Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Czysta fizyka nie pozwala mi się z Tobą zgodzić. Z Twojej wypowiedzi wynika że ciecz przed wejściem w chłodnice i po wyjściu z niej ma taką samą temperaturę. Trochę to nie logiczne.

Nie będę już z chłodnicami kombinował trochę się napociłem żeby to wirtualnie tam upchnąć. Po zamianie kolejności cpu z gpu już będzie łatwiej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fizyka fizyką, ale LC w kompie nie działa jak silnik cieplny i nie ma tu dużych różnic temperatur. Ręki sobie nie dam za to uciąć, ale spróbuj zamontować jeden czujnik temp przed górną chłodnicą i drugi za nią. Sam zobaczysz że temp będzie się różnić o max 1-2 stopnie ;)

Niektórzy montują tylko chłodnice na przodzie i jakoś nie mają problemu z temperaturami, a co więcej potrafią mieć lepsze temp niż po umieszczeniu chłodnicy na górze.

Więc nie przejmowałbym się tłoczeniem powietrza do środka z chłodnicy na przodzie, szczególnie, że i tak montujesz 2.

Po prostu poprowadź wszystko tak aby się zmieściło i wizualnie dobrze wyglądało :)

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Możliwe że zamontuje że 2-3 czujniki ale to w późniejszym czasie i podepne to do kontrolera a 200 zł na fizyczne z wyświetlaczem nie chce mi się wydawać poza tym miejsca trochę zajmują. 

Ja się tym nie przejmuję tylko nie chcę przedniej chłodnicy jako pierwszej podłączać tylko jako drugą. 

Jak widziałeś wizję już mam tylko muszę zaplanować to wszystko ze złączkami żeby niczego nie zabrakło i było jednej firmy. Jakby mi zabrakło to w Polsce takiej nie dostanę :) 

Pod koniec tygodnia chcę wysłać zamówienie i pozostaje czekać na towar. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszy raz kup gotowy płyn np przykład taki

http://www.angela.pl/p14633,ek-water-blocks-ek-cryofuel-navy-blue-premix-1000ml.html

http://www.angela.pl/p14456,alphacool-eiswasser-crystal-blue-1000ml.html

 

W Twoim układzie 1litr będzie na styk. Zależy oczywiście jaki rezerwuar kupiłeś - ale najwyżej nie zalejesz go pod sam korek.

michalmx0 - ma rację - puść rurki z pompki na gpu. Z gpu na Cpu potem górna chłodnica i dopiero przednia.

Jak będziesz przykręcał złączki to pamiętaj że nic na siłę. Złączki wystarczy delikatnie przykręcić - a najlepiej z kręć układ poza kompem w celu sprawdzenia - przykręć lekko złączki sprawdź czy nie cieknie - jak cieknie dokręć o pół obrotu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.04.2019 o 08:00, helios128 napisał:

W Twoim układzie 1litr będzie na styk. Zależy oczywiście jaki rezerwuar kupiłeś - ale najwyżej nie zalejesz go pod sam korek.

A ja głupi myślałem że jak złoto wejdzie z 2 litry:D

 

W dniu 1.04.2019 o 08:00, helios128 napisał:

michalmx0 - ma rację - puść rurki z pompki na gpu. Z gpu na Cpu potem górna chłodnica i dopiero przednia.

Tak zrobię będzie mniej zabawy. Poza tym nie wiem czy uda mi się upchnąć chłodnicę tak żeby były dziurami do siebie. Z obliczeń wychodzi że się zmieści, ale teoria i praktyka nie zawsze chodzi z sobą w parze i będę musiał ciągnąć przez całą długość obudowy.

 

W dniu 1.04.2019 o 08:00, helios128 napisał:

Jak będziesz przykręcał złączki to pamiętaj że nic na siłę. Złączki wystarczy delikatnie przykręcić - a najlepiej z kręć układ poza kompem w celu sprawdzenia - przykręć lekko złączki sprawdź czy nie cieknie - jak cieknie dokręć o pół obrotu. 

To już wiem zostałem uprzedzony. najgorzej będzie na blokach i pompie bo tam gwint w plastiku jest.

