mpieck Opublikowano 14 Marca Zgłoś Opublikowano 14 Marca Cześć, Nowy zasilacz jak w temacie w nowym kompie (7950X + 4090), po kilku godzinach odłączonego zasilania, przy włączaniu zasilania listwy (nie zasilacza) wywala bezpiecznik linii. Po załączeniu bezpiecznika i ponownym włączeniu listwy komputera jest ok. Najpierw działo się tak za każdym razem gdy do listwy podpięty był również stary komp i parę mniejszych urządzeń, po odłączeniu starego PC przez 1 tydzień było ok, teraz znowu wywalił. Czy to obecnie "norma" w be quiet! i trzeba się z tego produktu ewakuować? Jak za taką kasę to lekka porażka. Czytałem na forach klika miesięcy temu że były problemy z serią premium dark power... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
falcoon84 Opublikowano 14 Marca Zgłoś Opublikowano 14 Marca Twój problem ma swoją nazwę: Prąd rozruchu (Max Inrush Current) Po włączeniu zasilacza pojawia się duży impuls prądowy, który może osiągać duże wartości w zależności od mocy zasilacza, rzędu kilkudziesięciu amperów, trwające do 1 okresu, czyli przy częstotliwości 50 Hz AC do 20 ms. Zjawisko to powodowane jest ładowaniem kondensatorów wejściowych. 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mpieck Opublikowano 14 Marca Zgłoś Opublikowano 14 Marca Domyślam się, że może mieć to związek z ładowaniem kondensatorów, ale mam w domu pompę 1300W, która też ma potężny kondensator startera i prąd rozruchowy będący krotnością mocy znamionowej i korków nie wywala. Jak użytkownicy konkretnych modeli tego producenta >1000W zgłaszają, że wywala im korki po podpięciu zasilania, to znaczy, że te zasilacze mają wadę projektową. Nie można oczywiście wykluczyć, że zasilacz jest zwyczajnie wadliwy i coś tam powoduje zwarcie. Producent nie zamieścił w instrukcji ostrzeżenia, że zasilacz musi być 24/7 podpięty do sieci, bo w innym przypadku standardowe bezpieczniki 16A, jakie każdy ma w swoim domu w skrzynce będą wywalane przy podłączeniu zasilacza do gniazdka. Zasilacze 1500W byłby w takim przypadku nieużywalne, bo trzeba byłoby je podpinać bezpośrednio pod bezpiecznik główny domu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
falcoon84 Opublikowano 14 Marca Zgłoś Opublikowano 14 Marca Zgoda tylko kondensator rozruchowy pompy ma pojemność kilku/kilkunastu uF (miko faradów) i jest jeden a w zasilaczu jest jeden albo kilka na wejściu o dużo większej pojemności (często są to setki uF) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gfiszel8 Opublikowano 25 Marca Zgłoś Opublikowano 25 Marca Dzień dobry. Ja na zasilaczu Fractal Design 850W 80 Plus Platinum miałem podobny problem. Początkowo myślałem , że prąd rozruchowy zasilacza po podpięciu listwy , jest zbyt duży i dlatego wywala w centralce bezpiecznik. Po skontaktowaniu się z elektrykiem dowiedziałem się , że taki zasilacz nie wywali mi bezpiecznika. Problem rozwiązałem kupieniem nowego zasilacza EVGA 850W 80 Plus Gold, a stary zasilacz poszedł do utylizacji. Najprawdopodobniej był wadliwy. Dziękuję. Pozdrawiam. Grzegorz. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gerg7 Opublikowano 25 Marca Zgłoś Opublikowano 25 Marca A może wystarczałoby zmienić zabezpieczenie na "zwłoczne" ... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mpieck Opublikowano 25 Marca Zgłoś Opublikowano 25 Marca (edytowane) Problem rozwiązałem ... kupując w miejsce tego bequite'a MSI MPG A1000G i na razie bezpieczników nie wywala, mimo że z testów wynika, że ten MSI może mieć większy prąd rozruchowy niż ten bequite. W kwestii zabezpieczenia na zwłoczne, można kombinować z limiterami prądu rozruchowego, koszt kilkaset złoty, nie sprawdzałem, może działa, albo zmienić bezpiecznik z typu B na C, ale to niebezpieczne, bo instalacja może nie być do tego przystosowana i przy przepięciu może się coś spalić. Szkoda zachodu, lepiej zmienić zasilacz na działający. Edytowane 26 Marca przez mpieck Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
