Jump to content
Sign in to follow this  
Daydreamer

Powolna modernizacja rozpoczęta od wymiany chłodzenia

Recommended Posts

Cześć,

Jestem szczęśliwym posiadaczem zestawu jak poniżej od jakiś 4 lat i przyszła najwyższa pora na mały upgrade niektórych podzespołów. Planuję to robić krok po kroku startując za rok i na pewno będzie to przesiadka do stajni AMD jeśli chodzi o CPU z bardziej przyszłościowym zamysłem jak Ryzen 9 3900x. Aczkolwiek do tego czasu chcę podkręcić aktualnego proca a wstępną przymiarkę do wymiany bebechów chcę rozpocząć od chłodzenia w budzie.

Mobo: MSI Z270 TOMAHAWK

CPU: Core i5-7600K, 3.8GHz, 6 MB, BOX + chłodzenie SilentiumPC Grandis 2 XE1436 (kręcony na 4.5GHz, temperatury trzyma bardzo dobrze, jednak ciągły szum wentylatorów po dłuższym czasie potrafi irytować)

GPU: Asus Strix GTX 980 za kilka dni zostanie wymieniony na GTX 1080 Ti

RAM: Corsair Vengeance LPX, DDR4, 24 GB, 3000MHz, CL15 

SSD: GoodRam 1 TB 2.5'' SATA III

Obudowa: SilentiumPC Pax M70 Pure Black V2 z trzema fabrycznymi wentylami

Zasilacz: SilentiumPC Vero L1 600W

Co do chłodzenia chodzi mi po głowie aby wentylatory z grandisa wymienić na Noctua PWM 120mm (NF-A12x25 ) oraz Noctua NF-A15 PWM - 140mm ( NF-A15 PWM ) oraz fabryczne wentyle z budy zamienić na wyżej wymienionego PWM 120mm plus 2 wolne wentylatory wysysające powietrze na górze obudowy jak Noctua NF-P12-PWM. Drugą opcją jest zakup AiO Arctic Liquid Freezer w połączeniu z wymianą wentyli na wyżej wymienione. Na moje bardziej racjonalnym wyborem wydaje się wykorzystanie posiadanego Grandisa i uzbrojenie obudowy w lepszy i cichszy nawiew chociaż z drugiej strony zagłębiłem się trochę w temacie i ludzie generalnie chwalą Arctica. Tutaj pojawia się pytanie do bardziej doświadczonych użytkowników, jak Wy byście do tego podeszli? Zależy mi na dobrych temperaturach oraz kulturze pracy oraz aby chłodzenie jak i buda były gotowe na przeszczep w niedalekiej przyszłości, lampki i inne bezsensowne bzdety mnie nie interesują. Obie opcje nie odbiegają od siebie zbyt mocno pod względem budżetu, dlatego ten gra w tym przypadku ostatnie skrzypce.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak zależy Tobie na temperaturach i przewiewie w obudowie. Pax idzie do wymiany. Serio.

Żadne wentylatory nie uratują tej budy. Arcitci serii P są spoko. Też dobrze działają na aio. Więc nie ma potrzeby ich wymieniać. Tak na prawdę nie ma sensu przepłacać za inne.