A takie coś nie zasyfi mi układu? Ładnie wygląda

http://www.angela.pl/p10817,mayhems-aurora-2-blue-1000ml.html

 

Edytowane przez Burczga28

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie pchaj się w mayhems aurora. Ładnie to wygląda i nadaję się na prezentacje lub wystawę ale do codziennego użytku to zawsze kłopot.

Stare płyny aurora zapychały układ bardzo szybko i trzeba rozkręcić bloki na części pierwsze wyczyścić i cały układ zamontować z powrotem. Dużo roboty. Nowsze płyny aurora podobno już mniej syfią ale jak na pierwszy Twój LC to raczej kup zwykły gotowy płyn.

Z czasem możesz (jeśli kasy mało) kupić zwykłą wodę destylowaną + płyn na glony + barwnik. Albo nawet woda desylowana + borygo .

 

8 godzin temu, Burczga28 napisał:

A ja głupi myślałem że jak złoto wejdzie z 2 litry:D

Tak jak pisałem 1L to będzie na styk. Jak coś rozlejesz, albo układ Ci pocieknie to 1L okaże się za mało. Pytanie ile rurek będzie i jakiej pojemności kupiłeś rezerwuar. Pamiętaj też że płyn z czasem znika z układu. Dziwne ale prawdziwe - jak zalejesz wszystko pod korek - to za 3-4 miesiące zobaczysz ze w rezerwuarze poziom płynu obniżył się (płyn zniknoł). 

Tak na marginesie - przewidziałeś jak będziesz spuszczał płyn z układu ? Czasem jest potrzeba wylać płyn (bo zmętniał, bo chcesz zmienić kolor, bo coś innego). Najwygodniej mieć w najniższym punkcie układu zaworek i dodatkowy kawałek rurki z złączką.

Czy zamawiając złączki zamówiłeś z 2 dodatkowe + zaworek ?

obraz.png.512a3b86c15b2eca1d2d924d0746a22f.png

obraz.thumb.png.a95b819b747fccf707388aa410414ab4.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, helios128 napisał:

Nie pchaj się w mayhems aurora. Ładnie to wygląda i nadaję się na prezentacje lub wystawę ale do codziennego użytku to zawsze kłopot.

Stare płyny aurora zapychały układ bardzo szybko i trzeba rozkręcić bloki na części pierwsze wyczyścić i cały układ zamontować z powrotem. Dużo roboty. Nowsze płyny aurora podobno już mniej syfią ale jak na pierwszy Twój LC to raczej kup zwykły gotowy płyn.

Z czasem możesz (jeśli kasy mało) kupić zwykłą wodę destylowaną + płyn na glony + barwnik. Albo nawet woda desylowana + borygo .

 

Tak jak pisałem 1L to będzie na styk. Jak coś rozlejesz, albo układ Ci pocieknie to 1L okaże się za mało. Pytanie ile rurek będzie i jakiej pojemności kupiłeś rezerwuar. Pamiętaj też że płyn z czasem znika z układu. Dziwne ale prawdziwe - jak zalejesz wszystko pod korek - to za 3-4 miesiące zobaczysz ze w rezerwuarze poziom płynu obniżył się (płyn zniknoł). 

Tak na marginesie - przewidziałeś jak będziesz spuszczał płyn z układu ? Czasem jest potrzeba wylać płyn (bo zmętniał, bo chcesz zmienić kolor, bo coś innego). Najwygodniej mieć w najniższym punkcie układu zaworek i dodatkowy kawałek rurki z złączką.

Czy zamawiając złączki zamówiłeś z 2 dodatkowe + zaworek ?

obraz.png.512a3b86c15b2eca1d2d924d0746a22f.png

obraz.thumb.png.a95b819b747fccf707388aa410414ab4.png

Jak ma mi syfu narobić to nie ma sensu kupię ten co mi poleciłeś. Rezerwuar ma około 400 ml dwie chłodnice rurki 14 mm ile ich  będzie nie wiem wyjdzie w praniu. Kupię od razu 2 litry żeby na dolewke było na części wydałem 1800 zeta to i 100 na płyn się znajdzie :D

Pomyślałem o kraniku do tego zaślepka. Kupiłem 16 złącze do tego 4 kątowe że złączkami z obu stron i 4 kątowe z jednej strony ze złączką i z drugiej z gwintem. Więc chyba na wszystko starczy. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od pokazowych płynów polecam trzymać się z daleka, chyba że lubisz raz w miesiącu płukać wszystko i wymieniać płyn :D Do bardzo prostych układów może się nadają na dłuższą mete, ale nie do rozbudowanych.

