grzesio Opublikowano 3 Września 2002 Zgłoś Opublikowano 3 Września 2002 Więc każdy (no, prawie każdy) wentylator może pracować z różnymi napięciami a co za tym idzie z różną prędkością i wydzielanym hałasem. Standardowo wentylator pracuje na : 12 V - w tym celu należy podłączyć go pod kabelki : żółty i sąsiadujący z nim czarny. ale może również pracować na: 7V - podłączamy pod żółty i czerwony 5V - pod czerwony i sąsiadujący z nim czarny. Oczywiście wszędzie jest mowa o kabelkach do których podłączamy np twardziela Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
berkut Opublikowano 3 Września 2002 Zgłoś Opublikowano 3 Września 2002 Dodam ze mozna je takze puscic na niestandartowych napieciach: min. 17 i 24V We wtyczce ATX sa 3 dodatkowe kable: -3.3V, -5V i -12V- jezeli potraktowac je jako mase to mozemy uzyskac np. takie napiecia -12V jako masa i +12V jako plus i mamy 24V -5V jako masa i 12V jako plus- mamy 17 - mam nadzieje ze zrozumieliscie oco chodzi (ps, -12V to z regoly niebieski kabel, -3.3V to bialy a -5 roznie) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 7 Września 2002 Zgłoś Opublikowano 7 Września 2002 można jeszcze tak: 3.3v jako masa i 12v jako sygnał i mamy 8,7v. jak ktoś chce tylko nieznacznie zmiejszyć jego prędkość. Co do puszczania wentylatorów na 24v, niewiele wentylatorów 12v wytrzyma takie napięcie. Maxymalna tolernacja napiecia to o ile dobrze pamietam 50% co dla 12v daje 18v. Sam puszczałem 12v na 24v i bardzo grzeją sie zwojnice w środku, co może spodować stopienie plastików, itp. Prościej mówiąc wentyl może sie zepsuć. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grzesio Opublikowano 20 Września 2002 Zgłoś Opublikowano 20 Września 2002 12V - 3.3V = 8.7V (red-yellow, black-orange) 12V - 5V = 7V (red-yellow, black-red) 12V - 0V = 12V (red-yellow, black-black) 12V - (-5V) = 17V (red-yellow, black-white) 12V - (-12V) = 24V (red-yellow, black-blue) 5V - 12V = -7V (red-red, black-yellow) 5V - 3.3V = 1.7V (red-red, black-orange) 5V - 0V = 5V (red-red, black-black) 5V - (-5V) = 10V (red-red, black-white) 5V - (-12V) = 17V (red-red, black-blue) 3.3V - 12V = -8.7V (red-orange, black-yellow) 3.3V - 5V = -1.7V (red-orange, black-red) 3.3V - 0V = 3.3V (red-orange, black-black) 3.3V - (-5V) = 8.3V (red-orange, black-white) 3.3V - (-12V) = 15.3V (red-orange, black-blue) 0V - 12V = -12V (red-black, black-yellow) 0V - 5V = -5V (red-black, black-red) 0V - 3.3V = -3.3V (red-black, black-orange) 0V - (-5V) = 5V (red-black, black-white) 0V - (-12V) = 12V (red-black, black-blue) -5V - 12V = -17V (red-white, black-yellow) -5V - 5V = -10V (red-white, black-red) -5V - 3.3V = -8.3V (red-white, black-orange) -5V - 0V = -5V (red-white, black-black) -5V - (-12V) = 7V (red-white, black-blue) -12V - 12V = -24V (red-blue, black-yellow) -12V - 5V = -17V (red-blue, black-red) -12V - 3.3V = -15.3V (red-blue, black-orange) -12V - 0V = -12V (red-blue, black-black) -12V - (-5V) = -7V (red-blue, black-white) Wybaczcie lenistwo - nie chciało mi się tłumaczyć. Wszystkie oznaczenia dotyczą kabelków we wtyczce ATX Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RaF Opublikowano 20 Września 2002 Zgłoś Opublikowano 20 Września 2002 to moze jaszcze jakis link do ukladu ktory sam bedzie zmienial napiecie (natzenie) na wentylatorach w zaleznosci od temp na czujniku Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
grzesio Opublikowano 21 Września 2002 Zgłoś Opublikowano 21 Września 2002 Tu masz po angielsku: http://www.virtual-hideout.net/guides/temp...fan/index.shtml A tu przetłumaczone na nasz ojczysty język: http://bsd.ae.wroc.pl/moded/html/porada15.htm Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