Edited by Zgreed66
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obawiałem się właśnie tego, że obudowa stanie na przeszkodzie ale jak obiecałem sobie iż tym razem pieca złożę porządnie tak aby posłużył trochę na dłużej i miał dobrą podstawę do ewentualnej przebudowy. Jeśli miał byś polecić jakąś obudowę to coś z serii be quiet! Dark Base lub jakiś Fractal XL by się nadawały? Myślę nad full towerem tj. 900 aczkolwiek muszę jeszcze sprawdzić dokładnie jej wymiary ponieważ przestrzeń mam również z deczka ograniczoną.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorka, że tak piszę po nocach, ale druga zmiana jeńców nie bierze ;)
Odpowiem z własnego doświadczenia. Sam paxa miałem i miałem z nim problemy natury wentylacyjnej :P. Sam zaszalałem z tego samego powodu, kupując Dark Base 900 pro rev. 2 jednak mimo wszystko nie wyrażam zdania, że powinno się wywalać tyle hajsu na budę :) Padło na niego głównie przez to, że kupiłem na blackfriday ponad 200zł taniej niż chodził, oraz tego, że ma sporo klatek na dyski HDD, których nadal używam.  Od razu napiszę, że 900 jest ogromna Prawie 60cm w górę i na głębokość. Wydaje mi się, ze odpadnie z tego powodu.
Dark Base 700 był unikał, ze względu na źle zaprojektowany top budy i trafioną wentylację. Osobiście zaproponowałbym jakąś obudowę z meshem i wentylatory trzymać na niskich obrotach. Meshowe obudowy są przewiewne i nie trzeba tak wentylatorów odkręcać. Przez co dalej jest całkiem kulturalnie. Tylko, że dalej z budami łatwo nie jest. Fractal Meshify S2 (ten większy) znowu kosztuje ponad 6 stów i ma chyba 3 wentylatory w zestawie. Więc jeszcze dochodzi wydatek w postaci wentylatorów. Meshify C jest mniejszy i jego ceny zaczynają się od 340zł. Z bodaj dwoma. Jeżeli kupowałbyś kiedyś AiO to na Top wejdzie tylko 240mm.
Nie miałem jeszcze okazji bawić się meshowymi budami SPC. Pewnie w przyszłym roku pobawię się Signum SG7V TG jak znowu mi się 2600k zwolni. Tylko nie wiem jak sobie radzą. Choć to mesh, więc powinno być lepiej. A jest tania i ma komplet wentylatorów w zestawie. Miejsca też ma sporo. Jednak, nie bawiłem się tym i ciężko mi to porównać.
A jestem świadom, że zmiana budy to dodatkowy wydatek. Jakbyś chciał Aio oraz budę to wyjdzie swoje. Choć przy kupnie AiO które lądowałoby na topie i zawsze można dołączone wentylatory odliczyć. Przez co zostałby ewentualnie tylko front do dogrania. Jednak do kupy mimo wszystko swoje wychodzi.
Kwestia określenia za/przeciw i budżetu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za szczegółową odpowiedź 🙂 rzuca mi to trochę światła na aktualną sytuację. Przeglądam obudowy i ze smutkiem muszę przyznać, że jak ktoś nie jest zainteresowany oknami i świecącymi duperelami to wybór jest na prawdę niewielki 😞. Wybór między midi a full towerem prosty nie będzie, z jednej strony midi jest trochę bardziej kompaktowa a te 7 cm na oko takiej wielkiej różnicy nie robi chociaż znając życie taka kobyła by mnie zaskoczyła. Pieca trzymam na wysokiej podstawce aby odizolować go od podłogi i kurzu obecnego wszem i wobec więc tak sobie myślę, że pod full towera bym po prostu obniżył stojak i powinno to jakoś działać. Budżet mam dosyć spory i elastyczne, głównie ze względu rozciągnięcia wszystkiego w czasie przez co kupno AiO i dodatkowych wętyli nie będzie stanowić problemu. Przyglądam się Meshowym Fractalom i jak na pierwszy rzut oka były spoko tak teraz gryzą mnie po oczach srebrne podstawki i znaczek na przodzie (trochę to głupie, ale moje ulubienie do prostoty bierze górę).

Dzisiaj wypatrzyłem na morelach Phanteks Enthoo Pro 2 za nieco ponad 600 zł, sporo zwłaszcza że nie ma ani jednego wentyla w zestawie, aczkolwiek mogę poczekać na jakąś dogodną promkę i ją łyknąć jeśli była by tego warta. Trochę o niej poczytałem, przyjrzałem się zdjęciom i muszę przyznać, że wygląda bardzo ciekawie. Mam trochę czasu na zastanowienie, także na spokojnie poobserwuję co się będzie działo w najbliższym czasie na rynku. Jeszcze raz dziękuję za pomoc, pomijając chłodzenie i obudowę wszelakie wskazówki są mile widziane 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daydreamer Skoro budzet masz elastyczny, mozna przyjac, ze chcesz najlepsza obudowe. Rynek obudow nie rusza sie nic, wiec warto rzucic kaska, bo mozna przypuszczac, ze dalej nie zmieni sie nic, a Ty kupisz skrzynke na lata. Dlatego postaw na Define 7 od Fractala. Dobrze orientuje sie w temacie obudow i niczego lepszego na ten moment nie dostaniesz. To jedyna skrzynka moze byc maksymalnie wyciszona, a w kilka sekund przerobisz ja na maksymalnie przewiewna - tylko kiedy bedziesz tego potrzebowal. Mam w niej nie taki chlodny, ale niekrecony sprzet (9700K i 2070S). Dla mnie priorytetem jest cisza i ustawnosc, ale cenie sobie takze ergonomie, ktora przydaje sie przy odkurzaniu czy okazjonalnym montazu. Jesli rozmiar Cie odstrasza (dolicz 10 cm do dlugosci i 6 szerokosci na miejsce na wentylacje) i nie potrzebujesz tyle miejsca na HDD, mozesz rozwazyc opcje Compact z dokupieniem jednego smigla X2 GP-14 na front.

