Raidenorius Opublikowano 31 Października 2022 Zgłoś Opublikowano 31 Października 2022 Bez czytania dziesiątek testów, ciężko samemu ocenić (chociaż na tym forum raczej z tym proemu nikt nie ma), co powinniśmy wymienić, a przy tym wziąć pod uwagę naszą rozdzielczość. Dlatego też opiszę tu drobną procedurę testową, przy pomocy której każdy może sprawdzić, który z podzespołów może wymagać wymiany. Zdaje sobie sprawę, że nie jest to idealna procedura, ale użyte narzędzie faktycznie pozwala oszacować, co jest bottleneckiem w naszym sprzęcie. Czego potrzebujemy: - Steam i tam pobieramy demo lub pełną wersję, jeżeli mamy, gry Shadow of the Tomb Raider. Ustawienia wysokie, rozdzielczość Fullhd. Alternatywnie rozdzielczość naszego wyświetlacza i/lub włączony ray tracing (takie ustawienia bardziej dociążą GPU – zwiększą % ograniczenia GPU), ale powiędzą też więcej o naszycch codziennych ustawienaich rozdzielczości. Możemy też włączyć DLSS w ultra jakość/jakość, co nie ma dużego wpływu na wynik (w miejscach procesorowych to CPU nadal powinien być bottlleckiem), ale nieznacznie może dociążyć CPU (zmniejszyć % ograniczenia GPU). W grze, z poziomu ustawień graficznych, rozpoczynamy test graficzny. Wynik testu będzie wyglądał jak ten na obrazu po lewej. Przykład nie pochodzi z mojego PC, lecz z maszynki, w której siedzi R5 3600 @ 3850mhz w teście (2x8gb DDR4 3600mhz, CL 16-19-19-19-58-630) z RTX 3060. Teraz co nas interesuje: - % ograniczenia GPU (na obrazku 47%); - niższy z wykresów - ten z podpisem CPU GPU Interpretacja wyników. Test graficzny w SotTR składa się z 3 części: a) święto w wiosce, która testuje CPU oraz GPU; b) dżungla, która testuje GPU c) miasto i targ, które testują CPU. Jest to świetnie widoczne na poniższym z wykresów (obrazek obok), gdzie pomarańczową linią jest zaznaczone opóźnienie GPU, a zieloną opóźnienie CPU. Gdy pomarańczowa linia (GPU) przebiega nad zieloną (CPU), oznacza to, że mamy wyższe opóźnienie GPU niż CPU = GPU jest ograniczeniem dla klatek. I odwrotnie - gdy zielona linia (CPU) przebiega nad pomarańczową (GPU), oznacza to, że mamy wyższe opóźnienie CPU niż GPU = CPU jest ograniczeniem dla klatek. Test w SotTR jest zaprojektowany tak, by w idealnej sytuacji, dobraniu podzespołów w 50% obciążać GPU oraz w 50% CPU. Jak to odczytywać? Jeżeli parametr „ograniczenie GPU” jest w przedziale: - 60-100%, oznacza to, że nasze GPU ogranicza mocno klatki, a im bliżej 100%, tym bardziej powinniśmy myśleć o wymianie GPU; - 40-60%, oznacza to, że CPU oraz GPU są dobrze dobrane, a jeżeli chcemy w coś zmieniać w PC, bo brakuje nam wydajności, to tylko razem; - 0-40% oznacza to, że nasz CPU ogranicza mocno GPU i powinniśmy tym mocniej myśleć o jego wymianie, im bliżej 0%. Dla bardziej wnikliwych, im bardziej zbliżone do siebie wnyki z tabelki „średnia/CPU w grze” do „średnia/GPU” oraz „95%/ CPU w grze” do „95%/GPU”, tym lepiej współpracują podzespoły. W podanym przykładzie, Ryzen 5 3600 + RTX 3060, mamy: - 47% ograniczenia GPU; - CPU w grze średnia – 153 fps; 95% - 112 fps; - GPU średnia- 154 fps ; 95% - 126fps. Mamy więc prawie idealne dopasowanie podzespołów. Jasne jest, że to jedna gra, na konkretnym silniku, ale sięgając do bazy testów, ten test można spokojnie w 80 lub