Jump to content
G(r)eek

Konfiguracja na bazie RTX 3080 pod 1440p

Recommended Posts

Witam,

Składam PC do gier. Cel to obsługa najnowszych produkcji z przewidywalnej przyszłości  na maksymalnych ustawieniach w 1440p. Plus codzienne czynności (internet, b. sporadycznie netflix i to raczej na zasadzie "kątem oka") i praca na edytorach tekstów. Budżet elastyczny i bardziej chodzi tu o dobranie sensownych komponentów do tego, co już mam / chcę osiągnąć niż o trzymanie się jakiegoś konkretnego limitu. Nie umiem na ten moment powiedzieć, czy będę chciał w przyszłości bawić się w OC.

Mam już:

1. Kartę graficzną - RTX 3080 od MSI (Gaming X Trio).

Za chwilę będę miał:

1. Monitor iiyama G-Master GB3461WQSU - wiem, że oficjalnie nie wspiera g-sync, ale doniesienia użytkowników z reddita sugerują, że nie powinno być z tym problemu. A w razie czego, będzie chwila zwrot.

Reszta w trakcie konfiguracji. Moje pomysły poniżej - i tu serdeczna prośba do koleżanek i kolegów z forum o wsparcie poradą:

1. Płyta główna - https://www.x-kom.pl/p/573218-plyta-glowna-socket-am4-gigabyte-b550-aorus-master.html - czy raczej MSI MPG Z490 Gaming Edge albo w ogóle coś tańszego? Czym się kierować?

2. CPU - Coś pokroju Ryzen 7 5800X (jak patrzę na wyższe modele, to, mając na uwadze potężny skok cenowy, chyba nie mają one sensu biorąc pod uwagę powyższe przeznaczenie) czy lepiej coś od Intela (co?)?

3. Dysk - ADATA 2TB M.2 PCIe NVMe XPG SX8200 Pro

4. Pamięć - G.SKILL 16GB (2x8GB) 3600MHz CL16 Ripjaws V (okolice 500 PLN to sensowna cena?). A może jest sens dorzucić do 32GB przy tym konfigu? Albo coś zupełnie innego wziąć?

5. Zasilacz - Moja laicka głowa przyjmuje (głównie na bazie tego, co zobaczyła m. in. tu na forum :)), że 750W wystarczy z (być może przesadnie wysoką) górką. A może coś mniejszego? Jakiś konkretny producent?

6. Chłodzenie - Tu prośba o pomoc, bo zupełnie nie wiem, jak dobrać. AIO / wieżowe / inne (są inne?)? Jakiś konkretny model/rozmiar/parametry? I tu od razu pytanie: pastę termoprzewodzącą kupuję oddzielnie, czy to przychodzi w zestawie z CPU / chłodzeniem? A może nawet jeśli przychodzi w zestawie, to i tak warto kupić coś lepszej jakości?

7. Obudowa - szukałem czegoś przewiewnego, prostego i nieodpustowego. Wydaje się, że https://www.x-kom.pl/p/553868-obudowa-do-komputera-fractal-design-define-7-black-tg-light-tint.html spełnia te kryteria. Choć dość drogo - warto? I jeśli warto, to na tej 'szybce' jakoś mocno mi nie zależy - jeśli ze względów pragmatycznych lepszą opcją jest w pełni zabudowana, wezmę zabudowaną.

Starałem się dobierać te podzespoły i obudowę tak, żeby mieć względną pewność, że dam radę te puzzle połączyć i zmieścić, ale jeśli widzicie, że coś nie współgra, będę wdzięczny za komentarz.

Dzięki!

Edited by G(r)eek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdecyduj się - czy chcesz Intela czy AMD bo wybrałeś płytę pod cpu Intela a procek od AMD .

Więc to albo to , obecnie Z490 + I5 czy I7 wypada bardzo dobrze .

32GB przy graniu w 1440p to średnio sensowny pomysł , jak braknie ramu zawsze można potem dokupić czy zmienić na lepsze / szybsze .

750W starczy pod RTX3080 , co do marki - Bequiet , Corsair , Seasonic ew. Thermaltake lub Antec , najlepiej w pełni modularne i certyfikatem 80+ Gold .

Taki TT Tgougtpower GF1 750W to koszt 489 zł , BQ Straight Power 11 CM 750W to już prawie 640 zł , za 10 zł więcej jest Corsair RMX 750W czy Seasonic Focus GX 750 W .

Chłodzenie - zależy kto co lubi , ja jestem zwolennikiem AC a nie AiO , jak ktoś chce WC / LC to niech to będzie pełnoprawny układ , niestety to są koszty .

Co do chłodzenia AC - z tańszych to np. SPC Fortis 3 / Grandis 3 czy Geild Phantom CC , z droższych TR Macho 120 B / TR Macho B , BQ Dark Rock 4 czy Scythe Mugen 5 rev. B

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za jasne sugestie.

Odnośnie:

28 minut temu, reyden napisał:

Zdecyduj się - czy chcesz Intela czy AMD bo wybrałeś płytę pod cpu Intela a procek od AMD .

Byłem (jestem?) przekonany, że Gigabyte B550 jest pod AMD. Jako alternatywną płytę wskazałem Z490, bo alternatywnie wskazałem też CPU od Intela. Tu jest moja główna rozterka - cokolwiek przemawia za jednym lub drugim rozwiązaniem, czy raczej nie można tu podjąć złej decyzji?

Jeśli CPU Intela, to w powyższym konfigu coś przemawia bardziej za i5 lub i7, czy w tej kwestii to już tylko sprawa portfela?

Edited by G(r)eek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatnio kupowałem bardzo podobny zestaw (postawiłem jednak na kartę od AMD i monitor w proporcjach 16:9), więc co nieco się odniosę :)

2 godziny temu, G(r)eek napisał:

1. Płyta główna - https://www.x-kom.pl/p/573218-plyta-glowna-socket-am4-gigabyte-b550-aorus-master.html - czy raczej MSI MPG Z490 Gaming Edge albo w ogóle coś tańszego? Czym się kierować?