Nie ma nic gorszego od obudowy z siatka na froncie i topie - przerabialem. Tragedia z odkurzaniem, a sama skrzynka z kazdej strony wypuszcza dzwieki, wiec nic Ci po wolno pracujacych wentylatorach. Otwarta obudowa z wolno latajacymi wentylatorami jako opcja cichsza niz zamknieta, wyciszana skrzynka to mit, ktory zwykle nie ma potwierdzenia w rzeczywistosci. Zwykle, bo wysokiej klasy wentylatorom o mocnym cisnieniu statycznym jest bez roznicy, czy pompuja przez siatke przed nimi, czy z wlotow po bokach. O ile te wloty nie sa spieprzone jak u be quiet!. W przypadku gownianych smigiel typu SPC pewnie znaczenie ta siatka ma. Pisze to z doswiadczena, bo testowalem Define z otwartymi drzwiczkami, wywalonym filtrem frontowym i przewiewnym topem i nie dalo mi to zadnego obnizenia temperatur. Jakim cudem? Mam porzadne uklady chlodzenia grafiki, procesora czy radiator na dysku NVMe, ktore nie potrzebuja dodatkowej przewagi. I kluczem do niskich temperatur jest wlasnie to. Porzadnie chlodzone podzespoly, ktorych wentylatory chodza na niskich obrotach.

Sensowne coolery ,,na przyszlosc":

Do jakiegokolwiek procka bez OC: Scythe Ninja 5 jako ten najcichszy

Do OC: Scythe Fuma 2 do krecenia i7/R7, Dark Rock Pro 4 i NH-D15 do krecenia czegokolwiek. DRP4 troche cichszy, ale slabszy, D15 glosniejszy i mocniejszy (najmocniejszy z wylaczeniem patologicznie glosnego Deepcoola Assassina 3).

AiO to zawracanie dvpy i nie ma nic wspolnego z cisza. To custom loop dla ubogich.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Michał22 Dzięki za informacje oraz opinie tego Define 7, bardzo ciekawa obudowa, trafia do mnie swoją prostotą i rozmiarem w midi. Również wybiegając trochę w przyszłość ta buda wydaje się, że trochę przetrwa. Na przestrzeni nadchodzących miesięcy będę kompletował powoli bebechy i noszę się z zamiarem złożenia pieca na dłużej i do wszystkich podzespołów będę podchodził w podobny sposób jak do budy, teraz czekam na premierę Zen 3 i co ona przyniesie a także po głowie chodzi mi dobór chłodzenia do proca. 

Głównym typem jest D15, który jak widzę poradzi sobie ze wszystkim a w późniejszym okresie nie sprawi również problemy podczas OC jednak jak zwykle mam jakieś ale i kwestia ergonomii w budzie. Aktualnie posiadam grandisa 2, który gabarytami zapewne przypomina D15 i sprawia mi małe kłopoty podczas montażu, nie jest to coś uciążliwego i kwestią wprawy jest montowanie wentylatorów na radiatorze aczkolwiek podczas czyszczenia jest to trochę uciążliwe. Środek czyszczę średnio co miesiąc czy dwa a taki generalne porządki z wymianą pasty robię raz do roku, wiąże się to z tym że jak już zdejmę tego klocka to wyczyszczę pod nim wszystko a reszta już leci łańcuchowo. Biorę tutaj pod uwagę fakt, że przy nowej obudowie tego kurzu będzie się trochę mniej gromadzić w budzie jednak doświadczenie z grandisem swoje piętno pozostawia. W tym miejscu pojawia się właśnie AiO czyli custom loop dla ubogich, który jednak może poprawić ergonomię oraz utrzymanie budy w czystości, pod uwagę biorę tylko Arctica liquida 360 o którym są bardzo dobre opinie jednak tutaj trwałość sprzętu i gwarancja na 2 lata daje trochę do myślenia przy produkcie z wyższej półki jakim jest D15 i gwarancji od Noctua na okres 6 lat. Wiem, że niestety nie ma złotego środka ale było by miło jeśli jacyś konkretni użytkownicy ów chłodzeń wyrazili by swoje opinie oraz rozwiali moje obawy. 