Miałem u siebie Aurore 2 Red i po ok. 2 miechach osadziła się i nawet do teraz zdarza się, że jakieś pojedyncze drobinki wypłyną gdzieś, pewnie ze złączek QDC Koolance lub chłodnic. Pomimo kilku dobrych płukań, tego osadu na prawdę ciężko sie pozbyć. Primochill Vue podobno też jest destrukcyjny, szczególnie pewne odmiany kolorów. Jest jeszcze Cryo-Chillz UFO czy jakoś tak i on podobno ani się nie rozwarstwia ani nie osadza. Do dostania tylko przez ich stronę na fb. Z chęcią bym go kiedyś wypróbował, ale narazie nie chce mi się bawić z ewentualnym płukaniem układu.

Od siebie z płynów mogę polecić Mayhems X1. Jadę na Blood Red bez UV od 3 lat i nic się złego nie dzieje, wszystko czyste, kolor się nie zmienia. Oczywiście płyn wymieniany mniej więcej raz w roku. Najlepiej kupić koncentrat, bo 1L gotowego kosztuje prawie tyle co koncentrat, a z koncentratu będziesz mieć akurat 2L.

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak. Mieszasz to z wodą destylowaną.

Zapomniałem, że Mayhems wypuścił teraz koncentraty po 100ml-150ml i z nich robi się litr. Ja zawsze kupowałem ten 250ml, powienien kosztować ok. 60zł. Chyba, że patrzysz na koncentraty innych producentów to się niestety nie wypowiem :/

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na Myhemes patrzyłem. I XT-1 Nuke UV Blue butelka 100 ml i można zrobić 1 litr płynu. A XT-1 UV Blue butelka 150 ml można zrobić 3 litry. Tak więc zależy jaki koncentrat. 

Co sądzicie o tym kontrolerze http://angela.pl/p10510,gelid-speedtouch-6-fc-lc-01.html

Połowa ceny aquaero 5 a jest raczej wszystko co mi potrzeba. Co prawda nie będę miał go gdzie zamontować ale oskubie go z plastiku i przymontuję gdzieś na tyle obudowy. W sumie wystarczy raz ustawić i powinno działać przynajmniej w teorii. A na tym mi zależy czyli na w pełni zautomatyzowanej pracy. 

Dotarł już do mnie blok wodny na grafę jest kupa metalu waży sporo nie wiem czy nie będę musiał czymś karty podeprzeć żeby się nie wygieła. 

Chińczyki to są cwaniaki wysłali mi wszystko w 10 paczkach i tam będą zjeżdżać po kawałku jedną mam już 3 dzisiaj będą 3 jutro zostaną jeszcze 3 mam nadzieję że do świąt dojdą i na żadną mi cła nie nałożą. 

Edytowane przez Burczga28

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tam nie widzę sensu pakowania się w zewnętrzny kontroler obrotów. U mnie wszystkie wentyle 120 są na jednym hubie i jednym kablem PWM lecą do płyty, która nimi steruje w zależności od temperatury CPU. Tak samo 2x140, ale one są już na splitterze. Raz porządnie ustawisz to w BIOSIE/sofcie producenta i zapominasz o tym.

Żeby podłączyć taką ilość wentyli do jednego złącza na płycie polecam http://angela.pl/p14342,xspc-8-way-pwm-splitter-hub-sata-powered-black-v2.html . Podepniesz tu aż 8 wentylatorów, a zasilanie idzie z sata więc nie spali złącza 4pin na płycie.