benek Opublikowano 6 Stycznia 2003 Zgłoś Opublikowano 6 Stycznia 2003 ==== oporniki (rezystory) ==== Najpopularniejszą metodą zmniejszenia obrotów wentylatora jest zastosowanie rezystora (opornika) wpiętego szeregowo z wentylatorem - inaczej: wlutowanie tego rezystora w kabelek zasilający (czerwony) 1. liczymy opór wewnętrzny wentylatora: Rw = U/In gdzie: - Rw - [opór wentylatora], - U - [napięcie nominalne (12V)], - In - [natężenie prądu, jaki zasila wentylatorek] np. dla Sunona KDE 1208PTS1 (12V, 0.2A, 2.4W) opór wewnętrzny wynosi Rw = 12/0.2 = 60 Ohm 2. teraz zastanawiamy się, jakie napięcie będzie dla nas korzystne przykładowo chcemy żeby na wentylatorku było 7V wiec liczymy, jakie ma być natężenie prądu docierającego do wentylatorka - I = U/Rw czyli I=7V/60 Ohm = 116mA 3. teraz obliczamy opór rezystora R = Ur/I (Ur to napięcie, jakie ma na sobie odłożyć rezystor/opornik, czyli tu 12V - 7V = 5V), czyli R=5V/116mA = 43 Ohm i tyle powinien mieć opornik w tym hipotetycznym przykładzie 43 Ohm 4. dla bezpieczeństwa obliczymy jeszcze, jakiej mocy ma być ten opornik P = Ur*I = 5V * 0.116A = 0.56W - idealnie jest kupić rezystor 2x większej mocy niż nam wyszła, czyli tu 1W lub mocniejszy. A teraz ktoś zapyta - a co jak już mam jakiś rezystor, jak sprawdzić czy on się nadaje - to tez da się policzyć :) 1. liczymy opór wentylatorka analogicznie jak w pkt.1 wyżej - w tym przykładzie 60 Ohm 2. sprawdzamy, jaka wartość ma rezystor/opornik - weźmy np. Rr=100 Ohm (takie rezystory daje pewien "magik" od chłodzenia wodnego do wyciszania zasilacza) 3. wartości podstawiamy do wzoru Un x Rw/(Rw+Rr) = U gdzie: - Un - [napięcie nominalne] - Rw - [opór wentylatora] - Rr - [opór rezystora] - U - [napięcie, jakie dotrze do wentylatora] Co nam wychodzi w naszym przykładzie: 12V * 60 Ohm/(60 Ohm + 100 Ohm) = 12 x 60/160 = 4.5V (czyli stosując rozwianie tego "magika" przy złym zbiegu okoliczności możemy wyciszyć zasilacz... na amen) :( A co jak już kupiliśmy kilka oporników 100 Ohm, (bo posłuchaliśmy "dobrych" rad) a z obliczeń wychodzi ze po ich zastosowaniu napięcie docierające do wentylatora wyniesie np. 3.5V, nie ma sprawy nie musimy wyrzucać tych oporników, (choć są tanie to szkoda marnować pieniążki), połączymy 2 oporniki równolegle i skorzystamy z następującego wzoru: 1/R = 1/Rx + 1/Ry gdzie: - R - [opór zastępczy układu] - Rx - [opór 1 rezystora] - Ry - [opór 2 rezystora] Czyli stosując 2 oporniki 100 Ohm połączone równolegle otrzymamy układ o oporze zastępczym 50 Ohm. Ale kto powiedział, ze te rezystory musza mięć taka samą wartość, albo ze mogą być tylko 2 - jak widać mamy duże pole do popisu :) A co w przypadku, gdy mamy kilka oporników, ale o zbyt małym oporze - też jest wyjście, połączymy oporniki szeregowo - będziemy korzystać z następującego wzoru: R = Rx + Ry gdzie: - R - [opór zastępczy układu] - Rx - [opór 1 rezystora] - Ry - [opór 2 rezystora] Przykładowo potrzebujemy rezystora 56 Ohm - a mamy przypadkiem pod ręka 2 rezystory 22 Ohm i 33 Ohm - opór układu z połączonych rezystorów wyniesie 55 Ohm - jak przy łączeniu równoległym taki tu możemy łączyć rezystory o różnym oporze (rezystancji) i nie muszą być tylko 2 ... ==== inne sposoby ==== w mniejszy sposób zależne od parametrów prądowych wentylatora: Stabilizatory napięcia dodatniego z serii LM78xx (w obudowie TO220) - patrząc od strony napisów (nóżki do dołu) mamy licząc od lewej 1.wejscie, 2. bazę i 3. wyjście. Do wejścia podłączamy kabelek idący od źródła zasilania, do wyjścia podłączmy kabelek idący do wentylatorka, bazę podłączamy do masy - zasada działania takiego stabilizatora jest prosta - podaje on określone napięcie sprawdzane względem bazy Przykładowo podłączając stabilizator LM7809 (+9V, o czym świadczą 2 ostatnie cyferki) do 12V i jako bazy używając bezpośrednio masy (0V) na wyjściu otrzymamy 9V W praktyce można przy użyciu stabilizatora 9V otrzymać na wyjściu inne napięcie - a to poprzez podłączenie