Mam płytę Gigabyte B550 Aorus Master. Kupiłem ją w sklepie Proline.pl, bo tam mieli ją najtaniej. U mnie głównym wymogiem, poza podstawką na Ryzena, była również wewnętrzna karta Wifi (nie chciałem żadnych dokładanych na PCI-E). To zawęziło mój wybór do płyt głównych w przedziale ok. 800-1200 zł, a skoro tak, to nie szukałem już za wszelką cenę oszczędności rzędu 300 zł, tylko poleciałem "grubo" i wziąłem co najlepsze. Płyta jest świetnie wykonana, ma mnóstwo wyjść USB (które wbrew pozorom nietrudno zapełnić - myszka, klawiatura, HUB USB od monitora, HUB USB od klawiatury, itd.), prosty BIOS i podobno rewelacyjną, świetnie chłodzoną sekcję zasilania (tego póki co nie sprawdzałem i pewnie prędko nie sprawdzę - opieram się na testach z neta).

Jeśli nie zależy Ci na świetnym chłodzeniu, karcie Wifi, złączach USB i mnóstwie innych "dodatków", to pewnie można wybrać coś o ok. 500-600 zł tańszego, ale tu nie pomogę. Dodam, że do płyty dodawane są zupełnie niepotrzebne dla zwykłego użytkownika dodatki, typu wewnętrzny czujnik poziomu głośności w obudowie czy dwie "sondy" służące do pomiaru temperatury.

Jedyny minus - po wyjęciu z pudełka nie była w stanie uruchomić komputera z najnowszym Ryzenem. Musiałem zaktualizować BIOS przy pomocy złącza USB na tyle płyty.

2 godziny temu, G(r)eek napisał:

2. CPU - Coś pokroju Ryzen 7 5800X (jak patrzę na wyższe modele, to, mając na uwadze potężny skok cenowy, chyba nie mają one sensu biorąc pod uwagę powyższe przeznaczenie) czy lepiej coś od Intela (co?)?

Mam Ryzena 7 5800X. Chciałem 5900X, ale różnica w cenie była nieadekwatna do różnicy w wydajności (w moim przypadku komputer w 2/3 służy do gier, w 1/3 do "amatorskiej" pracy). Jedyny minus tego Ryzena to temperatury, w stresie spokojnie dobijają do 80 stopni niezależnie od użytego chłodzenia (może to być nawet najwydajniejsze AiO). Ja byłem zafiksowany na AMD, a tu niestety gorący 5800X nie ma sensownej konkurencji. Może gdyby 5600X był wyraźnie tańszy, to postawiłbym właśnie na 5600X, a za rok/dwa przeskoczył na 5900X, ale dla 400 zł nie warto. W przypadku 5600X późniejsza przesiadka byłaby niemal pewna, w przypadku 5800X "może tak, może nie".

2 godziny temu, G(r)eek napisał:

3. Dysk - ADATA 2TB M.2 PCIe NVMe XPG SX8200 Pro

Mam ten sam dysk w tej samej pojemności. Z ADATą jest ten problem, że producent jakiś czas temu, po cichu wymienił kontroler w tym modelu na wolniejszy. U mnie wymogiem była niestety pojemność 2 TB - w dzisiejszych czasach nowe gry, programy, aktualizacje, zdjęcia czy filmy zajmują tyje, że 1 TB momentalnie bym zapełnił. Dlatego pogodziłem się z nieco mniejszą, głównie w benchmarkach, wydajnością i w ciemno zamówiłem ADATę licząc się z tym, że przyjdzie z nowym kontrolerem. O dziwo przyszła ze starym. Nie wiem czy dlatego, że miałem szczęście, czy dlatego, że wszystkie wersje 2 TB w dalszym ciągu produkowane są na starym kontrolerze (bo i z takimi opiniami spotkałem się na necie), czy dlatego, że Proline.pl (bo tam kupowałem - dysk również mieli najtańszy) ma jeszcze starą dostawę. W każdym razie, nawet gdybym na 100% wiedział, że dysk przyjdzie z nowym kontrolerem, to i tak ponownie zamówiłbym ADATę - 2 TB od Samsunga to już niestety koszt ponad 1500 zł.

2 godziny temu, G(r)eek napisał:

4. Pamięć - G.SKILL 16GB (2x8GB) 3600MHz CL16 Ripjaws V (okolice 500 PLN to sensowna cena?). A może jest sens dorzucić do 32GB przy tym konfigu? Albo coś zupełnie innego wziąć?

Mam dokładnie te pamięci. Wydaje mi się, że jest to najsensowniejszy wybór jeśli chodzi o RAM. Szybsze kości nie mają sensu - różnica w wydajności będzie niezauważalna. Można co najwyżej próbować kupić 32 GB jeśli budżet pozwoli.

Uważaj tylko na pełne oznaczenie producenta - ma być F4-3600C16D-16GVK, bo ten model ma timinigi CL16-16-16-36 1.35V. Jest jeszcze podobny model z oznaczeniem F4-3600C16D-16GVKC ("C" na końcu), który ma gorsze timinigi CL16-19-19-39 1.35V i podobno jest na gorszych kościach.

Możesz ewentualnie celować w F4-3600C16D-16GTZN jeśli zależy Ci na Ledach. Mają identyczne parametry co Ripjawsy (3600 Mhz, CL16-16-16-36 1.35V) i są na promocji w morele.net za 722 zł. Gdy ja zamawiałem kompa to Tridenty kosztowały 830 zł, a Ripjawsy w promocji ok. 515 zł, więc dopłata ponad 300 zł nie miała sensu. Jak teraz patrzę, to Tridenty kosztują 722, a Ripjawsy aż 744!

2 godziny temu, G(r)eek napisał:

5. Zasilacz - Moja laicka głowa przyjmuje (głównie na bazie tego, co zobaczyła m. in. tu na forum :)), że 750W wystarczy z (być może przesadnie wysoką) górką. A może coś mniejszego? Jakiś konkretny producent?

