Skocz do zawartości
Trzepus

Dioda DRAM na płycie po załadowaniu systemu

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, jakiś czas temu złożyłem komputer.

Płyta: Gigabyte B450 aorus elite V2

Procesor: Ryzen 5 3600
Ram: KINGSTON Fury Beast 2x8GB 3600MHz
Dysk M2: Kingston 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe NV2

Reszta części została przełożona ze starego komputera

 

Zasilacz: Be Quiet 450W
Karta: AMD Radeon RX570 4GB

Problem zaczął występować parę dni po złożeniu. Zazwyczaj dioda zapala się podczas nieaktywności. Wystarczy, że włączę PC, pójdę do toalety, a w międzyczasie zapali się dioda DRAM. Ekran wtedy jest czarny, wiatraki się kręcą, jedyny sposób aby komputer zresetować to wyłączenie go na zasilaczu, reszta nie reaguje. Sytuacja natomiast nie występuje podczas grania, wszystko jest ok. Również przy kolejnym rozruchu sytuacja nie występuje. Dzieje się to zarówno na profilu XMP jak i bez. Z rzeczy, które byłem w stanie zrobić to:

Aktualizacja BIOSU
Test na innych pamięciach RAM, niestety dokładnie ten sam model
Wyjęcie procesora w celu sprawdzenia czy piny nie są powyginane

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

na razie wychodzimy z założenia ze sprzęt jest sprawny. 

zakładam ze kości ramu siedzą w gniazdach A2 B2 , wedle zdjęć zamieszczonych na stronie producenta to będą to DDR4_4 i DDR4_3 czyli patrząc od strony procesora  obsadzone powinny być gniazda, pierwsze i trzecie. 

https://www.gigabyte.pl/products/page/mb/B450-AORUS-Elite-V2-rev-10#kf  

czy w biosie masz opcje "Global C-state Control" masz ustawione na Disabled ? , czyli w skrócie stany oszczędzania energii dla CPU.

oraz "AMD Cool&Quiet function" na Disabled 

czy w systemie masz ustawiony profil zasilania na wysoki ?  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Mr.T... napisał(a):

Witam

na razie wychodzimy z założenia ze sprzęt jest sprawny. 

zakładam ze kości ramu siedzą w gniazdach A2 B2 , wedle zdjęć zamieszczonych na stronie producenta to będą to DDR4_4 i DDR4_3 czyli patrząc od strony procesora  obsadzone powinny być gniazda, pierwsze i trzecie. 

https://www.gigabyte.pl/products/page/mb/B450-AORUS-Elite-V2-rev-10#kf  

czy w biosie masz opcje "Global C-state Control" masz ustawione na Disabled ? , czyli w skrócie stany oszczędzania energii dla CPU.

oraz "AMD Cool&Quiet function" na Disabled 

czy w systemie masz ustawiony profil zasilania na wysoki ?  

Ramy osadzone są aktualnie w DDR4_1 oraz DDR4_2, wcześniej w 3 i 4.

Global C-state jest na auto, zmieniam na disabled.

AMD Cool&Quiet jest na enabled, zmieniam na disabled.

Co do profilu, aktualnie jest ustawiony na zrównoważony. Testowałem na różnych trybach.

Zapomniałem dodać, gdy wyskakuje dioda DRAM bios się resetuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Trzepus napisał:

Zapomniałem dodać, gdy wyskakuje dioda DRAM bios się resetuje

a jaki posiadasz system win 10 czy już win11 ? 

14 minut temu, Trzepus napisał:

Ramy osadzone są aktualnie w DDR4_1 oraz DDR4_2

czyli drugie i czwarte od procesora, ok  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy teraz jest poprawa ?

w systemie można jeszcze zmienić opcje 

opcje zasilania - dodatkowe ustawienia zasilania- zmień ustawienia planu- zmień zawansowane ustawienia zasilania - dysk twardy - rozwinąć + -wyłącz dysk twardy po - ustawienie (minuty)- przestawić na 0 - zastosuj - ok

ale to nie zmienia faktu ze komputer w czasie bezczynności nie powinien się zawieszać, dlatego trzeba ustalić czy powodem jest sprzęt , np. płyta główna i jej ustawienia w biosie , czy sam system, oraz np. dysk twardy

czy sprawdzałeś jaka posiadasz wersje oprogramowania dla dysku  (Firmware) ?

