Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Mam zamiar zbudować chłodzenie wodne do procesora i karty graficznej. Aktualnie po modernizacji komputera posiadam na procesorze Silentiumpc Nawis 240 RGB. Chłodzenie całkiem fajne ale pod pełnym obciążeniem trochę hałasuje. Zacznę od konfigu:

Płyta - Asus z170 Pro Gaming

Proc - 7700k@4,8 Ghz

RAM - G. SKILL Ripjaws 3200 MHz 16 cl

Grafa - Gigabyte Gtx 1080 G1

Dyski - 2x HDD 2xSSD

Obudowa - Silentiumpc Armis AR7X TG RGB

Po obejrzeniu kilku konstrukcji i poczytania trochę postanowiłem skonstruować własne chłodzenie. Plan zakłada 2 chłodnice 360mm po 3 wiatraki 360 mm na każdej. Oczywiście blok wodny na cpu GPU. Rezerwuar i tu jest pytanie czy z pompką wbudowaną czy zewnętrzną. Na pewno musi być dość mocna żeby przepchać ciecz przez 2 chłodnice i 2 bloki wodne. 

Kolejna niewiadomą dla mnie sterowanie zastanawiam się nad produktem Aquacomputer tylko pytanie czy jest sens pakować tyle siana w tą zabawkę. 

Czy kupował ktoś części do chodzenia wodnego na AliExpress? Nie powiem bo ceny są dość dobre. 

Proszę mi tylko nie zadawać pytań po co Ci to. Bo chcę zawsze chciałem mieć coś takiego w budzie koło biurka. Z góry dziękuję za dobre rady podpowiedzi i sugestie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Firedash napisał:

Nie oszczędzałbym na instalacji, która może zalać Ci podzespoły.

Wiem dlatego chcę zasięgnąć opinii czy ktoś kupował od chinoli i jak wygląda jakość i trwałość podzespołów. Dokładnie chodzi mi o firmę Bykski. Dość sporo szpejów robią. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z ali możesz kupować jak masz cierpliwość. Nie kupuj tylko złączek bo to marny pomysł. Reszta według odwagi. Chłodnic bym nie kupił na ali - to delikatny element - jedno puknięcie w transporcie i po chłodnicy. Żeby ładnie wyglądało to kup złączki z jednej firmy - przy czym musisz się zastanowić czy chcesz sztywne rurki czy giętkie węże. Jak się zdecydujesz na jedną firmę to masz łatwiej bo wszystkie elementy dostaniesz pasujące do siebie np: https://shop.bitspower.com/ tu

Masz tu jednego producenta - znajdziesz wszystko co potrzebujesz.

Co do sterowania - Aquacomputer to chyba najlepszy regulator jaki jest - ale i najdroższy. Można nim robić cuda. Sporo możliwości konfiguracji i modowania - ale jednak drogo wychodzi regulator plus dodatki to może wyjść i 1500zł za samo sterowanie (wersja wypasiona). Jeśli chcesz tylko uruchomić chłodzenie wodne i nie bawić się potem tym - to spokojnie wepniesz 6 wentyli do płyty głównej. Jak masz fajny bios to będziesz mógł sterować tymi wentylami - jak nie to jakiś kontroler - tylko przed zakupem taniej chińszczyzny sprawdź jakie możliwości daje to sterowanie - w niektórych jest tak że nie możesz zmniejszyć obrotów wentyli do zera albo jak zmniejszysz do zera to potem niecącą  ruszyć. No i pamiętaj że gdzieś w obudowie taki regulator trzeba wstawić - a będzie z niego wystawać 9-12 kabelków. Jak wstawisz w zatokę gdzie sie wsadza CD-rom to będzie CI zwisać taka wiązka kabelków.

Co do pompki - to trochę zależy od Ciebie - jaki efekt chcesz mieć. Taka popularna pompka

https://forum.purepc.pl/uploads/monthly_03_2015/post-114033-0-69311000-1425892887.jpg

Ma 5 biegów spokojnie na trzecim przepchnie płyn przez dwie chłodnice 360. Ale jakoś to trzeba zamontować do obudowy - są do tego gotowe uchwyty ale to dodatkowy koszt. Zestaw pompka złączona na stałe z  rezerwuarem to fajne gotowe rozwiązanie ale jak padnie to wymieniasz całość a nie tylko pompkę lub rezerwuar. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mogę trochę poczekać nie pali mi się tak strasznie. Najpierw chce to dobrze przemyśleć co i jak żeby jakiejś wtopy nie walnąć a potem na prędce coś kombinować. 

Znalazłem tą pompę co fotkę podesłałeś razem z rezerwuarem i stojakiem do zamocowania za 680 zeta. 

Co do sterowania właśnie nie chce żeby płyta tym sterowała tylko osobny sterownik na podstawie temperatury cieczy chłodzącej albo ręcznie. Niestety 7700k ma spore skoki temperatury i wentyl niepotrzebnie przyspieszają na chwilę. Sterownik Aquacomputer znalazłem za 280 zeta ten co jest sama płytka bez panelu i do tego trzeba by było czujnik temperatury dokupić coś koło 100 zł. 

