Skocz do zawartości
lamparcicho

Przejście z AM4 na AM5

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć 🙂 

Przymierzam się do przejścia z AM4 na AM5. Obecny komp to:

Seasonic 750W Focus Plus 80 Gold

RTX 3090

5800X chłodzony Mugenem 5 rev. B

32GB RAM DDR4 na B-Die od Samsunga w 4 kościach (3600Mhz-16-16-16-32 plus zoptymalizowana reszta) To wszystko plus kilka dysków jest podłączone do Asrocka X370 Fatality Prof. Gaming i zamknięte w obudowie SPC Armis AR7 RGB.

Gram w 1440p i takie jest założenie na dalszą przyszłość. Wolę więcej klatek przy monitorze 170Hz niż pakowanie się w 4K. Planuję również wymienić GPU na minimum używkę 4080S albo nówkę 5070Ti ale z wiadomych przyczyn oraz względów nie zrobię tego teraz, nie lubię przepłacać itd. W związku z tym postanowiłem zmodernizować coś innego w najbliższych tygodniach i tym samym miałbym prośbę aby ktoś zorientowany w temacie na bieżąco zaproponował mi sprawdzone, dobre i co najważniejsze na maxa kompatybilne ze sobą 4 podzespoły: płytę główną, RAM w opcji 2x16GB, procka oraz jakiś dysk Gen4 Nvme 2TB. Chciałbym się zamknąć w 4 tys. zł. Nie interesuje mnie opcja typowo budżetowa jeśli chodzi o mobasa. Przyzwyczaiłem się do pewnych udogodnień typu przycisk Clear Cmos na tyle obudowy i nie chciałbym z tego zrezygnować 😉 

Z góry dziękuję i pozdrawiam! 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.02.2025 o 15:37, lamparcicho napisał(a):

Chciałbym się zamknąć w 4 tys. zł.

2345zł za procka (9800x3d)
385zł za ram Patriota 6000MT/s cl30

Zostaje 1270zł za płytę i dysk.

Średnia półka:

Lexar NM710 lub WD Blue  ~470zł

Lub wolniejszy lexar 620 ~435zł

Ciężko będzie do tego dobrać highendową płytę, bo się nie zmieścisz w budżecie. 

Propozycje są dwie. Full ATX: Asrock PRO RS za 805zł.
mATX: B850m steel legend. Obecnie 860zł. Jak chcesz lepszy kodek i wifi 7, to jest najlepszy wybór. 

Przycisk do cmosa to płyta za 1200zł Asus ROG STRIX B850-A GAMING WIFI.
Możesz też kupić sobie taki do wyprowadzenia z budy na ali za jakieś max 30zł.

Ewentualnie możesz kupić gorszy procek 9700x. U nas za jakieś 1480zł. U Chińczyka za mniej niż 1200zł.

 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.02.2025 o 15:37, lamparcicho napisał(a):

Cześć 🙂 

Przymierzam się do przejścia z AM4 na AM5. Obecny komp to:

Seasonic 750W Focus Plus 80 Gold

RTX 3090

5800X chłodzony Mugenem 5 rev. B

32GB RAM DDR4 na B-Die od Samsunga w 4 kościach (3600Mhz-16-16-16-32 plus zoptymalizowana reszta) To wszystko plus kilka dysków jest podłączone do Asrocka X370 Fatality Prof. Gaming i zamknięte w obudowie SPC Armis AR7 RGB.

Gram w 1440p i takie jest założenie na dalszą przyszłość. Wolę więcej klatek przy monitorze 170Hz niż pakowanie się w 4K. Planuję również wymienić GPU na minimum używkę 4080S albo nówkę 5070Ti ale z wiadomych przyczyn oraz względów nie zrobię tego teraz, nie lubię przepłacać itd. W związku z tym postanowiłem zmodernizować coś innego w najbliższych tygodniach i tym samym miałbym prośbę aby ktoś zorientowany w temacie na bieżąco zaproponował mi sprawdzone, dobre i co najważniejsze na maxa kompatybilne ze sobą 4 podzespoły: płytę główną, RAM w opcji 2x16GB, procka oraz jakiś dysk Gen4 Nvme 2TB. Chciałbym się zamknąć w 4 tys. zł. Nie interesuje mnie opcja typowo budżetowa jeśli chodzi o mobasa. Przyzwyczaiłem się do pewnych udogodnień typu przycisk Clear Cmos na tyle obudowy i nie chciałbym z tego zrezygnować 😉 

Z góry dziękuję i pozdrawiam! 

A opłaca się przechodzić już na AM5? 