Chyba, że zamierzasz podłączyć wentylatory 3pin, no to wtedy jakiś kontroler będzie potrzebny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok mogę tak zrobić tylko pod które złącze na płycie mam podpiąć sterowanie? Pod cpu fan nie chcę bo ten proc ma spore skoki temp przekraczające 70 stopni a właśnie do 70 stopni mogę regulować krzywą pracy wentylatora potem już wchodzą na 100% i takie nagłe przyśpieszenia wentyli mnie denerwują. Druga sprawa razem z procem będzie chłodzona grafa która będzie chodzić w grach na 100%. Są gry w których proc chodzi na 80% a są gry w których chodzi na 30%. Dlatego właśnie chcę żeby kontroler sterował pracą wentyli i pompy na podstawie temperatury cieczy w układzie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sterowanie na podstawie temp cieczy to całkowita głupota. To nie zadziała dobrze, z tego względu że wahania temperatur płynu w LC są bardzo małe (od idle do max obciążenia u mnie to raptem 10 stopni różnicy). Grafika też tu nie ma większego znaczenia, przy 2 gtx 980 temperatury obu kart nie przekraczają 60 stopni w grach wykorzystujących SLI. W grach gdzie tylko jedna pracuje to max 50 stopni, więc o grafike nie masz się co bać.

Co do podpięcia do płyty, jeśli wybierzesz sterowanie temp CPU to nie ma znaczenia, które złącze. Z drugiej strony płyty ASUS do sterowania obrotami nie korzystają z czujnika temp (package) z procesora, tylko z własnego czujnika w gnieździe CPU, gdzie zazwyczaj te tempy są niższe. Dodatkowo masz opcję spin up czy jakoś tak, która zapobiega rozpędzaniu się wentylatorów przy krótkich skokach temperatur CPU.

U mnie na podkręconym 9900K dobicie do 75 stopni żeby wentyle weszły na full zdarzyło się na moment ze 2 razy, a siedzę na tym setupie już ponad pół roku. Podejrzewam, że na Twoim 7700K nawet nie zobaczysz 70 stopni.

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, michalmx0 napisał:

U mnie na podkręconym 9900K dobicie do 75 stopni żeby wentyle weszły na full zdarzyło się na moment ze 2 razy, a siedzę na tym setupie już ponad pół roku. Podejrzewam, że na Twoim 7700K nawet nie zobaczysz 70 stopni.

Niestety 7700k to bardzo gorący proc i temperatura rzędu 80 stopni to dla niego nic nadzwyczajnego poza tym dostał ode mnie sporą dawkę woltażu co go jeszcze bardziej rozgrzało. Poza tym ściągnąłem mu czapkę i założyłem na nowo z ciekłym metalem co zbiło temperatury o dobre 15 stopni. Bez tego 90 stopni przy OC 4,5-4,6 Ghz pojawiało się w parę sekund.

 

6 godzin temu, michalmx0 napisał:

Co do podpięcia do płyty, jeśli wybierzesz sterowanie temp CPU to nie ma znaczenia, które złącze. Z drugiej strony płyty ASUS do sterowania obrotami nie korzystają z czujnika temp (package) z procesora, tylko z własnego czujnika w gnieździe CPU, gdzie zazwyczaj te tempy są niższe. Dodatkowo masz opcję spin up czy jakoś tak, która zapobiega rozpędzaniu się wentylatorów przy krótkich skokach temperatur CPU.

Powtarzam po raz kolejny że sterowanie wentylami mam do 70 stopni co dla tego proca przy niedużym obciążeniu jest rzeczą normalną powyżej tej temperatury wentyle wchodzą na 100%. Chcę tego uniknąć stosując takie a nie inne sterowanie.

 

6 godzin temu, michalmx0 napisał:

Sterowanie na podstawie temp cieczy to całkowita głupota. To nie zadziała dobrze, z tego względu że wahania temperatur płynu w LC są bardzo małe (od idle do max obciążenia u mnie to raptem 10 stopni różnicy). Grafika też tu nie ma większego znaczenia, przy 2 gtx 980 temperatury obu kart nie przekraczają 60 stopni w grach wykorzystujących SLI. W grach gdzie tylko jedna pracuje to max 50 stopni, więc o grafike nie masz się co bać.