Pod drugim bokiem obudowy gdzie idą wszystkie kable jest sporo miejsca i tam można ulokować sterownik. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ta pompka co pokazałem to tylko po to żeby pokazać że taka stara pompka spokojnie popchnie płyn w układzie. Natomiast czy bym CI ją polecił do kupienia ? Hym mam dwie takie - są wydajne i ciche, ale gdybym dziś miał kupi to pewnie wybrał bym młodszy model.

Jak kupisz samą płytkę Aquacomputer to będziesz musiał gdzieś ją zamocować. Najlepiej tak żeby nie było jej widać przy czym tracisz możliwość patrzenia na nią - nie zobaczysz co Aquacomputer wyświetla - trochę będzie szkoda. I pamiętaj że do niej będzie leciał pęk kabli. 2 chłodnice to 6 wentyli + zasilanie + przynajmniej 2 czujniki temp + może regulacja obrotów pompki( Aquacomputer daje taką możliwość)+ czujnik przepływu cieczy = 11 przewodów. Może weź w rękę kabel od myszki i złóż go 11 razy aby z wizualizować sobie jaka to grubość. 

Sterowanie chłodzeniem na podstawie temperatury cieczy to chyba najgorszy z możliwych scenariuszy. Jak procek osiągnie 99 stopni to płyn w układzie będzie miał dopiero 50 stopni. Dajesz czyjnik temperatury pod cpu i gpu - w aquacomputer ustawiasz wykres działania wentyli - np przykład jak czujnik_1 ma 40 stopni to ustaw wentyle na 800 obrotów a jak czujnik_1 ma przez dłuższy czas 70 stopni to wentyle na 1500 obrotów itd. Jeśli zrobisz układ cpu - chłodnica - gpu - chłodnica to możesz sterować dwoma zestawami wentyli na podstawie dwóch czujników. Jak cpu sie grzeje to 3 wentyle obroty na max , jak gpu sie grzeje to 3 inne wentyle na max.

Albo inaczej masz podkręcony gpu i jego próg temperatury to 70 stopni a cpu 80 (taki dziwny przykład aby zobrazować) - Włączasz grę - procek osiaga 80 stopni gpu 70. Płyn w układzie ma 45 stopni (bo jest schładzany i nigdy nie powinien osiągnąć 50-55 stopni poczytaj zalecenia producentów płynów do LC). I co zrobisz zwiększysz obroty wentyli ? Przyjdzie lato będzie gorąco w pokoju płyn osiągnie 45 stopni nawet jak będzie tylko pulpit na ekranie i wentyle będą się kręcić na maxa czy grasz czy sprawdzasz poczte. 

Asus z170 Pro Gaming ma 4 wejscia na wentyle + 1 na wentyl z tylu obudowy + jakieś dodatkowe wejście na wentyl exta FAN(nie wiem co to )

Weź sobie na próbę podłącz jakiś wentyl do wolnego cpu fan na płycie i zobacz jakie możliwości daje ci płyta. Pewnie okaże się że spokojnie możesz sterować wentylami tak jak chcesz.

 

Nie chcesz zrobić wtopy hym. Weź zdjęcie swojej obudowy i na rysuj na nim miejsce gdzie byś chciał umieścić pompkę i rezerwuar.

 

A obecnie wentyle ci przyspieszają na chwile bo temperatura skacze i wentyle ją zbijają - czyli robią to co mają. Przy LC będzie podobnie tylko rozłożone nieco w czasie. 

 

Sprawdź czy ci do obudowy wejdzie chłodnica 420 - 14cm szerokości. Na taką chłodnice nakłada się wentyle 14cm co daje o wiele większy przepływ powietrza a co za tym idzie jest ciszej bo wentyle kręcą się wolniej ale dają większy przepływ powietrza. Łatwiej utrzymać temperatury - może nie będzie skoków obrotów wentyli (podkreślam może). 

Edytowane przez helios128

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, helios128 napisał:

A obecnie wentyle ci przyspieszają na chwile bo temperatura skacze i wentyle ją zbijają - czyli robią to co mają. Przy LC będzie podobnie tylko rozłożone nieco w czasie. 

Mam teraz LC Silentiumpc Navis 240 RGB. wentyle podpięte pod cpu fan. Niestety temperatury w 7700k strasznie skaczą a co za tym idzie wentyle przy tym skoku temperatury przyśpieszają na chwilę co mnie drażni. dlatego chcę to wyeliminować.

 

12 godzin temu, helios128 napisał:

Sprawdź czy ci do obudowy wejdzie chłodnica 420 - 14cm szerokości. Na taką chłodnice nakłada się wentyle 14cm co daje o wiele większy przepływ powietrza a co za tym idzie jest ciszej bo wentyle kręcą się wolniej ale dają większy przepływ powietrza. Łatwiej utrzymać temperatury - może nie będzie skoków obrotów wentyli (podkreślam może). 