Thank you from the mountain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daydreamer Nie zawiedziesz sie na Define 7 - to po prostu najlepsza skrzynka, jaka mozna kupic. Odpusc jedynie opcje z oknem, bo stracisz wyciszenie. Jak chcesz bezkompromisowo, to tak jak ja podmien w niej wentylatory na Silent Wings 3 140 mm PWM. Sa to smigla jeszcze mocniejsze, a przy tym cichsze. Co prawda ja juz je mialem przed Define, a jej domyslne wentylatory sa swietne, wiec z uwagi na cene polecam SW3 jedynie przy podejsciu bezkompromisowym - bo po prostu jeszcze lepsze. Warto wziac opcje PWM High Speed - dodatkowa predkosc raczej Ci sie nie przyda, ale kosztuja tyle samo.

EDIT: Zapomnialbym o twojej mysli - w Define 7 mozesz kompletnie zdemontowac caly top i front obudowy, wiec to raczej zaltwi jakiekolwiek problemy ze wzspomniana przez Ciebie ergonomia. Poogladaj sobie recki tej skrzynki, sciagnij ze strony instrukcje i zobacz, ile fajnych rzeczy mozna zrobic z ta skrzynka.

Co do coolera wolalbym Dark Rocka Pro 4. Mozna przyjac, ze to cooler o tej samej wydajnosci. Jasne, w stress testach na najgoretszych prockach po mocnym OC przegra z D15 na piec stopni, ale to nie sa realne warunki uzytkowania procka. Podczas gierczenia czy innych normalnych czynnosci DRP4 zaoferuje Ci to samo, ale ciszej. Noctua to imo przereklamowana, przydroga marka, ktora jedzie na legendzie sprzed paru lat, kiedy po prostu nikt sie z nimi nie mogl rownac.

Nie bralbym AiO od Arctica, bo to marka budzetowa, a AiO produkt z zasady ryzykowny (wyciek). To imo zle polaczenie. Jesli AiO, postawilbym na Celsius+ od Fractala, moze fajny bedzie nadchodzacy Pure Loop, a pozniej odswiezony, jeszcze chyba niezapowiedziany Silent Loop - wypatruj testow. Osobiscie nie zawracalbym sobie AiO glowy, bo w realnym uzytkowaniu bedzie to samo co powietrzny mocarz, a glosniej i ze wspomnianym ryzykiem.

 

Edited by Michał22
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Define 7 już jest przyklepany na 100%, żadne okna, światełka i inne niepotrzebne bzdety mnie nie interesują. Zależy mi na kulturze pracy i dobrych temperaturach przez co wszystko pożyje trochę dłużej. Zastanawiałem się jeszcze nad compactem ze względu na dosyć małą powierzchnię roboczą jaką mam dostępną w mieszkaniu aczkolwiek wolę trochę pokombinować i wziąć lepszą opcję, która jest ciut większa i zapewne przewiewniejsza. 

Giercując od czasu do czasu lekki świst wentylatorów przez godzinkę czy dwie nie będzie raczej problemem aczkolwiek podczas projektowania czy modelowania kultura pracy już robi robotę. Dzięki @Michał22 za rady, przyjrzę się Dark Rockowi, widziałem same dobre opinie o tej kostce jak i wentylach od be quite! chociaż z tego co widzę to różnie to bywa w przypadku obudów. Trochę czasu jeszcze mam, chociaż mocno mi to zawraca głowę i 5 lat temu jak składałem tego grata na którym aktualnie operuję przyoszczędziłem na niektórych komponentach i teraz wolał bym tego uniknąć, ponieważ jak wspominałem wcześniej raczej szybko nie będę modernizował zestawu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daydreamer Compact to okrojona 7ka, do ktorej wypadaloby dokupic dodatkowy wentylator na front, jesli szukuje sie mocniejsza konfiguracja, a Ty oczekujesz wysokiej kultury pracy. Jedynym argumentem na to, by wybrac ja zamiast postawowej wielkosci jest wlasnie wielkosc. Z uzytkowania Define moge powiedziec Ci, ze przy dobrych czesciach jest to material na komputer podczas przegladania netu cichy jak wylaczony (nie przesadzam), a podczas gier delikatnie slyszalny jesli gra nie wydaje zadnego dzwieku. A nie gram w sluchawkach. Osiagniecie takiego efektu bedzie wymagalo pobawienia sie ustawieniami wentylatorow podzespolow, ale to nietrudne. Np. ustawiasz wentylatory obudowy na stale 300 rpm do temperatury, ponizej ktorej nie schodzisz w grach, od niej stale 100%. Taki sam schemat, inne wartosci z reszta.