Wziąłem 750 W Straight Powet 11 od be quieta. Zasilacz jest niesłyszalny. Nawet przykładając ucho do wentylatora nie jestem w stanie stwierdzić, czy pracuje. Jedyny minus to kable, są potwornie sztywne. Odpuściłem sobie Corsairy czy Seasoniki - jak czytałem komentarze to ludzie potrafili narzekać m.in. na dziwne piski albo "trzaski" przy załączaniu się lub wyłączaniu półpasywnego wentylatora. Postawiłem więc na sprawdzonego SIlentWingsa.

Reszty podzespołów nie doradzę, bo po kilku dniach ciężko mi powiedzieć czy jestem z nich zadowolony. Z tych powyżej zdecydowanie tak.

Ja wybrałem Dark Rock 4 Pro. Po kilku dniach mam wątpliwości, czy był to dobry wybór. Po wyjęciu z pudełka chłodzenie było głośne. W benchmarkach momentalnie wkręcało się na maksymalne obroty, a wtedy szum był wyraźny. Dopiero manualne skręcenie obrotów poprawiło sytuację, ale zamierzam monitorować temperatury by sprawdzić, czy nie za nisko poszedłem z ustawieniami. Cóż... Zawsze można wymienić - kupiłem w X-Komie za raptem 350 zł więc żaden majątek :P

Obudowę mam be quiet Pure Base 500. Też zależało mi na schludnej formie i również polecano mi tego Fractala. Generalnie swój początkowy wybór ograniczyłem właśnie do Fractala, PB500 oraz dwóch modeli od NZXT. Na starcie odrzuciłem NZXT - mimo fenomenalnego wyglądu podobno są najgorętsze i najcieplejsze. Wybrałem PB500 z prostego powodu, patrząc po zdjęciach nie widziałem żadnej przewagi Fractala. Takie same otwory na górze, takie same wloty po bokach na froncie. W czy to ma być bardziej przewiewne od BQ? Nie wiem. Dodatkowo obejrzałem recenzje Pure Base 500 i w każdym teście wypadła nieźle.

Co do mojej oceny obudowy Be Quiet - mam mieszane uczucia. Mimo wszystko oczekiwałem większej ciszy. W teście Blacka wentylatory w obudowie ustawione są na 800 i 1000 obrotów. Ta pierwsza wartość podawana jest jako optymalna - obudowa ma być rzekomo idealnie cicha przy niewiele gorszych temperaturach. W moim przypadku przy obrotach 800 na minutę szum wentylatorów jest wyraźny, dopiero przy skręceniu ich do 600 stają się niemal niesłyszalne.

W tej chwili mam tylko 1 wentylator z przodu i 1 z tyłu, natomiast mocno rozważam dołożenie drugiego na przód (wtedy będę spokojniejszy przy zostawieniu niskich obrotów na 600).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vegeciak Nie badz taki rozczarowany tym Dark Rockiem Pro 4 ? Jesli wahasz sie, czy go zatrzymac, to dobry cooler i powinienes go zostawic, bo wymiana raczej zrobilaby nieistotna roznice - pewnie masz zbyt wysokie oczekiwania co do kultury pracy. Do tego kazdy cooler, ktory rozkreca sie do 1500 rpm (nawet mimo tego, ze drugi wentylator DR4P jest wolniejszy) jest glosny.

Co do dodawania wentylatorow do obudowy - nie szalej. Jak wiele, jakich znakomitych, jak szybkich wentylatorow bys tam nie wrzucil, jak bys ich nie ustawil, sciagniesz z grafy i procka <5C, a kultury pracy przy tym nie poprawisz. Okladanie obudowy wentylatorami to najbardziej przereklamowany ,,trend" jaki krazy po internecie. Dolozenie wentylatora na front prawdopodobnie schlodzi wszystko w gornych partiach skrzynki, ale moze podbic tempy na grafie. Najlepiej powinno sie spisac dolozenie go na top, ale srednio moze sie spisywac pod ta kratka, a uzywanie alternatywnej siatki bedzie bomba do halasu. Same wentylatory na topie tez halasuja najbardziej. Wiecej dodatkowych wentylatorow tam nie pchaj, bo to serio strata pieniedzy i fatygi, ktora skonczy sie rozczarowaniem. Kup jeden, poeksperymentuj sobie. Zebys nie byl jak tutejszy forumowicz, co pierw przydziadowal na 3070 w niereferencie pazdzierzowym, ktory to sie grzal i halasowal, a pozniej ,,ratowal to" wymieniajac smigla we wlasnie Pure Base 500 na piec Silent Wingsow 3. Pure Base 500 (300 PLN) + 5xSilent Wings 3 140mm (500 PLN) = najgorzej

@G(r)eek Zeby nie bylo, ze Ci offtopie w temacie ?

5. Za najlepszy deal w niemal high-endowych zasilaczach uwazam Corsaira RMxa. W przypadku braku dostepnosci czy razacej Cie roznicy w cenie postawilbym na Straight Power 11 Gold (nie doplacaj za Platyne, bo bez sensu przy kompie do gierek), od biedy Fractal Design ION. Wszystkie dobre i ciche przy jakimkolwiek obciazeniu, a taki ma byc zasilacz. Jesli nie przeszkadza Ci slabsza kultura pracy przy wyzszym obciazeniu, bardzo dobry jest SeaSonic GX. Osobiscie przy tej kwocie za zasilke ropatrywalbym opcje 850W, bo zwykle doplata nieduza, a to sa zasilacze na dlugie lata, wiec nie ograniczalbym sobie szans na to schodzeniem z zapasem. Zasilacza za te pieniadze nie kupujesz, by ,,styknal", a sluzyl przez lata kolejnych upgradow. Jesli to jednorazowka i chcesz oszczedzic, wez sobie jakiegos Bitfenixa Formula Gold/Whispera czy Pure Powera. Gorsze, ale dalej po prostu dobre i daleko od zlych.

6. Jakikolwiek niekrecony procek - Scythe Fuma 2. Krecony - Noctua NH-D15 (uwazaj na wysokosc przy wyborze ramow i obudowy). Jesli chcesz jeszcze lepsza paste, wez gramca Grizzly Kryonaut.