Według producenta można zamontować 2 x 360mm. Niby otwory są też na 3 wentyle 140mm muszę zmierzyć dokładnie czy wejdzie.

 

12 godzin temu, helios128 napisał:

Nie chcesz zrobić wtopy hym. Weź zdjęcie swojej obudowy i na rysuj na nim miejsce gdzie byś chciał umieścić pompkę i rezerwuar

Jedyne miejsce to pomiędzy grafą a wiatrakami i przyszłą chłodnicą. Na obudowie od dysków twardych można go zamocować. Na wysokość miejsca nie zabraknie. Mam obudowę bez zatok 5,25 więc też przeszkadzać nie będzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Burczga28 napisał:

Mam teraz LC Silentiumpc Navis 240 RGB. wentyle podpięte pod cpu fan. Niestety temperatury w 7700k strasznie skaczą a co za tym idzie wentyle przy tym skoku temperatury przyśpieszają na chwilę co mnie drażni. dlatego chcę to wyeliminować.

Obawiam się że tego nie wyeliminujesz - ograniczysz tylko w jakimś stopniu. Procek i tak będzie miał skoki temperatury i chłodzenie wodne tak samo zareaguje  jak chłodzenie powietrzem - czyli jak temperatura podskoczy to wiatraki wejdą na wyższe obroty - ewentualnie trochę później lub łagodniej. Musiał byś mieć profil dla wiatraków bardzo liniowy - czyli jak temp cpu ma 30stopni to wentyle na 800 obrotów jak temp podskoczy do 31 stopni to wentyle na 810 obrotów, jak temp 32 = wentyle 820 itd. Ale to strasznie bez sensu. 

Ja w jednym kompie mam 8 wentyli - jak zostawiłem kontroler na auto (jakiś profil od producenta ) to miałem taki efekt jak ty - cisza cisza a raptem odrzutowiec na 10 sekund i znowu cisza cisz i znowu odrzutowiec na 10 sek. Załatwiłem to tak że domyślnie wentyle kręcą się nieco szybciej niż powinny - czyli chłodzenie działa poprawnie i niezmiennie tak do 45 stopni cpu. Czyli w przedziale 0-45 wentyle kręcą sie zawsze tak samo 800 obrotów. Jak temperatura podskoczy do 55 to wentyle płynnie przechodzą do 1200 obrotów w ciągu minuty . I po minucie słychać już szum - ale nie jest to taki gwałtowny skok z ciszy do szumu. Jak gra muzyczka to nawet togo nie słyszę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Coś mnie martwi ta obudowa. Zrobiłem mały brzydki obrazek tej obudowy - jakość nie powala ale obrazuje gdzie co będzie. A raczej czy to wejdzie.

kolor niebieski miejsca do sprawdzanie, kolor czerwony chłodnice, zielony płyta główna, cpu i gpu, żółty - pompka i rezerwuar. 

1)prawy dolny róg - chłodnica na przodzie zaznaczona czerwonym kolorem będzie tam gdzie narysowałem - pytanie czy nie będzie zahaczać o piwnice ? ile tam jest miejsca od blachy do piwnicy - zmierz odległość zaznaczoną szarą strzałką. W sumie można wywalić tackę na dyski HDD -to wtedy nei będzie problemu - tylko gdzie wtedy przykręcisz dyski. - jak kupisz sdd to można w piwnicy lub na drugiej stronie obudowy.

2) Prawy górny róg - kolor niebieski - pionowa chłodnica i pozioma chłodnica będą bardzo blisko siebie - tam musi być jeszcze miejsce na złączki i kawałek przewodu lub rurki - aby połączyć dwie chodnice ze sobą - sprawdź czy w takim układzie jak narysowałem wejdą dwie chłodnice i będzie tam luz. 

3) górna - pozioma chłodnica. Chłodnica plus wentyle to jakieś 5-6cm razem - sprawdź czy nie będzie to zachodziło na płytę główna - bo coś mi się wydaje ze raczej tak lub będzie bardzo ciasno.

4) Pamiętaj że w tym układzie całkowicie rezygnujesz z zatok 3,5cala - nie wsadzisz tam ani cd-romu , ani żadnego kontrolera obrotów wentyli

obraz.thumb.png.d0d8fc2805e6155f78cc8bd55d132435.png

 

Edytowane przez helios128

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te chłodnice to trochę za duże narysowałeś zajmą trochę mniej miejsca. Jak można tam zapakować 3 wentyl 140mm to znaczy że miejsca jest minimum 420 mm. Nie będzie zachaczać o piwnice możliwe że nawet ta grubsza wejdzie. Natomiast na górę wejdzie tylko tą cieńsza. To chłodzenie co teraz mam dochodzi do samej płyty. 

Zatoki 3,5 cała są bezpieczne i nie trzeba ich likwidować. Napędu optycznego wogule nie ma i nie będzie bo się nie da wersja obudowy jest ze szklanym frontem od przodu.