Coś mi się to nie widzi. Powiedz mi czemu przy moim aktualnym LC jak proc mało pracuje leci letnie powietrze z chłodnicy a jak go przycisnę to można włosy sobie suszyć na tym powietrzu. To skąd to ciepło się bierze? Na pewno nie z tych 10 stopni o których wspominasz. Różnice na pewno muszą być większe. Co prawda nie mam doświadczenia z LC ale na logikę to się kupy nie trzyma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla Ciebie może się to kupy nie trzyma, ale taka jest prawda. Mam u siebie czujnik i widzę jakie temperatury ma ciecz. Nie sugeruj się wydmuchiwanym powietrzem, bo to normalne że przy obciążeniu leci gorące. Zresztą sam sie przekonasz o tym jak zmontujesz. Jak nie wierzysz to zapraszam do mnie i sam się przekonasz :D

Proc Twój jest taki ciepły, bo go używasz ze średniej jakości aio jakim jest navis. Custom LC, które składasz sporo Ci zbije tempy, szczególnie jak masz ciekły metal pod czapką. 9900k jest także bardzo gorącym procesorem ze względu na 8c/16t i nawet lut tu niewiele daje, a jednak temperatury rzędu 75 stopni i wyższe osiągam jedynie przy testach prime z AVX.

Poza tym według jakiej innej temperatury chcesz sterować wentylami (uwierz, że temp cieczy odpada)? Jak wrzucisz czujnik pod procka to Ci pokaże bardzo podobny odczyt co socket płyty głównej, może jedynie zapobiegniesz temu rozpędzaniu się na 100%. Zawsze też możesz skorzystać ze sterowania software'oewgo jak np asus ai suite (chociaż tu nie wiem czy też nie ma wymuszenia 100% przy 70 stopniach) lub speedfan. Swego czasu jak miałem jeszcze fx8350 zamiast i9 to wszystkim pięknie sterował speedfan odpalający się zaraz po starcie systemu. Niestety na aktualnej płycie nie wykrywa żadnych złącz :(

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, michalmx0 napisał:

Zawsze też możesz skorzystać ze sterowania software'oewgo jak np asus ai suite

To samo sterowanie do 70 stopni.

 

22 minuty temu, michalmx0 napisał:

Dla Ciebie może się to kupy nie trzyma, ale taka jest prawda. Mam u siebie czujnik i widzę jakie temperatury ma ciecz. Nie sugeruj się wydmuchiwanym powietrzem, bo to normalne że przy obciążeniu leci gorące. Zresztą sam sie przekonasz o tym jak zmontujesz. Jak nie wierzysz to zapraszam do mnie i sam się przekonasz :D

Z miłą chęcią ale do stolicy trochę mam kilometrów z Krakowa. Nie będę się aż tak mocno wykłucał bo nie mam porównania u siebie, ale dalej jestem zdania że to nie może być tylko 10 stopni różnicy. W takim razie po co ludzie się bawią w montaż czujników i kontrolerów żeby tym wszystkim sterowały takie to trochę bez sensu jak mówisz że to czysta głupota.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Być może jak masz oddzielne pętle dla CPU i GPU to ma to jakiś większy sens. Ewentualnie jak masz wentylatory 3pin to kontroler się przyda.

 U siebie mam jeden obieg na którym są CPU, 2xGPU oraz sekcja zasilania, więc temp i tak nie są niskie. Do tego mam tylko chłodnice 360 i 280. Więc w Twoim przypadku temperatury będą nawet lepsze. Sam po montażu czujnika się zdziwiłem, że wahania temperatury cieczy są takie niskie, więc rozumiem Twoje wątpliwości :)
Nikt nie mówił, że musisz przyjeżdżać. Mogę Ci zapuścić jakiego live streama z włączonym RTSS ;)

Edytowane przez michalmx0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, michalmx0 napisał:

 U siebie mam jeden obieg na którym są CPU, 2xGPU oraz sekcja zasilania, więc temp i tak nie są niskie. Do tego mam tylko chłodnice 360 i 280. Więc w Twoim przypadku temperatury będą nawet lepsze. Sam po montażu czujnika się zdziwiłem, że wahania temperatury cieczy są takie niskie, więc rozumiem Twoje wątpliwości :)
Nikt nie mówił, że musisz przyjeżdżać. Mogę Ci zapuścić jakiego live streama z włączonym RTSS ;)

Myślę że wyjdzie podobnie różnice w powierzchni chłodnic nie będą duże. Różnica na pewno będzie w kartach grafiki ty masz dwie które dość dobrze się grzeją ja mam jedną. też chciałem układ zasilania schłodzić ale coś nie mogę bloków znaleźć, albo szukać nie umiem:D

6 godzin temu, michalmx0 napisał:

Być może jak masz oddzielne pętle dla CPU i GPU to ma to jakiś większy sens. Ewentualnie jak masz wentylatory 3pin to kontroler się przyda.