7. Wyciszana obudowa bez okna bedzie cichsza. Niewyciszana obudowa z oknem moze byc cichsza. Sam mam 7ke Black Solid i nie zamienilbym na nic innego. Powinna temperaturowo ogarnac twoj sprzet, ale nie jest to buda do OC mocnych podzespolow. Czyli badz swiadomy, ze wybierasz cisze i rzadsze odkurzanie byc moze kosztem overclockingu. Jakbys jednak chcial cos bardziej przewiewnego (ale zdecydownie glosniejszego) pod wspomiane OC, wg mnie najlepsza opcja tego typu jest Meshify 2 (nie S2).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Michał22 Nie jestem jakoś strasznie rozczarowany tym coolerem. Po prostu na ten moment mam wątpliwości czy był to dobry wybór, wobec czego nie mogę go, w przeciwieństwie do pozostałych, wcześniej wymienionych podzespołów, z czystym sumieniem polecić. Manualne ustawienie prędkości wentylatorów zdecydowanie poprawiło sytuację (w oryginalnych zdarzały się skoki prędkości nawet przy przeglądaniu internetu), natomiast nie miałem czasu sprawdzić, czy tak skręcone wentylatory w wystarczającym stopniu są w stanie schłodzić ten procesor. Jeśli okaże się, że tak i że nie przykręciłem ich zbytnio - super, bo tak "ustawiona" kultura pracy mi odpowiada.

Nie planuję go również zwracać. Przy demontowaniu zaczepów od wiatraków w jednym miejscu minimalnie zdarłem farbę, dodatkowo mocno zużyłem dołączony śrubokręt, gdyż posłużył mi on do skręcenia całego sprzętu :) 350 złotych to nie majątek, nawet jeśli zdecyduję się poeksperymentować np. z jakimś AiO, to tego Be Quiet'a i tak sobie zostawię - choćby na wszelki wypadek.

Co do wentylatorów obudowy - absolutnie nie zamierzam ich dodawać w nieskończoność. W zestawie dołączone były tylko dwa - jeden na przód i jeden na tył. Przy prędkości 800 oba są wyraźnie słyszalne, przy prędkości 600 kompletnie nie. Załóżmy, że ostatecznie ustawię 700. Pomyślałem po prostu, że przy tak niskiej prędkości warto dołożyć jeszcze jeden na przód. Otwory po bokach frontu obudowy są niewielkie, warto więc by dostawę świeżego powietrza wspomagał drugi wentylator. Lepiej chyba mieć więcej wentylatorów wolniej się kręcących niż jeden bardziej. Poza tym znów... 100-120 złotych to nie majątek, jak się nie sprawdzi to zostawię go sobie na później.

Mam natomiast (skoro już o mnie wspomniałeś) do Ciebie jeszcze jedno pytanie. Oryginalne wentylatory nie są PWM - ich prędkość skręciłem zmniejszając napięcie. Domyślam się, że jakbym miał dokupywać trzeciego, to warto żeby to był PWM i żeby jego prędkość ustawiona była poprzez opcję PWM na płycie głównej?

@G(r)eek Pozostaje wybór procesora, jeśli zamierzasz iść w AMD.

Jeśli postawisz na Intela, nadal pozostanie otwarta sprawa płyty głównej i RAMu (tam nie ogranicza się Infinity Fabric, więc być może pójście w wyższe prędkości ma więcej sensu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vegeciak To bardzo dobry cooler, a po prostu sa lepsze, ale nie wg mnie nie na tyle, by uzasadniac jakas zabawe w zwroty (przyjmijmy ze mozliwe), fatyge takiej operacji czy moze jeszcze dodatkowe koszty.

Jesli masz dodatkowe wejscie na plycie, ktore obsluguje kontrole predkosci wentylatorow zmianami napiecia - bez roznicy, czy kupisz smiglo 3-pin, czy 4-pin (PWM). Sprawdz sobie w instrukcji od plyty glownej. Generalnie smigla tej samej predkosci zwykly miec nizsza predkosc startu w opcji 4-pin, ale skoro nie slyszysz ich na 600 rpm, nie zawracalbym sobie tym glowy ? Osobiscie zamowilbym dodatkowego Pure Wingsa od polskiego oddzialu bq!, bo po co placic dole sprzedawcy? Nadmienie, ze wentylatory w PB500 sa o 100 rpm wolniejsze od tych sprzedawanych w detalu, ale Ty pewnie szybszych nie chcesz.

Ogolem caly ten temat kultury pracy twoich zakupow budzi moje watpliwosci. Skoro cooler glosny, wentylatory obudowy glosne, to albo PB500 gowno wycisza ( na pewno sa w temacie lepsze skrzynki), albo i co w glownej mierze podejrzewam masz po prostu zbyt wysokie oczekiwania ?

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cooler i wentylatory obudowy były głośne na domyślnych ustawieniach, gdy ich prędkości uzależnione były od temperatury CPU i osiągały wysokie wartości. Po ich manualnym skręceniu sprzęt jest, z wyjątkiem karty graficznej, praktycznie niesłyszalny.

Mam jednak obawy, czy tak wolno obracający się na froncie wentylator w połączeniu z niewielkiej wielkości szczelinami wentylacyjnymi jest w stanie dostarczyć odpowiednią ilość świeżego powietrza do środka, stąd chęć dołożenia drugiego.

Na dłuższe testy nie miałem niestety czasu. Kartę grafiki spakowałem pierwszego dnia i do dzisiaj czeka na wysyłkę, a ja poluję na coś innego.

A teraz koniec tego offtopa :) Dojdzie nowa grafa, wentylatory, pobawię się z ustawieniami krzywych i podzielę ostatecznymi wrażeniami :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vegeciak Generalnie nie ma sensu dmuchac czymkolwiek, kiedy temperatury sa niskie, bo wtedy takie obdmuchiwanie najmniej daje. Ustaw sobie cooler leniwie, stale niskie obroty do 40C, pozniej punkt typu 60C - 700-800 rpm, a pozniej wedle uznania. Wentylatory obudowy ustaw takze na stale mozliwie niskie obroty ze skokiem na stala wyzsza predkosc od temperatury CPU, ponizej ktorej nie schodzisz w grach (40-50C). W przypadku wentylatorow twojej obudowy czy po dolozeniu jednego na front wieksze przelozenie na temperatury bedzie miec predkosc wyciagajacego. Jednak jesli bedziesz wiecej powietrza wyciagal niz wciagal, komp bedzie sie bardziej kurzyc.

