Skocz do zawartości
OrionFOTL

Nowy Toshiba 3TB niewykrywany przez komputer oraz głośno stuka

Rekomendowane odpowiedzi

Hej!

Płyta główna: MSI 870-C45 (6x SATAII)
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
Stary HDD: Samsung HD502HJ 500GB
Nowy HDD: Toshiba P300 3TB

W środę otrzymałem dysk Toshiba P300 3TB, zamontowałem i podłączyłem do zasilacza i płyty głównej. W trakcie uruchamiania BIOS dłużej niż zwykle (~1-2 minuty) wyświetlał komunikat "AHCI Drive Init...", po czym wyświetlił że wykrył tylko SSD i stary HDD. W Windowsie oczywiście też nigdzie nie widać było Toshiby - ani w menedżerze urządzeń ani zarządzaniu dyskami.

Już na etapie wykrywania dysków przez BIOS, nowa Toshiba zaczęła głośno stukać. Nagrałem dźwięk, posłuchajcie: https://vocaroo.com/1ejq6THctH3I Dźwięk zaczyna się na etapie BIOSu i trwa cały czas, nawet w Windowsie, aż do wyłączenia komputera.

Odłączyłem od płyty i zasilacza stary HDD Samsung, i podpiąłem Toshibę do płyty tymi samymi kablami, do tego samego portu co HDD Samsung. BIOS wykrył tylko SSD, Windows również, Toshiba stukała cały czas. Zmieniłem w BIOSie tryb AHCI na IDE - bez zmian. Podłączałem Toshibę do różnych innych portów SATA na płycie i ani razu nie została wykryta.

 

Dysk kupiłem jako nowy, otrzymałem fabrycznie zapakowany i bez widocznych uszkodzeń. Niestety nie mam drugiego komputera, ale przez wyżej opisane zachowanie zaczynam wierzyć, że mam pecha i zwyczajnie przyszedł wadliwy. Chyba, że macie jakieś inne podejrzenia.
Mogę skorzystać z rękojmi lub zwykłego 14-dniowego odstąpienia od umowy - co byłoby tu korzystniejsze?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to trudno.

Jako że ostatecznie wciąż potrzebny mi jest dysk, to chyba skorzystam z rękojmi - mogę poprosić o wymianę dysku na nowy i zwrot kosztów przesyłki, a przy zwrocie 14-dniowym musiałbym zapłacić za przesyłkę, zwrócili by mi pieniądze za dysk, i dalej musiałbym sobie kupić nowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

Posiadam P300 3TB. Przesłuchałem nagranie i porównałem ze swoim egzemplarzem. Głowica w P300 pracuje dosyć głośno - to akurat normalne, natomiast niepokojący może być ton dźwięków i rytm pracy głowicy twojego dysku.

Zanim poprosisz o wymianę HDD, to powinieneś jeszcze upewnić się, że BIOS twojej płyty jest aktualny, bo jedna z ostatnich wersji zmieniała coś w sprawie dysków SATA.

https://www.msi.com/Motherboard/support/870C45

Być może to robiłeś przed zakupem, ale jeśli nie, to upewnij się, że twoja płyta jest w stanie obsłużyć dyski powyżej 2.2TB.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Devil napisał:

Dysk, ktory polecasz jest prawie 50% drozszy od p300 i do tego duzo wolniejszy, bo dziala z 5400 obrotow na minute wiec do uzytku domowego to nie widze najmniejszego sensu go kupowac.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja taki mam i wyciąga po 100MB/s Więcej nie oczekuje... Po za tym jest niezawodny i był często polecany. Toshiba to też porządna firma ma tanie dyski, ale z ich awaryjnością ostatnio nie zaskakuje, Czasem lepiej dołożyć. Ew WD Blue. Na pewno jest wersja z 7200 obr/m

Edytowane przez Devil
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Devil napisał:

Ja taki mam i wyciąga po 100MB/s Więcej nie oczekuje... Po za tym jest niezawodny i był często polecany. Toshiba to też porządna firma ma tanie dyski, ale z ich awaryjnością ostatnio nie zaskakuje, Czasem lepiej dołożyć. Ew WD Blue. Na pewno jest wersja z 7200 obr/m

Wlasnie zrobilem test mojej toshiby p300 3TB i w crystal disk mark mam odczyt sekwencyjny 193 MB/s  wiec jednak dosc duza roznica, teraz juz zadko uzywam tego dysku do instalacji gier czy programow po zakupie nvme m2 1TB, ale wczesniej gdy intesywnie go uzywalem jego predkosc pozwalala nie cierpiec z powodu dlugich loadingow. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.11.2020 o 17:27, Wolfgang napisał:

Zanim poprosisz o wymianę HDD, to powinieneś jeszcze upewnić się, że BIOS twojej płyty jest aktualny, bo jedna z ostatnich wersji zmieniała coś w sprawie dysków SATA.

https://www.msi.com/Motherboard/support/870C45

Być może to robiłeś przed zakupem, ale jeśli nie, to upewnij się, że twoja płyta jest w stanie obsłużyć dyski powyżej 2.2TB.

Dzięki za zwrócenie za to uwagi! Sprawdziłem że mój BIOS jest aktualny. Sama płyta też raczej obsługuje dyski powyżej 2.2TB, bo udało mi się znaleźć na reddicie użytkownika używającego tej płyty razem z 3TB HDD.

Zatem piszę do sklepu z prośbą o wymianę na podstawie rękojmi. Swoją drogą mają ciekawy zapis w regulaminie (w opisie zasad rękojmi i reklamacji):

Cytat

W przypadku dostarczenia do serwisu towaru sprawnego oraz w przypadku nie stwierdzenia zgłaszanych uszkodzeń, Nabywca zostaje obciążony kosztami testowania towaru oraz logistycznymi w wysokości 100 zł brutto.

Gdybym nie był już pewny, że dysk jest zepsuty, i gdybym i tak nie potrzebował sprawnego dysku, to skorzystałbym po prostu ze zwrotu 14 dniowego, wtedy nawet gdyby okazał się sprawny nic bym nie zapłacił.

 

@Devil - dzięki za sugestię; WD Red jest na pewno mniej awaryjny, ale wykracza poza mój budżet. Toshibę P300 3TB udało mi się kupić za 295zł + 20% rabatu dla nowych klientów = 265zł.

Edytowane przez OrionFOTL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

19 hours ago, OrionFOTL said:

Zatem piszę do sklepu z prośbą o wymianę na podstawie rękojmi. Swoją drogą mają ciekawy zapis w regulaminie (w opisie zasad rękojmi i reklamacji):

Quote

W przypadku dostarczenia do serwisu towaru sprawnego oraz w przypadku nie stwierdzenia zgłaszanych uszkodzeń, Nabywca zostaje obciążony kosztami testowania towaru oraz logistycznymi w wysokości 100 zł brutto.

Jeśli kupowałeś jako konsument, to takie wpisy są w tzw. rejestrze klauzul niedozwolonych - jak będą robili problemy z reklamacją, to zainteresuj tematem lokalny oddział UOKIK.

https://www.rejestr.uokik.gov.pl/wyszukiwanie.php?details=916#details

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...