Skocz do zawartości
daFojtek

rekojmia

Rekomendowane odpowiedzi

Witam sprawa troche nietypowa

 

mam takie pytanko

 

2 dni temu kupilem nowa karte graficzna, no i wczoraj wziolem sie za

skladania kompa, a tu zonk karta nie dziala :(

 

i teraz chcialem sie dowiedziec jak jest z rekojmia? ile dni trwa? chodzi o

to zeby mi karte od reki wymienili.

 

 

 

z gory dzieki za pomoc

 

 

ps. prosze o nie blokowanie tematu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rękojmia trwa przeważnie od 7-14 dni. Powinni ci bez problemów wymienić.

a to dobre :lol: a skąd masz takie informacje? :lol:

 

pojęcie RĘKOJMIA już nie istnieje :!: :!:

 

oficialnie w polskim prawie od stycznia 2003 roku nie ma już pojęcia RĘKOJMIA, Nowe przepisy zamiast rękojmi wprowadzają pojęcie "niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową"

 

a co do Twoich 7-14 dni :lol: :lol: to Rękojmia trwała 12 miesięcy. Klient zwracając wadliwy towar decydował czy chce skorzystać z rękojmi (odpowiedzialności sprzedwacy za towar) czy gwarancji (producenta)

 

z tytułu RĘKOJMI klient miał prawo: (bo już nie ma)

-żądać obniżenia ceny,

 

-odstąpić od umowy, tzn. zwrócić towar i zażądać zwrotu gotówki, chyba że sprzedawca niezwłocznie wymieni towar na wolny od wad bądź wady usunie (tylko w tym wypadku sprzedawca może, pomimo uznania reklamacji, postąpić inaczej niż sobie tego życzymy);

 

-żądać wymiany rzeczy wadliwej na taką samą, wolną od wad, ale tylko w przypadku rzeczy wyprodukowanej seryjnie

 

-żądać naprawy, ale tylko rzeczy wykonanej na indywidualne zamówienie

 

obecnie od 01.01.03r obowiązuje "niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową"

 

Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli:

1) towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową i jednocześnie

2) niezgodność ta istniała w chwili wydania towaru.

 

ale w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

 

I teraz najważniejsze czyli obecne uprawnienia Klienta

-Jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową poprzez naprawę albo wymianę na nowy

 

-Naprawa lub wymiana jest nieodpłatna, a ponadto sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego takich, jak koszty demontażu, dostarczenia, robocizny oraz ponownego zamontowania i uruchomienia

 

-i jeszcze jedno to KLIENT a nie SPRZEDAWCA wybiera czy chce naprawę czy wymianę.

 

I niestety to co jest gorsze (dla kupujących) w nowych przepisach to to że nie możemy od razu żądać zwrotu gotówki. Dopiero jak naprawa, albo wymiana jest nie możliwa, albo sprzedawca przekroczył termin załatwienia sprawy

 

a i jeszcze jedno, większośc sklepów komputerowych łamie obecnie prawo, ponieważ żadko który sklep ma towar na miejscu i klient nie ma możliwości obejrzenia go, sprawdzenia jak działa itd. Zamawia towar a za dwa dni jest do odbioru (bo przyszedł z hurtowni)

Tymczasem obecnie Sprzedawca jest zobowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego, sprawdzenie jakości i kompletności oraz sprawdzenie funkcjonowania.

 

Oczwiście większe prawa mamy w przypadku zakupów przez INTERNET w sklepach internetowych, bo tutaj ma zastosowanie:

Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (Dz. U. nr 22, poz. 271)

 

ustawa ta nie dotyczy: sprzedaży z licytacji, czyli aukcji internetowych

Zgodnie z ustawą:

 

Jeśli rezygnujesz z zakupu, to umowa pomiędzy Tobą a sprzedawcą uznawana jest za niezawartą i jesteś zwolniony ze wszelkich zobowiązań, musisz jednak oddać produkt w stanie niezmienionym (czyli nie możesz go używać przez te 10 dni), ale możesz go wypróbować (czyli przymierzyć, sprawdzić, jak działa). Termin 10-dniowy liczy się od dnia dostarczenia produktu, a w przypadku usługi od dnia zawarcia umowy.

Jeśli na stronie sklepu internetowego nie zostały podane informacje o:

- nazwie i siedzibie sklepu,

- cenie obejmującej także cło i podatki,

- zasadach zapłaty,

- kosztach, terminie i sposobie dostawy,

- prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni,

- miejscu i sposobie składania reklamacji

to termin, w którym możesz zrezygnować z zakupu wynosi trzy miesiące.

 

 

SWOJĄ DROGĄ SZKODA ŻE TAK NIEWIELU KONSUMENTÓW ZNA SWOJE PRAWA i potem takie brednie wypisują.

 

BĄDZICIE ŚWIADOMYMI KONSUMENTAMI

pozdrawiam

Maras

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

8O Dzięki za taki wykład (serio!). Swoją drogo zawsze trafiałem na uczciwych sprzedawców i jeżeli coś psuło mi się w ciągu 1-2 tygodni od daty zakupu, wymieniali od ręki... Ale dobrze wiedzieć jakie mamy prawa gdy na takiego nie trafimy :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ok wiec mam pytanie mam gf4ti 4200 z komputronika - karta jest uszkodzona chce ja reklamowac ale oni napisalei w karcie gwarancyjnej ze ja musze ja dostarczyc do siedziiby wlasnym kosztem - a jest to niezgodne z ustawa - co mam zrobic????

 

no widzisz tak to już jest, prawo sobie zycie sobie i bardzo często warunki gwarancji są nie zgodne z prawem. Inna sprawa że obecnie "gwarancja" nie jest już obowiązkowa - to tylko dobra wola producenta

 

przykładów na to jak wiele umów, gwarancji jest niezgodnych z prawem

 

znajdziesz na stronie federacji konsumentów

 

tam też będzież miał akty prawne którymi się podeprzyj (nie podetrzyj :wink: ) i nie odpuszczaj komputronikowi

 

polecam

www.federacja-konsumentow.org.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Marasek: Gwarancja chyba nigdy nie była obowiązkowa. A przynajmniej nie w ostatnich latach. Gwarancję wystawia producent lub dystrybutor jeśli chce. I tym różni się ona od rękojmi czy obecnie od "niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową", która istnieje zawsze bo jest narzucona przez ustawodawcę. Z tego powodu gdy mamy gwarancję - to te dwa uprawnienia istnieją równolegle i niezależnie od siebie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...