Te szczeliny w PB500 sa zrobione dobrze. Do tego Pure Wingsy to mocne wentylatory, a takie po prostu maja sile zasysac powietrze przez wloty na bokach. Wloty PB500 to nie wg bq! wyciszajace, ale tez restrykcyjne wloty w Silent Base 601/801. bq! zwyklo strasznie majstrowac przy wyciszaniu powietrza wciaganego do obudowy i tworzylo takie potworki wlasnie do Pure Base 500. Teraz np. po cichu wymiksowali sie z nich w Silent Base 802, czego nie powie Ci nikt w zadnej recenzji, ale ja Ci mowie ze tak jest ? Sama idea jest sluszna, bo chodzi o to by lamac tor powietrza przy wciaganiu do obudowy, no ale trzeba to dobrze zrobic. Mam cos takiego w Define 7: obszerne wloty powietrza po bokach kieruja powietrze do gory, ale zeby poleciec do wentylatorow konstrukcja filtra wymusza by owe spadlo i znowu wznioslo sie do gory. Cala konstrukcja robi wieksza robote niz grubasne drzwiczki z mata bitumiczna. Zdjecie jej doklada zdecydowanie wiecej halasu niz otwarcie drzwiczek, ktore nie doklada go prawie w ogole. Jednak to jest wlasnie ulepszanie jednej skrzynki przez dziesiec lat - dwa razy tyle, ile bq! produkuje obudowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja pozwolę sobie wrócić do pierwotnego wątku, ale ten poboczny też z zainteresowaniem obserwuję. Coś czuję, że za kilka tygodni będę tu przychodził z podobnymi problemami ?

Prawie "mamy" to. Przyjmujemy założenie, że PC jest składany z potencjalnym przyszłym OC z tyłu głowy.

Grafika: jw., jest RTX 3080 od MSI.
Procesor: i7 10700k (pomyślę nad "F", ale oszczędność nieduża, a integra przyda się, gdyby np. trzeba było zwrócić grafikę z piszczącymi cewkami (@vegeciak ;)).
Płyta główna: Tu pierwsze pytanie o poradę, która z trzech bramek ma najwięcej sensu. Najczęściej w polecanych pojawia się MSI MAG Z490 Tomahawk (800-850 PLN). Polecany jest też Asus ROG Strix Z490 (brałbym wersję z wi-fi, czyli jeśli dobrze widzę: -E, któa kosztuje 1350-1400 PLN). Warto dopłacać? Gdzieś po środku (cenowo) plasuje się, również polecany, Gigabyte Z490 AORUS ELITE (1050-1100 PLN). Budżet jest na wszystkie 3, ale jeśli nie ma added value for money, to chętnie wydam różnicę na coś innego :).
Dysk: ADATA 2TB M.2 PCIe NVMe XPG SX8200 Pro
Pamięć: Tu drugie pytanie o poradę, tym razem dwie bramki. Patriot Viper Steel, DDR4, 16 GB, 4400MHz, CL19 (PVS416G440C9K) (ok 600 PLN) vs G.Skill Ripjaws V, DDR4, 16 GB, 4400MHz, CL16 (ok. 1050 PLN). Odczuję tą różnicę?
Zasilacz: Corsair RM850x
Chłodzenie: Noctua NH-D15 chromax (tylko nie jestem pewien, czy pamięci (Ripjawsy / Patroty) się zmieszczą. Do którego wymiaru chłodzenia porównać ich wysokość?)
Obudowa: Tu mamy problem. Bardzo chciałbym zostać przy Define 7, ale z tego, co mówi @Michał22, pod OC może to nie wystarczyć. Design Meshify 2 w ogóle mi nie leży. Jakaś alternatywa w stylistyce bliższej Define 7?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@G(r)eek

Jesli nie masz jakiejs sprawnej, dodatkowej grafiki - tylko procek z integra. Sam widzisz, ze ta niewielka w skali calego zestawu oszczednosc moze sie bardzo niefajnie zemscic. Osobiscie budajac config twojego rzedu postawilbym na platforme AMD, ale tylko dla dzialajacego z obecnymi prockami PCIe 4.0, ktore byc moze przyda sie w czasie uzytkowania tego kompa. Niestety sa kijowo wycenione, a rozpatrywalbym jedynie 5800X i 5900X z racji po prostu przyszlosciowej ilosci rdzeni i watkow, ktorych 5600X przypuszczam, ze za dwa, trzy lata braknie.

Pamieci dobierze sie po wyborze platformy, ale doplacalbym do taktowania czy opoznien w absolutnie ostatniej kolejnosci doplacania do jakiegokolwiek komponentu.

Masz rysunek techniczny na oficjalnej stronie NH-D15. Wybierasz pamieci, wpisujesz w google ,, Nazwa modelu height" i patrzysz na rysunek D15, by zobaczyc, czy wleza pod prawy wentylator, a jesli nie - ile trzeba bedzie ow podniesc. Pozniej doliczasz to ile wentylator podniosles do wysokosci coolera i sprawdzasz z tolerancja obudowy. Ogolem D15 jest coolerem malo kiedy uzasadnionym, wiec znow pierw wybralbym procesor, pozniej okreslilbym sie, czy warto go krecic (testy) i dopiero wtedy zdecydowal, czy wybor padnie na Fume czy Noctue. W przypadku niekreconego procesora Noctua zaoferuja ta sama wydajnosc co Fuma przy tym samym poziomie glosnosci lub bedzie mogla urwac doslownie pare nieistotnych stopni w zamian za bardzo istotny wzrost glosnosci i bycie juz coolerem po prostu glosnym.