S5Z42109 

można podejrzeć to za pomocą np. Cristal Disk info lub aplikacja os Kingstona 

https://www.instalki.pl/programy/download/Windows/narzedzia_dyskowe/CrystalDiskInfo.html

Kingston SSD Manager x64 v1.5.2.6

https://www.kingston.com/pl/support/technical/ssdmanager

oraz trzeba by się wspomóc innym systemem np. linuxem bootowalnym z pendrajwa  , np. linux Mint- szata graficzna bardzo podobna do Windowsa każdy się odnajdzie

https://www.linuxmint.com/download.php    

Cinnamon Edition - jak się zjedzie na liście to można pobrać z  ICM - University of Warsaw , szybko idzie 

do utworzenia bootowalnego pendrajwa polecam program  -Rufus  

https://rufus.ie/pl/

https://www.instalki.pl/programy/download/Windows/narzedzia_dyskowe/Rufus.html

trzeba tylko zaznaczy -Docelowy system - czy ma być ze wsparciem dla CSM czy bez, w zależności jak ma się w biosie ustawione 

CSM Support - czy jest ustawiony na Disabled czy Enabled 

zanim włączy się "ramka" z wyborem czy ma się włączyć linux , można strzałkami na klawiaturze zjechać na dół i np. włączy dodatkowo test pamięci ram , trzy pełne testy , ale nie uważam ze to ram jest problemem.     

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Mr.T... napisał(a):

czy teraz jest poprawa ?

Ciężko stwierdzić, aktualnie włączyłem PC i problem nie wystąpił, musisz mi dać parę dni, żeby to sprawdzić. Zazwyczaj dzieje się to przy ,,zimnym'' starcie.

 

5 godzin temu, Mr.T... napisał(a):

czy sprawdzałeś jaka posiadasz wersje oprogramowania dla dysku  (Firmware) ?

Oprogramowanie to SBM02103.

 

5 godzin temu, Mr.T... napisał(a):

oraz trzeba by się wspomóc innym systemem np. linuxem bootowalnym z pendrajwa  , np. linux Mint- szata graficzna bardzo podobna do Windowsa każdy się odnajdzie

Mam osobny dysk SSD na SATA, postaram się zainstalować inny system i dam znać czy sytuacja nadal występuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Trzepus napisał:

@Mr.T... Póki co problem nie występuje. Jestem na osobnym dysku na win 11. Opcje które pisałeś żeby wyłączyć w biosie ustawiłem na domyślne. Również na XMP problem nie występuje.

proponował bym zaktualizować oprogramowanie od tego dysku kingstona za pomocą dedykowanej aplikacji 

Kingston SSD Manager x64 v1.5.2.6

https://www.kingston.com/pl/support/technical/ssdmanager

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Mr.T... napisał(a):

proponował bym zaktualizować oprogramowanie od tego dysku kingstona za pomocą dedykowanej aplikacji 

Według aplikacji nie ma żadnych aktualizacji oprogramowania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Trzepus napisał:

Według aplikacji nie ma żadnych aktualizacji oprogramowania.

ok 

17 godzin temu, Trzepus napisał:

Póki co problem nie występuje

i mogło by tak pozostać , jak nie to będziemy temat drążyć dalej. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Mr.T... napisał(a):

i mogło by tak pozostać , jak nie to będziemy temat drążyć dalej. 

Aktualnie wróciłem do kingstona i czekam czy problem się pojawi. Jeżeli tak, spróbuję jeszcze zainstalować na nim świeżego windowsa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Mr.T... Jestem po paru dniach testów i problem nie występuje. Nie instalowałem nowego systemu na kingstonie, zostawiłem wszystko tak jak było. Jak wcześniej wspominałem, że instaluje system na osobnym dysku w celu sprawdzenia, M2 wyciągnałem ze slotu. Po ponownym włożeniu wszystko jest ok. Może jakiś niestyk, czy brud na pinach to powodował. Dziękuję za pomoc. Jakby coś się zmieniło to będę pisał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, radiergummi napisał:

Wyślij procka na RMA bezpośrednio do AMD. W tydzień dostaniesz nowego.

procesor ? , a kto zarządza tym jak on pracuje ?, ja obstawiam raczej płyta główna ma jakieś grymasy  , ale aby to sprawdzić np. empirycznie to trzeba by posiadać na podmianę CPU i płytę główna,  zawsze można się zapytać czy w salonie gdzie się kupowano mogli by sprawdzić nie zależnie procesor i płytę główna.    

 

16 minut temu, Trzepus napisał:

Procek był kupiony w sklepie stacjonarnym dokładnie w komputroniku. Nie będzie z tym problemu ?

to już trzeba by się w danym salonie podpytać.  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Mr.T... napisał(a):

zawsze można się zapytać czy w salonie gdzie się kupowano mogli by sprawdzić nie zależnie procesor i płytę główna.