Wentyle są na 4 pin plus 3 pin rgb.

Jeszcze wysłali mi 16 złączek o nie tym wymiarze co trzeba taka niespodzianka na święta:D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pobawiłem się trochę ustawieniami wentylatorów na płycie i je uspokoiłem. Można pozmieniać ustawienia krzywej pracy wentylatorów ale powyżej 75 stopni i tak wchodzą na 100% prędkości. Ale wydłużyłem czas reakcji i nawet jakoś to pracuje (wcześniej też to jakoś przestawiałem ale działać nie chciało).  Na płycie jest w sumie pięć wejść na wentyle, na cpu fan można podpiąć do 1A czyli 3 wentyle z górnej chłodnicy pod jedno złącze można podpiąć. Niestety nie napisali ile można pod inne podpiąć, a chciałem podpiąć 2x3 wentyle i 1x1 wentyl żeby to równo pracowało dla każdej chłodnicy. Na płycie jest wejście na czujnik temperatury który mam zamiar podpiąć żeby widzieć temperaturę cieczy w układzie. I tutaj pytanie w którym miejscu najlepiej go wpiąć?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisze michalmx0 - zostaw temperaturę cieczy w spokoju. To że procek ma 70 stopni to płyn nie będzie miał tyle. Z innej strony poczytaj u producentów płynów - że nie zalecają aby płyn w układzie miał powyżej 50 stopni. Teraz masz 70+ stopni na cpu i 60 na gpu. Po zamontowaniu LC powinieneś mieć temperatury 40+ na cpu (przy wyświetlaniu jedynie pulpitu) i 55 - 60+ stopni w stresie. Temperatura płynu nie powinna przekroczyć 50 stopni. Tak że starowanie na podstawie temperatury płynu jest złe. 

Sterowanie z jednego miejsca 6 czy 8 wentylami też może nie przypaść ci do gustu. Możesz to rozdzielić na 2 lub 3 zestawy. Aby mieć większą kontrolę nad wentylami. Czasami wystarczy że 3 wentyle na największej chłodnicy pokręcą się chwilę szybciej aby zbić temperatury - zamiast walić od razu 8 wentyli. Jak podłączysz wszystkie pod jedno złącze to stracisz możliwość takiego ustawiania. 

Jak się upierasz nad czujnikiem temperatury płynu to w sumie za pompką - między pompką a gpu możesz dać.

Dla aquacomputer coś takiego

obraz.png.25086f7e282de3f69849a8ad55da249c.png

Albo wkręcić w rezerwuar (jeśli ma wolne miejsce )

obraz.thumb.png.68e41b0744892418464a220a6eeef9c5.png

 

Ale coś mi mówi że za dużo myślisz nad tym co będzie jak będzie.

Proponuję - z kręć LC do kupy, podłącz wentyle tak jak się uda (masz 5 gniazd w płycie - to podłącz po jednym wentylku) - sprawdź jakie masz temperatury - i dopiero wtedy zobaczysz czego potrzebujesz. Jak się okaże że temperatury jakimś cudem są zadowalające to dokupisz huba na wentyle i po sprawie. A jak układ będzie gotował się to dokupisz elektryczny młynek do kawy i zrobisz ekspers :).

Zmontuj całość - sprawdź jak działa - nanieś ewentualne poprawki.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.04.2019 o 18:23, michalmx0 napisał:

To jak chcesz sterować wszystkimi wentylami z jednego złącza i nic nie spalić, to polecam ten hub co podałem wyżej http://angela.pl/p14342,xspc-8-way-pwm-splitter-hub-sata-powered-black-v2.html

Kupiłem ten spliter wygląda ładnie zobaczymy jak będzie sprawował.