A wez sobie ta Define 7. Szykuje sie goracy zestaw, podejrzewam ze OC moze nie ogarnac temperaturowo w bazowej wersji, ale tu wychodzi wielka zaleta w postaci modularnosci tej skrzynki. Zawsze mozesz otworzyc drzwiczki, kiedy potrzebujesz wiecej wentylacji, zawsze mozesz zainstalowac alternatywny wentylowany top czy nawet zamontowac pod nim jakis wentylator. Oczywiscie nie bedzie to wtedy obudowa tak cicha jak w zamknietej wersji, ale bedzie jak jest i nie bedzie innego wyjscia w jakiejkolwiek obudowie. Razem z Meshify 2 to imo obecnie w ogolnym rozrachunku najlepsze skrzynki, a mozna po prostu troche gorzej. Nie polecam mieszac estetyki do wyboru podzespolow komputerowych. Ja tez jestem esteta, ale sa dziedziny, w ktorych sobie te zapedy odpuszczam i komputery sa jedna z nich. Ogranicz sie do wyboru wersji kolorystycznej ?  Jak chcesz jakies nieznacznie gorsze alternatywy, niech padnie na Silent Base 802 lub Phanteksa P600S  i to by bylo na tyle (sprawdz sobie, czy wszystko wlezie). Ta sama co Define 7, niespotykana, a imo najlepsza ze wszystkich koncepcja obudowy - modularna, wyciszana obudowa, ktora pozwala zbalansowac cisze i przeplyw powietrza do swoich oczekiwan i sprzetu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Michał22

Dzięki, zaraz pomodzę z AMD i na pewno odezwę się do Was:). Rozumiem, że logika stojąca za tą propozycją jest taka, że PCIe 4.0 może przydać się przy kolejnej generacji kart graficznych, które lepiej wykorzystają jego potencjał. Bo z tego, co widzę na benchmarkach, w 30xx róznica pomiędzy PCIe 3.0 a 4.0 jest prawie zerowa, natomiast różnica pomiędzy 3080 na platformie intela vs porównywalna platforma AMD to już niekiedy (przy 1440p) kilkanaście klatek w niektórych produkcjach (oczywiście na koniec dnia, jedna i druga platforma daje zadowalające klatki).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@G(r)eek Dokladnie tak w temacie PCIe 4.0. Cholera wie, kiedy grafiki zaczna robic roznice na PCIe 4.0, cholera wie, czy w twoich (byc moze jakichs przyszlych) zastosowaniach przyda sie predkosc dysku w takim standardzie. Kwestia oczekiwan co do komputera. Jesli zwykles kupowac wypas kompa co trzy lata, wtedy nie zawracaj sobie tym glowy. Jesli chcesz jednak sprobowac troszke uodpornic go na uplyw czasu, wtedy postawilbym na opcje z PCIe 4.0, wtedy doplata do wiekszej ilosci rdzeni i watkow zacznie robic roznice za jakis czas, wtedy warto z miejsca wziac 32 GB ramu. Intel bedzie miec 4.0, ale zagwarantuja to dopiero nadchodzace procesory, na ktorych zakup pewnie sobie poczekasz. Ogolem cale future-proof to niestety spekulacja, za ktora trzeba zaplacic realna kasa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra, wersja AMD:

Grafika: jw., jest RTX 3080 od MSI (Gaming X Trio, co jak się okaże poniżej, nie pozwala mi wziąć 'wymarzonej' obudowy).
Procesor: AMD Ryzen 7 5800x [5900x to już +1.5k, więc chyba daruję sobie]
Płyta główna: Gigabyte B550 Aorus Master
Dysk: ADATA 2TB M.2 PCIe NVMe XPG SX8200 Pro
Pamięć: G.SKILL 16GB (2x8GB) 3600MHz CL16 TridentZ RGB Neo
Zasilacz: Corsair RM850x
Chłodzenie: Scythe Fuma 2 2x120mm
Obudowa: Chyba jednak nie będzie Define 7. Doczytałem, że tam bez demontowania przedniego wiatraka, max długość GPU to 315 mm (chyba, że źle patrzę?). 3080 Gaming Trio ma 323 mm. Pójdę więc w be quiet! Silent Base 802, choć estetycznie mniej do mnie przemawia niż Define 7.

Opinie bardzo mile widziane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@G(r)eek Fajny zestaw ?  Doslownie pare uwag:

Proc: Wszyscy psiocza na 5800X, bo ,,mniej oplacalny" od 5900X. Jesli doplaty jest 1,5K, osobiscie postawilbym na 5800X w przypadku komputera do gier. Jest po prostu gownanie wyceniony, ale coz.

Pamiec: Bedziesz te ramy krecic? Jesli nie, wez Ripjawsy 3600, CL16 i spokoj. Szybkie ramy w rozsadnej cenie. Fajnie wycenione bywaja tez Patrioty Vipery Steel 3600, CL17. Jesli bedziesz ramy krecic, mozesz doplacic do Cruciali Ballistixow czy wlasnie Tridentow.

Define 7 pomiesci grafiki dlugie na 467 mm. 315 to przy Storage Layout (caly przod zaadaptowany pod dyski twarde i faktycznie nimi wypchany). W przypadku Silent Base 802 obawialbym sie o te ich centymetrowe gabki wyciszajace. Materialy wygluszajace maja to do siebie, ze w jakims stopniu podnosza temperatury w obudowie, a takie grubasne gabki wygladaja wrecz zlowrogo. Jak sobie dotkniesz komputera pod obciazeniem, to zobaczysz, ze obudowa grzeje sie np. za procesorem, nad coolerem czy na wysokosci karty graficznej. Zachodzi tzw. pasywny transfer ciepla przez sciany w obudowie, a grubasna gabka budzi moje obawy. Z jakiegos powodu o wiele bardziej doswiadczone w temacie marki jak Fractal, Antec czy Nanoxia takich rozwiazan nie stosuja, a mialy epizody z roznymi materialami - rozne gabki u Fractala czy panele z plastiku u Anteka. Jednak od lat wszyscy robia dokladnie to samo - grube blachy, brak zbednych dziur, standardowe maty bitumiczne. Zobacz sobie to na przykladzie ich obecnych flagowcow jak Antec P101 Silent czy Nanoxia Deep Silence 8 (Pro).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki!

Procesor: dokładnie tą logiką się kieruję. 5800x jest za 2000-2100. 5900x widzę, że po pierwsze jest niezbyt dostępny, a jak się pojawia, to minimum 3500 albo wyżej (4700 ostatnia cena morele, obecnie niedostępny).

