Skocz do zawartości
Raidenorius

Czy to GPU i ten CPU to dobra para? Mini test dla waszych - luźna zabawa

Rekomendowane odpowiedzi

Bez czytania dziesiątek testów, ciężko samemu ocenić (chociaż na tym forum raczej z tym proemu nikt nie ma), co powinniśmy wymienić, a przy tym wziąć pod uwagę naszą rozdzielczość.
Dlatego też opiszę tu drobną procedurę testową, przy pomocy której każdy może sprawdzić, który z podzespołów może wymagać wymiany. Zdaje sobie sprawę, że nie jest to idealna procedura, ale użyte narzędzie faktycznie pozwala oszacować, co jest bottleneckiem w naszym sprzęcie.

Czego potrzebujemy:
- Steam i tam pobieramy demo lub pełną wersję, jeżeli mamy, gry Shadow of the Tomb Raider.

Ustawienia wysokie, rozdzielczość Fullhd. Alternatywnie rozdzielczość naszego wyświetlacza i/lub włączony ray tracing (takie ustawienia bardziej dociążą GPU – zwiększą % ograniczenia GPU), ale powiędzą też więcej o naszycch codziennych ustawienaich rozdzielczości. Możemy też włączyć DLSS w ultra jakość/jakość, co nie ma dużego wpływu na wynik (w miejscach procesorowych to CPU nadal powinien być bottlleckiem), ale nieznacznie może dociążyć CPU (zmniejszyć % ograniczenia GPU).
W grze, z poziomu ustawień graficznych, rozpoczynamy test graficzny.

Wynik testu będzie wyglądał jak ten na obrazu po lewej.
Przykład nie pochodzi z mojego PC, lecz z maszynki, w której siedzi R5 3600 @ 3850mhz w teście (2x8gb DDR4 3600mhz, CL 16-19-19-19-58-630) z RTX 3060.

Teraz co nas interesuje:
- % ograniczenia GPU (na obrazku 47%);
- niższy z wykresów - ten z podpisem CPU GPU

Interpretacja wyników.
Test graficzny w SotTR składa się z 3 części:
a) święto w wiosce, która testuje CPU oraz GPU;
b) dżungla, która testuje GPU
c) miasto i targ, które testują CPU.

Jest to świetnie widoczne na poniższym z wykresów (obrazek obok), gdzie pomarańczową linią jest zaznaczone opóźnienie GPU, a zieloną opóźnienie CPU. Gdy pomarańczowa linia (GPU) przebiega nad zieloną (CPU), oznacza to, że mamy wyższe opóźnienie GPU niż CPU = GPU jest ograniczeniem dla klatek.
I odwrotnie - gdy zielona linia (CPU) przebiega nad pomarańczową (GPU), oznacza to, że mamy wyższe opóźnienie CPU niż GPU = CPU jest ograniczeniem dla klatek. Test w SotTR jest zaprojektowany tak, by w idealnej sytuacji, dobraniu podzespołów w 50% obciążać GPU oraz w 50% CPU.

Jak to odczytywać?
Jeżeli parametr „ograniczenie GPU” jest w przedziale:
- 60-100%, oznacza to, że nasze GPU ogranicza mocno klatki, a im bliżej 100%, tym bardziej powinniśmy myśleć o wymianie GPU;
- 40-60%, oznacza to, że CPU oraz GPU są dobrze dobrane, a jeżeli chcemy w coś zmieniać w PC, bo brakuje nam wydajności, to tylko razem;
- 0-40% oznacza to, że nasz CPU ogranicza mocno GPU i powinniśmy tym mocniej myśleć o jego wymianie, im bliżej 0%.

Dla bardziej wnikliwych, im bardziej zbliżone do siebie wnyki z tabelki „średnia/CPU w grze” do „średnia/GPU” oraz „95%/ CPU w grze” do „95%/GPU”, tym lepiej współpracują podzespoły.

ma-ka.thumb.jpg.44e2f9500d27038312e3b1db35b64767.jpg

W podanym przykładzie, Ryzen 5 3600 + RTX 3060, mamy:
- 47% ograniczenia GPU;
- CPU w grze średnia – 153 fps; 95% - 112 fps;
- GPU średnia- 154 fps ; 95% - 126fps.
Mamy więc prawie idealne dopasowanie podzespołów.