Ssdków kupować nie muszę bo mam dwa plus 2 HDD w piwnicy. Jak zajdzie potrzeba ssd można dy tyłu wywalić ale raczej nie trzeba bo mało miejsca zajmują. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie zrozumieliśmy się. Pionową chłodnicę przykręcisz tam gdzie teraz na tym obrazku są 3 wentyle. Z tego co widzę to teraz od wetyla do zatoki na dyski hdd( blaszka przy piwnicy) jest jakieś 3 cm odległości. Jak wsadzisz tam chłodnice to zostanie CI 2cm przestrzeni. Teraz pytanie jaki układ przepływu powietrza chcesz mieć. Jak zamontujesz wentyle na zewnątrz tak jak tu

obraz.thumb.png.6166efef1d153ed48e11633f7b2f392b.png

to całe ciepłe powietrze z chłodnicy będzie tłoczone do środka kompa. Co jest bez sensu - płyn odbiera ciepło z cpu po czym wentyle z chłodnicy wtłaczają je w stronę cpu. Więc wpadniesz na pomysł aby wentyle zamontować wewnątrz kompa tak jak tu

obraz.thumb.png.2c86ee169a1b9db29c6f5e9dfcf0f307.png

I się okaże że zabrakło CI 3 milimetrów bo wentyl i chłodnica zahaczają o piwnice. Dla tego zmierz odległość zaznaczoną szarą strzałką. 

 

Z tego co widzę możliwe że będzie problem w tym miejscu

obraz.png.c4a481a3d3f25d3c39735526460cbaeb.png

 

A tak w ogóle to węże czy rurki chcesz stosować ?

 

Edytowane przez helios128

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, helios128 napisał:

Obawiam się że tego nie wyeliminujesz - ograniczysz tylko w jakimś stopniu. Procek i tak będzie miał skoki temperatury i chłodzenie wodne tak samo zareaguje  jak chłodzenie powietrzem - czyli jak temperatura podskoczy to wiatraki wejdą na wyższe obroty - ewentualnie trochę później lub łagodniej.

Dlatego nie chcę sterować nimi za pomocą płyty tylko odrębnego sterownika. Niestety 7700K jest bardzo ciepłym procem i ma nagle skoki temp dochodzące do 80 stopni. Na płycie prędkością mogę sterować do 70 stopni później już jest max prędkość wiatraków. 

2 godziny temu, helios128 napisał:

Chyba nie zrozumieliśmy się. Pionową chłodnicę przykręcisz tam gdzie teraz na tym obrazku są 3 wentyle. Z tego co widzę to teraz od wetyla do zatoki na dyski hdd( blaszka przy piwnicy) jest jakieś 3 cm odległości. Jak wsadzisz tam chłodnice to zostanie CI 2cm przestrzeni. Teraz pytanie jaki układ przepływu powietrza chcesz mieć. Jak zamontujesz wentyle na zewnątrz tak jak tu

obraz.thumb.png.6166efef1d153ed48e11633f7b2f392b.png

to całe ciepłe powietrze z chłodnicy będzie tłoczone do środka kompa. Co jest bez sensu - płyn odbiera ciepło z cpu po czym wentyle z chłodnicy wtłaczają je w stronę cpu. Więc wpadniesz na pomysł aby wentyle zamontować wewnątrz kompa tak jak tu

obraz.thumb.png.2c86ee169a1b9db29c6f5e9dfcf0f307.png

I się okaże że zabrakło CI 3 milimetrów bo wentyl i chłodnica zahaczają o piwnice. Dla tego zmierz odległość zaznaczoną szarą strzałką. 

 

Z tego co widzę możliwe że będzie problem w tym miejscu

 obraz.png.c4a481a3d3f25d3c39735526460cbaeb.png

 

A tak w ogóle to węże czy rurki chcesz stosować ?

 

Trochę bez sensu by to było jakby 7 wentyl wyciągało powietrze a żaden nie wdmuchiwał. Dlatego pomyślałem żeby po przejściu cieczy przez pliki puścić węża najpierw do górnej chłodnicy żeby odebrała największe ciepło a potem do przedniej gdzie ciecz już będzie chłodniejsza. 

Na pewno jak będę robił zakupy to wszystko dokładnie sprawdzę, ale skoro producent pisze że się zmieści to powinna się zmieścić. 

Nie wiem czy rurki czy węże? Węże na pewno taniej wyjdą za same złączki do rurek trochę siana pójdzie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zmierzyłem miejsca w których miały by spocząć chłodnice i mogę powiedzieć że dwie 360 mm wejdą na żyletki przy założeniu że nie będą dłuższe niż 400 mm. Może być trochę zabawy z podłączeniem tego ale powinno dać radę. pomiędzy wentylami a klatką na dyski jest 35 mm więc chłodnica o grubości 27 mm też wejdzie na styk.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hym to trochę nie ciekawa ta buda. Na górę nie możesz wsadzić grubej chłodnicy bo będzie nachodzić na płytę. A przednią chłodnicę nie możesz zastosować jako wypychająca na zew ba ciasno przy piwnicy. Do tego jak piszesz jest ciasno przy złączeniu obu chłodnic.