Pamięć: No właśnie, Ripjawsy, o których mówisz, mocno w ciągu ostatnich dni podrożały. Były za ok. 500, teraz są za 600-700, więc porównywalnie z Tridentami. Patrioty, o których piszesz, wyglądają już fajniej cenowo (ok. 400), ale opóźnienia sporo większe (CL17-19-19-39).

Define 7: ok, my bad i niepotrzebny stres. Zostaje Define 7 :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak czytam ten temat i nie wiem jaki ma być niby sens dopłaty 500 zł do 5800x względem 10700k. Ględzenie o przyszłościowości, podczas gdy na am4 już nic nowszego i tak nie wyjdzie (na s1200 chociaż rocket lake jeszcze będzie). We wszystkich testach 5800x i 10700k są w zasadzie równe a czy będą jakieś korzyści z pcie 4.0 to nie wiadomo bo nikt tu nie ma szklanej kuli. Jak wydawać 2000 zł na procesor to lepiej i9 10850k, który w każdym zastosowaniu będzie lepszy od 5800x (i także bardziej przyszłościowy jeśli jest to jakimkolwiek argumentem).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@G(r)eek 

Cena procka gowniana, ale faktycznie bywa dostepny.

Az tak bardzo nad tymi ramami bym sie nie zastanawial. Ich szybkosc przyda sie glownie, kiedy procek bedzie slabowac. Tj. np. zechcesz go polaczyc z jakas karta na granicy jego mozliwosci w konkretnej rozdzialce. Opoznienia Patrioty maja slabsze, ale wiesz jaka to roznica wydajnosci? Zawsze mozesz tez manualnie sprobowac je obnizyc. Nie zawracaj sobie tym glowy i kup te w najlepszej cenie do oczekiwan (OC lub nie). No i 32GB, bo ram jeszcze tani, a to sie ma niedlugo zmienic. Chyba ze chcesz dokladac za jakis czas kolejne 16, co raczej wyjdzie Cie koniec koncow drozej.

Ze skrzynka tak sie nie martw o temperatury, bo Define 7 to dobrze wentylowana obudowa nawet w opcji standardowo zamknietej. Istnieja po prostu wentylowane lepiej, ale za cene halasu. Przesrane to bedziesz miec w kazdej obudowie, do ktorej wladujesz rozpatrywany goracy sprzet,  a nie ustawisz wentylatorow obudowy, grafiki czy coolera. Bo to po prostu zawsze trzeba zrobic, a nie liczyc, ze plyta fajnie ustawi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, po kolejnych kilku godzinach riserczu, przeglądaniu benchmarków, testów, recenzji i opinii, a następnie po skonfrontowaniu tego z rzeczywistością, tj. (nie)dostępnością w sklepach, stanęło na poniższym. Zamówione, na pewno zaraportuję po złożeniu (a i pewnie w trakcie będę miał wiele pytań, bo to pierwszy komp składany od kilkunastu lat).

Obudowa Fractal Design Define 7 Black TG Light Tint

Procesor Intel Core i7-10700K Comet Lake 3,8 GHz s.1200 Box

MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI

Pamięć G.Skill Trident Z RGB, DDR4, 32 GB, 3600MHz, CL16 (F4-3600C16D-32GTZRC)

Zasilacz be quiet! Straight Power 11 850W (BN284)

Dysk Adata SSD XPG SX8200 PRO 2TB M.2 NVMe 2280 ASX8200PNP-2TT-C

Chłodzenie procesora Scythe Fuma 2 2x120 mm (SCFM-2000) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest spoko.

Dam Ci dwa tipy z ta obudowa: 

Jesli bedziesz korzystac z litego topu obudowy, zdejmij niepotrzebny wtedy filtr, ktory znajduje sie pod nim - imo jest wtedy jeszcze troszke cichsza.

Do huba na wentylatory podepnij tylko wentylatory obudowy, a hub do zasilacza i plyty glownej. Prawdopodobnie po zlozeniu komputera smigla skrzynki beda Ci szurac na 100% (jak to sie skarza w niektorych recenzjach, ze nie da sie ich kontrolowac). Zaskakujaco ciche wtedy sa, ale nie o to chodzi. Wejdz do biosu, przestaw kontrole/tryb wejscia do ktorego podlaczyles hub z pewnie Auto na PWM, a bedziesz mogl kontrolowac ich predkosc. Przy okazji ustaw sobie wentylatory skrzynki i coolera jak wyzej wytlumaczylem vegeciakowi. Powinienes miec wszystko jasno opisane w instrukcji od plyty glownej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szybki update i od razu 2 pytania. Przyszły brakujące części i wstępnie to wszystko poskladalem. Nie było natomiast juz czasu ani sił na testy, to jutro. Nawet nie zainstalowalem systemu, ale na szybko wszedłem do biosa, zeby zobaczyć czy wszystko mniej więcej działa i czy bios widzi cały hardware. Rzuciły mi sie w oczy dwie rzeczy:

1. Działają wszystkie wiatraki (fuma na cpu + 3 w obudowie), natomiast bios widzi tylko cpu fan. W pozostałych „sys fan” 1-6 wszędzie widzi 0 rpm. Podłączyłem zgodnie z rada @Michał22, tj do huba podpiąłem tylko wiatraki z obudowy. Wiatrak cpu podpiąłem bezpośrednio do płyty przez „cpu fan”. Huba podpiąłem do płyty przez „sys fan 6” i do psu. Jutro będę kombinował dalej.

2. bios pokazuje, ze ramy taktowane są na 2133 mhz mimo ze (chyba) włączyłem profil xmp i na pewno dobrze włożyłem kości. Jutro będzie troubleshooting ale jesli ktoś widzi jakaś oczywista przyczynę, chętnie poczytam.