więcej % przełożyć na dowolną inną grę, a może go wykonać każdy, za darmo, w domu. Poniżej jeszcze przykład, gdzie CPU mocno góruje nad GPU mocą. W podanym przykładzie, Ryzen 5 3600 + GTX 980ti , mamy: - 99% ograniczenia GPU; - CPU w grze średnia – 163 fps; 95% - 122 fps; - GPU średnia- 97 fps ; 95% - 81 fps. Mamy więc całkowite ograniczenie klatek od strony GPU = karta graficzna do wymiany. Oraz, ciekawostka, Apple M1 max W podanym przykładzie, M1 max, mamy: - 53% ograniczenia GPU; - CPU w grze średnia – 116 fps; 95% - 82 fps; - GPU średnia- 110 fps ; 95% - 83 fps. Mamy więc prawie idealne dopasowanie podzespołów, co nie powinno dziwić, to w końcu SoC Apple Zachęcam do publikowania swoich wyników 🙂 PS wiem, że to tylko jedna gra, jedno API, jeden silnik, ale SotTR jest w testach każdej szanowanej redakcji, a pozycjonowanie CPU i GPU w tych testach bardzo mocno odpowiada wielu innym mainstreamowym grom. Do tego świetnie się skaluje. Dobrze sprawdza wydajność pojedynczego wątku, wielowątkowości, a sam test graficzny wewnątrz gry, jak pisałem, jest genialnie zaprojektowany. Nie ma opcji, żeby stworzyć test mówiący coś o wszystkich aplikacjach, ale uważam, że to, co może wskazać powyższy test, jest faktycznie wartościową informacją (gdy mowa o współczesnych grach - na gry Paradoxu nie stworzono jeszcze CPU... a może to ich silnik i DX9 :). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 1 Listopada 2022 Zgłoś Opublikowano 1 Listopada 2022 Moje ustawienia do gry przy stałych 60fps (minimalny nie może być poniżej 60, by było to możliwe). Starałem siętak to ustawić, by gra wyglądała możliwie najlepiej w stosunku do wymagań (tym samym dziwię się, że Ty ustawiłeś Anizo x4 - przecież to dosyć szybko wraz z oddalaniem degraduje jakość tekstur) Tutaj moje ustawienia dla 2560x1440: Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Raidenorius Opublikowano 1 Listopada 2022 Zgłoś Opublikowano 1 Listopada 2022 (edytowane) Dzięki z odpowiedź. W moich przykladach ustawienia predefiniowane - wysokie, stąd tak, a nie inaczej. U ciebie widać to, co jest dość spodziewane przy i5 12400 i rtx 3050. Do tego 1440p i mamy 100% ograniczenia karty, także nawet mentach mocno procesorowych Edytowane 1 Listopada 2022 przez Raidenorius Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 1 Listopada 2022 Zgłoś Opublikowano 1 Listopada 2022 Tak, oczywiście GPU jest wąskim gardłem. Na tej platformie będę miał jeszcze wielokrotnie szybsze karty. Kiedy CPU będzie wąskim gardłem, to dopiero będę musiał wymieniać platformę (CPU+MOBO+RAM). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Raidenorius Opublikowano 1 Listopada 2022 Zgłoś Opublikowano 1 Listopada 2022 (edytowane) W teorii, patrząc na to, że używasz 1440p, to procesor ma dalej ogromny zapas. Widać tę różnice w wykresie milisekund klatek. Z drugiej strony, nawet rtx3090 sparowany z i9 12900 i w 1440p (ultra bez RT), dawał 99% ograniczenia. Zaraz wrzucę screeny z yt RTX 3090 + i9-12900k (ram b-die 4x8gb 3600mhz CL14), usatwienia ultra bez RT w 1440p źródło: YT FIVE STRZ "Shadow of the Tomb Raider | 6900 XT and 5900X vs 12900K and 3090 | RT On/Off" Edytowane 1 Listopada 2022 przez Raidenorius Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...