Może lepiej kup sobie lepszy procek na AM4? i sprawdź co jeszcze zmodernizować, ale pozostając na AM4

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie opłaca się, 5700X3D kosztuje 1000 zł a różnice odczujesz tylko w grach które mają profity z pamięci 3D

Pod 1440p to nawet mógłbyś wybrać Ryzena 7700, 5700X 3D to w większości gier wydajność jak Ryzen 7500F

m4ui3bqbmwavz3wg9oxzd4n4ptrdy48t (1).jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam za wszystkie odpowiedzi i propozycje oraz sugestie. Cały czas się zastanawiam, czy nie kupić jakiejś nazwijmy to "przejściówki" w postaci modelu 7700 właśnie jeśli chodzi o procka tak na przeczekanie i wymienić go dajmy na to w przyszłym roku na coś mocniejszego o ile zajdzie taka potrzeba. Przy okazji ceny prawdopodobnie trochę też spadną. Inwestowanie w starą platformę w mojej opinii nie ma już sensu stąd pomysł na zmianę. Sytuacja na rynku GPU jest jaka jest dlatego 3090tka jeszcze trochę u mnie zostanie. Zobaczymy co przyniesie piątkowa premiera kart od AMD ale wątpię w poprawę sytuacji na tyle znaczącą abym w najbliższych tygodniach dorwał 5070Ti w cenie 4k lub w podobnej kwocie używkę 4080S. Płacenie dzisiaj tyle za nową 4070Ti uważam za bezsens stąd poczekam do wakacji lub nawet do jesieni z wymianą GPU natomiast do Wielkanocy chciałbym przejść na AM5. Obecnie wszystko mi działa więc nie ma pośpiechu. Chcę na spokojnie dobrać podzespoły głównie kierując się współczynnikiem cena/jakość i cena/wydajność oraz swoimi potrzebami. Zmieniam sprzęt rzadziej więc potencjalne AM6 to pewnie dopiero za 3-4 lata minimum w moim przypadku. Obecny komputer był składany w 2019 roku i zdążyłem 3x zmienić procka i tyle samo razy kartę. Do tego dołożyłem pamięci kiedy 16GB przestało być wystarczające. Podobne manewry zamierzam przeprowadzić kolejny raz na nowej konfiguracji. Piszę o tym wszystkim aby pokazać Wam jak najlepiej co jest dla mnie istotne. Kompromisy, owszem ale nie we wszystkim. Czasem warto delikatnie przekroczyć budżet, te 2-3 stówki więcej nie będą stanowiły problemu. A przechodząc do konkretów w dalszej części postaram się wyjaśnić na czym mi zależy i na końcu wstawię mój koszyk. Tym samym proszę o ewentualne korekty 😉 

Zauważyłem, że w końcu cena 7800x3D zaczęła delikatnie spadać, idzie już go wyrwać nowego np. na Allegro za 1840zł z tego co widziałem, może to byłby taki sweet spot dla mnie? Nie ukrywam, że fajnie byłoby poczuć konkretnego boosta po zmianie z 5800X. Inna sprawa, że wspomniany 8-rdzeniowy Zen4 X3D potrafił kosztować jakoś parę miesięcy temu w okolicach 1500zł zgadza się? Tym samym taka dopłata mając taką świadomość trochę "boli" ale z drugiej strony mam blisko 500zł przycięte w stosunku do 9800x3D, który chodzi za 2300. Płytę główną chciałbym jednak trochę mocniejszą, z większą możliwością dołożenia czegoś w przyszłości np. karty muzycznej ze wzmacniaczem słuchawkowym. Żadnym audiofilem nie jestem, po prostu lubię jak zagra głośno, czysto i wyraźnie🙂 Stary Xonar dawał radę i był wystarczający, szkoda że nie można go dalej używać bo o takie coś mi chodzi jeśli myślę o tym wzmaku. Przestrzeń dyskowa też ma dla mnie spore znaczenie, im więcej miejsca na dane tym lepiej dlatego kupowanie dzisiaj dysku 1TB odpada. Stąd powstaje potrzeba większej ilości slotów m2 bez większych cięć na liniach PCIE. Mam 2 starsze dyski Nvme Gen3 o pojemności odpowiednio 2 i 1TB, chciałbym je wykorzystać, swoje kosztowały. A skoro będzie na płycie Gen4 oraz 5 to czemu by sobie nie sprawić czegoś nowszego? Oczywiście zważywszy na koszty dysków Gen5 uważam, że nie jest mi to do niczego potrzebne na obecny czas. Bardziej zastanawia mnie, czy faktycznie dyski SSD z DRAM robią taką różnicę dla użytkownika końcowego w codziennych zastosowaniach? Czy taki VP4300 Lite za 500zł w wersji 2TB nie będzie ok? Kwestia marki jest o tyle istotna ponieważ natrafiłem na informację, że przy KC3000 coś tam mieszają w specyfikacji (konkretów nie pamiętam) no ale można się naciąć. Jeśli chodzi o RAM, nie chciałbym przy tym za dużo grzebać i teoretycznie idealna byłaby pamięć 2x16GB DDR5 z dwoma profilami EXPO: 6400@CL32 oraz 6000@CL30. Oczywiście ta lepsza czyli A-Die jeśli czegoś nie pomyliłem np. jakieś Lexar Ares za 500-550zł. Jednocześnie mnóstwo osób twierdzi, że dla AMD 6000Mhz jest optymalne, zadziała od strzała więc po przepłacać za lepsze i polecają GoodRamy za 400zł. A na koniec płyta główna: starsza ale sprawdzona konstrukcja czy coś nowszego, teoretycznie lepsza jeśli chodzi o potencjalne wsparcie w przyszłości. Obie płyty mają wszystko co dla mnie istotne bez większych kompromisów. Nie ukrywam, że to właśnie z mobasem mam największy problem, nie wiem na co postawić jeśli chodzi o chipset. Tak wygląda mój koszyk w dwóch opcjach:

Zrzut-ekranu-3116.png

lub

Zrzut-ekranu-3118.png

Tak jak wspomniałem, dołożenie 80zł do KC3000 2TB, który najtaniej na Allegro jest do wyrwania obecnie za 600zł lub innego modelu nie będzie problemem. Podobnie dołożenie do czegoś lepszego niż te GoodRamy np. wspomniane Lexar Ares czy polecane w drugim poście kości Kingstona.

Znalazłem przykładowy RAM z dwoma profilami ale nie EXPO tylko XMP (pewnie pod Intela) i właśnie o takie coś mi chodzi, aby na szybko sobie przetestować obie prędkości czyli 6400 oraz 6000. Jednak w tym wypadku cena trochę za duża, pewnie RGB plus marka Kingston robią swoje:

https://proline.pl/pamiec-kingston-fury-renegade-rgb-32gb-2x16gb-ddr5-6400-cl32-kf564c32rsak2-32-p8116898

XMP Profile #1: DDR5-6400 CL32-39-39 @1.4V

XMP Profile #2: DDR5-6000 CL38-38-38 @1.35V

A może ja czegoś nie wiem i większość zestawów 2x16GB 6400 ma dwa profile? 😄 

To chyba na tyle bo sporo się rozpisałem, nawet nie wiem czy komuś się będzie to chciało przeczytać no ale jak to mówią "trafił się wymagający klient", który dodatkowo wie czego chce 😛 

Pozdrawiam!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, lamparcicho napisał(a):

Bardziej zastanawia mnie, czy faktycznie dyski SSD z DRAM robią taką różnicę dla użytkownika końcowego w codziennych zastosowaniach? Czy taki VP4300 Lite za 500zł w wersji 2TB nie będzie ok? Kwestia marki jest o tyle istotna ponieważ natrafiłem na informację, że przy KC3000 coś tam mieszają w specyfikacji (konkretów nie pamiętam) no ale można się naciąć.

Jak do tej pory nie spotkałem KC3000 z kośćmi Kioxii 112l nawet z nowym FW EIFK51.2 więc to jest problem rozdmuchany przez osoby które tych dysków na oczy nie widziały.

Pamięci bierz 6000MHz CL30 i żadne inne, te Kingstony które podałem da jedne z lepszych bo mają dobre subtimingi Expo Profile#0: DDR5-6000 CL30-36-36 @1.4V

Ewentualnie 6000MHz CL28 ale te Lexary mają wysoki radiator https://proline.pl/pamiec-lexar-ares-rgb-black-ddr5-32gb-2x16gb-6000mhz-cl28-ld5u16g60c28br-rgd-p8124114

Proceor Ryzen 7700, później go wymienisz.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wprowadziłem polecane zmiany i tak teraz wygląda koszyk:

Zrzut-ekranu-3123.png

Nie jestem pewien, czy płyta jest optymalnie dobrana w kwocie ~1200zł, może warto rozpatrzyć inne modele jeszcze np. dla kontrastu jakiegoś Asrocka za podobne pieniądze?