falcoon84 Opublikowano 25 Marca Zgłoś Opublikowano 25 Marca 2 godziny temu, mpieck napisał: albo zmienić bezpiecznik z typu C na B raczej odwrotnie, typ C to zwłoczny (prąd wyzwolenia x10) a B "standardowy" (prąd wyzwolenia x5) 2 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bonusso3 Opublikowano 25 Marca Zgłoś Opublikowano 25 Marca Fajne rozwiązania podajecie 😉 A gwarancja ? Przecież te BQ mają 10 lat gwarancji. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mpieck Opublikowano 26 Marca Zgłoś Opublikowano 26 Marca (edytowane) A jak ja mam to reklamować, jak wywala mi korki raz na 7 albo 10 włączeń zasilania przy danej konfiguracji innych urządzeń podłączonych do linii? Podłączą w serwisie jako jedyne urządzenie pod bezpiecznik, włączą 3 razy i stwierdzą że działa i odpiszą, że mam sobie poprawić nową instalację w domu bo jest źle zrobiona. Z takim zasilaczem człowiek jest niestety w plecy. Jak mam wysłać zasilacz do serwisu, to muszę mieć zamiennik na parę tygodni czekania. BQ zapewnia zamiennik na czas naprawy? Muszę i tak mieć drugi zasilacz. Te 10 lat gwarancji jest używalne tylko jak zasilacz padnie na amen. Edytowane 26 Marca przez mpieck Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elektryk40 Opublikowano wczoraj o 01:24 Zgłoś Opublikowano wczoraj o 01:24 (edytowane) Witam, Wystarczy zmienić bezpiecznik na większy, bo niektóre zasilacze mają potężny prąd rozruchowy i wywala bezpiecznik przy włączaniu listwy zasilającej do której podłączony jest komputer. Warto też zadbać o listwę anty-przepięciową z odpowiednią grubością przewodów, bo cienkie się bardziej grzeją. Im więcej rzeczy jest podpiętych do listwy oprócz komputera, tym są większe szanse, że wywali częściej słaby bezpiecznik. Edytowane wczoraj o 01:50 przez Elektryk40 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elektryk40 Opublikowano wczoraj o 01:25 Zgłoś Opublikowano wczoraj o 01:25 (edytowane) Edit: dubel do usunięcia Edytowane wczoraj o 01:44 przez Gość40 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano wczoraj o 09:09 Zgłoś Opublikowano wczoraj o 09:09 7 godzin temu, Elektryk40 napisał(a): Wystarczy zmienić bezpiecznik na większy, Czyli jeśli masz kable w ścianie wytrzymujące max 16A, to radzisz dać bezpiecznik np. 20A + ? 🤣 Oj "Elektryk". Ja zdecydowanie odradzam takie praktyki. Jeśli zasilacz ma wielki prąd "startowy" to należy rozwiazać ten problem (przez np. wymianę na inny model z niższym "prądem startowym"). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elektryk40 Opublikowano 23 godziny temu Zgłoś Opublikowano 23 godziny temu Godzinę temu, Kyle napisał(a): Czyli jeśli masz kable w ścianie wytrzymujące max 16A, to radzisz dać bezpiecznik np. 20A + ? 🤣 Oj "Elektryk". Ja zdecydowanie odradzam takie praktyki. Jeśli zasilacz ma wielki prąd "startowy" to należy rozwiazać ten problem (przez np. wymianę na inny model z niższym "prądem startowym"). Słuszna uwaga, nie napisałem wszystkiego i ktoś może nie zrozumieć, że nie tylko przedłużacz ma być gruby, ale też instalacja w ścianie musi być odpowiednia. Tak, zmienić bezpiecznik, bo ten prąd rozruchowy jest pobierany przez chwilę i nie nagrzeje kabli do tego stopnia, żeby się stopiły. Musiał byś coś bardzo prądożernego na kilka godzin podłączyć, żeby Ci stopiło kable. Zagrożenie jest wtedy, kiedy ktoś wsadzi za mocny bezpiecznik i przez długi czas pobiera za duży prąd a nie chwilowy rozruch przez sekundę. U siebie zmieniłem z 10a na 16a mając w swoje lepiance szmelc instalację 1,5mm2 aluminium z czasów prl, bo zasilacz