Trzy minusy  :( - Ty już masz tą obudowę czy dopiero zamierzasz kupić - bo może jeszcze jest czas na zastanowienie się czy ta buda jest odpowiednia.

Pośrednim rozwiązaniem jest dać na top chłodnice krótsza (na dwa wentyle) najlepiej 2x140mm. Lub dać pionową chłodnice pomiędzy obudowę a przednią maskownice - ale trzeba by w tedy wyciąć otworki dwa na złączki - na obrazku widać zielonym kolorem gdzie wyciąć otworki a czerwonym gdzie by była chłodnica. W takim układzie w obudowie wentyle były by tam gdzie są oryginalnie i nie było by kłopotów z miejscem.

obraz.thumb.png.78a3d8a5e73871a8b067628522529015.png

Co do 7 wentyli wdmuchujących - To masz rację - Ale jeśli 6 będzie wydmuchiwało - a jeden z tyłu obudowy wdmuchiwał - to będzie ok dostaniesz najlepsze wyniki. Jeśli ustawisz przednie wentyle na wdmuchiwanie a górne na wydmuchiwanie+ tylni na wydmuchiwanie - to efekt w cale nie będzie lepszy a możliwe że gorszy.

Czyli taki efekt chyba będzie najlepszy

obraz.png.4bb76187480603f210188647e44aba11.png

 

Ewentualnie możesz kombinować w taki sposób - że chłodnica jest do góry nogami - daje to taki efekt że w prawym górnym rogu nie następuje połączenie obu chłodnic - więc może tam być na żyletki.

obraz.thumb.png.39193e48bb20d5264d311a4f9d5a6984.png

Edytowane przez helios128

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, helios128 napisał:

Co do 7 wentyli wdmuchujących - To masz rację - Ale jeśli 6 będzie wydmuchiwało - a jeden z tyłu obudowy wdmuchiwał - to będzie ok dostaniesz najlepsze wyniki. Jeśli ustawisz przednie wentyle na wdmuchiwanie a górne na wydmuchiwanie+ tylni na wydmuchiwanie - to efekt w cale nie będzie lepszy a możliwe że gorszy.

Czyli taki efekt chyba będzie najlepszy

obraz.png.4bb76187480603f210188647e44aba11.png

 

 

To co załączyłeś na zdjęciu nijak ma się do tego co napisałeś. Na zdjęciu masz 3 wdmuchujące wentylatory z przodu obudowy, ale w konfiguracji zwanej pull oraz 2 wydmuchujące na górze (push). Strzelam, że jest jeszcze jeden wydmuchujący z tyłu.

Jeśli chodzi o montaż chłodnicy z przodu to opinie są podzielone, ale na yt bitwit i jayztwocents pokazali, że montaż chłodnicy z przodu wcale nie pogarsza temperatur (polecam obejrzeć). Więc ja jak najbardziej polecam konfig przód wdmuchuje, góra i tył wydmuchuje. Sam z takiego korzystam.

17 godzin temu, Burczga28 napisał:

Trochę bez sensu by to było jakby 7 wentyl wyciągało powietrze a żaden nie wdmuchiwał. Dlatego pomyślałem żeby po przejściu cieczy przez pliki puścić węża najpierw do górnej chłodnicy żeby odebrała największe ciepło a potem do przedniej gdzie ciecz już będzie chłodniejsza. 

To tak nie działa. Układ cieczy w komputerze zachowuje się inaczej niż np. w pojazdach. Tutaj nie ma różnicy temperatur cieczy, w całym układzie ma ona taką samą temperaturę, co najwyżej mogą być wachania w granicach 1 stopnia.

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, michalmx0 napisał:

To co załączyłeś na zdjęciu nijak ma się do tego co napisałeś. Na zdjęciu masz 3 wdmuchujące wentylatory z przodu obudowy, ale w konfiguracji zwanej pull oraz 2 wydmuchujące na górze (push). Strzelam, że jest jeszcze jeden wydmuchujący z tyłu.

A faktycznie masz racje - nie przyjrzałem się dokładnie - ale raczej chodziło mi o koncepcję układu. To czy on zrobi pull, pull-push czy jeszcze inny układ to sobie ustali potem.

7 minut temu, michalmx0 napisał:

Jeśli chodzi o montaż chłodnicy z przodu to opinie są podzielone, ale na yt bitwit i jayztwocents pokazali, że montaż chłodnicy z przodu wcale nie pogarsza temperatur (polecam obejrzeć). Więc ja by jak najbardziej polecał konfig przód wdmuchuje, góra i tył wydmuchuje.

Wrócimy do tego jak on już złoży zestaw - to poproszę aby przetestował zestaw na pull i na push - i się okaże w praktyce co lepsze :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, michalmx0 napisał:

To co załączyłeś na zdjęciu nijak ma się do tego co napisałeś. Na zdjęciu masz 3 wdmuchujące wentylatory z przodu obudowy, ale w konfiguracji zwanej pull oraz 2 wydmuchujące na górze (push). Strzelam, że jest jeszcze jeden wydmuchujący z tyłu.