miedzy bazę a masę rezystora albo użycie jako bazy jakiegoś napięcia... Ale korzystanie ze stabilizatorów ma więcej wad niż zalet: Przecinanie 2 kabelków (+12V i masa), stosunkowo duże rozmiary stabilizatora, konieczność zastosowania radiatora (walenie musi być jakiś "kupny" ja czasem stosowałem przycięte i powyginane denka od puszek po pewnym napoju w bursztynowym kolorze) ;) *(update) bardzo popularne ostatnio staly sie regulatory oparte na stabilizatorze napiecia LM317T - np ten ukladzik http://www.bit-tech.net/article/32/ (pomijajac rezystorek 180 Ohm i diode LED) wychodzi nam majprostszy uklad zbudowany wg specyfikacji producenta ukladu LM317T (stabilizator i 2 oporniki - tu 1 zastapiony potencjometrem) specyfikacje znajdziemy TU a dokladnie TU - nasz uklad jest na str.6 (po lewej) i na str.14 (na samym dole) i co niby wszystko jasne poza tym ze minimalne napiecie na takim ukladzie to 1.5V a to za malo do zasilania wentylatorow, mozna sobie z tym poradzic - oto wzor na dobor opornikow (u nas opornika R1 i potencjometru R2 - skoro producent zaleca R1=240 Ohm to bedziemy sie jego grzecznie sluchac) :) R2=[(Uwy/1.25V)-1]*R1 gdzie: R1 - opor rezystorka (w naszym przypadku zgodnie z zaleceniami 240ohm) R2 - opor potencjometru (lub rezystorka jezli chcemy miec stale napiecie) Uwy - napiecie podawane na wentylator * - znak mnozenia :) co nam z tego wzoru wychodzi ze zwiekszajac opor potencjometru zwiekszamy rownizez napiecie wyjsciowe (odwrotnie niz gdy stosujemy sam potencjometr) czyli co mozemy zrobic - razem z potencjometrem dac w szeregu jakis oporniczek (dla ~ 4.5V najlepiej dac w szeregu z potencjometrem opornik 680 Ohm wtedy napiecienie nie spadnie ponizej 4.5V, a jak damy oporniczek 560 Ohm to najnizsze napiecie powinno byc cos w okolicy 4V) oczywiscie chodzi o oporniczek w szeregu z potencjometrem ktory nie ma nic wspolnego z tym 240 Ohm (ktory i tak musi zostac) Diody Zenera, ale wlutowane nie w kierunku przewodzenia, ale zaporowo (kreseczka w stronę źródła zasilania) Na schemacie będzie to wyglądało tak +12V o--------|<-----------XX (to jest masa o---------------------XX wentylator) przykładowo chcemy uzyskać 8V z 12V (12V - 8V = 4V) 1. kupujemy diodę 3V9 (3.9V) i wlutowujemy ją w czerwony przewód wentylatorka zaporowo i teraz do wentylatorka dociera 8.1V 2. musimy jeszcze sprawdzić, jakiej mocy ma być ta dioda - sprawdzamy natężenie prądu w wentylatorku przykładowo 0.2A i liczymy: na diodzie odkłada się prąd o napięciu 3.9V i natężeniu 0.2A -> 3.9V * 0.2A = 0.78W czyli jak kupimy diodę 1.3W to będzie OK. Diody Zenera maja ta zaletę ze jak się spalą to zachowują się jak zwykły drucik, czyli płynie przez nie nominalny prąd u nas przy wentylatorach 12V (nie ma strachu, że wentylator np. w zasilaczu zatrzyma się) *jeżeli ktoś zauważy gdzieś błędy niech da znać to poprawie - jakby, co to proszę weźcie pod uwagę ze nie mam wykształcenia elektronicznego. PS wszystkie modyfikacje robicie na wlasne ryzyko - ja za spalenie sprzetu nie odpowiadam !!! :) - proszę teraz kolegę o nicku Hansio lub kogoś innego żeby dorzucił kawałek o tym jak można połączyć równolegle opornik i kondensatorek - np. w celu zasilania wentylatora napięciem poniżej napięcia startowego - np. mamy wentylator, który startuje przy 6V a chcemy go zasilać napięciem 5V... - druga prośba dotyczy stabilizatorów napięcia - a dokładnie podłączania rezystora lub potencjometru miedzy bazę a masę (lub jakieś napięcie) w celu uzyskiwania innych napiec niż to, do jakiego "został stworzony" dany stabilizator (chodzi oczywiscie o stabilizatory pradu stalego LM78xx) - chodzi o podanie wzoru lub wytłumaczenie zależności miedzy tym "dodatkiem" a wyjściowym napięciem - to co pochyłym drukiem zostanie w odpowiednim czasie usunięte Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...