Dzieki! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@G(r)eek 1. Zgadza sie i tak samo jest u mnie. Jest to spowodowane tym, ze po drodze jest hub. Jesli podpialbys je bezposrednio i pojedynczo do wejsc na plycie glownej, moglbys odczytywac ich predkosc, ale uwazam to za cholernie zbyteczne. Te smigla bezproblemowo lataja na 30% rpm, co jest sensowna predkoscia poza obciazeniem, 100% dalbym przy obciazeniu, bo i tak one sa bardzo ciche, a ogolem 1000 rpm to fajne optimum wydajnosci i kultury pracy.

2. To wlaczyles czy nie wlaczyles ? ? Powinno byc jakies info na samej pierwszej stronie biosu (nie mialem do czynienia z biosem MSI) typu XMP Enabled.

Edited by Michał22

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Michał22

Dzięki, potestuję wiatraki. Będę chciał dzisiaj po postawieniu systemu porobić też jakieś benchmarki, na czym standardowo robi się testy? 

Na pewno odpalę też na koniec jakiegoś Cyberpunka albo inną obciążającą grę, żeby zobaczyć jak to się poci.

Odnośnie XMP, to po prostu kliknąłem w biosie na profil XMP1, ale nic się nie zmieniło (poza kolorem "przycisku"), stąd moje "chyba". Dzisiaj siądę do tego z manualem.

 

@szczablik

Dzięki, być może przetestuję przy kolejnym buildzie, aczkolwiek musialbym zobaczyć, czy jest jakaś mniej szklana wersja :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@G(r)eek Zacznij od wizyty w biosie i odpowiedniego ustawienia smigiel obudowy i coolera - tak jak powiedzialem wyzej. Bez tego masz jak w banku: a) klopoty z temperaturami; b) halasem, c) oba.

W drugiej kolejnosci wjezdzaja programy diagnostyczne, ktore sprawdza prawidlowe dzialanie komponentow. W razie czego lepszy zwrot niz bujanie sie z gwara jak cos tam wyjdzie za jakis czas.

Na koniec mozesz pomeczyc kompa benchmarkami/stress testami, ale generalnie rozbija sie o to, jak to wyglada w bardziej meczacych gierkach czy po prostu twoim realnym zastosowaniu komputera. Puszczanie naraz stress testow GPU i CPU nie ma z tym niczego wspolnego. Taki Cyberek to przyklad gry, ktora cisnie zarowno procka i grafe. Co do konkretnych programow, nie bede polecal, bo nie interesuje sie software'em i sam za tym szukalem jakies poltora roku temu, wiec moglo sie cos lepszego pojawic.

Cala atrakcja Lian Li Dynamic jest wlasnie stylistyka muzealnej gabloty, ktora albo sie jarasz, albo nie bardzo. Fajnej jakosci, znakomita obudowa pod wszystko co zwiazane ze skupieniem na wentylacji czy chlodzeniu ciecza. Jednak Define 7 tez daje opcje bycia mocna w tych tematach, wiec watpie, zebys kiedykolwiek w ogole mial powody inne niz nuda by ta skrzynke zmieniac bez jakiejs kompletnej rewolucji w temacie podzespolow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

8 minut temu, Michał22 napisał:

W drugiej kolejnosci wjezdzaja programy diagnostyczne, ktore sprawdza prawidlowe dzialanie komponentow. W razie czego lepszy zwrot niz bujanie sie z gwara jak cos tam wyjdzie za jakis czas.

Tu przyznam szczerze, jestem zielony, bo jedyne, z czego kiedykolwiek korzystałem (i w sumie nie wiem, czy się kwalifikuje), to hwinfo32. Ale poszukam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

CPU fan ustawiony. do 40 stopni kręci się w okolicach 370 RPM. Od 40 stopni ma ustawione w trybie PWM 13%, od 55 stopni 38%, od 70 stopni 73% i od 85 stopni 100%. Nie mam pojęcia, jak to się przekłada na RPM, ale dowiem się na stress testach.

Wiatraki obudowy mają ustawione stałe niskie do 40 stopni, później 50%, od 55 stopni 70%, od 70 stopni 90% i od 85 stopni 100%.

Obecnie (komp pracuje od godziny, jest w biosie czyli w zasadzie idle) wiatraki praktycznie niesłyszalne, temperatura CPU od 35 do 37 stopni (nie za dużo na idle?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale jak to wylada pod jakims obciazeniem? Dotad nic mu nie pusciles?

Obroty wentylatorow coolera i grafiki pokazuje Ci HWInfo. Zakladka z plyta glowna, ikonka wentylatora podpisana pewnie CPU1, smigla grafiki w zakladce grafiki. Masz obok obecne, minimalne, maksymalne i srednie obroty, wiec wlaczajac np. jakas gierke mozesz latwo sobie zobaczyc przy jakiej temperaturze procka (CPU Package) taki cooler kreci sie z jaka predkoscia i latwo skojarzyc to z krzywa. Na moje wyczucie Fuma nie powinna byc rozpedzana bardziej niz 600, moze 700 rpm przy temperaturze procka 60C. Od tego punktu dalbym po prostu kreche do 100%-85C. Generalnie im nizsza temperatura czesci, tym mniejsza roznice robi ich obdmuchiwanie, wiec nie ma sensu dokladac sobie halasu.

Wiatraki obudowy do zrobienia jak powiedzialem i wzgledem temperatury CPU, bo przy twoim ustawieniu pogorsza temperatury karty graficznej pod obciazeniem. Masz tez cos takiego jak Temperature Inteval czy inaczej nazwane ( czas od zmiany temperatury, po ktorej reaguje wentylator). Daj to w przypadku obudowy i coolera na jakies pare sekund. W razie czego krzywa grafiki tez mozesz ustawic, bo MSI zwyklo robic je dosc leniwe (poswiecajace temperatury dla kultury pracy).

Dziwie sie, ze w ogole cos slyszysz poza obciazeniem. W idle ten komp powinien byc nieslyszalny z odleglosci typu ~50 cm od glowy - czyli bez przykladania do niego ucha. Jednak - jak pisalem - obudowa wyciszana z oknem nie wycisza tak dobrze jak bez, wiec moze to tego kwestia.

EDIT: Normalna temperatura w biosie, ale oczywiscie tez kwestia nastawow wentylatorow CPU.

Edited by Michał22

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


Aktualności

Artykuły



×
×
  • Create New...