Skocz do zawartości
tawariszcz_gonciarsky

Ankieta: Czym dla Ciebie jest kultura?

Rekomendowane odpowiedzi

bondziorno!

pytanie, jak w temacie - a Wasze odpowiedzi niezbędne są mi do napisania pracy zaliczeniowej na socjologię kultury (konkretnie części dotyczącej potocznego rozumienia pojęcia kultura) - a zatem do dzieła chłopcy i dziewczęta! 8)

przyczyńcie się dla rozwoju nauki! ...może dzięki Wam skończe kiedyś tę szkołę? =P

 

ps. w kwestii formalnej: proszę o zamieszczanie tylko wypowiedzi na temat, nei muszą byc to definicje - mi właśnie zależy na Waszym sposobie rozumienia przedmiotowego pojęcia, a jak ktoś się wstydzi walnąć to na forum, to niech pośle mi na PW, tudzież mejla :)

 

pod wypowiedzią, w miarę możliwości, dopiszcie również (poza pełcią) wiek i wykształcenie (ukończone) - wyłącznie dla celów statystycznych

 

 

eta wsjo - dzięki z góry za pomoc :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

przystosowanie sie do grona osob z ktorymi sie obecnie znajduje i wyczucie ich "dobrego smaku" hehe

 

19, srednie;]

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Służę pomocą

 

Tak krótko:

 

Kultura w moim szerokim rozumieniu to zespół norm, zachowań, zwyczajów, tradycji, religii itp. To coś co ce<span style="color:red;">[ciach!]</span>e i wyodrębnia daną grupę (jednostkę) ludzi z pośród całej populacji.

 

W potocznym wąskim znaczeniu kultura to po prostu dobre zachowanie

 

26l. wyższe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie kultura to szeroko postrzegane dobre zachowanie. Umiejętność zachowania się we właściwy sposób w danej sytuacji itp.

 

17 - rocznik (86) :> , podstawowe :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

kultura dla mnie jest to pewnien zakres norm czy tez zachowan, niekoniecznie spisanych tego jak nalezy sie zachowywac miedzy ludzmi w ramach danej grupy spolecznej czy tez etnicznej

 

23 (rocznik 81) mzczyzna , skonczone srednie (technikum jesli ma to jakies znaczenie)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zespol norm zachowan sztucznie przyjetych przez wiekszosc jako wlasciwe - sprowadza sie to do tego ze chcac zostac "kulturalnym" nie mozna w pelni wyrazic swoich mysli i przekonan

 

82' ,mezczyzna ,srednie techniczne

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

kultura umiejetnosc wlasciwego zachowania w okreslonych sytuacjach przestrzeganie pewnych okreslonych zasad( (n)etykieta)

 

87' podstawowe(gimnazjalne?)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

[gluteus maximus], [gluteus maximus], pisze to co mysle :D

 

84, mezczyzna, srednio srednie :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

oki, dzięki chłopaki za wszelkie wypowiedzi - wierzcie lub nie, ale skorzystam z każdej :)

 

temat z chwilą obecną uważam za zamknięty i jesli ktoś uważa, że zaśmieca tak wybitnie tematyczną grupę jak ośla łączka, to może spokojnie do moderka siakiegoś napisać celem jego zamknięcia - nie obrażę się :wink:

 

niemniej jednak jak dla mnie może sie on równie dobrze rozwijać

 

dobra! dość bredzenia, bo musze się wziąć za pisanie pracy wreszcie a od 16-ej tylko temat napisałem i sobie po sieci buszuję =P

 

howgh!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

ufff finiszd!

 

tak sobie pomyślałem, że może jest tu jakiś masochista, który nie może zasnąć i mam dla niego lekarstwo :lol: część mojej świeżo skończonej pracy powstała w oparciu o Wasze wypowiedzi plus biednych pechowców, których udało mi się dorwać w hipermarkecie :)

 

tak wogóle to pewnie pełno tam powtórzeń i błędów, ale rzygam już kulturą i cywilizacją i poprawiać nie zamierzam (zresztą i tak pewnie baba nie będzie czytała prac całego roku :wink:)

 

a teraz porzućcie wszelką nadzieję wy, którzy to czytacie 3 ... 2 ... 1 ... hir łi goł! :twisted: :twisted: :twisted:

 

 

W potocznym rozumieniu, pojęcie kultura najczęściej rozumiane jest w dwojaki sposób. Osoby stosunkowo młode, tzw. “nowe pokolenie” ludzi wychowanych w realiach systemu demokratycznego i gospodarki wolnorynkowej trakruje kulturę jako pewien zespół norm, zgodnie z którymi jednostka “kulturalna” musi sie zachowywać chcąc być za taką uważana. W podobnym znaczeniu poawiały sie również wypowiedzi, iż kultura to po prostu dobre zachowanie i to czasem nawet w sprzeczności z własnymi przekonaniami, gdyż zachowanie przyjęte jako właściwe (przez ogół) a nie jako takie uznawane (przez jednostkę). Oznacza to, że w kulturze ważniejsze w odczuciu przebadanych osób wydaje się przestrzeganie odgórnie narzuconych zasad i częste ograniczanie własnej osoby, aniżeli realizacja samego siebie w ramach określonej kultury. Reasumując w stanowisku tym termin kultura traci znaczenie dorobku kulturalnego stanowiącego podstawę dalszego rozwoju jednostki na rzecz synonimu nieformalnej kontroli społecznej.

Z kolei wśród osób w “wieku średnim”, niezależnie od wykształcenia dominujące były wypowiedzi definiujące kulturę jako to, co sobą reprezentujemy, sposób w jaki człowiek odnosi się do innego człowieka - “kulturę osobistą”, w głównej mierze zależną od wychowania. Jest to stanowisko będące niejako w opozycji do przedstawionego powyżej. Zgodnie z nim, kultura człowieka, nie wymaga od niego zachowywania się w sprzeczności z własnymi przekonaniami, lecz wskutek wpojenia podstawowych norm w procesie internalizacji stanowi swoistą platformę ułatwiającą ludziom kontakty.

 

 

damn, i'm good 8) ...teraz to już na 100% ktoś ten temat zakmnie :D :D :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Misiek, postaraj się powstrzymać wymioty i mimo wszystko popraw to powtórzenie "w potocznym rozumieniu, pojęcie kultura najczęściej rozumiane", bo aż w oczy szczypie.

"musi sie zachowywać" - jak?

"iż kultura to po prostu dobre zachowanie" - lepiej by było "po prostu zachowanie zgodne z elementarnymi zasadami savoir-vivre'u".

Żebych mioł więcyj czasu, to bym ci jeszcze napisał do tego coś z jajem.

No offence, ja taki mam sposób bycia czy też "kulturem osobistom", jak kto woli :>

  • Downvote 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


Aktualności

Artykuły



×