Skocz do zawartości
Walduss

Jakie lozyska

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

W temacie lozysk w wiatrakach jestem troche zielony dla tego moje pytanie. Jakie sa dostepne typy lozysk w wiatrakach i jakie z nich sa najcichsze i najlepiej sie sprawuja? (znam kulkowy i slizgowy ale nic mi to nie mowi co to oznacza w rzeczywistosci)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

slizgowy - dwie tulejki. jedna obraca się w drugiej. obie sa wyszlifowane by zmniejszyc opory ruchu. Ale to i tak nie działa :) .. technologia dobra do ciągników lub innych takich..

 

Kulkowe.. pomiedzy te dwie tuleje (wczesniej z nafrezowanym kanałem poziomym) wkłada się kulki.. one opbracając się powodują znaczne wyciszenie oraz zmniejszenie oporów.

 

 

Innych nie znam..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

z mojego doswiadczenia wynika, ze slizgowe sa cichsze niz kulkowe. najlepszym przykladem jest zalman F2 na lozysku kulkowym, ktory na 5V terkocze a slizgowy jest praktycznie nie slyszalny.

 

kulkow lozyska maja wieksza trwalosc, ale przy trwalosci lozyska slizgowego rzedu 30.000h i cenie wentyla mozna to chyba pominac.

 

cooler master ma lozyska riffle bring a panasonic stosuje jakies hudro bring, ale nic o nich nie powiem, bo nie mailem takich wentyli w domciu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sa 4 rodzaje nie dzien dzisiejszy wykozystywane w wentylach:

slizgowe - trzspien wirnika obraca sie najczesciej w plastikowej tubie gdzie jest troche smaru nalozone.

Lozysko najcichsze ale najmniej trwale przy kiepskich materialach.

 

Lozyskowane - kulki zamkniete dwoma pierscieniami, moga przenosic wieksze obciazenia ale i sa tez glosniejsze.

 

Podwojnie lozyskowane - budowa prawie taka sama tylko zamiast pojedynczego lozyska na srodku znajduja sie 2. Jedno na gorze i jedno na dole.

 

Magnetyczne - bezdotykowe i beztarciowe, za lozysko robi pole magnetyczne ktore utrzymuje wentylator w jednym miejscu. Jest to najcichsze lozysko ale tylko teoretycznie. Przy wentylach komputerowych jest jeszcze na 100% jakies pomocnicze lozysko slizgowe zeby mozna bylo pionowo zamontowac wentyl.

Prawdziwe magnetyczne wymaga idealnego wypoziomowania.

 

Mysle ze wyczerpalem temat. ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ja sie jeszcze spytam o lozyska olejowe ? o co w nich chodzi ;) ?

Olejowe to w dyskach, zamiast kulek olej, jesli natomiast miales na mysli slizgowe w wentylatorach to wiadomo, smar i nic poza tym...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Stosunkowo trwale i ciche.

Chyba chciales napisac, stosunkowo malo trwale, ale rzeczywiscie moga wydawac sie cichsze od kulkowych ;)

 

Wracajac do tematu, gdzie takie male lozyska mozna dostac poza allegro? Sklep modelarski, elektroniczny?

Edytowane przez Manial

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Według mnie najcichsze łożyska to są ślizgowe ceramiczne - te co są w fanderach.

Łożyska ślizgowe są cichsze od kulek ale za to ich żywotność dramatycznie maleje, po to zastosowali ceramike jak np. w samochodach wyścigowych stosują ceramiczne tarcze do hamulców, sa bardziej odporne na ścieranie i temperature :lol2:

 

Aby usprawiedliwić swoje zdanie i ze nie leje wody to zrobiłem miesiąc temu upgrade chłodzenia na CPU. Miałem Pentagrama Freezona 120Cu, pierwszy zakup i zdumienie - 12cm wiatrak podwójne łożyska kulkowe. Niestety zdążyłem się po czasie rozczarować w nocy było słychać kulki w wentylatorze który chodził na minimalnych obrotach. Dokupiłem Fandera 120 wyciąłem z ramki wiatrak i przemieniłem. Efekt ? ..... na największych obrotach fander jest cichszy od pentagrama, który jest skręcony na najwolniejsze obroty.

 

Jeżeli ktoś jest bardzo zainteresowany porobiłem zdjęcia dobrej jakości krok po kroku :-P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale ceramika nie jest znowuż taka długowieczna, chyba lepiej na tym tle wypada brąz, albo teflon.

 

Co do rodzaju łożysk to są jezcze oporowe, ale ni sotsuje się ich w wentylatorach.

 

Jeszcze spotkałem się (nie w wentylatorach)z łożyskami które zbudowane są z 3 pierścieni i 2 rzędów rolek nie kulek, takich drobniutkich, i powiem tyle że był piekielnie drogie, ale chodzą po dziś dzień od 6 lat bez żadnych luzów i trzasków.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba chciales napisac, stosunkowo malo trwale, ale rzeczywiscie moga wydawac sie cichsze od kulkowych ;)

Jednak chyba chciałem napisac trwale.

 

sa jeszcze łożyska typu HYSINT - wiem tyle ze charakteryzuja sie b.długo zywotnoscia

"The Hysint bearing (Fluid Dynamic Bearing) guarantees a low noise development and a long lasting operating time"

czyli lozyska olejowe

B)

Wykorzystuja tarcie plynne czyli praktycznie nie ma kontaktu miedzy walem i panewka,

skutek: bardzo male tarcie, znikome zuzycie walu i panewki, cisza.

Sa prawie idealne pod warunkiem, ze sa precyzyjnie wykonane. W HDD ich trwalosc jest b. duza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

grzegorzps, cos ci sie pokielbasilo ;) mieszasz pojecia olejwe lozyska swoja droga, slizgowe w wentylatorach swoja, one z trwaloscia nie maja wiele wspolnego.

 

Co do HYSINT w revoltecach to cos mi sie wydaje, ze jest to chwyt marketingowy...

 

Jeżeli ktoś jest bardzo zainteresowany porobiłem zdjęcia dobrej jakości krok po kroku :-P

Zawsze ciekawy, chetnie zobacze. Edytowane przez Manial

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

grzegorzps, cos ci sie pokielbasilo ;) mieszasz pojecia olejwe lozyska swoja droga, slizgowe w wentylatorach swoja...

 

Łożysko ślizgowe - łożysko nie posiadające ruchomych elementów pośredniczących. Czop wału lub inny obrotowy element jest umieszczony w cylindrycznej panewce z pasowaniem luźnym.

 

Łożyska ślizgowe dzielą się na:

[.................]

olejowe - część korpusu łożyska wypełniona jest olejem. W czasie ruchu wału, pomiędzy powierzchnią wału a panewką tworzy się cienka warstwa oleju (film olejowy), która jest wystarczająca do podtrzymania wału.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...