Przy okazji zapytam jeszcze o 2 sprawy: potencjalną wymianę starego zasilacza oraz obudowy. O ile z zasilaczem chyba nie ma tragedii i wystarczy w przyszłości dokupić odpowiednią przejściówkę od Seasonica za 50-60zł pod nowe RTX'y to z obecną obudową mam lekki zgrzyt. Otóż przód jest całkowicie zasłonięty, jedynie na dole od spodu buda posiada jakiś wlot na powietrze. W starej SPC Regnum, którą miałem poprzednio, było to lepiej rozwiązane, a tutaj przyznaję trochę skrewiłem przy wyborze i mógłbym naprawić ten błąd a dodatkowo poza nową wtyczką dla GPU zyskałbym też nowe USB-C na front. Także korzystając z okazji, że pojawiły się jakieś oszczędności w zakładanym budżecie mógłbym zmienić sobie te 2 części jeszcze na nowe a do starego peceta wrzucę 1080Ti oraz dołożę poprzedni monitor AOC 32" 1440p@75Hz, dorzucę jakieś dwa mniejsze dyski SSD (Nvme 480GB plus 500GB 2.5") i ktoś to pewnie łyknie lokalnie przez OLX. 

Nie orientowałem się jeszcze nic w temacie jeśli chodzi o te najnowsze zasilacze, od dawna wiem że jest to bardzo ważny element zestawu i od tego powinno się zaczynać tak naprawdę 😉 Wstępnie wpadł mi w oko ASUS TUF Gaming 850W 80 Plus Gold, obecnie można go dostać za 499zł. Jest w standardzie ATX 3.0 a są już zgodne z 3.1, nie mam pojęcia czy to istotne, to takie moje pierwsze spostrzeżenia po przeglądnięciu i porównaniu paru modeli na stronach kilku sklepów. Prosiłbym o jakąś propozycję w okolicach 500zł plus minus. Na tym nie ma co oszczędzać ale wiadomo, 1200W mi niepotrzebne a i tak jeśli wymienię to na mocniejszy niż mam teraz więc jakby nie patrzeć upgrade będzie xD 

Co do nowej obudowy nie mam żadnego pomysłu jeszcze ale od razu mogę napisać co jest dla mnie najmniej ważne - RGB. Na pewno przejrzę parę tematów tutaj i na innych forach ale podobnie jak w sprawie zasilacza proszę o jedną czy dwie propozycje również w okolicach 500zł max.

Podsumowując pozostała kwestia wyboru płyty o czym napisałem wyżej oraz sensowne rozdysponowanie reszty budżetu czyli 1000-1100zł na nowy zasilacz i obudowę. Zmieszczę się wtedy w zakładanej kwocie bo jak wspominałem wcześniej w poprzednim poście, te 200-300zł bez problemu dorzucę 🙂 

Pozdrawiam! 

Edytowane przez lamparcicho

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Grolshek. napisał(a):

Goodramy mają identyczne parametry, na 1,35V i do tego są tańsze.

Nie cytuj posta pod postem, są tańsze i są bardziej problematyczne, o wykonaniu nie wspominając

Jak masz Focusa sprzedstycxnia 201i to w tych był problem z OCP.

Obudowa to lepiej zmienić, zerknij na https://proline.pl/obudowa-do-komputera-be-quiet-shadow-base-800-czarna-bgw60-p8119116

Tu już masz konkret wykonanie i sporo miejsca na AIO czy GPU.

Płyta alternatywnie zobacz https://proline.pl/plyta-glowna-asrock-b850-riptide-wifi-am5-p8124237

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem wczoraj przed zaśnięciem tu na forum kapitalną rozpiskę polecanych zasilaczy, która potwierdziła mój wstępny wybór PSU czyli Asusa TUF Gaming 850W 80+ Gold. "Potwierdziła" w tym sensie, że jest na liście i ma chyba wszystko, czego mi potrzeba 😉 

Także wielkie dzięki @Dikson!

Natomiast co do obudowy moją uwagę jak do tej pory przykuł ten model: Lian Li LANCOOL II Mesh C Performance Black, do dostania za 650zł ale jeszcze się będę rozglądał 🙂 

Widziałem, że jest chyba nowszy z III w nazwie, niewiele droższy. "Dwójka" i tak lekko wykracza poza zakładany budżet na te 2 podzespoły ale jak wspominałem, jestem świadomy że czasem warto dopłacić te 50 czy nawet 100zł więcej.

Dopytam jeszcze o dysk Kingstona KC3000 - czy będę musiał wgrywać nowy firmware do niego? Coś było nie tak z tymi dyskami ale zostało już naprawione właśnie nowym softem, zgadza się? 

Pozdrawiam! 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, lamparcicho napisał(a):

Dopytam jeszcze o dysk Kingstona KC3000 - czy będę musiał wgrywać nowy firmware do niego? Coś było nie tak z tymi dyskami ale zostało już naprawione właśnie nowym softem, zgadza się?

Wgranie firmware do KC3000 trwa chwilkę i robi się w sumie samo. Kingston SSD Managerem. https://www.kingston.com/pl/support/technical/ssdmanager

Edytowane przez Grolshek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...