W tym właśnie problem, że nie zawsze się to dzieje. Może być tak że akurat serwisantowi się to nie wydarzy i uzna że sprzęt jest sprawny :3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Trzepus napisał:

W tym właśnie problem, że nie zawsze się to dzieje. Może być tak że akurat serwisantowi się to nie wydarzy i uzna że sprzęt jest sprawny :3

dlatego w takich przypadkach oddaje się cały zestaw PC wraz z zainstalowanym systemem. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Serwis sprzedawcy nawet jeśli wykryje usterkę to będzie to trwało długo.

W pracy jeden komp z 3700X zupełnie nagle odmówił posłuszeństwa.

Bootloop, czasem po CLR CMOS wchodził do BIOS. Po zapisaniu byle czego znów bootloop.

Stawiałem na płytę główną bo pamięci osobno sprawdziłem na innym zestawie, ale chwilowo żadnej innej płyty na AM4 nie miałem by przetestować.

Gdy w końcu dostałem nowe płyty z przetargu do innych zestawów wyszło na to, że problemem jest procesor (na Gigabyte wcale nie bootował, a na bliźniaczym Asusie co oryginalnie był w zestawie objawy były takie same).

Jako, że cały zestaw był z przetargu na 2 letniej gwarancji ta już upłynęła. Postanowiłem więc zgłosić się do AMD (28.03), ci poprosili o fakturę (byłem w ramach 3 letniego okienka) i zaakceptowali zgłoszenie.

Wystawili kuriera na DHL Express i na następny dzień procek już był w Holandii.

5.04 dojechał nowy procek w BOX. Procek z produkcji 2228PGS.

Wszystko gra.

Wysłane z mojego CPH2399 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, radiergummi napisał:

Serwis sprzedawcy nawet jeśli wykryje usterkę to będzie to trwało długo.

W pracy jeden komp z 3700X zupełnie nagle odmówił posłuszeństwa.

Bootloop, czasem po CLR CMOS wchodził do BIOS. Po zapisaniu byle czego znów bootloop.

Stawiałem na płytę główną bo pamięci osobno sprawdziłem na innym zestawie, ale chwilowo żadnej innej płyty na AM4 nie miałem by przetestować.

Gdy w końcu dostałem nowe płyty z przetargu do innych zestawów wyszło na to, że problemem jest procesor (na Gigabyte wcale nie bootował, a na bliźniaczym Asusie co oryginalnie był w zestawie objawy były takie same).

Jako, że cały zestaw był z przetargu na 2 letniej gwarancji ta już upłynęła. Postanowiłem więc zgłosić się do AMD (28.03), ci poprosili o fakturę (byłem w ramach 3 letniego okienka) i zaakceptowali zgłoszenie.

Wystawili kuriera na DHL Express i na następny dzień procek już był w Holandii.

5.04 dojechał nowy procek w BOX. Procek z produkcji 2228PGS.

Wszystko gra.

Wysłane z mojego CPH2399 przy użyciu Tapatalka
 

no tak ale wysyłać i reklamować CPU który może okazać się sprawny ?, ja bym jednak sprawdził nie zależnie CPU i płytę główna, w salonie/sklepie, i po określeniu co nie działa jak należy podjąć odpowiednie kroki, i jeśli faktycznie problemem jest CPU to skorzystał z Twojego rozwiązania czyli wysyłka RMA. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Trzepus napisał:

Myślę, że najszybszą opcją będzie kupienie jakieś płyty głównej i włożenie tam tego procesora żeby mieć pewność. W razie czego mam 14 dni na zwrot.

jeśli budżet pozwala to np.

Płyta główna MSI MAG B550 TOMAHAWK

lub

Płyta główna Asus ROG STRIX B550-F GAMING

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Trzepus napisał:

Teraz tak się zastanawiam... nie lepszą opcją będzie kupienie takiego samego procesora i włożenie go w aktualny setup ?

a płyta główna jest na 100% sprawna ? 

nie inwestuj pieniędzy, jak nie wiadomo co jest sprawne, i nie wiadomo co powoduje problem, jak serwisant jest ogarnięty i ma klamoty na podmianę, to szybko ustali co jest do wymiany.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, włożyłem inny procesor (taki sam model) do płyty i było nadal to samo. Postanowiłem wysłać płytę na reklamację, która została przyjęta. Opisałem dokładnie jak sytuacja wygląda i kiedy to się dzieje. Po miesiącu płyta wróciła. Została w niej wymieniona część o nazwie ,,MCUI'' lub ,,MCU1'' (ciężko się rozczytać dlatego podaję dwie opcje). Dzisiaj komputer złożyłem i nadal to samo 🤷‍♂️

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...