bq! produkuje bardzo dobre obudowy, ale sa glosniejsze i slabiej wentylowane od Fractali. Rozmawialem z paroma posiadaczami ich lepszych skrzynek.

Nie oszczedzaj na zasilaczu. Jesli to komp do gierek, do 750W super atrakcyjna opcja jest Bitfenix Whisper. W przypadku 850W i wyzej postawilbym na Corsaira RMx. To zasilacze z bardzo dlugimi gwarami, wiec warto brac z grubym zapasem. Jesli nie szykuje sie jakas stacja robocza, ktora bedzie katowana, wiec zraca prad 24/7, nie ma sensu doplacac za wyzsze certyfikaty. Wymienione zasilki to kozaki w temacie bebechow, wynikow, kultury pracy - raczej granica odczuwalnego wzrostu jakosci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Compact kusił mnie rozmiarem ale jednak wolę wziąć standardowy rozmiar żeby piec miał trochę lżej, do tego zrobię podstawkę drewnianą żeby go odizolować od podłogi i powinna być gitara. Czasami bywa tak, że pracuję po nocach i programy projektowe potrafią obciążyć pieca, właśnie z racji tego patrzę na zestaw pod kątem kultury pracy, co by w głowie nie szumiało a odkurzacz nie budził mi żony 🤣.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daydreamer Compact z dolozonym wentylatorem na front powinien oferowac taka sama wydajnosc jak podstawka. Inna sprawa, ze w testach przegrywa z nia raptem na 3-4 stopnie na cepie i grafie, a mowimy tu o stress testach, a nie realnym uzytkowaniu. Testowanie obudow przy pomocy stress testow jest oderwane od rzeczywistosci, ale niestety na tym polega, bo wolbrzymia roznice pomiedzy modelami. Temperatury czy kulture pracy nadrabia sie podzespolami, a nie obudowa. Obudowa ratuje sie gownianie chlodzone podzespoly. Powracajac, wieksza obudowe latwiej schlodzic, ale watpie by mialo to realnie odczuwalna roznice przy porzadnych podzespolach. Podstawka jest tez ciezsza i to ma znaczenie dla kultury pracy, ale nie wiem jak duze przy i tak ciezkim Compakcie. Czyli w teorii podstawka jest lepsza pod wzgledem wentylacji i kultury pracy, ale ciezko powiedziec, czy na tyle, by mozna bylo uznac to za praktyke. Dla mnie temat jest prosty - masz miejsce na podstawke, bierz podstawke, bo moze wieksza, ale lepiej wyposazona i ustawna, a takie coolery czy grafiki robia sie nam coraz wieksze. Cichszych skrzynek na rynku nie ma, wiec jesli kultura pracy jest priorytetem - nie ma miejsca na rozkminy. Tylko pamietaj o doborze klasa chlodzonych i cichych podzespolow, bo to podstawa cichego komputera, a wyciszana obudowa jedynie ten efekt przyklepuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wybór padł już na standardowego Define 7, teraz prowadzę batalię sam ze sobą jakie wybrać chłodzenie CPU i jakimi wentylami wyłożyć obudowę, w tej kwestii @Michał22 dałeś mi trochę do myślenia i raczej wybór będzie dosyć zawężony. Czasu trochę mam ponieważ mi się nie spieszy i na razie obserwuję ceny, które jak zauważyłem rosną co tydzień co też jest dziwne ponieważ dolar i euro spadają 😄.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daydreamer W kwestii chlodzenia obracalbym sie jedynie w tych, ktore zaproponowalem. Dobrze orientuje sie w rynku, wiec raczej nie znajdziesz bardziej atrakycjnych opcji w danych cenach - tj. bardziej wydajnych, a rownie cichych. Nie wiem na jaki procesor padnie, bo chlodzenie dobiera sie do ilosci ciepla wydzielanego przez danego cepa. Dosc trudny temat, bo w przypadku lajtowych prockow dobre coolery za 200 PLN zaoferuja Ci taka sama wydajnosc co dwa razy drozsza NH-D15, w przypadku goracych prockow bedzie zupelnie inaczej. W taki sam sposob wplywa OC - zwieksza gorac procka i trzeba to wkalkulowac w dobor. Jak wybierzesz proca, mozesz dac znac, a ogolem czekaj ten miesiac, dwa na Zen3.