 

W dniu 23.04.2019 o 11:52, helios128 napisał:

Tak jak pisze michalmx0 - zostaw temperaturę cieczy w spokoju. To że procek ma 70 stopni to płyn nie będzie miał tyle. Z innej strony poczytaj u producentów płynów - że nie zalecają aby płyn w układzie miał powyżej 50 stopni. Teraz masz 70+ stopni na cpu i 60 na gpu. Po zamontowaniu LC powinieneś mieć temperatury 40+ na cpu (przy wyświetlaniu jedynie pulpitu) i 55 - 60+ stopni w stresie. Temperatura płynu nie powinna przekroczyć 50 stopni. Tak że starowanie na podstawie temperatury płynu jest złe. 

Wiem że tyle nie będzie miał to jest logiczne blok nie przekaże całej temperatury do cieczy muszą być jakieś straty. michalmx0 chyba dobrze pisał że płyta asusa mierzy temp proca gdzieś w okolicy cpu. Podczas stresu temp na rdzeniech jest sporo wyższa niż ta którą pokazuje oprogramowanie płyty na podstawi której steruje obrotami wentylatorów. Nawet jakbym ustawił sterowanie na podstawie temp cieczy to bym odpowiednio wystroił pracę wentylatorów żeby nie dopuścić do tak wysokiej temperatury.

W dniu 23.04.2019 o 11:52, helios128 napisał:

Sterowanie z jednego miejsca 6 czy 8 wentylami też może nie przypaść ci do gustu. Możesz to rozdzielić na 2 lub 3 zestawy. Aby mieć większą kontrolę nad wentylami. Czasami wystarczy że 3 wentyle na największej chłodnicy pokręcą się chwilę szybciej aby zbić temperatury - zamiast walić od razu 8 wentyli. Jak podłączysz wszystkie pod jedno złącze to stracisz możliwość takiego ustawiania. 

Jak się upierasz nad czujnikiem temperatury płynu to w sumie za pompką - między pompką a gpu możesz dać.

Dla aquacomputer coś takiego

obraz.png.25086f7e282de3f69849a8ad55da249c.png

Albo wkręcić w rezerwuar (jeśli ma wolne miejsce )

obraz.thumb.png.68e41b0744892418464a220a6eeef9c5.png

 

Ale coś mi mówi że za dużo myślisz nad tym co będzie jak będzie.

Proponuję - z kręć LC do kupy, podłącz wentyle tak jak się uda (masz 5 gniazd w płycie - to podłącz po jednym wentylku) - sprawdź jakie masz temperatury - i dopiero wtedy zobaczysz czego potrzebujesz. Jak się okaże że temperatury jakimś cudem są zadowalające to dokupisz huba na wentyle i po sprawie. A jak układ będzie gotował się to dokupisz elektryczny młynek do kawy i zrobisz ekspers :).

Zmontuj całość - sprawdź jak działa - nanieś ewentualne poprawki.

Na obecną chwilę decyzja już zapadła 7 wentyli będzie podpiętych pod jedno złącze za pomocą splitera i sterowane ze złącza cpu fan jeśli zdecyduję że ich prędkość będzie regulowana na podstawie temp cpu. Kupiłem czujnik temperatury podpiołem i na razie wisi w budzie do puki nie złożę tego wszystkiego do kupy a mam nadzieję że nastąpi to w przyszłym tygodniu (musiałem zamówić jeszcze 4 złączki kontowe). Plus jest taki że na chiassis fan i ext fan można sterować obrotami na podstawie danych z tego czujnika czyli temperatury cieczy. Tak więc bez żadnych kombinacji samymi ustawieniami w uefi będę mógł wybrać jak tym sterować. Sprawdzę jedno i drugie rozwiązanie i zobaczymy co się będzie lepiej sprawować. Z aquaero 5 na razie zrezygnowałem paraktycznie wszystko co mi potrzeba zapewnia mi płyta główna z tą różnicą że mogę odczytywać temperaturę tylko z jednego czujnika. Można też dokupić Asus Fan Extension Card za niecałe 100 zł i mogę podpiąć dodatkowe 3 czujniki i kilka wentyli.

