawienie nic nie da - ciesz w układzie krąży tak szybko że nie wytracisz temperatury po zamianie miejscami źródła ciepła. Zostaw jak jest. Temperatury masz przyzwoite (na ten moment).

Skoro tak mówicie to nie będę szukał problemów. 

 

15 godzin temu, helios128 napisał:

a) Jakie obroty mają wentyle przy max obciążeniu ?

b) czy temperatury się zmieniają gdy zamkniesz obudowę. Najlepiej zrób test temperatury CPU gdy jest buda zamknięta i otwarta.

Dokładnie Ci nie powiem bo jeszcze tego dogłębnie nie sprawdziłem. Normalnie chodzą na jakiś 1000 obrotów i jak się ciecz zagrzeje to się rozpędzają. Jak sprzęt się dobrze nagrzeje to je już słychać. Jak w  weekend znajdę trochę wolnego czasu na zabawę to ogarnę jak to się prezentuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich z okazji mojego 1. posta na forum :)

Żeby nie zaciemniać forum, podepnę się pod ten wątek, bo chyba trochę podobny problem...

Zamierzam zbudować dość potężny PC z cLC. Kiedyś, dawno temu nawet zajmowałem się składaniem pecetów, więc jakieś pojęcie o sprzęcie mam, ale przyznam, że chłodzenie wodne to dla mnie nowość. Poczytałem i mam "trochę" pytań ;)

Moja wstępna konfiguracja (najważniejsze części) to:

- i9‑10980XE

- nowa wersja (X299X)  Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce

Wiem, procesora jeszcze nie ma, płyty tym bardziej :)

- Geforce WaterForce (2080S lub Ti), ew. SLI

- 2 chłodnice 420 (3*140)

- Obudowa be quiet! DARK BASE PRO 900 SILVER REV. 2 (BGW16)

(obudowa ta akurat, bo chyba wejdą te 2 chłodnice i musi wejść dvd-rom)

edit:

dalej czytam i doszedłem do wniosku, że dvd zbyt zakłóca koncepcję i chyba lepiej go wywalić

tak na szybko dochodzi druga obudowa: Phanteks Enthoo 719

oprócz chłodnic powinny wejść 2-3 HDD 3.5"

edit2:

chyba kogoś pogięło! pierwsze ceny za płytę to ok 1800 euro !!!

 

Konfiguracja może trochę dziwna, ale komp ma służyć i do grania, i do pracy graficznej.

NIE chcę żadnych świecidełek, choć mogą być jak muszą. Wężyk ma być dobrej jakości (rurek nie będę wyginał).

Pytania:

1. w jakie średnice wężyka iść, bo jest tego multum?

2. pompa czy pompy?

3. czy muszę mieć sterownik, czy płyta główna wystarczy?

4. czy uzyskam ciszę przy niskim/średnim obciążeniu kompa? (przy max może hałasować)

pozdrawiam:)

 

Edytowane przez R2B2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.06.2019 o 15:55, helios128 napisał:

 

 

W dniu 20.05.2019 o 23:12, Burczga28 napisał:

 

 

W dniu 19.05.2019 o 20:22, michalmx0 napisał:

 

Panowie, mogę was prosić o odpowiedź na mój post wyżej? Dzięki :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.11.2019 o 22:29, R2B2 napisał:

Pytania:

1. w jakie średnice wężyka iść, bo jest tego multum?

2. pompa czy pompy?

3. czy muszę mieć sterownik, czy płyta główna wystarczy?

4. czy uzyskam ciszę przy niskim/średnim obciążeniu kompa? (przy max może hałasować)

Trochę te pytania takie strasznie ogólne i ciężko jednoznacznie odpowiedzieć.

1) średnice węża - takie jakie CI się podobają - 13/10 to chyba najpopularniejsze  jak weźmiesz 16/10 też fajnie tylko wąż jest grubszy a co za tym idzie sztywniejszy i gorszy w układaniu

2) to zależy co chcesz zbudować - 2 pompy - czyli dwa oddzielne układy LC - to raczej tylko po to żeby wydać dwa razy więcej kasy. Przy Twoim cpu i 2xgpu jedna pompa starczy. Chyba że chcesz bajera na wystawę to dwie pompy.