Jasne jest, że to jedna gra, na konkretnym silniku, ale sięgając do bazy testów, ten test można spokojnie w 80 lub więcej % przełożyć na dowolną inną grę, a może go wykonać każdy, za darmo, w domu.
Poniżej jeszcze przykład, gdzie CPU mocno góruje nad GPU mocą.

cpu-4200-mhz-ram-3600-manual-timings.thumb.jpg.1e69ef92b970bf3df0c7d4d53124312b.jpg

W podanym przykładzie, Ryzen 5 3600 + GTX 980ti , mamy:
- 99% ograniczenia GPU;
- CPU w grze średnia – 163 fps; 95% - 122 fps;
- GPU średnia- 97 fps ; 95% - 81 fps.
Mamy więc całkowite ograniczenie klatek od strony GPU = karta graficzna do wymiany.

Oraz, ciekawostka, Apple M1 max

M1-max-10-32-32.thumb.png.e5f7de893b8f53e33b9fc68c066f99d8.png

W podanym przykładzie, M1 max, mamy:
- 53% ograniczenia GPU;
- CPU w grze średnia – 116 fps; 95% - 82 fps;
- GPU średnia- 110 fps ; 95% - 83 fps.
Mamy więc prawie idealne dopasowanie podzespołów, co nie powinno dziwić, to w końcu SoC Apple

Zachęcam do publikowania swoich wyników 🙂

PS

wiem, że to tylko jedna gra, jedno API, jeden silnik, ale SotTR jest w testach każdej szanowanej redakcji, a pozycjonowanie CPU i GPU w tych testach bardzo mocno odpowiada wielu innym mainstreamowym grom. Do tego świetnie się skaluje. Dobrze sprawdza wydajność pojedynczego wątku, wielowątkowości, a sam test graficzny wewnątrz gry, jak pisałem, jest genialnie zaprojektowany.

Nie ma opcji, żeby stworzyć test mówiący coś o wszystkich aplikacjach, ale uważam, że to, co może wskazać powyższy test, jest faktycznie wartościową informacją (gdy mowa o współczesnych grach - na gry Paradoxu nie stworzono jeszcze CPU... a może to ich silnik i DX9 :).

ma-ka.jpg

cpu-4200-mhz-ram-3600-manual-timings.jpg

M1-max-10-32-32.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moje ustawienia do gry przy stałych 60fps (minimalny nie może być poniżej 60, by było to możliwe). Starałem siętak to ustawić, by gra wyglądała możliwie najlepiej w stosunku do wymagań (tym samym dziwię się, że Ty ustawiłeś Anizo x4 - przecież to dosyć szybko wraz z oddalaniem degraduje jakość tekstur)

Tutaj moje ustawienia dla 2560x1440:

 

TR - nowe ust detali.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki z odpowiedź. W moich przykladach ustawienia predefiniowane  - wysokie, stąd tak, a nie inaczej. 

U ciebie widać to, co jest dość spodziewane przy i5 12400 i rtx 3050. Do tego 1440p i mamy 100% ograniczenia karty, także nawet mentach mocno procesorowych

Edytowane przez Raidenorius

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W teorii, patrząc na to, że używasz 1440p, to procesor ma dalej ogromny zapas. Widać tę różnice w wykresie milisekund klatek. 

Z drugiej strony, nawet rtx3090 sparowany z i9 12900 i w 1440p (ultra bez RT), dawał 99% ograniczenia. Zaraz wrzucę screeny z yt

RTX 3090 + i9-12900k (ram b-die 4x8gb 3600mhz CL14), usatwienia ultra bez RT w 1440p

1737630233_i912900kbdiertx30901440pultranoray.thumb.png.467ac0809b0b11087d3b401c118b138f.png

źródło: YT FIVE STRZ "Shadow of the Tomb Raider | 6900 XT and 5900X vs 12900K and 3090 | RT On/Off"

Edytowane przez Raidenorius

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...