Jump to content
Sign in to follow this  
Hukinto

Asus X570-E ROG STRIX i DDR4 - zmniejszone taktowane

Recommended Posts

Witam serdecznie, na nowo złożonym komputerze w którego skład wchodzi m.in płyta główna Asus X570-E ROG STRIX E-Gaming na sockecie AM4, procesor AMD Ryzen 9 3900X oraz pamięci ram g.skill DDR4 32GB (2x16GB) RipjawsV 3600MHz CL16 XMP2 (model F4-3600C16D-32GVKC ). Bios jest zaktualizowany do najnowszej wersji, kości są włożone o ile się nie pomyliłem wg. zaleceń producenta. Sam bios w jednym miejscu (EzMode) twierdzi, że każda kość RAM ma 2133MHz jak widać na załączonym niżej obrazu po lewej stronie.1277484009_2-dmktDN2.thumb.png.9629d721e9bfb74618150fdef367347c.png

Niestety po wejściu w Windows CPU-Z wyświetla jak widać 1796,4MHz

381403394_1-nIysX8E.png.72d62631ba711139c8c401049c63ce87.png

Mam w biosie ustawiony profil XMP, a raczej D.O.C.P. i moje kości powinny działać po 3600MHz (jak widać na obrazku po prawej stronie na środku)

873731506_3-k9TdeCL.thumb.png.806d15619145cf84cb02e9f156aaee17.png

Reszta automatycznych ustawień ustawionych z profilem D.O.C.P.

2090998885_4-JLKEMbN.thumb.png.ff9e0e9530319b2e4435720476f9478f.png

1281913826_5-GH1N2l5.thumb.png.0bfe3a946f06b9a96591dedd995a689f.png

 

Co może być przyczyną? Z tego co wiem to do ustawienia 3600MHz przy Ryzenie 3900X nie powinno być problemu, a jednak. Chciałbym ustawić 3600MHz, pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CPU-Z pokazuje rzeczywiste taktowanie ram

Bo ram DDR ( nie ma znaczenia która generacja ) ma taktowanie rzeczywiste i efektywne ( jako że ram DDR może przesyłać dane po obu zboczach sygnału taktującego ) , w większości przypadków podawany jest zegar efektywny , w twoim przypadku 3 600 mhz , rzeczywiste takty to właśnie ~1800 mhz .

  • Like 1
  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, reyden napisał:

CPU-Z pokazuje rzeczywiste taktowanie ram

Bo ram DDR ( nie ma znaczenia która generacja ) ma taktowanie rzeczywiste i efektywne ( jako że ram DDR może przesyłać dane po obu zboczach sygnału taktującego ) , w większości przypadków podawany jest zegar efektywny , w twoim przypadku 3 600 mhz , rzeczywiste takty to właśnie ~1800 mhz .

dzięki za odpowiedź, czyli jeśli chciałbym uzyskać efektywny 3600mhz lub coś około to bym musiał go podkręcić?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raczej tak duże OC nie wchodzi w grę , ram o taktowaniu rzeczywistym 3 600 mhz miał by ponad 7 000 mhz efektywne taktowanie i CL z kosmosu .

Najszybsze DDR4 ledwo przekraczają 5 000 mhz

Rzeczywiste takty jakie mógł być uzyskać to coś koło 2 000 - 2 100 mhz , na większe OC bym nie liczył .

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minut temu, Hukinto napisał:

dzięki za odpowiedź, czyli jeśli chciałbym uzyskać efektywny 3600mhz lub coś około to bym musiał go podkręcić?

Jak kolega napisał, jeżeli program pokazuje Ci taktowanie rzeczywiste jak w CPU-Z to mnożysz x2 tą wartość i masz taktowanie Efektywne, dla Twoich pamięci to właśnie 1800MHz jest częstotliwością rzeczywistą, a to co pokazuje Bios to taktowanie Efektywne, czyli 3600MHz.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak koledzy napisali, wszystko jest ok, pamięci pracują jako 3600"MHz" po wybraniu profilu XMP w DOCP (3 screen). Na pierwszym screenie te wartości 2133"MHz" to jest odczyt defaultowego profilu JEDEC tych pamięci (czyli taka oficjalna specyfikacja z jaką te kości są kompatybilne). Natomiast wszystkie firmy produkujące gotowe moduły ram do komputerów stacjonarnych(za wyjątkiem kości serwerowych, gdzie stabilność jest na pierwszym miejscu istotną i tam niemal zawsze tylko dość niskie oficjalne profile JEDEC są dostępne) testują kości, czy działają z wyższymi taktami i po takiej selekcji dają je do swoich modułów wyposażonych w dodatkowe profile XMP (aktywowales taki w DOCP) a profil ustawiają taki na ile dane kostki pozwalają. Czyli tak na prawdę rola producentów typu G.Skill polega na tym, że sprawdzają do jakiej serii pamięci jakie kostki pamieci trafią (selekcjonują je). To co pokazuje CPU-Z (2 screen) to rzeczywiste taktowanie modułów po aktywacji profilu XMP 3600"MHz" w DOCP. W DOCP wybrałeś 3600"MHz" ale tak na prawdę wybrałeś 1800MHz a cala niespójność pomiędzy CPU-z a tym co masz w menu DOCP wynika z błędnego wpisywania w biosach (ale też praktycznie we wszystkich specyfikacjach pamięci na stronach producentów i sklepach) przez producentów MHz zamiast MT/s. Tak jak koledzy napisali w pamięciach DDR dane są przesyłane na obu zboczach sygnału (czyli jeden takt a dwie paczki danych przesylane są do/z pamięci) stąd przy taktowaniu 1800MHz masz 3600MT/s. Prawdopodobnie przy przejściu z generacji pamięci SDR (gdzie na jeden takt jedna paczką danych szła) na DDR jakiś marketingowiec wpadł na "świetny" pomysł aby mnożyć rzeczywistą częstotliwość pamięci DDR aby pokazać, że pamięci potrafią przesłać na takt pamięci dwa razy więcej danych. W czasach SDR, gdy częstotliwość (pomijając opóźnienia) była głównym parametrem specyfikujacym wydajnosc pamięci miało to jakiś sens bo mało zaawansowani użytkownicy patrząc w cenniku na dwa moduły, jeden SDR 133MHz a drugi DDR 133MHz pewnie by się nie domyślili, że te drugie pozwalają na przesłanie w jednym takcie 2x więcej danych a więc moduły DDR 133MHz zaczęto oznaczać jako 266"MHz" . Ci co się orientują w temacie wiedzą, że to co oznaczyłem w "" jest to tak zwane "efektywne" taktowanie, czyli jakiej częstotliwości kościom SDR by to odpowiadało. Tak już zostało po dziś dzień a wszelkie konsternację biorą się stąd, że niektórzy nie chcą powielać błędu (CPU-Z) i piszą rzeczywiste taktowanie a inni podają szybkość pamięci zgodnie z tą laicką marketingowa reguła, która w tych czasach straciła zresztą sens ponieważ pamięci SDR w komputerach się już nie używa od wielu lat. Jest to obciążenie przeszłości, tak jak z kierunkiem zaznaczania przepływu prądu elektrycznego, gdzie kiedyś myślano, że to ładunki + się poruszają. Zostaliśmy przy tym założeniu aby nie przepisywać wszystkich książek, mimo to, że wszyscy teraz wiemy, że to elektrony się poruszają...

Edited by udam_u
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Aktualności

Artykuły



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.