3) Płyta wystarczy do podstawowej pracy - czyli ustawić raz i niech działa. Sterownik -ale dobry - natomiast daje dużo możliwości konfiguracji - np: do płyty nie podepniesz przepływomierza czy innych bajerów.

4) napisałeś - 2 chłodnice 420 - co daje 8 wentylatorów lub 16 w zależności jaką konfigurację wybierzesz. 8 lub 16 wentyli kręcąc się nawet na minimum trochę powietrza przepchnie - czyli trochę szumu będzie tak czy siak. To nie wentyle hałasują tylko powietrze przez nie przepychane. 

 

 

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, helios128 napisał:

Trochę te pytania takie strasznie ogólne i ciężko jednoznacznie odpowiedzieć.

1) średnice węża - takie jakie CI się podobają - 13/10 to chyba najpopularniejsze  jak weźmiesz 16/10 też fajnie tylko wąż jest grubszy a co za tym idzie sztywniejszy i gorszy w układaniu

2) to zależy co chcesz zbudować - 2 pompy - czyli dwa oddzielne układy LC - to raczej tylko po to żeby wydać dwa razy więcej kasy. Przy Twoim cpu i 2xgpu jedna pompa starczy. Chyba że chcesz bajera na wystawę to dwie pompy.

3) Płyta wystarczy do podstawowej pracy - czyli ustawić raz i niech działa. Sterownik -ale dobry - natomiast daje dużo możliwości konfiguracji - np: do płyty nie podepniesz przepływomierza czy innych bajerów.

4) napisałeś - 2 chłodnice 420 - co daje 8 wentylatorów lub 16 w zależności jaką konfigurację wybierzesz. 8 lub 16 wentyli kręcąc się nawet na minimum trochę powietrza przepchnie - czyli trochę szumu będzie tak czy siak. To nie wentyle hałasują tylko powietrze przez nie przepychane. 

 

 

Bardzo ci dziękuję za odpowiedzi. Przepraszam za tę ogólność, ale jestem na początku drogi :)

1) a gdybym chciał w przyszłości pobawić się w zamianę węży na akryl, to mogę wykorzystać te same złączki? I jeśli tak, to też średnica 13/10 będzie ok?

2) tak myślałem :)

3) te bajery chyba nie są do niczego potrzebne?

4) napisałem 420 czyli 3*140, a nie 4*120. Przymierzam się do 140 właśnie ze względu na mniejszy hałas. I nie planuję podwójnego układu push/pull tylko jednostronny, czyli 6 wentylatorów. Później będę się pytał o nie ;)

Jeśli chodzi o hałas, to oczekuję ciszy lub prawie ciszy przy pracy "biurowej". Przy obciążeniu może "trochę" poszumieć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@R2B2 Przy niskich obrotach push/pull bardzo dużo daje. Nie chce mi się szukać, bo widziałem dość fajny test odnośnie tego i przy wysokich obrotach różnice nie były wielkie, ale gdy wentylatory kręciły się na minimum to róznica była bardzo zauważalna.

Sam sobie w AiO tak zrobiłem i ustawiłem wszystkie wentylatory na obroty, które są dla mnie niesłyszalne, a wydajność mam taką jak przedtem hałasujące wentylatory tylko z jednej strony.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Firedash napisał:

@R2B2 Przy niskich obrotach push/pull bardzo dużo daje. Nie chce mi się szukać, bo widziałem dość fajny test odnośnie tego i przy wysokich obrotach różnice nie były wielkie, ale gdy wentylatory kręciły się na minimum to róznica była bardzo zauważalna.

Sam sobie w AiO tak zrobiłem i ustawiłem wszystkie wentylatory na obroty, które są dla mnie niesłyszalne, a wydajność mam taką jak przedtem hałasujące wentylatory tylko z jednej strony.

Cenna uwaga- dzięki. Widzę, że wchodzę głębiej w ten las... ;)

Ale jak robimy takiego "hamburgera", to grubość zestawu znacząco rośnie, a więc mogą pojawić się problemy z obudową.

I dochodzimy do pytania, jaką grubość chłodnicy wybrać? Widziałem 30, 45, 60, 80 mm. Zapewne jakoś trzeba dobrać do grubości radiatora wydajność wentylatora?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.11.2019 o 14:53, R2B2 napisał:

jaką grubość chłodnicy wybrać?