bequiet 550w wywalał mi bezpiecznik za każdym razem jak włączyłem listwę. Jak odłączyłem od listwy tv, drukarkę itp, to 10a bezpiecznik wywalał powiedzmy co piąte włączenie komputera. Po wymianie bezpiecznika problem zniknął. Mogłem dać zasilacz o mniejszej mocy, bo to też jest rozwiązanie. Warto zadbać o miedziane przewody w ścianie co najmniej 2,5mm2 w dobrej izolacji z uziemieniem. Cieńsze 1,5mm2 mogą się bardziej nagrzewać. Im większa moc danego modelu zasilacza, tym większy będzie prąd rozruchowy, dlatego nie warto się pchać w zasilacze o dużej mocy, tylko jak najmniejszej mocy, która wystarczy do danego sprzętu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 23 godziny temu Zgłoś Opublikowano 23 godziny temu 21 minut temu, Elektryk40 napisał(a): Tak, zmienić bezpiecznik, bo ten prąd rozruchowy jest pobierany przez chwilę i nie nagrzeje kabli do tego stopnia, żeby się stopiły. ... ale jak podłączysz jakąś farelkę większej mocy + jeszcze coś, to już przekroczysz. Także trzeba przewidywać takie scenariusze, a nie zakładać, ze do instalacji będzie podpinany zawsze tylko i wyłącznie zasilacz od tego PC. 23 minuty temu, Elektryk40 napisał(a): Warto zadbać o miedziane przewody w ścianie co najmniej 2,5mm2 w dobrej izolacji z uziemieniem. Tutaj pełna zgoda. Niektórzy "specjaliści" i "zawodowi elektrycy" wciskają 1,5mm "bo wystarczy". Takiemu trzeba grzecznie powiedzieć, żeby spadał na drzewo z takimi pomysłami i należy minimum WYMAGAĆ 2,5mm kw. Lepiej byłoby nawet 4mm, ale tutaj mogą zaczynać się pierwsze problemy natury mechanicznej z układaniem kabla. Nie mniej jednak w jakichś newralgicznych miejscach to bym nawet te 4mm wsadził. Przy 6mm to już serio będą problemy, bo niektóre złączki mają ograniczenie na max 4mm przewód 🤣 - także uwaga, aby nie przedobrzyć z grubością. 2,5mm to taki rozsądny przekrój, który bym ładował wszędzie (dopiero w jakichś szczególnych miejscach rozważyłbym coś grubszego). No i oczywiście miedź ... czysta miedź. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elektryk40 Opublikowano 23 godziny temu Zgłoś Opublikowano 23 godziny temu (edytowane) 58 minut temu, Kyle napisał(a): ... ale jak podłączysz jakąś farelkę większej mocy + jeszcze coś, to już przekroczysz. Także trzeba przewidywać takie scenariusze, a nie zakładać, ze do instalacji będzie podpinany zawsze tylko i wyłącznie zasilacz od tego PC. Kolejna słuszna uwaga. Mam osobny obwód na pokój, osobny grubszy 2,5mm2 miedź na pralkę i dojście na głównym bezpieczniku 4mm2. Warto sprawdzić które gniazdka do jakiego bezpiecznika obwodu należą. Wystarczy wyłączyć bezpiecznik i sprawdzić w których gniazdkach nie ma prądu. Jeśli zmienisz bezpiecznik na mocniejszy i będziesz pobierał przez długi czas za duży prąd na słabej jakości instalacji elektrycznej 1,5mm2, to można przegrzać kable, lub nawet zapalić gniazdka, izolację i spowodować pożar.🔥 Nie można przekraczać amperów tego starego bezpiecznika przez długi czas, który był wcześniej przeznaczony do danej instalacji. Wat÷volt=amper, czyli pralka pobiera 2300w÷230v=10a Pralka pobiera jakieś 10a prądu. Jeśli na tym samym obwodzie dołożymy jeszcze farelkę 1200w, komputer itp, to już będzie stały pobór mocy 3600w, czyli około 16amper. Jak przewody w ścianie będą cieńsze niż 2,5mm miedziane, to nagrzejemy je i zużyjemy dużo więcej prądu, oraz stworzymy zagrożenie pożarowe. Pralka inne prądożerne urządzenia powinny być na osobnym obwodzie 2,5mm, albo nie należy ich włączać razem z komputerem, chociaż wątpię żeby komputer aż tyle pobierał, że stopi izolację, no chyba że to jakaś koparka kryptowalut, albo kombajn z mega wydanymi podzespołami, który dużo pobiera. Edytowane 22 godziny temu przez Elektryk40 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kyle Opublikowano 22 godziny temu Zgłoś Opublikowano 22 godziny temu 26 minut temu, Elektryk40 napisał(a): Dojście na głównym bezpieczniku mam 3,5mm2. Fajny przekrój (nie za duży do złączek 4mm, a większy niż 2,5mm). Czy możesz podać co to za przewód/firma? 