Jeśli chodzi o montaż chłodnicy z przodu to opinie są podzielone, ale na yt bitwit i jayztwocents pokazali, że montaż chłodnicy z przodu wcale nie pogarsza temperatur (polecam obejrzeć). Więc ja by jak najbardziej polecał konfig przód wdmuchuje, góra i tył wydmuchuje.

Tak też mam zamiar zrobić bo inne rozwiązanie byłoby bez sensu. 3 z przodu tlaczą powietrze do środka a Góra i tył wyciąga. To jest chyba optymalne rozwiązanie zapewniające odpowiedni przepływ powietrza w obudowie. 

 

1 godzinę temu, helios128 napisał:

Pośrednim rozwiązaniem jest dać na top chłodnice krótsza (na dwa wentyle) najlepiej 2x140mm. Lub dać pionową chłodnice pomiędzy obudowę a przednią maskownice - ale trzeba by w tedy wyciąć otworki dwa na złączki - na obrazku widać zielonym kolorem gdzie wyciąć otworki a czerwonym gdzie by była chłodnica. W takim układzie w obudowie wentyle były by tam gdzie są oryginalnie i nie było by kłopotów z miejscem

Rozważam i taką opcję jakby nie weszły dwie po 360mm. Wczoraj zmierzyłem to tylko pobieżnie ale muszę to pomierzyć z dokładnością do milimetrów. Jedna chłodnica 360 mm ma całkowitej długości 395 mm a inna 415 mm i w tym przypadku ma to spore znaczenie. Z przednią częścią obudowy nie będę nic kombinował bo stracę efekt wizualny, a na tym też mi zależy. Sprzęt ma być wydajny ale i ładnie wyglądać. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, helios128 napisał:

Wrócimy do tego jak on już złoży zestaw - to poproszę aby przetestował zestaw na pull i na push - i się okaże w praktyce co lepsze :)

Mylisz pojęcia. Push czy Pull nie oznacza kierunku przepływu powietrza tylko jak są ustawione wentylatory względem chłodnicy. Możesz mieć konfigurację push lub pull wdmuchującą do środka lub wydmuchującą powietrze z obudowy.

Push oznacza jednynie że wentylatory przepychają powietrze przez chłodnicę, a pull że zaciągają powietrze przez chłodnicę. Ale jedno i drugie rozwiązanie możesz zamontować w sposób wdmuchujący lub wydmuchujący powietrze z obudowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Burczga28 napisał:

Tak też mam zamiar zrobić bo inne rozwiązanie byłoby bez sensu. 3 z przodu tlaczą powietrze do środka a Góra i tył wyciąga. To jest chyba optymalne rozwiązanie zapewniające odpowiedni przepływ powietrza w obudowie. 

Taka prośba - jak już kiedyś to złożysz - to zrób test - gdzie przednie wentyle wypychają , górne tez wypychają , a 1 tylni wpycha oraz taki układ jak chcesz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, helios128 napisał:

Taka prośba - jak już kiedyś to złożysz - to zrób test - gdzie przednie wentyle wypychają , górne tez wypychają , a 1 tylni wpycha oraz taki układ jak chcesz.

Taki mały teścik już zrobiłem z chodzeniem które posiadam. Chłodnica z przodu wydmuchiwała powietrze i dało to gorszy efekt niż jak jest zamontowana na górze. Zapewne po części jest to wina że kratki do przepływu powietrza nie są jakieś bardzo duże. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak więc dokonałem dokładniejszych pomiarów.Aktualnie mam na górze chłodnice 27mm tzw. slim plus wentyl daje 53mm i do ramów mam luzu 20 mm więc chłodnica na jakieś 40 mm grubości by weszła. Znalazłem chlodnice 360 mm grubości o całkowitej długości 399 mm według moich pomiarów weszły by tak trochę na żyletki. Teoretycznie na przód można by było zamontować naprawdę grubego smoka tylko trzeba by było przenieść wentylatory bardziej w stronę przodu bliżej szyby. Ale to by zepsuło cały wizual obudowy. Zresztą ten front mnie urzekła i między innymi dlatego kupiłem tą obudowę.

Poczytałem trochę o dwóch chińskich firmach Bykski i Barrow i są to jedni z największych producentów w Azji od sprzętu do wodowania komputerów. Pogmerałem posiedziałem i skompletowałem czysto hipotetyczny zestaw głównie z chińskich rzeczy. Nie ukrywam cena robi tu swoje, ale i tak będzie to kosztować trochę.

1. Blok CPU Barrow RGB Miedziany

2. Blok GPU Barrow RGB pełne  pokrycie karty

3. Chłodnice Barrow 360x120x34 miedziane

4. Pompa Barrow D5 18W

5. Rezerwuar Barrow 190 mm kompatybilny z pompą 

6. Złączki zaworki itp. Barrow

7. Czujnik temperatury Barrow

8. Ruki albo węże Barrow

9. 3 Wentylatory Silentiumpc sigma pro corona rgb 120mm

10. Sterownik Aquacomputer aquaero 5 (bez panelu).

To chyba tyle z rzeczy które będą potrzebne. Rachunek za te cudeńka to koło dwóch klocków, sumka całkiem ładna. Jakbym zaopatrywał się we wszytko na rynku rodzimym to musiałbym jeszcze kolejnego tysiaka dorzucić jak nic. 