To raczej wyniknie z tego ile miejsca jest w obudowie 30 + 2x wentyl to już 8cm - nie każda obudowa ma tyle miejsca. Na topie często nawet jedna chłodnice 30 i jeden wentyl ciężko wsadzić bo na płytę główną nachodzą. Przy 80 za to trzeba mocno dmuchać żeby przepchać powietrze. U Ciebie raczej standardowa 30 starczy w zupełności. Popatrz na obudowę, którą wybrałeś i zobacz czy tam wejdzie carrefour-chusteczki-higieniczne-o-zapac i nie będzie o nic zahaczać  :)

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, helios128 napisał:

To raczej wyniknie z tego ile miejsca jest w obudowie 30 + 2x wentyl to już 8cm - nie każda obudowa ma tyle miejsca. Na topie często nawet jedna chłodnice 30 i jeden wentyl ciężko wsadzić bo na płytę główną nachodzą.

A znasz może jakiś portal z jakimiś testami, porównaniami chłodnic? Czy jest sens upierać się przy 140? Część obudów ma miejsce tylko na 120. Z drugiej strony powierzchnia 280 to prawie to samo co 360, ale czy w praktyce też tak jest?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.06.2019 o 15:55, helios128 napisał:

Hej i tam dziś się chłodzenie spisuje ? Jak kształtują się temperatury ? 

Witam po dłuższej przerwie. 

Chłodzenie śmiga jak złoto. Wentyle i pompa ustawione raczej na cichą pracę. Grafa max 62 stopnie nawet w gorące dni, czasami wskoczyła na 63 ale to musiałem dobrze sprzęt cisnąć. A proc to wariat do setki potrafi dobić ale ten model tak ma. Najważniejsze że wszystko stabilnie. Jak ustawię sprzęt na bardziej wydajne chłodzenie to temp lecą w dół ale zależy mi na względnej ciszy i spokoju. Temp cieczy max 44 stopnie ale to też sprzęt trzeba docisnąć żeby tyle wyszło b o powyżej 40 stopni krzywa pracy wentyli i pompy już bardziej agresywnie ustawiona, a jak pisałem wcześniej układ jest sterowany temperaturą cieczy.

W dniu 20.11.2019 o 00:32, R2B2 napisał:

A znasz może jakiś portal z jakimiś testami, porównaniami chłodnic? Czy jest sens upierać się przy 140? Część obudów ma miejsce tylko na 120. Z drugiej strony powierzchnia 280 to prawie to samo co 360, ale czy w praktyce też tak jest?

Zobacz jak u mnie to wygląda. obudowa nie jakaś kosmicznie droga a dwie chłodnice weszły, ale nie powiem trochę się pobawiłem z tym żeby wykombinować optymalny config. Chciałem trochę grubsze chłodnice dać ale miejsca brakowało na górze płyta hamowała a na froncie piwnica na dyski.

W dniu 18.11.2019 o 14:33, R2B2 napisał:

Bardzo ci dziękuję za odpowiedzi. Przepraszam za tę ogólność, ale jestem na początku drogi :)

1) a gdybym chciał w przyszłości pobawić się w zamianę węży na akryl, to mogę wykorzystać te same złączki? I jeśli tak, to też średnica 13/10 będzie ok?

2) tak myślałem :)

3) te bajery chyba nie są do niczego potrzebne?

4) napisałem 420 czyli 3*140, a nie 4*120. Przymierzam się do 140 właśnie ze względu na mniejszy hałas. I nie planuję podwójnego układu push/pull tylko jednostronny, czyli 6 wentylatorów. Później będę się pytał o nie ;)

Jeśli chodzi o hałas, to oczekuję ciszy lub prawie ciszy przy pracy "biurowej". Przy obciążeniu może "trochę" poszumieć.

Na węże i na twarde rury są inne złączki. Bierz hard tube wyprofilujesz jak chcesz poprawisz jakimiś złączkami i będzie lux. Nie trzeba żadnej opalarki ja robiłem nad kuchenką gazową i poszło bez problemu. 

Jedna dobra pompa spokojnie wystarczy ja mam 18 watową i wykorzystuję ją gdzieś w 60% jak sprzęt jest ciśnięty a tak to tak się kręci 2100 obr/min i jest niesłyszalna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...