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elektryk40 Opublikowano 22 godziny temu Zgłoś Opublikowano 22 godziny temu (edytowane) 13 minut temu, Kyle napisał(a): Fajny przekrój (nie za duży do złączek 4mm, a większy niż 2,5mm). Czy możesz podać co to za przewód/firma? Pomyliłem się, zaraz edytuję poprawie. Widzę, że znasz się na rzeczy, bo faktycznie mam 4mm dojście na wyłączniku głównym 40a. Niektóre 4 żyłowe mają przekrój 3,5mm2. 2-3 żyłowe są 2,5mm, 4mm, 6mm, nie ma 3,5. Edytowane 22 godziny temu przez Elektryk40 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysiak_PL_GDA Opublikowano 21 godzin temu Zgłoś Opublikowano 21 godzin temu Swoją drogą to jest przykład ładowania różnicowo prądowych gdzie popadnie 🙂 oraz bez patrzenia na ich oznaczenie i do czego zostały stworzone. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elektryk40 Opublikowano 18 godzin temu Zgłoś Opublikowano 18 godzin temu (edytowane) 3 godziny temu, Krzysiak_PL_GDA napisał(a): Swoją drogą to jest przykład ładowania różnicowo prądowych gdzie popadnie 🙂 oraz bez patrzenia na ich oznaczenie i do czego zostały stworzone. No niestety tak, bo nie ma innej opcji na ogromny prąd rozruchowy niektórych zasilaczy. Nie jest to do końca zgodne ze sztuką, bo jak ktoś na dłużej więcej mocy podłączy do za słabej instalacji, to może się sfajczyć. Sam prąd rozruchowy płynie tylko przez chwilę, to się raczej nic nie stanie. Prawidłowo powinno się wymienić całą instalację na grubszą, jeśli jest za cienka do danego amperażu wyłącznika i dopiero wtedy go zmienić. Drugą opcją jest kupno zasilacza o mniejszej mocy, lub modelu z mniejszym prądem rozruchowym. Warto przed zakupem poprzeglądać testy. Edytowane 18 godzin temu przez Elektryk40 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mr.T... Opublikowano 16 godzin temu Zgłoś Opublikowano 16 godzin temu Witam tak czytam i czytam i nie rozumiem w czym jest problem ? , przecież PC dzięki zasilaczowi jest cichy , czyli zgodnie z nazwa, be quiet https://www.youtube.com/watch?v=8VJERQ-r3ro&t=220s Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mpieck Opublikowano 41 minut temu Zgłoś Opublikowano 41 minut temu (edytowane) 18 godzin temu, Elektryk40 napisał(a): Warto przed zakupem poprzeglądać testy. W dniu 21.12.2024 o 10:09, Kyle napisał(a): Czyli jeśli masz kable w ścianie wytrzymujące max 16A, to radzisz dać bezpiecznik np. 20A + ? 🤣 Oj "Elektryk". Ja zdecydowanie odradzam takie praktyki. Jeśli zasilacz ma wielki prąd "startowy" to należy rozwiazać ten problem (przez np. wymianę na inny model z niższym "prądem startowym"). Już po tej historii z beQueitem i wymianie na MSI (od niemal roku żadnych problemów z korkami, a był tańszy od BQ) przeglądałem testy, niestety znalazłem w zasadzie tylko jedną stronę, na której ktoś w procedurze testowej zawsze sprawdzał prąd rozruchowy, ale nie zawsze na 220V, czasem wyłącznie na 120V (niestety przy 220 są inne wyniki względne niż przy 120, nie należy się sugerować badaniem tylko na 120V!). I okazuje się, że ten MSI miał w teście zarejestrowany wyższy prąd rozruchowy niż ten beQuiet. Druga obserwacja - na różnych stronach, w różnych testach wychodzą różne wyniki. Wygląda na to, że dobranie odpowiedniego zasilacza o mocy >= 1000W pod naszą instalację to jest wróżenie z fusów. W każdym razie, ja zasilacze BQ będę od tej pory omijał z daleka. Edytowane 37 minut temu przez mpieck Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...