I teraz trochę głupich pytań:) Czy ta pompa da radę to przepchnąć? Niby Inne pompy mają 37W np. aquacomputer tylko są zasilane do 24V co za tym idzie przy 12V ma około połowę mocy  czyli tyle ile ta którą ja wybrałem. Czy te wentyle będą dobre trochę mi na nich zależy bo 4 takie mam już w obudowie i byłby ładny komplecik. Jaką dobrać średnicę rurek żeby to ładnie śmigało?

Chodzi mi jeszcze szatański pomysł żeby dołozyć jeszcze jedną chłodnicę 120 mm na tył. Ale to już będzie chyba szaleństwo.

Edytowane przez Burczga28

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dnia 23.03.2019 o 20:26, Burczga28 napisał:

1. Blok CPU Barrow RGB Miedziany

2. Blok GPU Barrow RGB pełne  pokrycie karty

3. Chłodnice Barrow 360x120x34 miedziane

4. Pompa Barrow D5 18W

5. Rezerwuar Barrow 190 mm kompatybilny z pompą 

6. Złączki zaworki itp. Barrow

7. Czujnik temperatury Barrow

8. Ruki albo węże Barrow

9. 3 Wentylatory Silentiumpc sigma pro corona rgb 120mm

10. Sterownik Aquacomputer aquaero 5 (bez panelu).

Daj linki do tego - nie chce mi się szukać.

Co do wentyli to mają strasznie mały przepływ powietrza. Byle tanizna za 30zł ma dwa razy większy. Potrzebujesz wentyli z dobrym ciśnieniem i przepływem - żeby miały siłę przepchnąć powietrze przez te małe szczelinki w chłodnicy.

https://www.morele.net/arctic-f12-pwm-rev-2-afaco-120p2-gba01-622366/

Cytat

Chodzi mi jeszcze szatański pomysł żeby dołozyć jeszcze jedną chłodnicę 120 mm na tył. Ale to już będzie chyba szaleństwo. 

NiIe to już raczej bez sensu.

 

Popularna pompka D5 ma max przepływ 1500l/h

https://www.alphacool.com/shop/pumps/alphacool-pumps/17524/alphacool-vpp655pwm-single-edition

Z tego co widzę te Barrow D5 18W ma w okolicach 1400l/h - więc raczej da rade. Nie znam tej pompki - pytanie jest jak z kulturą pracy będzie - pompka alphacool przy ustawieniu na 50% wydajności jest niesłyszalna i spokojnie daje rade przy dwóch chłodnicach 360. A ta Barrow nie wiadomo - może będzie trzeba ustawić ją na 100% obrotów aby osiągnęła przyzwoitą wydajność - co może dać już hałas lub drgania. Ta pompka kosztować Ci będzie około 344zł. W sumie można zaryzykować. 

Edytowane przez helios128

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

https://pl.aliexpress.com/item/Barrow-18-W-D5-PWM-pompy-maksymalny-przep-yw-podnoszenia-4-1-metr-w-1100L-H/32877805316.html?tt=Copy+to+Clipboard&aff_platform=default&cpt=1553508274468&sk=cnX7sG2M&aff_trace_key=295dfb434d1443d683a8e28e030cab7a-1553508274468-00680-cnX7sG2M&terminal_id=6ef529409c434f8fb5623eede5b76c29

 

https://pl.aliexpress.com/item/YKD5G65-Barrow-90mm-130mm-210mm-cylinder-obudowa-komputera-wody-zbiornik-wody-podzielone-ch-odzenia-modyfikacji-pc/32858670079.html?tt=Copy+to+Clipboard&aff_platform=default&cpt=1553508227290&sk=cBDPWlaC&aff_trace_key=46d2d78df5db4a96a0348e904198f45e-1553508227290-00936-cBDPWlaC&terminal_id=6ef529409c434f8fb5623eede5b76c29

 

Jak zamierzasz skręcić pompkę z topem oraz rezerwuarem. Bo ta pompka i ten rezerwuar zaproponowany przez ciebie bez specjalnej przejściówki nie połączysz. Inaczej popatrz na stronie gdzie jest rezerwuar - masz tam przykładowe zdjęcie z pomkną  

obraz.png.97e8f273483e1aad516cb53b4c97fef0.png

 

Jak do tego

obraz.png.bfc0f7fa1e9bbb8b70870db199c33491.png

Chcesz przykręcić to

obraz.png.e8da94465b767bdfe7561bfaff64398d.png

 

Jeśli chcesz rezerwuar wkręcany to i top pompki musi być z gwintem taki jak tu

obraz.png.79f418b28082bba07dbd5d66f74dd813.png

 