EDIT: Zapomnialem o wentylatorach. Domyslne w 7 sa klasa, wiec dalbym im szanse. Lepszymi opcjami beda Arctic P14 (taniocha o wydajnosci topu, ale na zywotnosc topu nie licz - jak widzisz, jakos sie nie skusilem), Scythe Kaze Flex 140 1200 rpm, Silent Wings 3 140 High Speed. Wszystkie w opcji PWM, a w hubie obudowy masz miejsce na trzy takie i tyle bedzie akuratnie. I to wszystko, bo Noctue uwazam za kase w bloto.

Edited by Michał22

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Michał22 Aktualnie procki jakie biorę pod uwagę to Ryzen 9 3900x lub i7 10700K oraz czekam właśnie na premierę Zen3 i co ona pokaże. Wcześniej bardziej przychylałem się ku AMD ponieważ chciałem spróbować czegoś nowego i dodatkowo wychodziłem w przyszłość i jednak wincyj rdzeniuf może się przydać, aczkolwiek patrząc po aktualnych cenach przychylał bym się ku intelowi aczkolwiek czas jeszcze pokaże. Mam jakąś słabość do niszowych produktów jeśli w ogóle możemy tak nazwać AMD, jednak z drugiej strony mam i5 7600k i nigdy mnie nie zawiódł, dodatkowo świetnie się kręci i dlatego daje mi bardzo pozytywne światło na niebieskich.

Jeśli chodzi o chłodzenie to darowałem sobie AiO, pewnie bym żałował znając siebie a co do wiatraków to przyglądam się:

- Dark Rockowi 4 pro (dużo pozytywnych opinii, przy cenie 350 zł dostajemy wydajność i wykonanie jak w NH),

- NH-D15 (wszędzie czytam o nim dużo dobrego plus serwis, 500 zł z lekko niższymi temperaturami plus dodatkowe 3 lata gwarancji),

- Scythe Ninja 5 (mało testów tego chłodzenia, aczkolwiek wypada całkiem dobrze),

- Thermalright Le Grand Macho RT (ciekawy dziwak, którego czasem ludzie wspominają w testach i mocno nie odstaje od reszty).

Montując wentyle lepiej przystać przy jednej firmie i rodzaju czy można trochę pomieszać? Pytam ponieważ chodzi mi po głowie żeby do Defina dokupić dodatkową 140, taką samą jaka jest już zainstalowana ale jestem jeszcze ciekaw silent wingów od bq, które to bym kupił sobie teraz i po wymianie budy bym je zwyczajnie przerzucił.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daydreamer Ilosc rdzeni jest istotna, bo co jakis czas wzrasta apetyt gier na nie. Obecnie sensownym minimum jest 6/12, ale jak to ze sweet spotami bywa - jest nastepne do wykoszenia. Stawiam na okres pojawienia sie gier z pisanych stricte pod nowa generacje konsol - 2,3 lata. Postawilbym na 8/16. Na twoim 4/4 w nowych grach juz Ci ich chwilami brakuje, a gdy ich zabraknie, pojawiaja sie gwaltowne spadki animacji - scinki. Jednak to nie wszystko - zobacz, gdzie teraz jest 8/16 Ryzen 1700X. Oprocz tego liczy sie ich moc, a w tym przypadku na ten moment wygrywa Intel. Moc zwieksza szanse na to, ze procesor nie bedzie Ci ograniczal mocy przyszlej karty graficznej (przyjmujac, ze nie przywalisz mu ograniczanej od razu). Na ten moment i7, ale czekaj na Zeny, bo obecne na plytach 500 PCIe 4.0 tez za trudno powiedziec jak dlugi czas zacznie dawac wiecej fps. Plyty Z490 wspieraja je tylko teorytycznie, bo nie wspieraja obecne procesory.