Nie chcę podpinać tych wszystkich wiatraków w poszczególne złącza na płycie bo się syf w budzie i plontanina kabli zrobi a tego nie chcę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprzęt złożony trochę przygód było, ale chyba mam już wszystkie za sobą. Podczas całej operacji i licznych poprawek padła mi jeszcze płyta gówna na szczęście jest jeszcze na gwarancji niecały miesiąc. Postanowiłem kupić nową i nie żałuję bo proc ładniej się na niej kręci i mam nadzieję że na niej wydusze upragnione w pełni stabilne 5 Ghz. Ale do rzeczy.

Cały zestaw złożony na częściach Bykski i Barrow jedynie trójnik jest od Phantaksa. Chłodnice weszły na żyletki chodź pozostało drobne pole manewru do ustawienia ich. Natomiast grubość dobrałem idealnie bo parę milimetrów grubsze i by nie weszło. 

Wydajność układu mnie zaskoczyła totalnie na grafie ponad 20 stopni mniej na  procu kilkanaście. Kultura pracy super uparłem się i ustawiłem sterowanie pompą i wentylami na podstawie temperatury cieczy. Czujnik wkręcony w pompę. Bez obciążenia temp cieczy 25 stopni najwięcej ile widziałem to 38 stopni po dość długim obciążaniu occt i furmarkiem jednocześnie. w grach taka temperatura jest niemożliwa do osiągnięcia. Krzywa pracy wentyli i pompy została ustawiona proporcjonalnie od 25 stopni do 40 stopni i w miarę grzania pompka z wentylami sobie powoli przyśpiesza. Układ ma dużą sprawność i nie ma potrzeby żeby był sterowany na podstawie temp proca. 

Nie wiem czemu hub do wentyli XSPC który polecił mi michalmx0  nie pokazuje mi prędkości obrotów. Prędkość jest ładnie sterowana ale nie pokazuje jej.

Do końca projektu brakuje mi jeszcze podświetlenia bloku gpu (źle sobie zamówiłem) ale na dniach powinien mi przyjść. Postanowiłem jeszcze wsadzić w układ wskaźnik przepływu i zaworek ciśnieniowy żebym jakiejś niespodzianki nie miał.

komp.thumb.jpg.a48bbee3c31907705d91d1b411294ad9.jpg

W obudowie jeszcze bałagan jest ale jutro powinno być już ładnie posprzątane . W planie jest jeszcze wrzucić w niebieski oplot wszystkie widoczne kable. W ruch na razie pływa woda destylowana ale docelowo myślę nad jakimś niebieskim ładnym płynem ale to jak już wszystko poskładam i nie będę miał w planach nic modyfikować.

Pompka trochę głośno pracuje myślałem że będzie ciszej. Wysłałem już filmik do sprzedawcy zobaczymy co napisze.

Edytowane przez Burczga28

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mi normalnie hub pokazuje obroty. Musisz wpiąć jeden wentylator w to białe złącze, bo z niego idzie sygnał o obrotach. Jak to nie działa to raczej jest uszkodzony.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, michalmx0 napisał:

Mi normalnie hub pokazuje obroty. Musisz wpiąć jeden wentylator w to białe złącze, bo z niego idzie sygnał o obrotach. Jak to nie działa to raczej jest uszkodzony.

Wpinałem w biały i w żółty i nie pokazuje. Na starej i na nowej płycie jest tak samo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No gratki. Ale wyłącz ledy i zrób ładne jasne zdjęcie bez ledów. Układ wygląda chyba nawet fajnie - tylko nie widać dokładnie. No i czekamy do lata - aż temperaturki podskoczą. Jak będzie upalne lato i w pokoju będziesz miał gorąco - to wtedy napisz jak się sprawuje sterowanie na podstawie temp cieczy. Pompka raczej powinna być niesłyszalna. Może nie odpowietrzyłeś układu dobrze. Pobujaj kompem (przechyl go w lewo , prawo, od siebie , do siebie) patrz na rurki czy się pęcherzyki powietrza pojawiają - zawsze gdzieś zostaje trochę powietrza. Bujaj tak aż pęcherze przestaną się pojawiać. Napisze jakie masz teraz temperatury na cpu. Czysta destylka jest nie zalecana - wymień jak najszybciej na dobry płyn - ewentualnie dolej 100ml borygo (taki zwykły z stacji paliw). 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...