Jeśli pompkę  chcesz taką jak pokazałeś to rezerwuar taki - ale wtedy musisz połączyć pompkę z rezem dodatkowym wężykiem lub rurką. 

obraz.png.6f8fe32a197325c776a58dd9ad003f9e.png

 

Co do pokazanego wentyla - na opisie niby lepsze parametry - ale to jakiś chiński wentylatorek i nie jestem przekonany że na pewno ma takie przepływy jak napisano. Najwyżej za jakiś czas sypniesz 300zł  i  wymienisz  na coś lepszego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niekoniecznie taką to jest tylko przykładowy zestaw. Zapewne wezmę taką która to wszystko uciagnie i będzie pasowało do siebie. Dobrze że mi zwróciłeś uwagę będę wiedział na co patrzeć. 

Niby chiński badziew ale szpeja tego producenta cieszą się dość dobrą opinią. 

Co sądzisz o reszcie bloki chłodnice złączki? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Burczga28 napisał:

Co sądzisz o reszcie bloki chłodnice złączki? 

Blok wygląda zacnie - nie zwracałem uwagi na techniczne aspekty - czy będzie pasował itd

Złączki jak złączki - jak będą dobrze wykonane to nie będzie przecieków. Nie robiłem na takich nic wiec się nie wypowiadam co do jakość.

Rozumiem że idziesz w rurki - nie w węże. Będziesz umiał je kształtować ? Masz nagrzewnice ?  No chyba że wszystko tak zaprojektujesz że same proste rurki będą - i nic nie będzie trzeba nagrzewać i wyginać.

Co do bloku CPU - z wierzchu wygląda ok - pytanie to jest środku, czy można go rozkręcić w celu wyczyszczenia, czy górna powierzchnia (tam gdzie przykręcasz złączki ) - to plastik. Bo jeśli to plastik to jak bym nie polecał -  bo często występuje taki efekt pęknięć jak na obrazku. Dokręcisz za mocno złączkę i pyk bloku nie ma.

obraz.thumb.png.8559ee14516ce4fe75a3d4613b52aeb0.png

Jak wiesz co robisz to kup jak nie to może coś takiego - i wyczyścić się da i nie jest z plexi

obraz.png.448e06a2aa721759d0651fb53a9f879b.png

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Blok GPU dedykowany pod kartę jaką posiadam. Ludziska piszą że dobrze spasowane bloki są. 

Blok cpu jest zrobiony z miedzi i plastiku niestety tam gdzie się złączki wkręca jest plastik. 

Co do rurek to mam opalarkę oglądałem jak to robią więc myślę że dam radę. Droższą opcję że złączka i też biorę pod uwagę tyłka to opcja drożej wychodzi no i też więcej źródeł potencjalnego przecieku. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że wszystkie komponenty już wybrałem. Wentyli na razie nie kupuję do jednej chłodnicy na razie będą te co są w obudowie zobaczę jak sobie poradzą z chłodnicą jak będzie dobrze pomyśle nad zakupem kolejnych 3 sztuk jak nie to będzie trzeba kupić 6 albo 7 żeby ładny komplet był. Sterownik na razie też odpuszczam pobawię się na początek na manualu zobaczymy jak to będzie pracować. Jedyne co mi zostało do dogrania to złączki żeby zamówić odpowiednie w należytej ilości.

86976874_projektchodzenia.thumb.jpg.19af0d4dc9f260f9a8ed2458321cc357.jpg

Stworzyłem taki mały projekt może jakość nie powala ale obrazuje jak to będzie wyglądać. Nie wiem czy dobrze to połączyłem ale wydaje mi się że powinno być dobrze. Podstawa rezerwuar przed pompą potem blok cpu (wydaje mi się że proc się bardziej grzeje?) potem grafa następnie górna chłodnica (38mm grubości) żeby wyrzuciła pierwszą falę cieplejszego powietrza za budę i potem druga chłodnica (28mm grubości) która będzie już chłodniejsza i nie będzie wrzucać tyle ciepłego powietrza do środka.

Myslałem też nad następujęcym połączeniem: rezerwuar->pompa->cpu->chłodnica->gpu->chłodnica ale wydaje mi się że to z rysunku będzie lepiej pracować. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o grzanie to akurat grafika bardziej się grzeje (wystarczy nawet spojrzeć jakie TDP mają procki a jakie grafy).

Ogólnie wszystko powinno działać bez problemów, ale dla lepszego efektu wizualnego zmieniłbym, żeby z ciecz z pompy szła najpierw do grafy, a później do procesora.

A żeby jeszcze lepszy efekt uzyskać i nie ciągnąć tak węża/rurki przez pół obudowy do górnej chłodnicy, możesz kupić chłodnicę typu X-flow, gdzie wlot i wylot są po przeciwnych stronach. Wtedy byłoby tak rez->pompa->gpu->cpu->górna chłodnica (wejście z lewej strony)->(wyjście z prawej strony na górnej chłodnicy) przednia chłodnica->rez

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...