W przypadku dyskutowanych prockow i w zasadzie czegokolwiek postawilbym na dwie opcje: Scythe Ninja 5, kiedy priorytetem jest cisza, ale moze nie dac rady przy OC. Wielki radiator i dwa powolne wentylatory. Istnieje niemozliwa do przewidzenia, bo inna dla kazdego configu granica ilosci ciepla, przy ktorej powolne smigla wymiekna. To bardzo mocny cooler, jesli popatrzysz na testy, ale trzeba zwracac uwage na to na jakim procku jest testowany. Sam mam ten cooler na niekreconym 9700K i w grach mam 50-60C przy obrotach rzedu 500-600 rpm - czyli nieslyszalnych. Jednak ja nie widze sensu posiadanego procka krecic.

Dark Rock Pro 4 to cooler, na ktory bym postawil przy checi krecenia jakiegokolwiek procka. Moc jak Noctua, a cichszy i o o wiele lepiej brzmiacych wentylatorach. Na goracych prockach po OC przegrywa z NH-D15 na 5 stopni ale to w stress testach. W realnym uzytkowaniu nie zauwazysz roznicy, a cichszy bedzie.

NH-D15 - legenda, ktora jedzie na wrazeniu, ktore zrobila 6 lat temu. Na obecnych prockach bije ja jedynie Deepcool Assassin 3 i to na marny stopien, dwa, ale jest dwa razy glosniejszy. Stad ta legenda, ale imo sztuka dla sztuki, a juz dosc glosna ta sztuka.

Le Grand Macho - na prockach z czasow swojej premiery potrafil przebic NH-D15, na obecnych grubo kleka nawet przed DRP4. Dlatego zwracaj uwage na procki, na ktorych testowane sa coolery i sama procedure testowa. Sa lzejsze i mocniejsze stress testy. W realnym uzytkowaniu roznice pomiedzy coolerami beda mniejsze.

Mozna mieszac smigla, ale nie wiem po co. Osobiscie wole jednolity dzwiek wentylatorow. Po co Ci dodatkowy wentylator do Define? 3x140 to absolutne optimum przy tej wielkosci obudowie i konfiguracji z mocnym coolerem i jedna karta graficzna. Nie podchodz do domyslnych Dynamikow jak do jakiegos gowna. Dynamiki, Pure Wings 2 i Silent Wings 3 to najbardziej wydajne wentylatory, ktore sprzedaje sie z obudowami - z calego rynku obudow. Ogladalem test porownujacy Dynamiki z polecanymi wszedzie Noctua A14. Przy tej samej predkosci obrotowej 1000 rpm 2,3 stopnie wygranej A14 na procki i grafice. Warto wyskakiwac z paru stowek? Osobiscie testowalem domyslne Dynamiki vs 3x Silent Wings 3 140 mm. Ta sama predkosc obrotowa 1000 rpm, Silenty 3 stopnie lepiej w Furmarku i tyle samo w Realbenchu, a do tego skurczybyki cichsze i imo lepiej, nizej brzmiace. Wymiana wentylatorow w tej skrzynce to podejscie absolutnie bezkompromisowe i bez wzgledu na koszty. Ja te smigla po prostu mialem przed Define, a polecam taka podmianke tylko osobom, ktore chca miec bezkompromisowo. Sam bym to zrobil 😄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do dynamików nie podchodzę w żadnym stopniu jak do jakiegoś złomu, po prostu chcę dodać jeden lub dwa dodatkowe wentyle do obudowy, żeby ułatwić wymianę ciepłego powietrza. Patrzę na to pod tym kontem, że procek, grafika jak 3080, 3 dyski, banki pamięci mogą trochę tego ciepła wydzielać i zwyczajnie w celu ułatwieniu budzie wymianę powietrza. Możemy to nazwać wykorzystaniem potencjału Define 7, żeby nie spoczywać na laurach posiadając stackową budę tylko jednak można dołożyć te 100-200 zł na  dodatkowe wentyle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daydreamer Zaczalbym od kupienia skrzynki i zlozenia sprzetu, a dopiero pozniej kupowal wentylatory. Jesli nie przytniesz na coolerze czy taniej karcie ze slabym ukladem chlodzenia, raczej nie bedzie potrzebne poprawianie wentylacji, ktora w standardzie jest bardzo dobra. Pisalem o tym wczesniej. Jesli chcesz kupic sobie Wingsy teraz i pozniej je przelozyc, mozesz sie mylnie rozczarowac. To bardzo mocne smigla, wiec obniza Ci tempy, ale jesli masz obudowe z cienkiej blachy, beda Ci niezle dudnic. Tak bedzie z kazdymi topowo mocnymi smiglami. Mialem Silenty w Armisie AR7, czyli nie jakims gownie i zmiotla mnie roznica po przeprowadzce do Define. W AR7 rozkrecone na 1000 rpm podczas gry, wiec halasu takze inych podzespolow i samej gry, byly po prostu uciazliwe. W Define czasem net zagrzeje mi procka do temperatury, przy ktorej wskakuja na 1000 obrotow, a w cichym pokoju jesli chociaz mam uchylone okno, zwykle sie nie zorientuje. Podobnie z karta - nie korzystam z trybu pasywnego, bo nie idzie sie dosluchac roznicy pomiedzy karta lecaca na minimum 1000 obrotow, a z wylaczonymi wentylatorami. Ta skrzynka wlasnie tak wycisza i za to placisz. Oczywiscie do znalezienia najlepszego balansu pomiedzy cisza, a chlodzeniem warto bedzie pobawic sie krzywymi chlodzenia podzespolow. Takie smigla obudowy: ustawiasz je wzgledem temperatury CPU na stale 300 rpm do temperatury, ponizej ktorej proc nie schodzi poczas gry, powyzej stale 1000 rpm. Ten sam schemat, inne wartosci z grafika. Grafe meczysz wymaksowanym Unigine Valley i utrzymujesz maxa ponizej 75C. Nie wiem, gdzie chcesz wladowac te dodatkowe wentylatory, ale jesli myslales o topie z panelem azurowym - odpusc, bo niebo, a ziemia w kulturze pracy nawet bez tych wentylatorow. Testy na decybelomierzach Ci tego nie pokaza, bo natezenie dzwieku to cos malo mowiacego, a tu chodzi o czestotliwosc. Zobacz sobie, czego mozesz oczekiwac od wlasnie dobrze ustawionego komputera w tej skrzynce przy maksymalnym growym obciazeniu w bardzo intensywnej grze przy opcji litej i azurowej. Slyszane obroty i tempy w opisie, a i byly to gorace sierpniowe dni. Odpowiednia glosnosc, kiedy po otwarciu drzwiczek nie jest glosniej, a dzwiek troszke zmienia sie na bardziej szumiacy:

Cudow sie nie spodziewaj, ale mnie to satysfakcjonuje, bo tez glowe trzymam od obudowy troszke dalej niz telefon na filmiku, a gry czasem dzwieki wydaja:

 

 

 

 

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Michał22 racja, dobra uwaga. Dzięki!

Co do filmiku, skrzynkę mam powiedzmy na wyciągnięcie ręki gdzie top jest na wysokości kolana także powinno być dobrze. Cóż, z racji tego że mi się nie pali to zrobię sobie listę podzespołów które chcę kupić i będę obserwował ceny rynkowe może nawet oczekując black friday. Jeszcze raz dzięki za pomocną "dłoń" +1.

Edit. Na górę nie chciałem niczego pchać, aktualnie mam górne okno i nie jest to zbyt przyjemna opcja 😄aczkolwiek zobaczę co z tego wyjdzie, ciepłe powietrze idzie ku górze i zapewne swoje ujście w skrzynce znajdzie no ale to jak mówiłem się zobaczy. Tego dodatkowego wentyla chciałem dać na przód, ot trzy kręciołki z przodu i jeden na [gluteus maximus] chociaż teraz tak myśląc nad tym to nie ma co być zbytnio nadgorliwym i zwyczajnie zobaczę jak się rzeczy będą miały z biegiem czasu.

Edited by Daydreamer

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daydreamer Spoko 🙂

Jak przegniesz z iloscia pompowanego powietrza wzgledem wyciaganego, mozesz sie przejechac. Tj. nic nie zmienic, a stowka na smiglo poleci, a w niektorych przypadkach wyjsc na tym gorzej. W przypadku instalacji w Define napedu, dwa smigla 140 owiewaja cala dostepna pod nim przestrzen az do piwnicy. W przypadku braku napedu ten trzeci wentylator bedzie owiewal w zdecydowanej mierze piwnice, a to sensu nie ma.

Edited by Michał22
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Aktualności

Artykuły



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.